koop dan een kant en klaar DIY setje en accepteer dat je niet het maximale er uit haalt. bij b.v jason op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/u/volt-a/12711396/
In duitsland zitten ook een aantal partijen die ea aanbieden. Alle selectie is voor je gedaan en de verwachtingen mbt gebruik zijn duidelijk.
Kan ook via gwl
https://shop.gwl.eu/Winston-12V-sets/
Maar dan betaal je meer dan als je het zelf uitzoekt. De youtube bron is uitputtend echter word vaak de gedachten gang er achter een systeem of setup niet helemaal duidelijk. b.v een relatief goedkoop daly 120 amp commonport BMS en dan wel een victron smart shunt er aanhangen van 130 euro die mogelijk voor lifepo belangrijke functie van een relais aansturen mist. maar je wel mooi de amp in en uit kan zien.
Omdat bij elke boot de begin en gebruiks- situatie anders zijn. Gaan diyers opzoek naar een voor hun optimaal ontwerp.
Bij mij is er niks wat bruikbaar is. En heb gekozen om te investeren in een goede lader/omvormer (is luxe toevoegen) en in een BMS wat meer instel mogelijkheden kent en communiceert met verbruikers dmv relais en mijn gekozen lader(s).
Hierin vertrouw ik op de maker van het BMS in mijn geval een electradacu en de leverancier van de lader. Het aansturen van deze lader door het BMS is exact hetzelfde als hoe victron zelf hun Lifepo accus beschermt. En door de start accu en Huis accu niet of zo minimaal mogelijk te verbinden met elkaar. De motor word gestart via een start accu met een eigen circuit. Die heeft ook geen lader omdat ik vind dat dat in het seizoen niet nodig moet zijn. Heeft je start accu wel een lader nodig dan is die stuk.
Vroeger (lees jaren 90) voeren zowel mijn ouders als opa en oma en 90% van de bootjes volk zonder walstroom er was ook geen walstroom op de steiger. Een acculader stond meestal niet eens aan boord maar had je thuis in de garage of ergens in een luik voor nood. Een zonnepaneel was een zeldzaamheid en natte accus de norm. Starten ging altijd en je was zuinig met stroom/water en de koelkast ging op gas of je legde gekoelde spullen op het vlak omdat het water toch nog maar 8 graden was rond eind mei. Vlees nam je gebraden mee en warmde je op aan boord. Zo ging het een lang weekend makkelijk goed. Was wel iets minder luxe dan thuis maar dat hoorde erbij.
terug naar het onderwerp
Mijn Lifepo toevoeging kost niks extra's tov van een installatie met AGMs. Sterker nog het is goedkoper in aanschaf dan als ik hetzelfde zou willen met agm accus!
Aangekocht Lifepo:
4x 280 ah Lifepo 85 euro per stuk geleverd (nieuw)
1x Electradacus SBMS0 185 euro (2x shunt totaal 10 euro via ali express) (nieuw)
3x victron battery protect 65 amp (marktplaats 50 euro)
1x victron multiplus 3000-120-16 voor 1250 euro (nieuw)
1x aansluit spul zoals hoofdzekeringen, busbars, kabels hoofdschakelaars 250 euro (nieuw)
1x DSSR 20 van electradacus tbv later aan te kopen zonnepaneel 20 euro (nieuw)
1x accu bak 15 euro (nieuw)
totaal: 2120 euro.
Als ik dit in AGM had willen doen
3x 200ah dynac semi tractie AGM 300 euro per stuk (Een victron agm kost rond de 550 ps)
1x Victron BMV 710 smart 200 euro (zie dat ze recentelijk behoorlijk in prijs zijn gezakt)(want wil wel een klokje op het dashboard) (dat is in de lifepo setup de electradacus)
3x victron battery protect 65 amp (marktplaats 50 euro)
1x victron multiplus 3000-120-16 1250
1x aansluit spul zoals hoofdzekeringen, busbars, kabels hoofdschakelaars 350 euro (meer dikke kabels tussen de accus dus wat meer kosten)
1x smart 75/10 Mppt voor accu lading 110 euro ( ivm de verliezen in de AGMs eigenlijk te klein maar meer ruimte voor een zonnepaneel heb ik niet) (in de lifepo setup de DSSR20)
totaal: 2860 euro met dynac accus en 3610 met victron accus
Kijk je naar de accus dan winnen de Lifepos makkelijk van agm's Kijk je naar de rand apparatuur dan kan je als je van niks begint goedkoper met lifepos omdat goede randapparatuur niet verschilt tussen een AGM installatie en een Lifepo installatie. Je haalt je winst uit de prijs van de accus. Uiteindelijk heb ik maar 2 andere componenten in mijn lifepo instatalie als in de AGM setup. Dat zijn het SBMS die gelijk ook de BMV functie vervult en een andere laad controller voor het zonnepaneel maar dit had ook dezelfde kunnen zijn. Dus feitelijk maar 1 ander maar wel cruciaal onderdeel.
Je moet wel alles goed instellen zowel voor de agm als de lifepo. Ook voor een agm heeft een dynamo niet een optimale laad instelling en zou niet je hoofdlaad bron moeten zijn. Je dynamo blijft heel maar enkel laden op de dynamo is niet goed voor de agm accu. Bij een dynamo instelling van 14.4 volt loopt de stroom door de interne weerstand van de accu terug en je dynamo gaat niet stuk maar je accu ben je wel aan het stukmaken door constant een voltage van 14.4 of hoger aan te bieden. Bied je een lager voltage aan bij AGM b.v 13.8 wat het float voltage is dan laad je met je dynamo je accu nooit vol wat ook weer nadelig is. De beloofde 600 cycli bij 50% dod haalt bijna niemand dat zou in boot leven met 30 vaar dagen per jaar waar in je 1 cycle maakt 20 jaar zijn.
De voordelen van Lifepo zijn voor mij:
ipv 3 accu plaats ik maar 1 accu met een formaat van 75% is van 1 AGM accu. En wat 30kg weegt ipv 3x65 kg. Ik zou de ruimte wel hebben maar dan is het wel heel krap bemeten en moet de kachel plaats maken voor de omvormer.
Verder een ongeveer 30-40% betere laad/ontlaad efficiëntie tov de AGM. Dus meer bruikbare energie in de lifepo en sneller/efficiënter geladen met de maximaal te plaatsen zonnepaneel rond de 180 watt piek.
Door de de grote van de AGM 600amp/h bank die nodig is om de hoge stromen tijdens max omvormer gebruik zo rond de 260 amp aan te kunnen beland je ook in grotere laders voor walstroom maar ook voor solar. Ik kan geen groot zonnepaneel kwijt dus is het laden van de accubank met zonnestroom nooit toereikend tijdens gebruik.
Nog wat huisjes omschoppen:
“Ja maar uit de dynamo laden is moeilijk en duur voor Lifepo” dit is niet waar:
Als ik uit de dynamo de Huis accu wil laden zal ik in beide gevallen iets tussen de start en de HH accu moeten plaatsen: bijvoorbeeld een DC-DC lader van 18 amp bij de lifepo 175 euro. En een argo fet of cytrix van 110 euro bij de AGM oplossing. hier zit bijna geen verschil tussen. Geeft dit het hoogst mogelijke laad vermogen nee is die mijn hoofd laad bron nee. Kan het moeilijker ja voor zowel agm als lifepo. Kan het makkelijker nee
“Ik weet niet hoe ik het moet aansluiten en vind nergens goede schema's” “ het staat in de kinderschoenen.”
Niet waar alleen de gebruikelijke leveranciers hebben niet een compleet plaatje voor je als je niet hun producten kiest.
Voor de AGM systemen zijn mooie plaatjes van victron voor een systeem ontwerp. Ga je die configureren dan is een consult van een expert gewenst om te kijken of je het victron voorbeeld goed hebt ingevuld. En de juiste keuzes hebt gemaakt .Het Lijkt makkelijk echter is het uitbreiden of veranderen van je elektrisch systeem eigenlijk altijd maat werk wat begint met goed advies. Dat is ook zo als je enkel voor spullen van die bepaalde leverancier gaat. Dan kan je alles mooi samen laten werken via bluetooth etc. kost aan het eind van de rit ook een lieve duit. En het advies is soms gratis (betaal je via het product natuurlijk wel weer) Ik ken maar weinig lifepo specialisten en als je ze vind zul je hun consultancy kosten moeten betalen of via het product of uurtje factuurtje.
Het vinden van schema is moeilijker bij Lifepo’s omdat er nog niet echt een grote partij een goedkoop alternatief aanbied. Je betaald een premium prijs omdat het ontwikkel kosten terug verdient moeten worden over een kleinere groep. De aanschaf van een Lifepo accu van victron kost 2600 euro voor 200 amp bij 12 volt. Dan kan je wel hun schemas volgen en werkt alles samen. komen nog wat dure BMS items bij en het word snel een 2 of 3 voud van de agm instalatie.
Wil of kan je dat niet betalen dan bied DIY met youtube en diverse fora als cominitie een mogelijkheid. Dan moet je wel zelf de kennis op doen en enventueel leer geld betalen. Iedereen die cellen koopt kiest voor deze route. Dan kan je kiezen tussen de route die ik genomen heb. Een management component wat direct ingrijpt op de bron van het probleem. Deze schakelt laders en verbruikers af net zoals het Het victron BMS of de MG electronics lithium systemen. Of je kiest een BMS wat beschermt en ingrijpt op het gevolg van het probleem en de accu afschakeld de Daly en overkill achtige BMSen.