Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 03 apr 2021 19:01 #1269535

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 432
Hoi,

ik kwam deze tegen in een zoektocht naar een LifePO4 uitbreiding van m'n huidige accubank.
Voornamelijk op m'n boordcomputer 24u te kunnen laten draaien zonder elke nacht de loodaccu's te ontladen om vervolgens met de zonnecel overdag weer op te laden.

Toen kwam ik deze tegen: www.bos-ag.com/products/le300/

Die lijkt ervoor gemaakt te zijn :)

Op zoek naar ervaringen kwam ik meteen op de verkoopsite van Dekker Watersport terecht, waardoor ik toch wel vertrouwen in deze oplossing krijg.

Iemand hier die ervaring heeft met deze accu?


Mvg,

Hans
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 19:39 door hanst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 03 apr 2021 20:18 #1269561

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ook gezien. Goed idee van BOS AG. Is duits bedrijf.
Ze zijn wereldwijd actief met eletriciteitsvoorziening in afgelegen gebieden.
Maar ook voor campers en caravans.
Willen blijkbaar nu ook de nederlandse zeilwereld 'veroveren'.

Een (of meer) kleine LiFePO4 accu met 25,6 Ah capaciteit wordt simpel parallel aan de bestaande loodzuuraccu aangesloten.
De Lithium accu wordt steeds als eerste ontladen en als laatste, na de gekoppelde loodzuuraccu, weer geladen met elke beschikbare laadstroom, via eigen laadstroomregelaar.
Lijkt mij een mooi alternatief voor complete overgang op LiFePO4, zeker als er nog goede loodzuuraccu's aanwezig zijn.
Nog een linkje:
www.bos-ag.com/wp-content/uplo...n-Blauwasser_ENG.pdf
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 03 apr 2021 23:19 #1269586

Nee en nog eens nee
Zelf heb ik een 30ah versie en mijn koelkast trek deze al leeg met 4ampere binnen een dag

Denk niet dat zo systeem de oplossing zal zijn
Zeker niet als je via Ali al een accu kan bestellen van 200ah en hoger tussen de 260 en de 300 euro .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 00:03 #1269589

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Het kan natuurlijk prima

De vraag is echter , waarom zou je het willen ?
Grootste voordeel van lifepo4 is het gewicht , waarom zou je dan nog lood willen meeslepen ? , misschien als ballast (goede reden) maar voor energie opslag kun je net zo goed (beter ?) 100% kunnen overstappen op lifepo4 met een start akku als buffer (nood energie en buffer voor je dynamo)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 08:25 #1269611

suijkerbuijk schreef :
Nee en nog eens nee
Zelf heb ik een 30ah versie en mijn koelkast trek deze al leeg met 4ampere binnen een dag

Denk niet dat zo systeem de oplossing zal zijn
Zeker niet als je via Ali al een accu kan bestellen van 200ah en hoger tussen de 260 en de 300 euro .

Idd niet meer investeren in oude technologie!
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 08:27 #1269612

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6538
1 Punt voor het idee, maar het resultaat is dat je het slechtste van twee systemen overhoudt.
Een beetje alsof je van een benzine auto het vermogen gaat vergroten door er een dieselmotor naast te zetten.
Wat ga je doen als over 3 jaar je loodaccu aan vervanging toe is? vervangen of vervangen door deze Bos dingen? In het eerste geval zou ik zeggen vervang nu alvast voor een grotere loodasccu. In het tweede geval zit je dan dus met een lithium accubank met alle 'slechte' eigenschappen van lood ingebakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 09:35 #1269635

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5179
rooiedirk schreef :
1 Punt voor het idee, maar het resultaat is dat je het slechtste van twee systemen overhoudt.
Een beetje alsof je van een benzine auto het vermogen gaat vergroten door er een dieselmotor naast te zetten.
Wat ga je doen als over 3 jaar je loodaccu aan vervanging toe is? vervangen of vervangen door deze Bos dingen? In het eerste geval zou ik zeggen vervang nu alvast voor een grotere loodasccu. In het tweede geval zit je dan dus met een lithium accubank met alle 'slechte' eigenschappen van lood ingebakken.
Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb 180Ah aan AGM aan boord staan, die meestal niet verder dan 20-30Ah worden ontladen.
Alleen bij een aantal sombere dagen achter elkaar of op een oversteek naar Engeland worden ze verder ontladen.
Het toevoegen van een Bos accu aan mijn systeem zou feitelijk inhouden dat ik voor relatief weinig geld een lifepo4 systeem heb, met een loodbuffer.
Ik zou dus zeggen best of both world.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 09:44 #1269640

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
PvO schreef :
Ik zou dus zeggen best of both world.

technisch zal het denk ik weinig problemen geven maar ik heb net even bij dekker gekeken en ik vind hem behoorlijk aan de prijs ?

25Ah voor 425 euro ?

waarom bouw je dan niet zelf , dat kost minder/hetzelfde maar heb je een 10voud aan capaciteit

4x 280Ah cellen @ 85 euro p.st = 340 euro
1x Daly BMS 50-100A = 50-75 euro

totaal 425 voor 280Ah @ 12v

even in elkaar schroeven en je bent klaar , maar dat is geen antwoord op je vraag ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 09:46 #1269642

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16485
Zonder last te hebben van grote technische inzichten vind ik het idee ook wel charmant.
Vloeiend overstappen zonder je nog goede spullen meteen te dumpen. Toch al wat proeven van de vooruitgang bij wijze van. Het hoeft niet ineens allemaal.
De prijs bezorgt me wel een enorm afknapper en vertelt me dat dit de weg niet gaat worden.
Zinloos om tegen deze bedragen je systeem te upgraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 10:04 #1269654

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5179
@René, ik ben niet van plan een dergelijke accu aan te schaffen.
Ik hoop dat mijn Agm's nog een tijdje meegaan en stap dan over op lithium.

Overigens vallen de prijzen die jij noemt naar mijn idee wel onder de noemer appels met peren vergelijken.
Een zelfbouw pakket, aangeschaft bij Chinese websites, tegen een kant en klaar product aangeschaft bij een fysieke Nederlandse winkel.
Vergelijk het dan met bijvoorbeeld de victron lithium accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 10:12 #1269657

ReneK schreef :
PvO schreef :
Ik zou dus zeggen best of both world.

technisch zal het denk ik weinig problemen geven maar ik heb net even bij dekker gekeken en ik vind hem behoorlijk aan de prijs ?

25Ah voor 425 euro ?

waarom bouw je dan niet zelf , dat kost minder/hetzelfde maar heb je een 10voud aan capaciteit

4x 280Ah cellen @ 85 euro p.st = 340 euro
1x Daly BMS 50-100A = 50-75 euro

totaal 425 voor 280Ah @ 12v

even in elkaar schroeven en je bent klaar , maar dat is geen antwoord op je vraag ;)

Zo simpel is het ook weer niet. Dat BOS systeem heeft namelijk een maximale laad- en ontlaadstroom ingebouwd. Maximaal 12,5 ampère. De rest gaat in of komt uit je loodaccu.

Door die limieten in te bouwen voorkomen ze overbelasting van je alternator bij het laden. En bij het ontladen als je een volle LFP parallel aan een lege loodaccu zet.

Ik heb zelf zo'n hybride systeem gemaakt met 100 Ah LFP. Door een weerstand van 0,033 ohm toe te voegen heb ik ook de maximale stroom beperkt. Een beetje lompe maar wel simpele failsafe methode.

Bij het laden kan er (14,4 - 13,4)/0,033 = 30 ampère maximaal in de LFP.
Bij het ontladen kan er maximaal (13,4 - 12,8)/0,033=18 ampère uit de LFP.

Met laden verbrand ik dan 30 Watt in de weerstand die op een grote heatsink zit. BOS heeft dat waarschijnlijk slimmer/beter opgelost. Vandaar de hoge prijs van €425 voor 26Ah.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 13:04 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 10:21 #1269659

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
@Panoramix

Zo eenvoudig kan het wel zijn ? Iedere Daly BMS heeft een maximale laadstroom die ongeveer de helft is van de maximale ontlaad stroom

Dus als je je dynamo : alternator wilt beschermen door met maximaal 20A te laden zoek je de juiste BMS erbij ? Of bedoelde je iets anders ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 10:42 #1269663

ReneK schreef :
@Panoramix

Zo eenvoudig kan het wel zijn ? Iedere Daly BMS heeft een maximale laadstroom die ongeveer de helft is van de maximale ontlaad stroom

Dus als je je dynamo : alternator wilt beschermen door met maximaal 20A te laden zoek je de juiste BMS erbij ? Of bedoelde je iets anders ?

