rooiedirk schreef :
Wat het BPR toplicht noemt heet bij ons zeilers stoomlicht.
Komt er stoom uit dan? Ken wel stoomfluit, stoomschip e.d.
Wettelijk
Mag je geen verlichting voeren die eventueel verwarrend
"Verwarrend" is, net als "krachtig", een zgn. "containerbegrip"; iedereen kan daar het zijne/hare mee doen en als criterium heb je daar dus niets aan.
zou kunnen zijn. (Dus m.i. betekent dit dat je geen stoomlicht continu mag laten branden. Als ik langs zou komen zou ik denken dat je op vertrek ligt)
Dan ben jij toch verward en ik niet verwarrend?
Een stoomlicht moet een helder licht zijn
Maar een toplicht moet "krachtig" zijn en er is verschil tussen helder en krachtig want het BPR maakt in art 21.1.a en b daar onderscheid tussen. Al zoekende stuitte ik in art. 22.2 op een verwijzing naar bijlage 1.5 van de Binnenvaartregeling die echter niet in de Almanak zit. Maar de aanhouder wint en op het internet vond ik die. Daar stond echter: "Voorschriften omtrent de kleur en de sterkte der lichten ..." en vervolgens: "Vervallen per 01-01-2010". Het meest waarschijnlijke is, dat de aanleiding hiervoor ES-TRIN is, maar die geldt alleen voor bepaalde grote schepen. Vervolgens mijn ES-TRIN (scheelt 354 pagina's) geraadpleegd (een samenvatting van alles wat op "pleziervaartuigen" in de EG van toepassing is). Blijkt dat daar niets over in voorkomt, voorzover ik nauwkeurig e.e.a. heb geraadpleegd. We lijken dus vogelvrij totdat deze omissie ontdekt wordt.
dat betekent een 25Watt gloeilamp of iets van 3Watt aan LED.
Watt zegt toch slechts iets van het energiegebruik en niets over de lichtsterkte? Lumen zou meer in de richting van een criterium voor zichtbaarheid komen, lijkt mij.
Technisch
Wil je dus aan de wettelijk eisen voldoen
Niemand heeft t.n.t. nog een wettelijke eis (bron met art. nr) geduid. Volgens mij ben ik (hierboven) het uitvoerigst/nauwkeurigst geweest.