PvO schreef :
Je weet het leuk te brengen Peper, maar volgens mij vergeet je iets.
De stroom door de startmotor wordt begrenst door de spanning die de motor opwekt als gevolg van het draaien van de motor, deze spanning is tegengesteld aan de voedingsspanning en afhankelijk van het toerental.
Bij een lage voedingsspanning komt de startmotor niet goed op toeren (in het uiterste geval blijft hij zelfs stilstaan) omdat dan de door de motor zelf opgewekte spanning lager (bij stilstaande motor zelfs nul) is zal de stroom toenemen.
Een LFP accu is dus een 'zegen' voor je startmotor.
Immers P=UxI, bij een slechte accu is de U laag en de I dus hoger en laat die I nu net voor de warmte ontwikkeling zorgen, maar dat had je zelf ook al ontdekt.
Het enige minpunt van LFP kan zijn dat deze accu langdurig doorstarten mogelijk maakt en dan gaat de startmotor er inderdaad aan.
"bij een slechte accu is de U laag en de I dus hoger" Dit is fout! En tegen de wet van Ohm in. 'De stroom door een weerstand is evenredig met de met de spanning en omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstand.' U=IxR en I=U/R. Een lage spanning geeft dus minder stroom en dus minder warmte ontwikkeling. Bij een accu die door een lagere inwendige weerstaand minder spanningsval geeft, zal de stroom dus hoger blijven omdat de spanning minder inzakt.
Dit heeft niets te maken met het rendement van de motor, maar met het rendement van de accu.
In mijn schema is voor het motorsymbool een symbool van een cel geplaatst die de tegen EMK van de motor voorstelt. Die tegen EMK is er alleen als de motor draait! Die tegen EMK is er niet als de motor uit stilstand wordt gestart. Dit zorgt voor een zogenaamde aanloop stroom en ook voor een 'aanloop verwarming'. Die aanloopstroom kan wel 5 tot 10 maal hoger zijn dan de nominale stroom en gaat voor veel spanningsval zorgen bij een accu met een hoge inwendige weerstand zoals een lood accu. Bij een LFP accu, met een lage inwendige weerstand, is die spanningsval veel lager en kan de stroom veel hoger worden en de motor dus ook warmer worden.
Pas als de motor draait wordt er tegen EMK opgewekt en gaat de stroom door de motor en de inwendige weerstand van de accu afnemen.
Ik merk dat mijn criticasters wel veel 'dikke' woorden gebruiken, maar geen kennis hebben van de basale elektriciteitsleer of deze kennis in elk geval niet gebruiken. Elektriciteitsleer is sprookjesachtig mooi, maar het is geen sprookje zoals de beweringen die niet zijn gestoeld op de elektriciteitsleer.
Sprokkie gebruikt LFP accu's voor zijn boegschroef en die boegschroef is een stuk 'levendiger' dan met een loodaccu, een ander merkt op dat bij het starten van een diesel op een LFP accu de startmotor veel sneller draait. Dat komt omdat de LFP accu veel meer stroom kan leveren omdat de spanningsval over de inwendige weerstand lager is. Dit zal ook zo zijn voor ankerlieren, schootlieren en alle elektromotoren aan boord. Het is mogelijk dat ook gloeipluggen meer warmte opwekken op een LFP accu, maar of deze daarvan kapot kunnen gaan weet ik niet.
Groeten, Peper.