@Renek. Ik bedoel wat anders.

Ik heb zo'n smart Daly bms, maar die gaat de laadstroom niet terugregelen. Bij OverCurrent wordt de CHGMOS uitgeschakeld en kun je niet meer laden totdat de spanning weer laag genoeg is.

De OverCurrent heb ik op 45 Ampère gezet. Daar blijft ie altijd onder.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 13:17 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 18:10 #1269790

PvO schreef :
@René, ik ben niet van plan een dergelijke accu aan te schaffen.
Ik hoop dat mijn Agm's nog een tijdje meegaan en stap dan over op lithium.

Overigens vallen de prijzen die jij noemt naar mijn idee wel onder de noemer appels met peren vergelijken.
Een zelfbouw pakket, aangeschaft bij Chinese websites, tegen een kant en klaar product aangeschaft bij een fysieke Nederlandse winkel.
Vergelijk het dan met bijvoorbeeld de victron lithium accu.

www.amazon.nl/XCell-LiFePO4-Bl...-1209764042086&psc=1

offer.alibaba.com/product/page...AvD_BwE#shopping-ads

Mooi stukje om te lezen

www.zwiebelfam.nl/de-echte-nadelen-van-de-lifepo4/
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 18:15 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 19:53 #1269845

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
PvO schreef :

Overigens vallen de prijzen die jij noemt naar mijn idee wel onder de noemer appels met peren vergelijken.
Een zelfbouw pakket, aangeschaft bij Chinese websites, tegen een kant en klaar product aangeschaft bij een fysieke Nederlandse winkel.
Vergelijk het dan met bijvoorbeeld de victron lithium accu.


Dat mag je best appels met peren vergelijken noemen , maar de werkelijkheid is :

- Victron gebruikt ook gewone Winston cellen in z'n blauwe dozen , dus je betaald 2-3x voor de mooie blauwe dozen
- ik durf er 100 tegen 1 om te verwedden dat de 'BOS akku' chineese cellen gebruikt , en als je pech hebt gebruiken ze niet eens prismatische cellen maar goedkope(re) rommel
- voor de prijs van een 25Ah 'BOS akku' kun je een kwalitatief veel betere 150-200Ah lithium akku zelf bouwen met cellen die bij de kwalitatief beste 3 van de wereld behoren en voor nog een paar 100 euro meer heb je een BMS die zich minimaal kan meten met wat victron en BOS verkopen en er waarschijnlijk met kop en schouders bovenuit steken vwb mogelijkheden , compatibility , inregelbaarheid, etc etc etc


even een rekensommetje

250Ah BOS akku's = 10* 430 euro = 4300 euro
200Ah Victron Smart lifepo4 = 2295 euro

4x Winston 200AH cellen : 1200 euro
REC ABMS (CAN bus / VE-Bus / Victron compatible) + wifi + touch screen : 500 euro
totaal 1700 euro

of
4x Winston 400AH cellen : 2400 euro
REC ABMS (CAN bus / VE-Bus / Victron compatible) + wifi + touch screen : 500 euro
totaal 2900 euro


en dan kan iedereen op z'n kop gaan staan en vertellen dat ik appels met peren vergelijk , maar in mijn optiek zijn dan de winston cellen met REC ABMS de gouden standaard waar de rest zich aan af mag meten , en dus qua prijs mooi het loodje leggen (en dan zeg ik dat zelfs terwijl ik zelf geen winston cellen heb)

en dan heb ik het dus absoluut niet (express niet) over de zgn 'drop in' vervangers die 700 euro kosten voor 100Ah (1400 euro voor 200Ah @ 12v en 2400euro voor 400Ah @ 12v) ) . en samengesteld zijn van de allergoedkoopste rommel puur en alleen om een zo goedkoop mogelijk product op de markt te gooien dat toch de naam 'lifepo4' te mogen hebben en opgebouwd zijn uit 100den kleine lifepo4 cellen met de aller goedkoopste BMS

als je dus appels met appels gaat vergelijken neem je dus de allerbeste kwaliteit lifepo4 cellen (Winston) met de meest compatible BMS (REC ABMS) die geen invloed heeft op zowel laad stroom als belasting stroom en dan zul je zien dat je , als je appels met appels vergelijkt een 'chinees zelfbouw pakket' zowel kwalitatief beter als voordeliger is dan een fysieke akku aangeschaft bij een nederlandse winkel

wat ik wel doe is een , in mijn optiek, kwalitatief zelfde set vergelijken als de BOS en dan kijken wat je kunt doen als je hem zelf bouwt met cellen en BMS en hoeveel je krijgt dat kwalitatief hetzelfde is , bijna hetzelfde kost maar veel meer capaciteit heeft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 20:06 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 19:59 #1269850

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
suijkerbuijk schreef :

mooi he ? alle mensen die alle verkoop praatjes geloven over 1 op 1 drop in vervangings batterijen van diverse fabrikanten die akku's verkopen van 100Ah voor 700 Euro , zonder erbij te vertellen wat je *wel* moet doen

trouwens , je victron of BOS lifepo4 sloop je waarschijnlijk net zo snel als je ze 1 op 1 vervangt *zonder* je te verdiepen in wat je verder nog moet aanpassen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 20:11 #1269861

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5179
@René, lang verhaal, maar je mist het punt denk ik een beetje.
Het idee achter die Bos accu, is dat je goedkopere lood accu's icm met lithium gebruikt om een (groot) deel van je cycli met lithium te kunnen doen maar toch lood achter de hand heb voor die incidentele diepere ontlading.
Of dit zinvol is hangt van je gebruiksprofiel af.
In mijn geval, weekend gebruik met af en toe een langere tocht, zou dit best goed kunnen werken.

Voor 80% van de cycli een lithiumaccu voor nog geen €500,-

Maar goed, ik doe het nog een tijdje met agm en ga dan voor winston cellen met 123 bms.
Laatst voor mijn broertje een dergelijke set geïnstalleerd voor op een volkstuintje, ben erg onder de indruk van de prestaties in vergelijking met lood.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 20:21 #1269868

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
@PvO

ik weet niet of ik het punt mis , misschien wel
maar je kunt iedere lifepo4 'zelfbouw' akku parallel aan AGM hangen , ongeacht waar de componenten vandaan komen, en gewoon de wet van ohm z'n werk laten doen, daar heb je echt geen 10x teveel kostende BOS lifepo4 voor nodig.

tuurlijk is het makkelijker om 400+ euro op de balie van dekker te gooien en dan trots naar huis lopen met met je 25Ah / 12v lifpo4 akku die je volgens de gebruiksaanwijzing 'gewoon' parallel aan je AGM's kunt hangen , maar dat kan beter

wat ik duidelijk wilde maken is dat je voor (veel) minder geld een kwalitatief (veel) betere set kunt samenstellen die veel meer kan , en ook 'gewoon' parallel aan je AGM's kan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 20:29 #1269872

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5179
Als je hem er 'gewoon parallel aan hangt, zal de lithium accu eerst laden en daarna pas de loodaccus.
De bos doet dat andersom.
Voor iemand die het ziet zitten om zelf wat samen te bouwen is de bos accu niet de goedkoopste oplossing.
Maar voor iemand die dat niet ziet zitten, is het of lood, of een dure victron.
Of nu dus lood icm een bos accu.
Lood icm bos scheelt toch ongeveer een factor 5 met een victron of mastervolt set.
Je zou bijna het idee krijgen dat ik er een belang in heb :laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 20:30 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 04 apr 2021 23:21 #1269912

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
PvO schreef :
Als je hem er 'gewoon parallel aan hangt, zal de lithium accu eerst laden en daarna pas de loodaccus.

dat geloof ik niet , ze worden beide tegelijk geladen , waarbij een grote AGM bank veel meer stroom op kan nemen dan een kleine lithium

tijden laden : de voltages van beide blijven gelijk, ze zijn immers parallel, en lopen evenwijdig aan elkaar op terwijl ze geladen worden en in deze zal de grote AGM bank bepalend zijn voor het voltage van de hele bank , dus eerst zal de AGM bank opgeladen moeten worden om het voltage op te laten lopen waardoor er (weer) laadstroom naar de lifepo4 gaat

dus in verhouding zal er veel meer naar de AGM bank toegaan en dus wordt de AGM eerst bijgeladen , pas als de AGM voldoende geladen wordt om het voltage van het geheel op te laten lopen zal de lifepo4 bank ook bijgeladen worden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 07:27 #1269937

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6538
Ik snap de economie nog niet zo goed.
Als je zo'n Bos Li accu in de range van 10%-90% SOC houdt dan heb je 20Ah beschikbaar voor 430€
Voor dat zelfde geld koop ik 3x een loodaccu van 100Ah met 50Ah beschikbaar en volgens de folder 3x 1600 cycli. https://www.amperewinkel.nl/product/beaut-agm-100a-semi-tractie-accu-diepontlading-beaut-solar/(de eerst die Duckduck voorsteld)

En als eventuele voorbereidng op een uitbreding naar compleet Li in de toekomst, dan moet je alsnog ingrijpen in de laadstroom beperking(van de dynamo). De laadstoom van 1 blok is beperkt tot 20A, zet je 3 of 4 van die blokken parallel dan zit op 60-80A wat duidelijk teveel is voor de gemiddelde dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 07:50 #1269944

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5179
ReneK schreef :
PvO schreef :
Als je hem er 'gewoon parallel aan hangt, zal de lithium accu eerst laden en daarna pas de loodaccus.

dat geloof ik niet
Geloven doe je in de kerk ;)
Een lithium accu laad je bij een spanning van 13-13,5V al vol.
En lood, en zeker AGM, heeft 14,4V of meer nodig.

@Dirk, een AGM die 1500 cycli haalt, ik moet het zien.
Het idee, tenminste zo begrijp ik het, achter bos is, dat lood accu's vaak maar voor een relatief kleine cycli worden gebruikt, maar tijdens dit gebruik nooit helemaal worden volgeladen.

Als je die kleine cycli kan opvangen met lithium en de loodaccu dus feitelijk vol blijft, heeft dit een enorm positief effect op de levensduur van je loodaccus.

Als ik jullie gebruiksprofiel (Dirk, Rene) een beetje inschat is het voor jullie inderdaad geen oplossing.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 09:12 #1269991

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
PvO schreef :
ReneK schreef :
PvO schreef :
Als je hem er 'gewoon parallel aan hangt, zal de lithium accu eerst laden en daarna pas de loodaccus.

dat geloof ik niet
Geloven doe je in de kerk ;)
Een lithium accu laad je bij een spanning van 13-13,5V al vol.
En lood, en zeker AGM, heeft 14,4V of meer nodig.

ik weet niet waar jij je info vandaan haalt , maar 13v (3.25 per cel) of 13.5v (3.375v per cel) is bij lifepo4 niet 'vol'

volle lifepo4 cellen meten in rust (na tot 3.65v geladen te zijn) 3.5x volt

mijn ervaring met lifepo4 de afgelopen 18 maanden constant gebruik is dat een voltage van 13v 30-40% SoC is en 13.5v tussen de 50-80%

de 14.2-14.4v laadspanning die voor AGM aanbevolen wordt zou dus perfect kunnen zijn voor lithium , zelfs de BOS akku geeft aan eerst de AGM's tot 80% te laden (dan zit je rond de 13.6-14v bij AGM tijden laden, in rust minder) en daarna beide te laden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 10:59 #1270028

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5179
Ik haal mijn info uit de datasheet van winston én uit de aanbevolen lifepo4 instellingen van 123bms die begint met balanceren bij 3,4V per cel (13,6V)
Zodra alle cellen die spanning hebben bereikt vind het bms de accu vol.
Daarbij mijn, weliswaar beperkte, waarnemingen dat die spanning pas wordt bereikt als de cel al bijna vol is, dit in tegenstelling tot lood.
Anders gezegd, als je lader in CC fase zit, zal hij in een parallel situatie eerst de lithium accu laden, een loodaccu neemt onder de 13,6V echt niet veel op (of hij moet helemaal leeg zijn), pas als de lithium vol zit zal de spanning voldoende stijgen om de loodaccu te laden.
Dus zonder speciale voorzieningen bereik je precies dat wat je niet wilt.
Eerst lithium laden die daarna gedurende lange tijd wordt blootgesteld aan een te hoge laadspanning om de loodaccu vol te krijgen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 11:00 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 05 apr 2021 11:53 #1270050

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16485
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl