Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 12:28 #1270518

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Heeft er nog iemand een leuk schema?
Wat filosoferen over gebruik en vol of leeg is leuk maar eerst moet er iets zitten om vol of leeg te zijn.
Ik heb ook wel zitten piekeren over het laden, in navolging van Bas of dat misschien de zonnepanelen en de haven misschien niet niet voldoende zijn...misschien een wat grotere accu van de besparing op de DC/DC lader?
De dynamo alleen op de startaccu dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 12:36 #1270525

LI-ION accu's kunnen wel tegen volledig opgeladen te zijn, maar het steeds volledig opladen telt wel als een laadcycle (dus ook laden van 70% naar 100% is 1 cycle). Tot 80-90% laden telt dat niet en kun je dus langer met de accu doen. Bij te diep ontladen hebben we het over 0% lading

Tenminste dat is wat mij altijd verteld is. Of dit ook geldt voor LiFePo4 weet ik eigenlijk niet.

Een fatsoenlijk BMS of lader kun je instellen op welk voltage ze het laden moeten afkappen, dus als je het voltage dan rond die 80-90% lading laat afkoppelen dan leven de accu's nog wat langer.

Ik heb bij onze nieuwe boot ook twijfels over de staat van de accu's, en ben niet van plan er weer AGM of Gel accu's in te stoppen. Dus ik volg dit draadje wel erg graag.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 12:39 #1270528

holtere schreef :
Heeft er nog iemand een leuk schema?
Wat filosoferen over gebruik en vol of leeg is leuk maar eerst moet er iets zitten om vol of leeg te zijn.
Ik heb ook wel zitten piekeren over het laden, in navolging van Bas of dat misschien de zonnepanelen en de haven misschien niet niet voldoende zijn...misschien een wat grotere accu van de besparing op de DC/DC lader?
De dynamo alleen op de startaccu dus.

déjà vu: zeilersforum.nl/index.php/foru...el-manier?start=%1$d
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 12:46 #1270532

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Heb je een linkje naar die Daly BMS ?
Ik vind in de 200A alleen deze maar die bedoel je niet denk ik?
nl.banggood.com/DALY-BMS-4S-12...zEAQYAiABEgJ6CPD_BwE
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 12:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 13:20 #1270566

holtere schreef :
Heb je een linkje naar die Daly BMS ?
Ik vind in de 200A alleen deze maar die bedoel je niet denk ik?
nl.banggood.com/DALY-BMS-4S-12...zEAQYAiABEgJ6CPD_BwE

Je kunt hem beter bij Daly zelf bestellen op AlieX. Prijs is gelijk en makkelijker met omruilen/garantie.

nl.aliexpress.com/item/1005001803913333.html

Kies dan een LiFePo4 4S BT van 200A met- of zonder ventilator en MET Bluetooth.

Bij mij kwam ie met 3 weken en zonder invoerrechten en BTW. Er komt dus niks bij.
Qua amperes moet je het hoogste verbruik x2 doen. Ze zijn wel krappies bemeten.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 13:27 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 14:20 #1270588

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Orange Sunset schreef :
LI-ION accu's kunnen wel tegen volledig opgeladen te zijn, maar het steeds volledig opladen telt wel als een laadcycle (dus ook laden van 70% naar 100% is 1 cycle). Tot 80-90% laden telt dat niet en kun je dus langer met de accu doen. Bij te diep ontladen hebben we het over 0% lading

Tenminste dat is wat mij altijd verteld is.

Volgens mij dikke onzin. Een laadcyclus wordt gedefinieerd door een max ontlading en lading dus van 100 naar 0 een weer naar 100 is 1 cycle. in het lab worden adv testen gekeken na hoeveel van dit soort grappen de accu end of life is. Meestal is eof bij capaciteits afname van 20% van de originele capaciteit bij een 100Ah accu een restcapaciteit van 80Ah.

Er is niet een regel dat als je tussen de 20% en 80% lading blijft je dan geen cycles maakt. Je maakt andere cycles als in het lab. Dit zou een gunstig of ongunstig effect op je accu kunnen hebben. Daar zijn verschillende whitepapers over. Je gaat nooit een lab onderzoek vinden die een accu als een "boot" belast heeft. Namelijk heel veel langzaam ontladen af en toe een dikke amp van de omvormer of boegschroef of zware pomp. 20 weken gebruik en dan 32 weken niks. In de 20 weken gebruik constant aan de lader of zon etc.


Om terug te komen op de post van Booty 24
Low level

4 accu cellen in de gewenste maat (b.v 85 euro per cell 280 amps)
1x een lv cutoff b.v een bp protect ingesteld op 12.5 volt. Afhankelijk van je verbruikers tussen de 50 en 150 euro
1x een uit de RC wereld lader voor het laden en balanceren b.v de Hota H6 (80 euro)
1x lifepo alarm 5 euro
1x diverse zoals balanceer kabels etc 100 euro en je bent voor rond de 800 euro klaar.

ben je voor 600 euro klaar.

Laden op de dynamo nee (ja mits er een accu tussen staat hota programmeren op min laadspanning van 14 volt zodat je startaccu niet leeg trekt en max 200 watt ipv 700)
laden via een zonnepaneel Nee (ja met aparte lader (marges veilig instellen)

idioot proef ja de laad intelligentie zit in de ISDT die gaat gewoon uit als de accu vol is.
LV beschermd met de victon op een 3.1 volt per cell Mocht 1 cel heel slecht zijn dan gaat deze nog steeds op tijd uit of je hebt hele slechte cellen. Je mist dan ongeveer tussen de 5 en 15% bruikbare amperes bij een LV can 12.5Volt afhankelijk van de belasting. Of een dubbele veiligheid 12.5 voor lichtjes en troep en rond de 11.8 voor belangrijke zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 14:39 #1270592

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Panoramix schreef :

Je kunt hem beter bij Daly zelf bestellen op AlieX. Prijs is gelijk en makkelijker met omruilen/garantie.

nl.aliexpress.com/item/1005001803913333.html

Kies dan een LiFePo4 4S BT van 200A met- of zonder ventilator en MET Bluetooth.

Bij mij kwam ie met 3 weken en zonder invoerrechten en BTW. Er komt dus niks bij.
Qua amperes moet je het hoogste verbruik x2 doen. Ze zijn wel krappies bemeten.

Kan je deze ook zo instellen dat de maximale laadstroom beperkt wordt? Zodat ik de dynamo niet opblaas?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 14:56 #1270597

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Orange Sunset schreef :
LI-ION accu's kunnen wel tegen volledig opgeladen te zijn, maar het steeds volledig opladen telt wel als een laadcycle (dus ook laden van 70% naar 100% is 1 cycle). Tot 80-90% laden telt dat niet en kun je dus langer met de accu doen. Bij te diep ontladen hebben we het over 0% lading

Tenminste dat is wat mij altijd verteld is. Of dit ook geldt voor LiFePo4 weet ik eigenlijk niet.

Dat wordt inderdaad gezegd, en ik ben ermee akkoord dat gebruik maken van slechts een beperkt deel van de SOC range inderdaad de levensduur kan verlengen. Langs de andere kant lijkt mij dat we ons als zeilers niet al te veel zorgen moeten maken over cycli. Doorsnee LFP accu's kunnen een 2000 volledige (0..100 %) cycli aan. Stel, extreem geval: je gaat elk weekend het water op en doet twee volledige cycli. Dat geeft 104 cycli per jaar. Na twintig jaar zit je dus door de 2000 cycli. De accu heeft dan, volgens de definitie van de cyclispecificatie, nog 80 % bruikbare capaciteit. Anders gezegd, deze is nog perfect bruikbaar. Met andere woorden, puur gebaseerd op het aantal cycli, lijkt het mij dat je als zeiler erg je best moet doen om een LFP accu versleten te krijgen.

Kalenderveroudering, al dan niet versneld door brakke laders en BMSen, lijkt mij voor ons toepassingsgebied meer relevant.

Orange Sunset schreef :
Een fatsoenlijk BMS of lader kun je instellen op welk voltage ze het laden moeten afkappen, dus als je het voltage dan rond die 80-90% lading laat afkoppelen dan leven de accu's nog wat langer.

Ik heb bij onze nieuwe boot ook twijfels over de staat van de accu's, en ben niet van plan er weer AGM of Gel accu's in te stoppen. Dus ik volg dit draadje wel erg graag.

Ik vrees wat voor de robuustheid van die methode. Bijvoorbeeld, bij een bepaalde meting stemde 80 % SOC overeen met 3.34 V/cel. Echter, de open circuit spanning bij 40 % SOC was slechts 3.30 V/cel (bron). Ik kan mij vergissen, maar het lijkt mij dat dit lage spanningsverschil zal leiden tot een vrij lage laadstroom. Daarnaast zijn deze spanningen licht afhankelijk van onder meer temperatuur en celtype, en speelt tijd ook een rol. Met andere woorden, niet zo eenvoudig om een goede laadspanning in te stellen.

Ten slotte kan het geheugeneffect roet in het eten strooien. Steeds laden tot een bepaalde SOC, laten rusten en dan ontladen zorgt voor een lichte verhoging van de laadspanning ter hoogte van die SOC. Nauwelijks waarneembaar (spreken van een paar millivolt), maar langzaam maar zeker groeit deze spanningsbubbel en elke cyclus wordt het laadproces een fractie vroeger beëindigd. Na een paar jaar blijft er niets mee over. Je kan dit geheugeneffect wel tegengaan door nu en dan volledig te laden.


Ik vermoed dat mijn comment enigszins off-topic is in die zin dat deze niet meteen van praktisch nut is. Zodus, on-topic: hoe kan ik voor weinig geld zelf een iet of wat degelijk LFP systeem bouwen? Eerlijk gezegd, ik ben behoorlijk teleurgesteld in wat de markt biedt. Enkele duurdere systemen (REC, MasterLi) zijn wat beter ontworpen, maar kosten ook wat (500 à 1000). Mijn conclusie tot nu toe is dat het niet zo eenvoudig is om een degelijk systeem samen te stellen, zeker niet als je het goedkoop wilt houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 15:02 #1270599

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Panoramix schreef :
Qua amperes moet je het hoogste verbruik x2 doen. Ze zijn wel krappies bemeten.

Geen ervaring, maar Wil Prowse laat zien dat dat juist niet (altijd?)zo is.

Scroll naar 7.24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 15:09 #1270603

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
@Holtere, wat voor componenten heb je momenteel in je systeem?

Heb je bijvoorbeeld een (victron) batterij monitor?
Wat is het merk/type van je acculader?
Je hebt toch ook zonnepanelen, wat is het merk/type van je lader?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 15:27 #1270610

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Een Multiplus 12/800/35 lader omvormer
Een Smartsolar 75-15
Een BMV 700 monitor
Een Sterling laadregelaar Pro reg BW
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 15:44 #1270622

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Voorstel:

280 Ah LFP accu's: 340
Aliexpress BMS 30 A met bluetooth: 35
Victron AGM 8 Ah: 20
Relais 90 A: 20

Totaal: 415


Alle bestaande apparatuur wordt verbonden aan de AGM accu. De LFP accu komt in parallel, maar met het relais ertussen. De BMS stuurt dit relais aan. De BMS zit dus niet tussen accu en de rest van het systeem. In het algemeen is het relais steeds gesloten, en doet de AGM dus niets. Het relais moet uiteraard aangepast zijn aan de stromen, dus voor enkelen zal een zwaarder (en iets duurder) relais gewenst zijn.

Voordelen:
- BMS controleert spanning elke cel -> zeer degelijke beveiliging, geen compromissen op dit vlak
- stroom kan nooit volledig uitvallen, want steeds loodaccu aanwezig -> geen verassingen
- geen probleem met laders die geen accu zien, want steeds loodaccu aanwezig
- degelijke beveiliging dmv. van relais, geen probleem met kortsluitende MOSFETs in de BMS
- lithiumaccu eenvoudig volledig af te koppelen (gewoon relais uit), systeem met laders etc. blijft volledig operationeel -> foolproof

Nadelen:
- wat stroom verloren aan relais (0.2 A)
- klein loodaccuutje nodig, dus wat extra massa en wat verlies aan zelfontlading


Voor de alternator:
Cyrix Li laadrelais 120 A: 80
Temperatuurschakelaar: 5

Totaal: 85

Laadrelais tussen uitgang diodesplitter en de kleine AGM. Andere uitgang diodesplitter naar startaccu. Temperatuursensor op de alternator. Wanneer de alternator te warm wordt, wordt het relais verbroken, en ziet de alternator enkel nog de startaccu. Overgangsstroom bij afschakelen wordt opgevangen door de startaccu, die steeds aangesloten blijft via de diodesplitter. Voltage sense van de alternator op de alternator zelf (B+ terminal) om de stroom wat te beperken.

Voordelen:
- controleert waar het echt om gaat, namelijk de temperatuur van de alternator
- compatibel met vrijwel alle alternatoren

Nadelen:
- zal aan/uit schakelen in plaats van echt te regelen, wat naar efficiëntie toe niet echt ideaal is

Uiteraard kan je voor de alternator ook kiezen voor een DC/DC lader van de startaccu naar de AGM accu, of een alternator veldregelaar.

Zodus, alles samen, inclusief alternatorbescherming, een 500. Dat lijkt mij een zeer schappelijke prijs voor een systeem dat equivalent is aan 560 Ah lood.

Uiteraard geen ideale oplossing gezien er geen intelligent aansturen van de laders wordt gedaan (en dus versnelde veroudering zal plaatsvinden), maar heel wat andere systemen doen dan ook niet.

Wat denken jullie van deze setup?
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 16:22 door qdwx. Reden: toevoegen optie veldregelaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 16:07 #1270634

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
boarderbas schreef :
Gewoon SBM bordje (60,-) en balancer boards (4x5,-). Goede lader er bij en je bent klaar. De rest is tierelantijn.

Je maakt jet jezelf pas lastig als je zonnecellen en alternators wilt aansluiten, want dan heb je de SOC niet meer in eigen beheer. Ver onder de 100% afstellen is dan het devies. Niet heel erg, je moet je accu dan zien als een kleinere accu met een extra bonuscapaciteit die ja naar behoefte aan kn spreken door met walstroom naar 100% te laden. Dat past meestal prima bij hoe wij onze schuiten gebruiken. Op vakantie bij de eerste haven even inprikken en je hebt voor dagen stroom.

Dit is by far de meest duidelijke en zinvolle bijdrage in dit draadje. KISS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 16:37 #1270646

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Een gedachte spinsel hoe het eventuele zou kunnen?
Lifepo4 set met bms laden via een orion smart parallel aan een lood accu.
Kan ook via een diode spltter met een orion.
Hiernaast een geschikte lader voor lifepo4.
Of alleen laden met een geschikte lader (wal voeding), zonder connectie met de altenator.
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 16:38 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 16:42 #1270647

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
boarderbas schreef :
Gewoon SBM bordje (60,-) en balancer boards (4x5,-). Goede lader er bij en je bent klaar. De rest is tierelantijn.

De balancer boards heb ik kunnen vinden (bordjes met onder meer een stuk of 8 flinke weerstanden erop), SBM-bordje niet. Linkje?
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 16:57 #1270651

ErikSnel schreef :
Panoramix schreef :

Je kunt hem beter bij Daly zelf bestellen op AlieX. Prijs is gelijk en makkelijker met omruilen/garantie.

nl.aliexpress.com/item/1005001803913333.html

Kies dan een LiFePo4 4S BT van 200A met- of zonder ventilator en MET Bluetooth.

Bij mij kwam ie met 3 weken en zonder invoerrechten en BTW. Er komt dus niks bij.
Qua amperes moet je het hoogste verbruik x2 doen. Ze zijn wel krappies bemeten.

Kan je deze ook zo instellen dat de maximale laadstroom beperkt wordt? Zodat ik de dynamo niet opblaas?

Bij een OverCurrent detectie schakelt de BMS het laden af met de CHGMOS. Ontladen kan nog steeds want de DSGMOS blijft aan. Op een common port BMS ziten twee stel mosfets.
Zodra de spanning wat gezakt is, gaat de CHGMOS weer aan en kun je weer laden.

Er bestaan bij mijn weten geen BMS-en die de laadstroom kunnen regelen.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 17:25 #1270665

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
holtere schreef :
Een Multiplus 12/800/35 lader omvormer
Een Smartsolar 75-15
Een BMV 700 monitor
Een Sterling laadregelaar Pro reg BW

Met de bovenstaande spullen als uitgangspunt zou ik waarschijnlijk:
- De sterling er tussen uit meubelen en verkopen
- Hiervoor in de plaats een Victron orion smart DCDC converter aanschaffen
- De multiplus op de lifepo4 setting instellen.
- Een bistabiel (laad)relais installeren dat wordt aangestuurd door het relais van de BMV700 op een nader te bepalen spanning (+/- 14V), zodra deze spanning wordt bereikt wordt het laden gestopt.
- Eventueel kan je hier ook de smartsolar en de nog aan te schaffen DCDC converter mee afschakelen, maar het is chiquer op deze met de daarvoor bestemde ingang uit te schakelen.
- Door een schakelaar parallel over het relais van de BMV700 te plaatsen creëer de mogelijkheid tussen 'altijd vol' en 'stoppen met laden bij (bijna) vol'

Met bovenstaande maatregelen heb je in principe al een 'laad veilig' systeem.
Voeg daar nog een BMS aan toe dat de accu bewaakt en eventueel het laad relais of ingeval van een te verre ontlading het ontlaad relais uitschakelt en er kan weinig meer fout gaan.

Prijzen kan je zelf wel opzoeken denk ik... ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 17:52 #1270677

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Panoramix schreef :
Kan je deze ook zo instellen dat de maximale laadstroom beperkt wordt? Zodat ik de dynamo niet opblaas?

Bij een OverCurrent detectie schakelt de BMS het laden af met de CHGMOS. Ontladen kan nog steeds want de DSGMOS blijft aan. Op een common port BMS ziten twee stel mosfets.
Zodra de spanning wat gezakt is, gaat de CHGMOS weer aan en kun je weer laden.

Er bestaan bij mijn weten geen BMS-en die de laadstroom kunnen regelen.

Hoe kan je dit dan wel regelen? Want als ik met 200a ga laden dan gaat de dynamo met zekerheid kapot. Dus ik moet op een of andere manier daar een beperking op zetten...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 17:52 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 18:07 #1270686

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
ErikSnel schreef :
Panoramix schreef :
Kan je deze ook zo instellen dat de maximale laadstroom beperkt wordt? Zodat ik de dynamo niet opblaas?

Bij een OverCurrent detectie schakelt de BMS het laden af met de CHGMOS. Ontladen kan nog steeds want de DSGMOS blijft aan. Op een common port BMS ziten twee stel mosfets.
Zodra de spanning wat gezakt is, gaat de CHGMOS weer aan en kun je weer laden.

Er bestaan bij mijn weten geen BMS-en die de laadstroom kunnen regelen.

Hoe kan je dit dan wel regelen? Want als ik met 200a ga laden dan gaat de dynamo met zekerheid kapot. Dus ik moet op een of andere manier daar een beperking op zetten...

door een regelaar die bijvoorbeeld op basis van de dynamo temperatuur de output van de dynamo regelt.
Of wat eenvoudiger, een dcdc converter met dusdanig beperkt vermogen dat het nooit een probleem kan worden voor je dynamo.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 18:07 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 18:33 #1270706

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Ah ok, dat is dus het extra element dat ik dan nog nodig heb! Dank!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 18:57 #1270716

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
ErikSnel schreef :
Ah ok, dat is dus het extra element dat ik dan nog nodig heb! Dank!
Voor de dcdc oplossing is een (lood) startaccu nog wel noodzakelijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 19:32 #1270729

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
De startsaccu blijft gewoon een loodaccu, dus dat komt goed!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 20:36 #1270769

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
DeBommel schreef :
boarderbas schreef :
Gewoon SBM bordje (60,-) en balancer boards (4x5,-). Goede lader er bij en je bent klaar. De rest is tierelantijn.

De balancer boards heb ik kunnen vinden (bordjes met onder meer een stuk of 8 flinke weerstanden erop), SBM-bordje niet. Linkje?

Ik snap niet helemaal wat hij met een sbm bord bedoelt. Je hebt igg wel een vorm van onder en bovenbeveiliging nodig. Als je je cellen jaarlijks top balanced, heb je eigenlijk geen balancer nodig, zeker al niet bij 4s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 20:56 #1270784

nardus schreef :
DeBommel schreef :
boarderbas schreef :
Gewoon SBM bordje (60,-) en balancer boards (4x5,-). Goede lader er bij en je bent klaar. De rest is tierelantijn.

De balancer boards heb ik kunnen vinden (bordjes met onder meer een stuk of 8 flinke weerstanden erop), SBM-bordje niet. Linkje?

Ik snap niet helemaal wat hij met een sbm bord bedoelt. Je hebt igg wel een vorm van onder en bovenbeveiliging nodig. Als je je cellen jaarlijks top balanced, heb je eigenlijk geen balancer nodig, zeker al niet bij 4s.

Je kan een Battery Protect van Victron ertussen zetten en die instellen op Lifepo4. Dan ben je voor min en max spanning beveiligd. Eventueel ook nog aan te sturen door een BMS als je het helemaal mooi wil maken.
Will Prowse heeft een filmpje gemaakt waarbij je het vermogen schakelt met de BP aangestuurd door Daly. Zo wordt de Daly niet gebruikt voor grote stroomsterktes; de BP is daarvoor juist gemaakt.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 21:01 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 07 apr 2021 06:22 #1270839

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
nardus schreef :
DeBommel schreef :
boarderbas schreef :
Gewoon SBM bordje (60,-) en balancer boards (4x5,-). Goede lader er bij en je bent klaar. De rest is tierelantijn.

De balancer boards heb ik kunnen vinden (bordjes met onder meer een stuk of 8 flinke weerstanden erop), SBM-bordje niet. Linkje?

Ik snap niet helemaal wat hij met een sbm bord bedoelt. Je hebt igg wel een vorm van onder en bovenbeveiliging nodig. Als je je cellen jaarlijks top balanced, heb je eigenlijk geen balancer nodig, zeker al niet bij 4s.

dit is een voorbeeld van en balanceer boardje

www.ev-power.com.au/product-ca...ebstore/lithium-bms/

verder met boarderbas eens , de rest is tierelantijn *mits* je bij een eenvoudige installatie blijft

high voltage regelen via een dc/dc tussen start en lifepo4 en evt andere laders goed instellen
low voltage evt via en of ander relais output (via akku monitor of klein bordje) en een relais

maar deze boardjes geven vanzichzelf *ook* een schakel puls op high en low die je zou kunnen gebruiken om een relais aan te sturen , maar dat heeft wat meer kennis nodig
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl