Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 12:04 #1270054

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
PvO schreef :
Ik haal mijn info uit de datasheet van winston

winston specs : Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.

PvO schreef :
én uit de aanbevolen lifepo4 instellingen van 123bms die begint met balanceren bij 3,4V per cel (13,6V)
Zodra alle cellen die spanning hebben bereikt vind het bms de accu vol.

het starten van balanceren betekend niet dat de cellen vol zijn , 13.6v is niet 'vol'

PvO schreef :
Daarbij mijn, weliswaar beperkte, waarnemingen dat die spanning pas wordt bereikt als de cel al bijna vol is, dit in tegenstelling tot lood.

bijna vol is niet vol , tussen 3.4v per cel en 3.65v per cel zit nog zo'n 10-15% capaciteit

PvO schreef :
Anders gezegd, als je lader in CC fase zit, zal hij in een parallel situatie eerst de lithium accu laden, een loodaccu neemt onder de 13,6V echt niet veel op (of hij moet helemaal leeg zijn), pas als de lithium vol zit zal de spanning voldoende stijgen om de loodaccu te laden.

dat ben ik niet met je eens , een lege lood akku is namelijk niet 13.6V maar <12.5v en neemt dan nog (veel) steeds op , als de lifepo4 vol is (3.6-3.65v per cel of 14.4 op pack niveau) is de lood akku ook op de top van het maximale voltage

en als de lood akku 'leeg' is (<12.5v) is de spanning op de parallele lifepo4 cellen ook <12.5v , in een parallele opstelling hebben beide aangesloten akku's namelijk dezelfde klemspanning en je kunt niet op magische wijze eerst de lifepo4 laden en dan pas de lood akku als je met 1 lader werkt , als je meet op beide akku's tijdens laden zul je de exact zelfde spanning meten op de polen
PvO schreef :
Dus zonder speciale voorzieningen bereik je precies dat wat je niet wilt.
Eerst lithium laden die daarna gedurende lange tijd wordt blootgesteld aan een te hoge laadspanning om de loodaccu vol te krijgen.

ik ben met je eens dat je de lood akku niet optimaal laad als je laad met lithium instellingen (stop laden als spanning 3.6-3.65v per cel is) maar in de praktijk is er bijna niemand die op die manier z'n lood akku's vertroeteld en lever je dus op de lood akku's een paar cycles in
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 12:34 #1270060

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Hier is een algemeen grafiekje voor het laden van lifepo4 cellen , en dit is laden met 0.5C

Als je stop met laden voordat je cellen vol zijn zie je de spanning (zonder belasting) ook weer snel minder worden , zelfde als met lood akku’s

Dus aub de rust spanning van de cellen zonder laden niet verwarren met laad spanning als je op 14.4v stop met laden en je lifepo4 bank niet belast zal de spanning vrij snel minder worden tot hij z’n rust spanning heeft bereikt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 12:42 #1270063

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

+1, als het zo een gedoe is met die LF accu’s, koop ik net zo lief nog wel 2 lood zuur vrachtwagen accus, op een steek karretje en een 2e hand zijn ze niet meer zo zwaar.
een lood zuur accu is bij mijn weten vol, leeg of kapot, zo simpel is het. Dat LF staat me nog wat in de kinder schoenen of er mist een duidelijke uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 13:01 #1270069

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

ik wil wel een keer wat voor je tekenen maar het is eigenlijk heel eenvoudig

4x cellen
1x BMS
1x geschikte akku lader (willekeurige victron smart waarbij absorptie, float instelbar is)
1x alternator protect tussen je start akku en lifepo4 pack
sterling-power.com/products/al...it-protection-device
of
1x victron orion smart tussen start en lifepo4

en gaan met die boot

maar meestal verzandden deze discussies in 'welke bms' 'waarom moet ik nog steeds een start akku' 'ik wil ook zonnepanelen' 'ik wil ook windgenerator' 'bij 3.4v is je lifepo4 vol en moet je stoppen met laden' bla bla bla , hoe meer je wilt hoe moeilijker het wordt

disclaimer nav van opmerking Roozeboos: bij iedere inbouw zul je zelf moeten zorgdragen voor een veilige , goed geinstalleerde en juist afgezekerde installatie ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 13:43 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 13:27 #1270082

Mag ik even weer mn ei kwijt? Het is tenslotte nog pasen.

Kijk in vredesnaam uit met die accu's. Er zit enorm veel energie in die er supersnel uit kan.
levensgevaarlijk wanneer verkeerd toegepast.

Een boot fikt zo af bij een verkeerde aansluiting.

De opmerking van ReneK, "het is eigenlijk heel eenvoudig" kan er toe leiden dat de met wat minder kennis van dit gebied gezegende watersporters hier vroijk mee aan de gang gaan.
En dan tot dure of zelfs gevaarlijke situaties leiden.

Weet je weat je doet en heb je het jjuiste gereedschap dan kan het prima.

Dank.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:00 #1270100

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
@Rene, het maakt voor laden wel uit met welke stroom je laad.
Mijn referentie is een 200Ah lifepo4 accu, die ik laad met ongeveer 20A.
Dat is bij lange na geen 0,5C en dan ziet het grafiekje er heel anders uit en is 13,6V wel nagenoeg vol.
Toegeven, bij die bos accu van 25Ah is die 0,5C veel eerder bereikt en zal je inderdaad tot een hogere spanning moeten/Kunnen laden.

Ik denk dat we het over het algemeen wel eens zijn, maar dat ons referentiekader totaal verschillend is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:01 #1270101

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Dank, roozebos, voor dat ei.
Lijkt me een Belangrijk Paasei!
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:14 #1270110

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

Een vriendelijk prijsniveau is persoonlijk.
Voor Het overige, ik heb jaren getwijfeld over lifepo4 accu's, maar na mij grondig te hebben ingelezen ben ik nu zover dat mijn volgende set een lithium wordt.
Ik ben ervan overtuigd dit goed en veilig (ook voor de dynamo) te kunnen uitvoeren.
Onlangs voor mijn broer een 12V200Ah winston set met 123smartBMS samengesteld.
Ik ben er van overtuigd dat deze set hufterproof is, is wel nodig ook :laugh:
Prijs inclusief verzenden ongeveer €1500,-.

Als je ook iets dergelijks zoekt wil ik je best helpen of voor je samenbouwen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 14:21 #1270116

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ber schreef :
holtere schreef :
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

+1, als het zo een gedoe is met die LF accu’s, koop ik net zo lief nog wel 2 lood zuur vrachtwagen accus, op een steek karretje en een 2e hand zijn ze niet meer zo zwaar.
een lood zuur accu is bij mijn weten vol, leeg of kapot, zo simpel is het. Dat LF staat me nog wat in de kinder schoenen of er mist een duidelijke uitleg.

Er zijn twee 'problemen' met lifepo4.

De eerste is het laden met een standaard dynamo.
Deze is eenvoudig op te lossen met een victron orion smart, zoals René ook al aangaf.

De tweede is de 'lood' mindset om de accu overal en altijd vol te laden én vol te houden.
Een lifepo4 accu kan je het best volladen en daarna stoppen met laden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 07 jan 2023 07:19 #1450472

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Kwam de BOS accu's bij de grote zeilspullen winkels tegen.

Eerste vraag: zijn er al forum leden die hier ervaring mee hebben in de afgelopen 2 jaar?

Een complete overstap naar LFP is me te lastig ivm dynamo en boegschroef
Het voordeel van lood is de grote (aanloop) stroom die deze kan leveren vaan de boegschroef en (anker) lieren, 1000CCA.
En tevens lief voor de altenator

het nadeel is dat je hem voor de levensduur eigenlijk zo snel mogelijk op een 90%+ SOC moet hebben.

De LFP kan de 1000cca niet leveren maar mag daarentegen in vrijwel elke SOC achterblijven.
Nu regelmatig dat de FLA zondag avond 70-80% staat, niet voldoende zon verwacht om zeker te weten dat ie morgen weer op 90%+ staat, dus toch maar de walstroom er op.
Een relatieve kleine LFP die eerst gebruikt wordt kan dan de FlA op 90%+ houden en er zelf een hele week op het zonnepaneelyje over doen om vol te komen.

Bij veel gebruik (hoge stroom) kan dat uit de FLA komen die dan wër aangevuld wordt door de LFP
De laadstroom van max 15 A voor de LFP is meer dan genoeg om de Altenator neit te slopen en de FLA zou eerst geladen worden






De BOS is idd stevig aan ee prijs per KWH.
Er zou toch een BMS met een paar winston cellen te bouwen meoet zijn die mbv buck-boost het voltage op 14 volt moet kunnen houden en de stroom tot 15A beperkt (laden en ontladen)

Zoals vaken gezegd als we net zo lief zouden zijn voor onze loodaccus dan moeten die ook lang mee kunnen gaan. Dat lief zijn is met name vol houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 24 mrt 2023 18:38 #1468596

Stel, ik installeer de BOS-unit vandaag parallel aan mijn 3/4 jaar oude 105ah loodaccu. Als die zijn beste tijd gehad heeft, zou ik hem willen vervangen door een LiFPO-accu…. maar kan ik dan de BOS-unit parallel aansluiten op de LiFPO-accu? Of is de BOS dan nuteloos?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 24 mrt 2023 20:34 #1468621

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
Ik stond ook voor die keuze. Uiteindelijk lood eruit en LifePO4 zelfbouw erin.
Een JBD BMS, Youtube videos van makers gekeken en cellen besteld bij [wattbloxx.nl](wattbloxx.com/product/lishen-l...ells-set-of-4-cells/).

In een houten frame en plexiglas platen erover voor de looks.
Erg tevreden mee en zoveel kleiner dat er een inverter bijgeplaatst kon worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 24 mrt 2023 20:54 #1468628

White Sands schreef :
Stel, ik installeer de BOS-unit vandaag parallel aan mijn 3/4 jaar oude 105ah loodaccu. Als die zijn beste tijd gehad heeft, zou ik hem willen vervangen door een LiFPO-accu…. maar kan ik dan de BOS-unit parallel aansluiten op de LiFPO-accu? Of is de BOS dan nuteloos?
Die BOS kan prima parallel aan een LFP accu.

Maar die loodaccu gaat wel 10 jaar of langer mee, want die wordt maar zelden ontladen. De BOS wordt altijd als eerste aangesproken vanwege zijn hogere spanning.
De loodaccu staat altijd op 100% met een float spanning en dat is zeer gunstig voor de levensduur.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 26 mrt 2023 18:31 #1468939

De info op de website lijkt veelbelovend:
"The lithium extension battery LE300 can simply be connected to the plus and minus pole of the existing 12 V lead-acid battery. Unlike switching to pure lithium batteries, no charging technology needs to be changed. True plug & play makes it easier and safer to expand lithium capacity to experience self-sufficiency and travel freedom anew."

Mijn gewenste setup zou als volgt zijn:
- 100 Ah lood accu, uit te breiden, met 2 LE300 units (dus + 50Ah extra ofwel verdubbeling van de beschikbare accucapaciteit),
- geen (vaste) zonnepanelen,
- Victron acculader,
- (standaard) 55A alternator.
True plug&play, dus geen extra hardware noch kabels en 10 minuten werk ... dwz 850 euro in toto voor uitbreiding tot 100Ah (50LFP + 50 LA). Ik vind dit acceptabel (in acht genomen dat er echt wel voordelen zijn aan een hybride installatie).

MAAR,
Het is mij toch niet helemaal duidelijk of mijn alternator die Li-uitbreiding van de loodaccu lust... en of er toch geen extra laad-/beveiligingshardware nodig is.
Ik lees immers ook dat 2 units een laad- en ontlaadstroom genereren van (max.) 2 x 12,5 = 25A. Dat houdt in dat de alternator gedurende meerdere uren onder zware belasting kan komen te staan --> 25A+verbruikers = 35/40A. Dat houdt hij volgens mij, in het scenario dat alle accu's leeg zijn, geen 3 uur vol...

Ik heb alvast een bericht gestuurd naar de technische afdeling van BOS... ik ben benieuwd naar de repliek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 06:40 #1469292

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Ik heb daarvoor de Victron Orion TR Smart DC-DC lader aangeschaft.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 07:44 #1469309

Ber schreef :
Dat LF staat me nog wat in de kinder schoenen of er mist een duidelijke uitleg.

Kinderschoenen? Ik weet niet hoe lang jij je kinderschoenen bent blijven dragen maar dat moet dan tot op volwassen leeftijd zijn geweest. :) ;)
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 09:42 #1469334

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Ik heb daarvoor de Victron Orion TR Smart DC-DC lader aangeschaft.

Dat is idd de finale oplossing voor het "alternator-probleem" en het lost gelijk ook het "relais-probleem" op. Immers, het relais tussen service-accu en start-accu blijft openstaan omdat de service accu constant "opgeladen" wordt door de LE300. Stroomgerbruik van het relais: kwart tot halve ampere. Na een weekendje heeft het relais de Li-hulpbatterij dus leeggetrokken :dry: :sick: .

En dan is die LE300 uiteindelijk toch niet zo plug&play als men beweert --> relais eruit, DC-DC-lader erin,... dus extra hardware, extra centen, extra installatietijd.

Hmm Hmm Hmm
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 09:44 door Tenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 12:02 #1469361

Ik lees graag mee. Ik heb nu 2 x 90 AGM + Victron MPPT 75-15 staan. Wellicht wil ik die AGM's wel eens uitbreiden of vervangen met een LifePo set. Ben echter geen zelfbouwer. Zoals gezegd is de KWH prijs wel fors van deze LE300. Dus ik weet niet of ik niet beter kan wachten tot mijn AGM set versleten is, en dan kan gaan voor vervanging door lithium batterijen.
Als ik ga voor vervanging door een LifePO4 set, is dan überhaupt mijn MPPT 75-15 nog geschikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 13:37 #1469378

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Volgens mij is de BOS LE 300 een oplossing voor een niet bestaand probleem....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:12 #1469386

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Volgens mij is de BOS LE 300 een oplossing voor een niet bestaand probleem....
Ik snap jouw quote niet helemaal... bedoel je dat te weinig accu-capaciteit een "niet bestaand probleem" is?


Of bedoel je "de BOS LE300 is géén oplossing voor een bestaand probleem" B) want dat is toch wel kort door de bocht.
Indien meer accucapaciteit gewenst is heb je meerdere opties:
- extra lood (= nieuw lood)
- switch naar LFP
- hybride LA-LFP, al dan niet met de BOS LE300

En al de opties hebben hun pro's en contra's!
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 14:27 door Tenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:22 #1469388

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Tenzee schreef :
Volgens mij is de BOS LE 300 een oplossing voor een niet bestaand probleem....
Ik snap jouw quote niet helemaal... bedoel je dat te weinig accu-capaciteit een "niet bestaand probleem" is?


Of bedoel je "de BOS LE300 is géén oplossing voor een bestaand probleem" B)
Als het probleem te weinig accu-capaciteit is, en je momenteel loodaccu's hebt, is de oplossing óf meer loodaccu's, of lifepo4 accu's ipv de loodaccu's.
Waarom je de loodaccu's zou willen behouden en daarbij nog lifepo4 accu's wilt installeren is mij iig een raadsel.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:27 #1469393

als je loodaccu's nog niet versleten zijn en je wilt wel meer capaciteit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:34 #1469398

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
AndreAzuree schreef :
als je loodaccu's nog niet versleten zijn en je wilt wel meer capaciteit?
Zou kunnen, maar dan blijf je met een 'allegaartje' zitten, wat als zodra de loodaccus wel versleten zijn?
- Nieuwe loodaccus
- LifePo4 er in naast de BOS, of de BOS ook weer eruit?

Wel grappig, ik heb het draadje nog eens terug gelezen (is al een paar jaar oud) bij de start van het draadje zag ik wel wat in de BOS oplossing.
Inmiddels verslijt ik eerst mijn loodaccu's en stap dan over op LifePo4.

Mocht ik te weinig capaciteit hebben, zou ik mijn verlies van de loodaccu's nemen en meteen voor volledig LifePo4 gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:39 #1469402

Zou kunnen, maar dan blijf je met een 'allegaartje' zitten, wat als zodra de loodaccus wel versleten zijn?
- Nieuwe loodaccus
- LifePo4 er in naast de BOS, of de BOS ook weer eruit?


Zie mijn vorige post: alles LifePo4 + BOS parallel erbij?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 14:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:40 #1469404

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
als je loodaccu's nog niet versleten zijn en je wilt wel meer capaciteit?
idd

Op het merendeel van mijn zeiltochtjes volstaat 50Ah, de keren dat ik meer wil/nodig heb kan ik op 1 hand tellen.
+ 2 LE300 betekent verdubbeling van m'n capaciteit. Ik doe dan quasi alles met de LFP, het lood wordt dan enkel gebruikt die enkele keer dat ik wat verder/langer zeil. Het is goedkoper om "lood" in reserve te houden ipv het dure "lithium".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.372 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl