Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Toplicht met zonnecel en lichtsensor

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 09:53 #1270004

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
WaltB schreef :
OK, dus je wilt de constructie van batterij met lichtsensor boven in de mast om daarmee van het gehannes met een losse kabel met lamp af te zijn.
Nee, om van het gehannes van aan-/uitzetten af te zijn.

Maar dat is toch precies wat je bereikt met de voorgestelde schakeling met 2 diodes?
Volgens mij niet, want daarin is nog steeds in een handschakelaar voorzien en gaat het ankerlicht niet automatisch aan/uit.

- Bij automatisch aan/uit van een ankerlicht op batterij kun je het niet uitschakelen wanneer je het toplicht wilt/moet gebruiken.
Klopt. Het mooiste zou daarom zijn wanneer inschakeling van mijn toplicht tot uitschakeling van mijn ankerlicht zou leiden.

- Als je om niet na te hoeven denken over aan/uit schakelen van het ankerlicht kun je toch ook een uitschakelbare lichtsensor op dekniveau aanbrengen.
Kan ook, maar ik ga vooralsnog voor m'n oorspronkelijke wens. Het voordeel van een ankerlicht in de masttop is ook, dat wanneer ik m'n mast plat heb en de top dan zo'n 2 meter voorbij de kont steekt, daar een mooi waarschuwingslampje zit.

- Als het een paar dagen heeft geregend of bewolkt is geweest kun je niet zeker weten of je ankerlicht wel de hele nacht blijft branden met vereiste intensiteit.
Ik heb al een paar jaar ervaring met een Action tuinlamp die ik gesloopt heb en zodanig in m'n roefkoekoek heb ingebouwd, dat je daar niets van ziet maar ik toch, ook in de winter, een nachtlampje binnen heb. 's-Morgens is er in de winter wel wat minder licht maar daar zit nog zo'n Chinese batterij in. Ik verwacht aanzienlijke verbetering op dat punt met een Panasonic Enenloop HR06 batterij.

Capaciteit van de batterij is echt een probleem, hoe goed die batterij ook is.
- Ik zou de geringste complexiteit boven in de mast vermijden. Als er problemen met lichtsensor, zonnecel of batterij zijn moet je de mast in.
Ja, ik ben niet gek al lijkt dat misschien soms zo. ;) Als er een probleem in de mast is, gaat ie plat. Nu ben ik bijvoorbeeld op m'n gemakje de dirk aan het invetten en moet ik de wimpel vervangen.

Ik denk dat ik genoeg gezegd heb hierover, ik wil niet vervelend worden.
Maak je niet te veel zorgen over of je vervelend wordt. Immers, ik ben niet de enige die nota neemt van reacties. Dat is het voordeel van een forum, dat velen met interesse in een bepaald onderwerp daar ook nota van kunnen nemen. De ene is een "expert" en de andere een "dummy" maar jew weet nooit hoeveel mensen iets van een schrijfsel opsteken, toch?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 09:53 #1270005

“Pleziervaartuigen” kent de wetgeving niet! Daar kun je vergeefs naar zoeken. De geldende wetgeving waar jouw 20-50 meter boot aan moet voldoen staat gewoon gelinked. Ingegaan in 2005 en geldig tot er een amendement komt (nog niet het geval). Vele EN normen, ook voor gasinstallaties, uitwerking bouwbesluiten etc zijn in het Engels opgesteld of moet je zelfs voor betalen. Als je professioneel goedgekeurde lantaarns maakt vast de moeite waard. Echter een slecht excuus om zelf te gaan prutsen onder het motto “ik kan iets niet in het Nederlands vinden dus ik ga er vanuit dat er geen expliciete eisen zijn en mag bouwen wat ik wil”

Heb dit naïef zo’n 15 jaar terug eens gedaan met een zelfgebouwd LED 3-kleur. Super ver zichtbaar dat wel. Toen ik een paar jaar later goed om de boot kon lopen ben ik mij kapot geschrokken van de vertikale openingshoek en kleuren in de overgangen. Direct een gekeurde gekocht.

Maar laat het daar vooral niet over gaan ;) Is beetje hetzelfde als “ik wil mijn huis in de fik steken; welke brandstof? Graag alleen de vraag beantwoorden” ;)
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 11:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 09:58 #1270006

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
roozeboos schreef :
En de interne batterij wordt in de winter te koud, en in de zomer te heet.
Nou en? Denk je dat iedereen z'n Action-tuinlampen voor de winter uit de grond haalt en in de lente weer plant en van een zonneschermpje voorziet? Het zijn geen vorstgevoelige bollen. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 09:59 #1270007

  • elwood
  • elwood's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Gerard schreef :
sjoerd1981 schreef :
Gerard schreef :
Da's een goede tip. Ik ga zo gauw mogelijk kijken waar ik die kan kopen.
Ik koop ze altijd hier:
www.nkon.nl/waarom-eneloop-pow...YK8x4OxoCu6gQAvD_BwE
Tsja, ik koop klein spul het liefst in een fysieke winkel vanwege de relatief hoge bijkomende (verzend)kosten.

de ikea oplaadbare batterijen zijn vergelijkbaar met de eneloops. worden naar verluid zelfs in dezelfde fabriek gemaakt. ik heb beiden en geen merkbaar verschil, behalve de prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 11:02 #1270029

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
elwood schreef :
de ikea oplaadbare batterijen zijn vergelijkbaar met de eneloops. worden naar verluid zelfs in dezelfde fabriek gemaakt. ik heb beiden en geen merkbaar verschil, behalve de prijs.
Ik schreef al eerder (4 april 10.11 uur) een reactie hierop in bericht #126956.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 11:09 #1270034

Gerard schreef :
En nu weer terug proberen te komen naar de oorspronkelijke technische vraag.
Inmiddels uitgaande van de oplaadbare batterij van Panasonic Eneloop HR06; wat is mogelijk als toplicht met een sensor en zonnecel?

Even los van de wetgeving: wat wil je zelf voor zichtbaarheid bereiken? Dat bepaalt de intensiteit en daarmee het vermogen van de lichtbron, de capaciteit van de accu en het laad-paneel... Zo zou ik het benaderen; niet andersom!
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 11:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 12:01 #1270053

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Nachtvlinder schreef :
Gerard schreef :
Inmiddels uitgaande van de oplaadbare batterij van Panasonic Eneloop HR06; wat is mogelijk als toplicht met een sensor en zonnecel?
Even los van de wetgeving: wat wil je zelf voor zichtbaarheid bereiken? Dat bepaalt de intensiteit en daarmee het vermogen van de lichtbron, de capaciteit van de accu en het laad-paneel...
Ach, weet je, voor mij is het al gauw goed. Wanneer iemand mijn ankerlicht bijtijds kan zien om een aanvaring te kunnen vermijden is dat prima. Maar mochten er toch wettelijke of enigszins formele aanbevolen criteria opduiken, dan wil ik daar natuurlijk het liefst aan voldoen, ook al verwacht ik niet dat een handhaver 19 meter in m'n mast wil klimmen voor controle.
Zo zou ik het benaderen; niet andersom!
Ik ben het volkomen met jouw zienswijze eens ALS er wettelijke criteria voor mijn soort schepen zouden zijn. Zolang die (mij) niet bekend zijn, kies ik er voor om van de batterijcapaciteit uit te gaan. Blijkt die te gering dan kan die capaciteit altijd nog opgevoerd worden door daar een 2e batterij aan te koppelen, toch?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 12:32 #1270059

Gerard schreef :
Als ankerlicht heb ik niet kunnen vinden of daar qua lichtsterkte eisen aan gesteld worden.

Ankerlicht voor 20m+ schip moet een 'gewoon licht' zijn.
Er zijn 3 soorten lichten in het BPR: gewoon, helder en krachtig.
Gewoon betekent bij normale atmosferische omstandigheden zichtbaar op 1 km afstand.

Een handhaver zal dan ook niet in de mast klimmen maar 1 km wegfietsen en kijken of hij het licht nog ziet.

Ik zou overigens gelijk 2 batterijtjes kopen voor een groot schip.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 12:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 12:34 #1270061

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Nachtvlinder schreef :
“Pleziervaartuigen” kent de wetgeving niet! Daar kun je vergeefs naar zoeken.
Tsja, in ES-TRIN (Europese wetgeving) komt dat begrip toch echt voor en ook in de Wateralmanak pagina 518, 519 en 520 (Scheepvaartreglement Belgische kust) en pagina 424 en 425 (Algemeen Politiereglement voor de scheepvaart op de binnenwateren in Belgie) wordt dit begrip genoemd. Je hoeft dus niet vergeefs te zoeken want ik heb dat al met succes voor je gedaan. :)
De geldende wetgeving waar jouw 20-50 meter boot aan moet voldoen staat gewoon gelinked. Ingegaan in 2005 en geldig tot er een amendement komt (nog niet het geval).
Sorry, maar ik blijf het met je oneens. Nieuwere wetgeving gaat altijd boven (ver)ouder(d)e wetgeving en wetgeving van een hoger orgaan (Europees) boven dat van een lager orgaan (Nederlands).
Vele EN normen, ook voor gasinstallaties, uitwerking bouwbesluiten etc zijn in het Engels opgesteld
Opnieuw Europese wetgeving gebied om gebruiksaanwijzingen e.d. in de taal van het land van degene waarvoor dat geldt, aan te bieden. Bij gebreke daaraan wordt zo'n product als "ondeugdelijk" beschouwd.
Je ziet, dat we steeds verder afdwalen van ons draadje, maar ik wil voorkomen, dat allerlei onjuistheden zich verspreiden en doe dat door gedocumenteerd (lees: controleerbaar) te informeren.
Als je professioneel goedgekeurde lantaarns maakt vast de moeite waard. Echter een slecht excuus om zelf te gaan prutsen onder het motto “ik kan iets niet in het Nederlands vinden dus ik ga er vanuit dat er geen expliciete eisen zijn en mag bouwen wat ik wil”
Dat iets niet in het Nederlands werd aangeboden (dat is iets anders dan dat het niet gevonden kon worden) heb ik niet als argument gebruikt, want dat was bijzaak. Ik heb je er steeds op gewezen, dat je met (ver)oude(rde) informatie kwam.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 12:38 #1270062

Gerard schreef :
Nieuwere wetgeving gaat altijd boven (ver)ouder(d)e wetgeving en wetgeving van een hoger orgaan (Europees) boven dat van een lager orgaan (Nederlands).

Europese wetgeving moet per land in wetten gegoten worden voordat het in een land van toepassing is. Nix hoger/lager.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 12:54 #1270067

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Baasklusje schreef :
Gerard schreef :
Als ankerlicht heb ik niet kunnen vinden of daar qua lichtsterkte eisen aan gesteld worden.
Ankerlicht voor 20m+ schip moet een 'gewoon licht' zijn.
Lijkt mij logisch, maar in de Wateralmanak op pag. 251 (Scheepvaartreglement Westerschelde art. 30.2), 502 (Scheepvaartreglement Zeeschelde art. 30 par. 2) staat dat het een "helder" licht moet zijn, waarbij de lengte van het vaartuig er niet toe doet, en aangezien wetgeving boven logica gaat ...
Nu nog de wettelijk criteria voor de 3 soorten lichten.
Ik zou overigens gelijk 2 batterijtjes kopen voor een groot schip.
Heb er 4 besteld voor de zekerheid.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 12:56 door Gerard. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:07 #1270070

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Baasklusje schreef :
Gerard schreef :
Nieuwere wetgeving gaat altijd boven (ver)ouder(d)e wetgeving en wetgeving van een hoger orgaan (Europees) boven dat van een lager orgaan (Nederlands).
Europese wetgeving moet per land in wetten gegoten worden voordat het in een land van toepassing is. Nix hoger/lager.
Klopt deels. Landen dienen hun wetten aan te passen aan de Europese wetten/richtlijnen en dus wel hoger/lager. Dezelfde rangorde geldt in de relatie tussen land, provincies en steden. Wel mogen ze "gedogen" hetgeen zo veel betekent om met hogere wetgeving soepeler om te gaan maar ze mogen geen strengere wetgeving hanteren.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:10 #1270071

Kennelijk 'helder' vereist op de Westerschelde, 'gewoon' in BPR-gebied.
De definities van gewoon, helder en krachtig zijn altijd buitengewoon lastig te vinden ;-)
Maar ze bestaan wel. Zichtbaar over bepaalde afstanden bij bepaalde atmosferische en lichtomstandigheden.
Komt neer op 1, 2 en 3 km, 's nachts, zonder mist, sneeuw, regen, hagel of saharastof.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:19 #1270076

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Misschien is zo'n Lonako licht iets. Zie: Lonako Achor Light White

Alles wat TS nodig heeft.
Geen draden, zonnepaneel, eventueel automatisch aan/uit.
En met een afstandsbediening!
Kun je het licht aandoen wanneer gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:21 #1270078

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Baasklusje schreef :
Kennelijk 'helder' vereist op de Westerschelde, 'gewoon' in BPR-gebied.
In het BPR ben ik "gewoon" nog niet tegen gekomen.
De definities van gewoon, helder en krachtig zijn altijd buitengewoon lastig te vinden ;-)
Dat blijkt. :(
Maar ze bestaan wel.
Zal best, maar zolang niemand ze weet te vinden ... bestaan ze voor mij niet.
Zichtbaar over bepaalde afstanden bij bepaalde atmosferische en lichtomstandigheden.
Komt neer op 1, 2 en 3 km, 's nachts, zonder mist, sneeuw, regen, hagel of saharastof.
Opnieuw een persoonlijke mening maar geen wettelijk criterium, want wat moet iemand onder het containerbegrip "bepaald" verstaan en waar haal jij die afstanden vandaan?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 14:17 door Gerard. Reden: Taalcorrectie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:27 #1270081



De eerder door mij gelinkte Europese norm is nog steeds de laatste versie lijkt het. Moet het BPR hier expliciet naar verwijzen, of is vermelding van “...moet voldoen aan de daarvoor geldende normen” voldoende? Het is natuurlijk niet handig alle wetgeving te gaan nesten; als EN 14744 aangepast zou worden, dan zouden alle wetten die deze norm gebruiken gewijzigd moeten worden...

“Krachtig” en “Helder” zijn in elk geval duidelijk nu.
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 13:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:31 #1270085

Gerard schreef :
In het BPR ben ik "gewoon" nog niet tegen gekomen.

Beter lezen? Het staat er vol mee. Ankeren: BPR III,3,20,2,a 'gewoon wit licht'

De voorschriften voor navigatieverlichting:
wetten.overheid.nl/BWBR0004925/2004-01-01

Bestaat dus nu ook voor jou ;-)

Detail eruit: de afstanden. de t is voor km. De andere waarden zijn lichtsterkte in Candela.
De afstanden zijn een stukje meer dan ik dacht.



En nu nooit meer iemand zeggen dat het niet geregeld is met die eisen aan navigatielantaarns.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 13:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:52 #1270096

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
PieterV schreef :
Misschien is zo'n Lonako licht iets. Zie: Lonako Achor Light White
'Steady light' 12 uur is te kort 's-winters.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 13:53 #1270097

Wat mij opvalt is dat er ook een maximum voor de zichtbaarheden geldt! Gerard mag, nu de minimum eisen bekend zijn, dus niet zomaar los gaan zodat zijn boot voor een 50 m binnenvaarder aangezien zou kunnen worden...

Gaan we het nu over de kleur hebben, LED heeft een ander spectrum dan een gloeilamp...
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 13:56 door Nachtvlinder. Reden: ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 14:12 #1270108

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Nachtvlinder schreef :
De eerder door mij gelinkte Europese norm is nog steeds de laatste versie lijkt het.
Door de laatste versie (2021/1) van ES-TRIN (Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen) opgesteld door CESNI vervallen alle daaraan voorafgaande richtlijnen.
Moet het BPR hier expliciet naar verwijzen, of is vermelding van “...moet voldoen aan de daarvoor geldende normen” voldoende?
Het laatste is uiteraard voldoende. Aangezien ES-TRIN die normen bepaalt en stelt welke artikelen van toepassing zijn op de pleziervaart en daar geen artikelen bij waren die uitsluitsel gaven over de meetbare criteria m.b.t. verlichting ...
Het is natuurlijk niet handig alle wetgeving te gaan nesten; als EN 14744 aangepast zou worden, dan zouden alle wetten die deze norm gebruiken gewijzigd moeten worden...
Klopt. Niettemin, moet regelmatig toch allerlei landelijke wet- en regelgeving worden aangepast als bepaalde wijzigingen/aanvullingen van een nieuwere versie van ES-TRIN daar aanleiding toe geven.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 14:15 #1270111

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Slotwoord.
Ik wilde het er wat betreft wetgeving en criteria m.b.t. lichtsterkte maar bij laten. Mensen die interesse hebben kunnen op basis van de voorgaande communicatie hun weg wel vinden, lijkt mij.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 16:51 door Gerard. Reden: Taalcorrectie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 05 apr 2021 16:28 #1270175

Ok ok ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 10 apr 2021 11:47 #1271983

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Gerard schreef :
Da's een goede tip. Ik ga zo gauw mogelijk kijken waar ik die kan kopen.
De Eneloop-batterijen zijn zo juist gearriveerd en gelijk maar zo'n batterij in m'n roefnachtverlichting gedaan. Scheelt inderdaad een slok op een borrel, dus wat dat betreft ben ik om.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 10 apr 2021 12:37 #1271996

De meest practische oplossing voor dit probleempje lijkt me door Walt B gegeven te zijn.

Ik plaats nog al eens iets op een buurboot.
Iets vergelijkbaars ooit gemaakt, heel simpel: De standaard shakeleing laten zoals bedoeld is, en een schakelaartje in serie mat een lichtcel parallel aan de standaard schakeling. Dit gewoon in het bestaande paneel waar ook de rest zit.

De lichtcel AAN zetten en je licht schakelt hier op, direct vanuit de huishoud accu, net zo lang als de schakelaar in die stand staat
Niets om te bouwen, en direct uit te schakelen wanneer daar noodzaak toe is.
Voor 2 Euro componenten, 20 minuten werk. past bijna in een vingerhoedje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toplicht met zonnecel en lichtsensor 11 apr 2021 20:08 #1272560

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2051
Saeftinghe schreef :
De meest practische oplossing voor dit probleempje lijkt me door Walt B gegeven te zijn.

Ik plaats nog al eens iets op een buurboot.
Iets vergelijkbaars ooit gemeakt, heel simpel: De standaard schakeling laten zoals bedoeld is, en een schakelaartje in serie mat een lichtcel parallel aan de standaard schakeling. Dit gewoon in het bestaande paneel waar ook de rest zit.

De lichtcel AAN zetten en je licht schakelt hier op, direct vanuit de huishoud accu, net zo lang als de schakelaar in die stand staat
Niets om te bouwen, en direct uit te schakelen wanneer daar noodzaak toe is.
Voor 2 Euro componenten, 20 minuten werk. past bijna in een vingerhoedje.
Ja, die kant ga ik ook op, maar ik dacht meer in de richting van het toplicht, dat wanneer dat ingeschakeld wordt, dat de verbinding tussen zonnecel en ankerlichtje verbreekt en verbroken houdt totdat het toplicht weer uitgeschakeld wordt. Wanneer ik de zonnecel voor het toplicht monteer, ben ik er volgens mij al. Immers, zodra m'n toplicht op de zonnecel schijnt, gaat de bijbehorende lamp uit. Bespaart me zelfs 2 euro componenten. ;)
Momenteel kan ik nog niet bij de masttop, ook al ligt de mast plat, want die steekt een flink stuk achter m'n schip uit, maar dat komt wel een keer.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 20:21 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl