holtere schreef :
Het begon in een ander draadje met de vraag:
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!
Renek schreef: ik wil wel een keer wat voor je tekenen maar het is eigenlijk heel eenvoudig
4x cellen
1x BMS
1x geschikte akku lader (willekeurige victron smart waarbij absorptie, float instelbar is)
1x alternator protect tussen je start akku en lifepo4 pack
sterling-power.com/products/al...it-protection-device
of
1x victron orion smart tussen start en lifepo4
en gaan met die boot
Kunnen we dit eens praktisch invullen? Ik zit op het puntje van mijn stoel!
Misschien zoiets als de inkoopactie hier als uitgangspunt nemen, 4 lifepo's van 280A voor 340 euro als ik het goed heb.
Dit is hoe dit draadje begon , en inmiddels zijn we weer een aantal pagina's verder
ik denk dat het komt omdat er toch (nog steeds) verschillende opvattingen zijn over 1) wat is eenvoudig 2) wat zijn de verwachtingen
met het toenemen van de verwachtingen neemt de complexiteit toe
willen we de laatste 500 cycles er uit persen of nemen we genoegen met 1000-1500 cycles (10-15 jaar)
willen we allerlei toeters, bellen en interne/externe beveiligingen dan neemt de complexiteit toe , of vertrouwen we ook op onze externe beveiligingen ? dan neemt de complexiteit af
ik heb op ons vorig bootje een eenvoudig systeem gebouwd , 12 cellen , 12 cel bordjes van EV power , externe laders (zon, wind, akku lader en generator) en een paar externe relais
Dit systeem kan prima uitgekleed worden en voldoet uitstekend voor zowel liveaboards als de weekend zeiler
De installatie wordt al in detail door booty24 opgeschreven
4x EVE / Lishen cel
4x EV power australie boardjes CM400
evt een dc/dc tussen start akku en lifepo4 bank voor het laden met een alternator
draadjes van de CM400 bordjes naar de laders voor beveiliging (naar victron DC/DC en de multiplus)
natuurlijk kan het allemaal (misschien) nog veel beter met BMS'sen met toeters en bellen maar het hoeft niet en is ook niet nodig als we genoegen nemen met 1000-1500 cycles ipv minimaal 2000 , waarbij niet gezegd is dat deze opstelling de 2000-2500 cycles (of meer) niet haalt , maar ik wil voorkomen dat iemand mij over 20 jaar aanspreekt met "Hey , die set weet je nog , die zit nu al op 80% van de capaciteit !!"
@Holtere
gewoon die cellen bestellen en een BMS (100-150A Daly of 4x bordjes) , dan de victron orion smart als je met de alternator wil laden en je bent helemaal klaar
tijdens inbouwen alle verbuikers verleggen van (nu) de loodbank naar de lifepo4 bank (dus AGM/lood eruit en lifepo4 er in)
draadjes van de bordjes naar de Orion (en evt doorlussen naar de multiplus) voor het afsluiten igv over- onder- beveiliging
laders goed instellen (zowel de Orion als de multiplus)
done