Voor de eenvoudigste uitleg:
hlpdata.se
Het is ook de eenvoudigste BMS met ingebouwde dynamoregeling (dus zonder dure dc-dc) en dat laatste maakt hem zeker de goedkoopste.
Meet op de cellen en regelt dan het voorkomen van overladen en leegtrekken met een aantal losse relais.
Stap voor stap hoe je in je bestaande installatie een lifepo integreert.
Dat is in alle gevallen de stap waar je overheen moet en dat is dat er geen drop-in oplossing is.
-In onze bestaande opstellingen werken de dynamo en de loodaccu met een bij elkaar passende karakteristiek. Het dempt aan de bovenzijde vanzelf uit. Aan de onderzijde merk je gaandeweg wel dat de accu leeg raakt als diverse gebruikers afhaken. Mijn koelkast en autopilot stoppen er zelf mee. Bij Lifepo is die overgang veel scherper en erger de cellen gaan kapot. Het optoppen doet de wallader of de zonnecellen.
-Dat is ook gelijk het andere verschil. Een lfp past niet bij onze oude loodcomponenten. Je hebt cellbewaking per cell nodig en niet op de totale batterij. Verder moet laden en ontlader bewaakt worden en moet de dynamo getemd.
-Verder moet je zelf uitvinden waar jouw eigen installatie afwijkt van het voorbeeld.
-Een drop-in maakt het niet makkelijker.
Een alternatief staat in het andere "BOS" draadje. Niet die accu maar het idee van wat ik "drop-next" doop.
Je laat start, en boeg intact. Van je service accu laat je de capaciteit over om de dynamo capaciteit kwijt te kunnen.
Aan deze serviceaccu(restant) hang je de lfp met een dc-dc lader. Die laat je steeds stoppen op een onderwaarde van je loodaccu. Een soort cascade dus. En dat doe je dan met goedkope cellen en een schakelbare dc-dc.
(PS: ik lees net dat dit het systeem van "Jeroenb61" is).
Dus:
Eenvoudigste voorbeeld voor de essentie: zie boven.
Verschillen zoeken.
Op zoek naar een ander voorbeeld dat het meest op jouw boot lijkt en bij je budget past.
Dit scherp slijpen naar je eigen boot.
Kosten en aanpak:
Doel: solo 24u+ full service: rond 200Ah voor onder 1000 euro.
Het kopen van de cellen was het allermakkelijkste: 340 euro voor 280Ah: meer voor minder geld ivm gezamenlijk transport.
Mijn begroting loopt nu tot rond de 900 euro inclusief zo'n 100 euro spullen (gereedschap en extra's) met alle componenten binnen, maar nog de details (ogen, kabels etc nog te gaan: rond 100 euro?).
Dwz onder de 3 euro/Ah ex gereedschap.
Er zijn drie beïnvloedbare variabelen en hierbij mijn kosten (900 euro) verdeeld (ik hou een inkooplijst bij):
-systeemintegratie (bms, dynamoregeling, etc etc) ongeacht de grootte van de cellen: rond 460 euro (obv hlp en incl de 100 stelpost).
-de grootte van de cellen: hier 340 euro (thanks Ben/Nardus)
-gereedschap en extra wensen: rond 100 euro.
Bij 560Ah wordt het 1140 /het 2 euro/Ah en bij 160Ah 660 wordt ruim 4..
Extra cellen is dus goedkoper dan extra banken.
Duur? Beste upgrade van de boot op dit moment. Beste manier om je huidige installatie goed te leren kennen.
Het houdt me al langer aan het puzzelen dan andere speeltjes. En tijd begint nu wel een grotere handicap te worden.
Ik heb eerst de cellen gekocht en daarna moest ik het dus wel uitzoeken (met hulp van dit forum, Meester motoren en hlp).