(zie onderwerp; enkele accu aan boord; de weg van twee accu's is reeds verlaten en afgesloten).
Aktie:
Tweeënhalve week geleden de motor (Faryman 18W, Sole mini, Allpa mini; 7pk diesel) op de 280Ah lfp uit de inkoop van Nardus gestart. LFP 75% vol sinds eerste keer laden. Nog niet verder geladen.
Gestart voor het wegnemen van de loodaccu's (geen shunt aanwezig) en na het plaatsen van de lfp (met shunt en monitor)
Constateringen:
Gestart op de lfp:
Voltage bij starten approx 13.2V; tijdens starten drop tot 12.9V; shunt accumonitor geeft max approx 90A maar daar zal een afvlakking in zitten.
Startduur: minder dan 1 s (een en twin tig en in de twin is hij aan). Binnen deze meetwijze geen significant verschil in tijd met starten op de RedTop.
Anderhalve week geleden gereed met inbouw bms en het testen daarvan.
Lang onderzoeksverhaal kort: We hebben wel veel last van surge en/of noice van de startmotor. Dit leidt tot een negatieve piek in de nul of minus en daarmee op pin3 van de GWL latching relay en daarmee schakelt "all loads" off.
Prima relay maar niet de bedoeling.
Conclusie oorzaak: door afwijkend gebruik:
Normaal komen de startstroom en de service stromen elkaar niet tegen bij een aparte start accu.
Bij het basis schema van hlpdata start je altijd op de lfp en is de loodaccu reserve. Dus ervaring met gecombineerd gebruik is er wel. Maar met dit fenomeen niet.
Echter, op mijn kleine trailer sailor is er vanwege korte kabels veel minder demping.
De weg van accu naar startmotor is approx 2 m en onderweg na 1,2 m zit de hoofdschakelaar. Hiervandaan gaat ook de servicekabel van 60 cm. De loads, waaronder de bms zitten dus dichter bij de verstoring van de startmotor dan bij het vaste punt op de accu.
Bij de leverancier is de verhouding 1:5 en daar treedt dit probleem niet op.
Je kan dus niet straffeloos in gedachten de accupool verleggen naar de hoofdschakelaar.
De oplossing is getest: er moeten aparte servicekabels komen van de accu naar het service paneel met twee eigen hoofdschakelaars. Helaas past dat niet en zullen er twee dubbelpolige schakelaars moeten komen. Apart voor motor en gebruikers.
Les:
Schema's die functioneel gelijk lijken, kunnen na fysieke uitvoering verschillen vertonen.
Een startmotor trekt een reuze stroom en brengt veel dynamiek in ons 12V DC systeem dat dan niet meer quasi statisch is.
Voor het testen zijn vele starts uitgevoerd. 20x in 2 uur tijd kan zonder dat de startmotor heet wordt. Is geen duurtest tot falen, kan zeker een deel van de levensduur hebben opgesnoept, maar vooralsnog geeft het vertrouwen.
Helaas. Een fatale testcyclus staat niet op het programma.
Dit voor zover de ervaring met dit topic.
Het ontwerp draadje (
enkele-lifepo4-bank-zonder-startaccu-wat-nu#126) wordt weer opgepakt als alles weer in elkaar zit en we hebben proefgevaren.