Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 14:44 #1469408

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
AndreAzuree schreef :
Zou kunnen, maar dan blijf je met een 'allegaartje' zitten, wat als zodra de loodaccus wel versleten zijn?
- Nieuwe loodaccus
- LifePo4 er in naast de BOS, of de BOS ook weer eruit?


Zie mijn vorige post: alles LifePo4 + BOS parallel erbij?
Zal best kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur.

Naar mijn idee probeert BOS in te spelen op koudwatervrees bij loodaccu eigenaren.
Beetje hetzelfde als hybride auto's, die zijn ook voor mensen die niet volledig elektrisch durven ;)

Mijn huidig plan is om, zodra de loodaccus versleten zijn, er een paar Winston cellen in zetten.
Zonder BMS of egalisatie apparatuur.
Victron laders en BMV goed instellen en gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 15:22 #1469419

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
Zou kunnen, maar dan blijf je met een 'allegaartje' zitten, wat als zodra de loodaccus wel versleten zijn?
- Nieuwe loodaccus
- LifePo4 er in naast de BOS, of de BOS ook weer eruit?


Zie mijn vorige post: alles LifePo4 + BOS parallel erbij?
Zal best kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur.

Naar mijn idee probeert BOS in te spelen op koudwatervrees bij loodaccu eigenaren.
Beetje hetzelfde als hybride auto's, die zijn ook voor mensen die niet volledig elektrisch durven ;)

Mijn huidig plan is om, zodra de loodaccus versleten zijn, er een paar Winston cellen in zetten.
Zonder BMS of egalisatie apparatuur.
Victron laders en BMV goed instellen en gaan.


Jouw volgende start-accu wordt dus ook een LFP-er? :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 15:27 #1469421

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Tenzee schreef :
PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
Zou kunnen, maar dan blijf je met een 'allegaartje' zitten, wat als zodra de loodaccus wel versleten zijn?
- Nieuwe loodaccus
- LifePo4 er in naast de BOS, of de BOS ook weer eruit?


Zie mijn vorige post: alles LifePo4 + BOS parallel erbij?
Zal best kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur.

Naar mijn idee probeert BOS in te spelen op koudwatervrees bij loodaccu eigenaren.
Beetje hetzelfde als hybride auto's, die zijn ook voor mensen die niet volledig elektrisch durven ;)

Mijn huidig plan is om, zodra de loodaccus versleten zijn, er een paar Winston cellen in zetten.
Zonder BMS of egalisatie apparatuur.
Victron laders en BMV goed instellen en gaan.


Jouw volgende start-accu wordt dus ook een LFP-er? :evil: :evil:
zeker niet, ik dacht dat we het over de service accu's hadden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 28 mrt 2023 17:39 #1469470

Beetje hetzelfde als hybride auto's, die zijn ook voor mensen die niet volledig elektrisch durven ;)

haha, daar hoor ik ook bij. Was toch een baanbrekende technologie, al 26 jaar op de markt en zo'n 30 miljoen van verkocht... Daardoor zijn er tonnen CO2 niet uitgestoten. Soms zijn transities nodig....
Laatst bewerkt: 28 mrt 2023 17:43 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 06:44 #1469598

Ben het ook eens met PvO we hebben het hier over € 400,- voor 25ah je kan ook uitbreiden met een 50ah loodaccu en dan heb je niet de nadelen gemeld door Tenzee:

Tenzee schreef :
Ik heb daarvoor de Victron Orion TR Smart DC-DC lader aangeschaft.

Dat is idd de finale oplossing voor het "alternator-probleem" en het lost gelijk ook het "relais-probleem" op. Immers, het relais tussen service-accu en start-accu blijft openstaan omdat de service accu constant "opgeladen" wordt door de LE300. Stroomgerbruik van het relais: kwart tot halve ampere. Na een weekendje heeft het relais de Li-hulpbatterij dus leeggetrokken :dry: :sick: .

En dan is die LE300 uiteindelijk toch niet zo plug&play als men beweert --> relais eruit, DC-DC-lader erin,... dus extra hardware, extra centen, extra installatietijd.

Hmm Hmm Hmm
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 07:41 #1469612

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Tenzee schreef :
als je loodaccu's nog niet versleten zijn en je wilt wel meer capaciteit?
idd

Op het merendeel van mijn zeiltochtjes volstaat 50Ah, de keren dat ik meer wil/nodig heb kan ik op 1 hand tellen.
+ 2 LE300 betekent verdubbeling van m'n capaciteit. Ik doe dan quasi alles met de LFP, het lood wordt dan enkel gebruikt die enkele keer dat ik wat verder/langer zeil. Het is goedkoper om "lood" in reserve te houden ipv het dure "lithium".

Dus 800-900 euro uitgeven voor een oplossing voor ‘die enkele keer’ is acceptabel?
Daar kun je heel veel 100Ah akku’s voor kopen voor ‘die enkele keer’ ?

Een extra 100Ah lood akku kost 150 euro en gaat 3-4 jaar mee , dan kun je 6 AGM akku’s vervangen en ben je 12-15 jaar verder voor hetzelfde geld alleen hoef je het niet in 1x uit te geven en hoef je niet moeilijk te doen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 08:26 #1469623

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
ReneK schreef :
Tenzee schreef :
als je loodaccu's nog niet versleten zijn en je wilt wel meer capaciteit?
idd

Op het merendeel van mijn zeiltochtjes volstaat 50Ah, de keren dat ik meer wil/nodig heb kan ik op 1 hand tellen.
+ 2 LE300 betekent verdubbeling van m'n capaciteit. Ik doe dan quasi alles met de LFP, het lood wordt dan enkel gebruikt die enkele keer dat ik wat verder/langer zeil. Het is goedkoper om "lood" in reserve te houden ipv het dure "lithium".

Dus 800-900 euro uitgeven voor een oplossing voor ‘die enkele keer’ is acceptabel?
Daar kun je heel veel 100Ah akku’s voor kopen voor ‘die enkele keer’ ?

Een extra 100Ah lood akku kost 150 euro en gaat 3-4 jaar mee , dan kun je 6 AGM akku’s vervangen en ben je 12-15 jaar verder voor hetzelfde geld alleen hoef je het niet in 1x uit te geven en hoef je niet moeilijk te doen

Je ziet de clou over het hoofd... immers, voor een uitbreiding met 100Ah in lood zijn 2 nieuwe accu's nodig.
vb 2 x Varta dual purpose agm 105Ah= ca 550 euro als initiele investering. En dat is toch al veel dichter bij die 800 euro voor de LE300's.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 08:27 door Tenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 08:40 #1469629

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Tenzee schreef :
ReneK schreef :
Tenzee schreef :
als je loodaccu's nog niet versleten zijn en je wilt wel meer capaciteit?
idd

Op het merendeel van mijn zeiltochtjes volstaat 50Ah, de keren dat ik meer wil/nodig heb kan ik op 1 hand tellen.
+ 2 LE300 betekent verdubbeling van m'n capaciteit. Ik doe dan quasi alles met de LFP, het lood wordt dan enkel gebruikt die enkele keer dat ik wat verder/langer zeil. Het is goedkoper om "lood" in reserve te houden ipv het dure "lithium".

Dus 800-900 euro uitgeven voor een oplossing voor ‘die enkele keer’ is acceptabel?
Daar kun je heel veel 100Ah akku’s voor kopen voor ‘die enkele keer’ ?

Een extra 100Ah lood akku kost 150 euro en gaat 3-4 jaar mee , dan kun je 6 AGM akku’s vervangen en ben je 12-15 jaar verder voor hetzelfde geld alleen hoef je het niet in 1x uit te geven en hoef je niet moeilijk te doen

Je ziet de clou over het hoofd... immers, voor een uitbreiding met 100Ah in lood zijn 2 nieuwe accu's nodig.
vb 2 x Varta dual purpose agm 105Ah= ca 550 euro als initiele investering. En dat is toch al veel dichter bij die 800 euro voor de LE300's.

Ik keek gewoon naar de dekker akku
www.dekkerwatersport.nl/p/dekk...05ah-deep-cycle/784/

Maar dan is het 300 euro voor 3-4 jaar voor 105Ah bruikbaar

Anyway , ik ben een groot voorstander van lifepo4 , gebruik het al jaren in onze bootjes
Echter de bos oplossing is het net niet IMO , beetje halfslachtig en enorm duur
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 09:12 #1469642

Werkt het ook als je een gewone LifePo4 batterij parallel schakelt aan je AGM/loodaccu, met behoud van je bestaande regelaar? M.a.w.: wat voegt de BOSS LE300 toe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 11:19 #1469689

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
AndreAzuree schreef :
Werkt het ook als je een gewone LifePo4 batterij parallel schakelt aan je AGM/loodaccu, met behoud van je bestaande regelaar? M.a.w.: wat voegt de BOSS LE300 toe?

Specifieke laad algoritme voor de lood akku zodat je die langer heel houd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 11:32 #1469691

  • Tenzee
  • Tenzee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
AndreAzuree schreef :
Werkt het ook als je een gewone LifePo4 batterij parallel schakelt aan je AGM/loodaccu, met behoud van je bestaande regelaar? M.a.w.: wat voegt de BOSS LE300 toe?

It's all about the BMS... en dat is heel specifiek voor de LE300 (vandaar ook de prijs)

Ik heb mij in de materie beetje ingelezen, en als ik het goed begrijp dan kan je idd een "standaard"lithium-accu met lood parallel schakelen, echter, je mist dan het essentieel voordeel van een "hybride" installatie met een LE300:
- bij verbruik wordt eerst het lithium aangesproken, lood blijft in reserve,
- bij laden wordt eerst het lood geladen, pas als het lood quasi vol zit wordt het lithium bijgeladen.
Bij een "standaard" lithium accu is het net andersom.


NB Een techneut kan waarschijnlijk het bms van een "standaard"LFP dusdanig programmeren/instellen/aanpassen dat ie analoog functioneert als een LE300. Next-level voor mij...daar begin ik niet aan.
NB Tijdje geleden was ik aan het prutsen aan de motor van mijn tuintractor....er viel een engelse sleutel net op de 2 polen van de accu. Ik kan u gerust zeggen: er zit daar serieus wat "energie" in, dat is geen speelgoed!
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 11:33 door Tenzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOS LE 300 LifePO4 kan parallel aan loodaccu 29 mrt 2023 11:38 #1469694

dank je wel voor de uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl