FKZ schreef :
De lader regelt de laad spanning dus de rustige continue anologe loop. Het BMS zet deze regeling aan of uit. Dat is het enige wat het BMS doet. De lader aan of uit zetten. Dat is helemaal los van het laad algoritme en laad module in de multi. Pas als de micro chip er mee stopt werkt deze aansturing niet meer. (dan werkt de lader ook niet)
Heel even nog dan houd ik erover op
Het deel in de quote tussen haakjes in een aanname; voor hetzelfde geld wordt er vol uitgestuurd (denk het niet, maar zou kunnen; denk aan een software glitch).
In de situatie hierboven maakt het BMS deel uit van de normale regelloop; je zet deze in als deel van de normale regeling. Voor een normaal bedrijf ben je dus al afhankelijk van het goed functioneren van beide apparaten. Stel dat het BMS en de MP beide een gevaarlijke faalkans hebben van eens per 10 jaar, dus 0.1
De totale gevaarlijke faalkans van het systeem is dan de som, dus eens in de 5 jaar, een verdubbeling in dit geval.
Stel je nu een systeem voor met onafhankelijke beveiliging. Een (andere) lader die zelfstandig je spul gezond en veilig laadt heeft weer een faalkans van 0.1
Echter nu gebruik je de BMS als (volledig gescheiden) safeguard (stel deze faalt ook eens per 10 jaar) om via een relais de uitgang van de lader open te gooien mocht de lader in de fout gaan.
De totale gevaarlijke faalkans wordt dan 0.1 x 0.1, dus eens per 100 jaar!
Genoeg gezegd hierover, wat mij betreft...