Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 08:59 #1271602

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
holtere schreef :
Overigens zijn er ook 12 volt lifepo's. Kost wat meer, maar dan heb je ook garantie en echt zorgeloos gebruik..
Dat klinkt hetzelfde als je zegt dat je niet zelf hoeft te leren koken want je kunt ook naar een restaurant. Goede koks, smaakt altijd en thuis brandt de keuken niet uit :laugh:
Misschien een eyeopener maar vrijwel iedereen die hier rondloopt zit hier omdat het ook leuk is om zelf wat te doen en te ontdekken. De weg is belangrijker dan het doel!

wel een beetje prijzig dat prutsen en verknallen :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 08:59 #1271603

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
roozeboos schreef :
Overigens zijn er ook 12 volt lifepo's. Kost wat meer, maar dan heb je ook garantie en echt zorgeloos gebruik..

Tuurlijk! je koopt gewoon een mastervolt Mli 24/160 voor 3000eu en dan komt het wel goed. :whistle:

Gelukkig hebben we veel zelfbenoemde goeroes, sekteleiders en millenial-wijsneuzen die het allemaal beter weten volgens Bas.

Eigenlijk weten we echt niet allemaal alles, maar met elkaar weten we een hoop. Zo zie ik het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 09:10 #1271609

Het gevaar is dat je je wat inleest en dan een mening vormt.
En jezelf steeds meer gaat overtuigen van je eigen gelijk. door de bevestigende filmpjes te kijken en de rest weg te klikken.
Totdat je jezelf zelfs een expert vindt!

Kan natuurlijk zo zijn, maar je kan er ook naast zitten. :S

Ik doe al meer dan 35 jaar elektronica R&D. Heb een hoop geleerd in die tijd inzake, ook over mezelf.
Vandaar deze stelling.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 apr 2021 09:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 09:28 #1271614

Eens Chris. Ik vind het moeilijk een brede kijk te ontwikkelen over alles wat ik (hier) hierover lees. Voorlopig durf ik nog niet.

Waarom worden de drop-ins eigenlijk niet goedkoper? Zijn de huidige prijzen de markwaarde of heeft men voor kostbare technologie (rondom de cellen zelf) gekozen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 09:39 #1271617

Ik heb zelf een BMS ontworpen voor mijn boot. En een single cell lader en van alles. Mooi spul hoor.
Maar ik zet het niet in mijn webshop, want ik wil het gezeur niet.
En zeker niet cellen gaan vergoeden na een claim van een gebruiker.

Zou dat wel kunnen doen, maar moet het dan een stuk duurder maken, om dit op te kunnen vangen.

nb: letop, het maakt dan eigenlijk niet uit wat er stuk gaat hè. Ook al is het brak aangesloten. Ik krijg dan toch de vervelende belletjes.

Het is het gewoon niet waard.

Ik weet niet hoe het is met de drop in leveranciers uiteraard. Maar daar zal het niet veel anders zijn, als ik dat zo inschat.

En daarnaast is het een hype aan het worden, dus mag het ook wat kosten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 09:44 #1271619

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
koop dan een kant en klaar DIY setje en accepteer dat je niet het maximale er uit haalt. bij b.v jason op marktplaats. https://www.marktplaats.nl/u/volt-a/12711396/

In duitsland zitten ook een aantal partijen die ea aanbieden. Alle selectie is voor je gedaan en de verwachtingen mbt gebruik zijn duidelijk.

Kan ook via gwl https://shop.gwl.eu/Winston-12V-sets/

Maar dan betaal je meer dan als je het zelf uitzoekt. De youtube bron is uitputtend echter word vaak de gedachten gang er achter een systeem of setup niet helemaal duidelijk. b.v een relatief goedkoop daly 120 amp commonport BMS en dan wel een victron smart shunt er aanhangen van 130 euro die mogelijk voor lifepo belangrijke functie van een relais aansturen mist. maar je wel mooi de amp in en uit kan zien.

Omdat bij elke boot de begin en gebruiks- situatie anders zijn. Gaan diyers opzoek naar een voor hun optimaal ontwerp.

Bij mij is er niks wat bruikbaar is. En heb gekozen om te investeren in een goede lader/omvormer (is luxe toevoegen) en in een BMS wat meer instel mogelijkheden kent en communiceert met verbruikers dmv relais en mijn gekozen lader(s).

Hierin vertrouw ik op de maker van het BMS in mijn geval een electradacu en de leverancier van de lader. Het aansturen van deze lader door het BMS is exact hetzelfde als hoe victron zelf hun Lifepo accus beschermt. En door de start accu en Huis accu niet of zo minimaal mogelijk te verbinden met elkaar. De motor word gestart via een start accu met een eigen circuit. Die heeft ook geen lader omdat ik vind dat dat in het seizoen niet nodig moet zijn. Heeft je start accu wel een lader nodig dan is die stuk.

Vroeger (lees jaren 90) voeren zowel mijn ouders als opa en oma en 90% van de bootjes volk zonder walstroom er was ook geen walstroom op de steiger. Een acculader stond meestal niet eens aan boord maar had je thuis in de garage of ergens in een luik voor nood. Een zonnepaneel was een zeldzaamheid en natte accus de norm. Starten ging altijd en je was zuinig met stroom/water en de koelkast ging op gas of je legde gekoelde spullen op het vlak omdat het water toch nog maar 8 graden was rond eind mei. Vlees nam je gebraden mee en warmde je op aan boord. Zo ging het een lang weekend makkelijk goed. Was wel iets minder luxe dan thuis maar dat hoorde erbij.

terug naar het onderwerp

Mijn Lifepo toevoeging kost niks extra's tov van een installatie met AGMs. Sterker nog het is goedkoper in aanschaf dan als ik hetzelfde zou willen met agm accus!

Aangekocht Lifepo:
4x 280 ah Lifepo 85 euro per stuk geleverd (nieuw)
1x Electradacus SBMS0 185 euro (2x shunt totaal 10 euro via ali express) (nieuw)
3x victron battery protect 65 amp (marktplaats 50 euro)
1x victron multiplus 3000-120-16 voor 1250 euro (nieuw)
1x aansluit spul zoals hoofdzekeringen, busbars, kabels hoofdschakelaars 250 euro (nieuw)
1x DSSR 20 van electradacus tbv later aan te kopen zonnepaneel 20 euro (nieuw)
1x accu bak 15 euro (nieuw)

totaal: 2120 euro.

Als ik dit in AGM had willen doen
3x 200ah dynac semi tractie AGM 300 euro per stuk (Een victron agm kost rond de 550 ps)
1x Victron BMV 710 smart 200 euro (zie dat ze recentelijk behoorlijk in prijs zijn gezakt)(want wil wel een klokje op het dashboard) (dat is in de lifepo setup de electradacus)
3x victron battery protect 65 amp (marktplaats 50 euro)
1x victron multiplus 3000-120-16 1250
1x aansluit spul zoals hoofdzekeringen, busbars, kabels hoofdschakelaars 350 euro (meer dikke kabels tussen de accus dus wat meer kosten)
1x smart 75/10 Mppt voor accu lading 110 euro ( ivm de verliezen in de AGMs eigenlijk te klein maar meer ruimte voor een zonnepaneel heb ik niet) (in de lifepo setup de DSSR20)

totaal: 2860 euro met dynac accus en 3610 met victron accus

Kijk je naar de accus dan winnen de Lifepos makkelijk van agm's Kijk je naar de rand apparatuur dan kan je als je van niks begint goedkoper met lifepos omdat goede randapparatuur niet verschilt tussen een AGM installatie en een Lifepo installatie. Je haalt je winst uit de prijs van de accus. Uiteindelijk heb ik maar 2 andere componenten in mijn lifepo instatalie als in de AGM setup. Dat zijn het SBMS die gelijk ook de BMV functie vervult en een andere laad controller voor het zonnepaneel maar dit had ook dezelfde kunnen zijn. Dus feitelijk maar 1 ander maar wel cruciaal onderdeel.

Je moet wel alles goed instellen zowel voor de agm als de lifepo. Ook voor een agm heeft een dynamo niet een optimale laad instelling en zou niet je hoofdlaad bron moeten zijn. Je dynamo blijft heel maar enkel laden op de dynamo is niet goed voor de agm accu. Bij een dynamo instelling van 14.4 volt loopt de stroom door de interne weerstand van de accu terug en je dynamo gaat niet stuk maar je accu ben je wel aan het stukmaken door constant een voltage van 14.4 of hoger aan te bieden. Bied je een lager voltage aan bij AGM b.v 13.8 wat het float voltage is dan laad je met je dynamo je accu nooit vol wat ook weer nadelig is. De beloofde 600 cycli bij 50% dod haalt bijna niemand dat zou in boot leven met 30 vaar dagen per jaar waar in je 1 cycle maakt 20 jaar zijn.
De voordelen van Lifepo zijn voor mij:

ipv 3 accu plaats ik maar 1 accu met een formaat van 75% is van 1 AGM accu. En wat 30kg weegt ipv 3x65 kg. Ik zou de ruimte wel hebben maar dan is het wel heel krap bemeten en moet de kachel plaats maken voor de omvormer.

Verder een ongeveer 30-40% betere laad/ontlaad efficiëntie tov de AGM. Dus meer bruikbare energie in de lifepo en sneller/efficiënter geladen met de maximaal te plaatsen zonnepaneel rond de 180 watt piek.

Door de de grote van de AGM 600amp/h bank die nodig is om de hoge stromen tijdens max omvormer gebruik zo rond de 260 amp aan te kunnen beland je ook in grotere laders voor walstroom maar ook voor solar. Ik kan geen groot zonnepaneel kwijt dus is het laden van de accubank met zonnestroom nooit toereikend tijdens gebruik.
Nog wat huisjes omschoppen:
“Ja maar uit de dynamo laden is moeilijk en duur voor Lifepo” dit is niet waar:

Als ik uit de dynamo de Huis accu wil laden zal ik in beide gevallen iets tussen de start en de HH accu moeten plaatsen: bijvoorbeeld een DC-DC lader van 18 amp bij de lifepo 175 euro. En een argo fet of cytrix van 110 euro bij de AGM oplossing. hier zit bijna geen verschil tussen. Geeft dit het hoogst mogelijke laad vermogen nee is die mijn hoofd laad bron nee. Kan het moeilijker ja voor zowel agm als lifepo. Kan het makkelijker nee

“Ik weet niet hoe ik het moet aansluiten en vind nergens goede schema's” “ het staat in de kinderschoenen.”
Niet waar alleen de gebruikelijke leveranciers hebben niet een compleet plaatje voor je als je niet hun producten kiest.
Voor de AGM systemen zijn mooie plaatjes van victron voor een systeem ontwerp. Ga je die configureren dan is een consult van een expert gewenst om te kijken of je het victron voorbeeld goed hebt ingevuld. En de juiste keuzes hebt gemaakt .Het Lijkt makkelijk echter is het uitbreiden of veranderen van je elektrisch systeem eigenlijk altijd maat werk wat begint met goed advies. Dat is ook zo als je enkel voor spullen van die bepaalde leverancier gaat. Dan kan je alles mooi samen laten werken via bluetooth etc. kost aan het eind van de rit ook een lieve duit. En het advies is soms gratis (betaal je via het product natuurlijk wel weer) Ik ken maar weinig lifepo specialisten en als je ze vind zul je hun consultancy kosten moeten betalen of via het product of uurtje factuurtje.
Het vinden van schema is moeilijker bij Lifepo’s omdat er nog niet echt een grote partij een goedkoop alternatief aanbied. Je betaald een premium prijs omdat het ontwikkel kosten terug verdient moeten worden over een kleinere groep. De aanschaf van een Lifepo accu van victron kost 2600 euro voor 200 amp bij 12 volt. Dan kan je wel hun schemas volgen en werkt alles samen. komen nog wat dure BMS items bij en het word snel een 2 of 3 voud van de agm instalatie.

Wil of kan je dat niet betalen dan bied DIY met youtube en diverse fora als cominitie een mogelijkheid. Dan moet je wel zelf de kennis op doen en enventueel leer geld betalen. Iedereen die cellen koopt kiest voor deze route. Dan kan je kiezen tussen de route die ik genomen heb. Een management component wat direct ingrijpt op de bron van het probleem. Deze schakelt laders en verbruikers af net zoals het Het victron BMS of de MG electronics lithium systemen. Of je kiest een BMS wat beschermt en ingrijpt op het gevolg van het probleem en de accu afschakeld de Daly en overkill achtige BMSen.
Laatst bewerkt: 09 apr 2021 09:50 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 09 apr 2021 10:57 #1271644

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Waarom worden de drop-ins eigenlijk niet goedkoper? Zijn de huidige prijzen de markwaarde of heeft men voor kostbare technologie (rondom de cellen zelf) gekozen?

worden ze wel heel langzaam ? maar verder is het wat de markt betaald denk ik , en ook zal er wat verdiend moeten worden en belasting betaald moeten worden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 13:05 #1272426

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Deze kwam ik tegen


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 13:09 #1272428

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360



Ik zou persoonlijk iets meer koeling willen hebben
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 13:10 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 14:07 #1272447

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Kijk, dat is mooi, slaat een bruggetje van tekening naar praktijk! Dank René!

De rode cirkel daar zitten zekeringen in?
Wat is dat ding in de blauwe cirkel, een shunt?


Laatst bewerkt: 11 apr 2021 14:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 14:30 #1272454

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Idd shut & busbar en zekeringen

Ik heb over die lynx busbar hier op het forum ook een post gemaakt hoe je dat doet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 14:52 #1272462

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
holtere schreef :
Kijk, dat is mooi, slaat een bruggetje van tekening naar praktijk! Dank René!

De rode cirkel daar zitten zekeringen in?
Wat is dat ding in de blauwe cirkel, een shunt?



Ik zie geen bms dus afschakelen lv en hv op in laders en omvormer ingestelde waarde op pack voltage

Jammer dat er niet een smart bms is die op cel voltage victron apparatuur aanstuurt.
Ik ga het zo doen
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 14:54 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 14:57 #1272466

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
FKZ schreef :

Ik zie geen bms dus afschakelen lv en hv op in laders en omvormer ingestelde waarde op pack voltage

Jammer dat er niet een smart bms is die op cel voltage victron apparatuur aanstuurt.
Ik ga het zo doen
https://www.flickr.com/photos/190388393@N05/50802043998/in/dateposted-public/

Ik zie wel een BMS, in ieder geval draadjes vd bms

Verder zijn er heel veel bms’sen die op basis van voltages externe apparatuur kunnen schakelen
De REC kan dat zelfs via de ve-can bus , maar ook via opto couplers en relais aansturing

En zo zijn er diverse andere bms’sen die externe laders en gebruikers of relais kunnen schakelen op ingestelde voltages
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 11 apr 2021 17:28 #1272512

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
ReneK schreef :
FKZ schreef :

Ik zie geen bms dus afschakelen lv en hv op in laders en omvormer ingestelde waarde op pack voltage

Jammer dat er niet een smart bms is die op cel voltage victron apparatuur aanstuurt.
Ik ga het zo doen
https://www.flickr.com/photos/190388393@N05/50802043998/in/dateposted-public/

Ik zie wel een BMS, in ieder geval draadjes vd bms

Verder zijn er heel veel bms’sen die op basis van voltages externe apparatuur kunnen schakelen
De REC kan dat zelfs via de ve-can bus , maar ook via opto couplers en relais aansturing

En zo zijn er diverse andere bms’sen die externe laders en gebruikers of relais kunnen schakelen op ingestelde voltages

Je hebt gelijk wel een bms. Wel vreemd van alle laders merk en type maar niks van het bms hoog uit een daly achtig ding aan de zijkant. Of komt dit schema van een accu leverancier oid?
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 17:45 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 11:45 #1273546

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik heb een setje cellen besteld en ben dus ook aan het puzzelen hoe ik die het beste in mijn boot kan aansluiten.

Op mijn zoektocht kwam ik deze tegen :
www.bluepowershop.nl/accu/accu...-systeem-12-200.html

Lijkt me een geintegreert BMS en alternator beveiligings systeem.

Momenteel neig ik naar de (duurdere) bms123 van gwl als balancer en monitoring voor de cellen.
Hiermee zou ik dan deze victron bms 12/200 kunnen aansturen en een extra orion dc-dc lader vermijden.

Ik vond er hier wel iets over terug maar snap de 'isolate all ground connections' niet zo goed.
Bij een polysester boot gebruik je toch nooit het chassis als negatieve pool (zoals in een auto wel bv) dus mis ik iets over die isolatie ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=250#1085951


Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 11:59 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 15:12 #1273634

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
iGrf schreef :
Ik heb een setje cellen besteld en ben dus ook aan het puzzelen hoe ik die het beste in mijn boot kan aansluiten.

Op mijn zoektocht kwam ik deze tegen :
www.bluepowershop.nl/accu/accu...-systeem-12-200.html

Lijkt me een geintegreert BMS en alternator beveiligings systeem.

Momenteel neig ik naar de (duurdere) bms123 van gwl als balancer en monitoring voor de cellen.
Hiermee zou ik dan deze victron bms 12/200 kunnen aansturen en een extra orion dc-dc lader vermijden.

Ik vond er hier wel iets over terug maar snap de 'isolate all ground connections' niet zo goed.
Bij een polysester boot gebruik je toch nooit het chassis als negatieve pool (zoals in een auto wel bv) dus mis ik iets over die isolatie ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=250#1085951



Victron werkt samen met victron en anders niet. Dus met de smart victron cellen. En niet met losse cellen. Als je de 123 overweegt kijk dan ook eens naar electradacus bms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 15:49 #1273646

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Ik ga voor Electrodacus. Wellicht kunnen we verzendkosten splitten als er meer gegadigden zijn.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 15:51 #1273647

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
FKZ schreef :

Victron werkt samen met victron en anders niet. Dus met de smart victron cellen. En niet met losse cellen. Als je de 123 overweegt kijk dan ook eens naar electradacus bms.

Dit apparaat werkt prima als alternatief voor een Orion dc/dc als je een cellen pakket gebruikt met BMS of cel boardjes

Het beperkt de laadstroom van de alternator , wat denk ik ook het doel is van iGRF ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 15:52 #1273648

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
FKZ schreef :
Victron werkt samen met victron en anders niet.

Hoezo ?
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 15:53 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 16:09 #1273653

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Ik ga voor Electrodacus. Wellicht kunnen we verzendkosten splitten als er meer gegadigden zijn.
Ga je dan voor de SBMS120 en sluit je ook de dynamo en een acculader erop aan?
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 16:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 17:29 #1273671

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
De SBMS0 bedoel je denk ik?

Ik heb geen diesel, maar een buitenboord. Die blijft volledig buiten het systeem (handstart). Hij kan ook electrisch starten, maar in dat geval hou ik de laadspoel er buiten; laadstroom op die korte stukkies is toch nihil; de kans dat ik de spoel overbelast is aanzienlijk.

De acculader ga ik door de Electrodacus laten aansturen: moet nog wel een manier vinden om die te kunnen laten afschakelen door de SBMS0: hetzij via een relais, hetzij via een aan-uit-aansluiting op de lader zelf. Heb een Mastervolt 12/10 nu; moet nog uitzoeken wat daar bij kan; als het niet kan komt ie binnenkort in de Te Koop-sectie.

Afschakelen van boordnet bij onderspanning doet de Electrodacus ook: dat doe ik via een relais of via zo'n Victron BatteryProtect-unit.

(Ik wil het niet afhankelijk laten zijn van menselijke beoordeling. Bootje wordt ook door vrienden gebruikt die ik dat allemaal niet wil uitleggen. Als ie vol is stopt ie met laden, is ie te leeg dan heb je pech en moet je 's avonds een kaarsje aansteken en zelf sturen.)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 20:33 #1273738

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
ReneK schreef :
FKZ schreef :

Victron werkt samen met victron en anders niet. Dus met de smart victron cellen. En niet met losse cellen. Als je de 123 overweegt kijk dan ook eens naar electradacus bms.

Dit apparaat werkt prima als alternatief voor een Orion dc/dc als je een cellen pakket gebruikt met BMS of cel boardjes

Het beperkt de laadstroom van de alternator , wat denk ik ook het doel is van iGRF ?

Het is geen bmanagements hij kan op commando van een victron accu de laad stoom uitzetten.dit comando kan ook via de remote controle komen van een ander bms. Of ht werkt zonder devictron bms communicatie kabels weet ik niet en staat ok niet in de sumiere manual van victron bij dit product. Wllict via een ander systeem manual dat eze mogelijkheid wl toegelict word?
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 20:35 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 20:38 #1273742

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
FKZ schreef :
ReneK schreef :
FKZ schreef :

Victron werkt samen met victron en anders niet. Dus met de smart victron cellen. En niet met losse cellen. Als je de 123 overweegt kijk dan ook eens naar electradacus bms.

Dit apparaat werkt prima als alternatief voor een Orion dc/dc als je een cellen pakket gebruikt met BMS of cel boardjes

Het beperkt de laadstroom van de alternator , wat denk ik ook het doel is van iGRF ?

Het is geen bmanagements hij kan op commando van een victron accu de laad stoom uitzetten.dit comando kan ook via de remote controle komen van een ander bms. Of ht werkt zonder devictron bms communicatie kabels weet ik niet en staat ok niet in de sumiere manual van victron bij dit product. Wllict via een ander systeem manual dat eze mogelijkheid wl toegelict word?

Ik denk dat je even verder moet kijken ;)
Deze schakeld juist niet door een Victron akku maar door een externe ‘in/off’

Er zitten geen aansluitingen op voor de specifieke Victron BMS kabels , alleen de on/off
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 20:49 #1273747

DeBommel schreef :
De SBMS0 bedoel je denk ik?

De acculader ga ik door de Electrodacus laten aansturen: moet nog wel een manier vinden om die te kunnen laten afschakelen door de SBMS0: hetzij via een relais, hetzij via een aan-uit-aansluiting op de lader zelf. Heb een Mastervolt 12/10 nu; moet nog uitzoeken wat daar bij kan; als het niet kan komt ie binnenkort in de Te Koop-sectie.

Afschakelen van boordnet bij onderspanning doet de Electrodacus ook: dat doe ik via een relais of via zo'n Victron BatteryProtect-unit.

Je neemt gewoon een SSR op, die je je laadstroom in en uit laat schakelen. De SSR wordt bedient door hetzelfde signaal die de SBMS0 bedient. Ook de on/of aansluiting van een Victron Orion komt hierop aangesloten. Zo heb je 1 signaal voor laden aan/uit.

De BP van Victron gebruikt vrijwel geen stroom. Een relais wel.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 20:51 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 14 apr 2021 21:50 #1273770

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Ah, die had ik dan nog niet zo begrepen, ga ik bekijken!

Dusse... paar tientjes voor een DSSR20, die schakelt de laadstroom aan/uit. En een BP voor de gebruikers. Ben je voor < € 100 klaar met die aansturing. (Naast de kosten van de SBMS0 zelf natuurlijk.)

Hou ik zelf de vraag over hoe ik mijn Chargemaster 12/10 op de juiste setting / voltage ingesteld krijg.

Thanks!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl