Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo regelaar Lifepo4

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 18:39 #1270243

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Omdat ik mijn startaccu ook van boord heb verbannen ben ik op zoek naar een oplossing om mijn dynamo heel te houden bij het laden van mijn lfp accu's.
Ik heb een MD2020 aan boord staan, met de standaard 70 (of 60?) ampere dynamo.
Deze dynamo houden (moet toch gereviseerd worden) of een andere dynamo is beide een optie.

Door het gebrek aan een startaccu vervalt de optie voor een DC-DC lader denk ik? Of zou het een optie zijn om een zeer kleine buffer accu neer te zetten (7Ah ofzo?) en toch een DC-DC?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 19:03 #1270259

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Of geen dynamo en een zonnepaneel instaleren. Lv cutoff bij 2.8 volt dan kan je nog een paar keer starten starten buiten bms om. Of maak je zoveel motor uren dat laden op de dynamo loont. 15 min 30 amp zet natuurlijk niet echt zoden aan de dijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 19:11 #1270265

dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 19:36 #1270284

Waarom zou die optie vervallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 20:01 #1270295

Denk een 60A dynamo. Neem een lood startaccu met Victron Orion smart 18A. Dat is de verzekering voor je dynamo mocht er onverhoopt iets kapot gaan. Geen omkijken meer na en je dynamo blijft heel.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 20:02 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 20:37 #1270322

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Maar eigenlijk wil ik geen loodaccus meer aan boord. Ben blij dat ik er vanaf ben.
Zoek dus een oplossing om direct mijn lifepo4 te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 21:03 #1270332

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Je zoekt dus dit Link walt b
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 21:04 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 21:07 #1270334

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
als een andere alternator een optie is kun je er 1 nemen van de yanmar 4jh5e , 120A, deze heeft interne temperatuur regeling en geeft nog 40-50A bij (te) warm worden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 21:42 #1270341

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Je kunt je dynamo(regelaar) modificeren maar er zijn ook regelaars (zoals deze) die - zonder dat je je dynamo hoeft te veranderen - je dynamo beschermen tegen overbelasting en tegelijk als acculader met instelbare laadprofielen fungeert. Er zijn dus goede alternatieven voor een DC-DC converter setup, beide opties hebben hun voor- en nadelen.

Maar je (loodzuur) startaccu blijft belangrijk als buffer voor het absorberen van het vermogen van de dynamo wanneer een beveiligde Lithium accubank plots afschakelt (bijvoorbeeld bij dreigend overladen). De spanningspiek die bij het afschakelen van de LFP accubank optreedt kan het einde betekenen van je dynamo.

Het verbannen van je traditionele startaccu is daarom geen onverdeeld goed idee. Aangepaste dynamo regelaar of DC-DC converter maakt in dit opzicht geen verschil.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 21:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 05 apr 2021 22:13 #1270346

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
De schemas van hlpdata.se zijn gebaseerd op één enkele primaire accu voor alles met zo nodig een back-up.
De uitleg is begrijpelijk, maar de primaire keuze voor lfp is ook afwijkend van wat in de discussie hier gangbaar is.

De back-up accu als in het derde schema is de je oude bestaande loodaccu.

Als je dat niet wilt, dan kan je hier een kleine kant en klare lfp accu voor nemen.
Echter, als je dat doet, kan je die back-up ook “onderin” de enkele accu stoppen door de LV lampjes, buzzer en LV load cut-off hoger in te stellen in de bms4s. Je normale reactie zal dan eerst zijn “zuinig zonder koelkast en automaat” tot aan de haven of eventueel een tijdje “motorsailen”. In je tank zit nog veel extra autonomy!

De dynamoregeling voor een gewone dynamo zit er al in en de overbeladingsbeveiliging en temperatuurbeveiling op de dynamo gaan via een relais die de dynamo afschakelt.

Een losse dc-dc of een losse dynamoregelaar kosten een orde meer dan deze bms4s waar het allemaal al in zit.

Zo ga ik het doen. Schema 3, lfp zonder back-up accu en met in mijn geval een aanpassing voor mijn afwijkende dynamo (ik moet het nog wel installeren en heb dus nog geen ervaring met het resultaat).

Keerzijde hlpdata is een projectbedrijfje van een enthousiaste zeilende electrical engineer. Voordeel wel: hij vindt het leuk om het schema met jou fijn te slijpen voor jouw situatie.
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 22:20 door Booty24. Reden: aanvulling kosten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 07:41 #1270405

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Het onderscheidende aan het apparaatje van hlpdata is dat de BMS en dynamoregelaar in één kastje zijn gestopt. Hoewel regelaar een groot woord is voor electronica die als ik het goed begrijp de dynamo volledig uitschakelt als de dynamo-temperatuur te hoog wordt. Zo’n ‘regelaar’ (eigenlijk meer een temperatuurbeveiliging) zit al in de meeste moderne alternators en voegt in mijn ogen in die gevallen weinig anders toe dan een extra apparaat en relais die kapot kunnen gaan.
Het lijkt ook mogelijk om modulerend te regelen op dezelfde manier als de door mij genoemde intelligente dynamoregelaar. Bij de VRC-200 zit een acculader (algoritmes) ingebouwd, bij de BMS4S wordt het laden als ik het goed zie vanuit het BMS geregeld. Beide systemen hebben als nadeel dat de laadspanning voor de LFP wordt geregeld en de startaccu aan z'n lot wordt overgelaten (c.q. voortijdig overlijdt).

Als je niet afhankelijk wilt zijn van externe regelaars is de door ReneK hierboven voorgestelde dynamo die blijft leveren (met aangepast vermogen) of een DC-DC setup ook een goede optie. Met een DC-DC converter blijft een aparte startaccu altijd netjes vol en gescheiden van de verbruikersgroep.

KISS [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 09:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 08:41 #1270428

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Helemaal eens dat onze boordsysteemcomponenten qua karakteristiek helemaal bij een loodaccu passen en dat een “drop-next” oplossing het allermakkelijkst in te passen is. Als ik mijn oude boot nog zou hebben (10ton) zou ik dat ook doen.

Maar TS wil geen lood meer wil aan boord en ik wil het gewicht van lood niet meer aan boord. Met dat uitgangspunt en definitieve keuze wordt het echt puzzelen. Dan zijn er ook weinig voorbeelden.
Tevens zijn de meesten van ons geen vertrekkers of off-grid bewoners en zijn slechts op zoek naar 1+ dagen autonomie varend of 2-3 dagen autonomie voor anker al dan niet verlengd met zonnecellen.

In dat kader is de hlp bms een prima ding. Regelt de dynamo via de sense draad, bewaakt daarnaast de temperatuur (en schakelt dan een afkoelperiode in) en schakelt deze uit bij HV.
Voor mijn dynamo (permanent magneet in vliegwiel) en regelaar gebruik ik alleen de schakeling en plaats die tussen dynamo en regelaar en hou deze zo heel. Als een bms de accu zou afschakelen dan gaat mijn regelaar stuk. Dit betekent ook dat in mijn geval de dynamo tijdens de vaart niet meer aanslaat, ook niet als deze is afgekoeld. De dynamo wordt weer vrijgegeven voor de volgende start van de motor.
Mijn dynamo-doel:
-onder motor varen mag de autonomie niet afnemen.
-de startontlading moet gecompenseerd worden.
-kortom: ik wil de diesel-autonomie bij de lfp autonomie optellen; na de diesel meer lfp autonomie hoeft niet (en natuurlijk ga ik straks meten en proberen of ik dat nog een beetje op kan krikken; maar dat is straks).

hlp bms4s en schemas leverden mij het inzicht in de oplossing voor mijn probleem met een enkele lfp accu en een afwijkende dynamo.
En het lijkt op wat TS vraagt.
Deze bms is alleen een kleine meet en schakelbox. Er gaat niets doorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 09:07 #1270434

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zolang TS helder heeft dat zijn dynamo gevaar loopt bij plots afschakelen door het BMS komt jouw suggestie (of de combinatie BMS en VRC-200 van Nordkyn Design) inderdaad het dichtste bij de door hem gewenste LFP setup zonder (loodzuur) startaccu.

Laat je ons horen hoe je BMS4S in de praktijk bevalt? Het lijkt een mooie optie om gecontroleerd LFP te laden zonder je alternator te overbelasten. Net als bij de VRC-200 kan je dynamo gewoon standaard blijven omdat die via de voltage sense draad wordt geregeld. Ben benieuwd hoe goed dat bij de BMS4S in de praktijk werkt, het zou een goedkopere optie zijn dan de regelaar van Nordkyn Design.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 09:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 09:35 #1270444

Eigenlijk zou je hopen / verwachten dat er dynamo's worden ontwikkeld speciaal voor Lifepo4. Nu zijn we nog steeds bezig met noodoplossingen. Dit moet beter kunnen.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 09:55 #1270449

Nogmaals de vraag; waarom zou je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 12:28 #1270519

boarderbas schreef :
Nogmaals de vraag; waarom zou je?

Ik bedoel meer in het algemeen, niet beperkt tot bootjes. Lifepo4 accu's worden ondertussen op meer plaatsen toegepast zoals auto's en motorfietsen.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 13:29 #1270572

Vooruitlopend op een setup met AGM startaccu en LFP huishoud heb ik een tijd geleden een eenvoudige lood to LPF lader gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/33019770119.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.18c54c4dNI8sum
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 14:06 #1270585

Sailingcamelot schreef :
Vooruitlopend op een setup met AGM startaccu en LFP huishoud heb ik een tijd geleden een eenvoudige lood to LPF lader gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/33019770119.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.18c54c4dNI8sum

Ik heb net even gekeken naar die lader. Heb je gezien dat je ground van de de input NIET met de ground van de output kunt/mag verbinden?

Je kunt de LFP dus enkel opladen als deze geheel (+ en -) los is van het boordnet.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 14:37 #1270591

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Als ik dit draadje met grote interesse lees, word ik steeds huiveriger om m'n AGM's op te geven en aan LFP setup te beginnen.
Zeker om er zelf aan te beginnen....
Waar je niet al op moet letten en wat bij failure de consequenties kunnen zijn, doet mij afhaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 15:11 #1270605

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Huijp schreef :
Als ik dit draadje met grote interesse lees, word ik steeds huiveriger om m'n AGM's op te geven en aan LFP setup te beginnen.
Zeker om er zelf aan te beginnen....
Waar je niet al op moet letten en wat bij failure de consequenties kunnen zijn, doet mij afhaken.

LFP is een geweldige accutechnologie voor aan boord. Het zou jammer zijn als je vanwege enkele aandachtspunten deze vooruitgang in energieopslag aan boord laat schieten.

Er is prima informatie op internet te vinden over de punten die van belang zijn bij een overgang naar LFP voor de service accu's, zoals die hier van Nordkyn Design. Ik heb daar zelf op dit forum ook een poging toe gedaan door de afwegingen en ervaringen bij ons eigen project met zogenaamde drop-in LFP accu's te delen.

Het vereist wel enig inlezen (tijd), maar als dat geen bezwaar is heb je de paar valkuilen snel in beeld en is een overgang naar LFP aan boord in mijn ogen goed te doen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 15:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 15:23 #1270609

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
boarderbas schreef :
Nogmaals de vraag; waarom zou je?

Er zijn echt 2 kampen, laden met , en laden zonder dynamo.
Op zich ben ik niet tegen, maar er zit zooooooveeeeel stroom in die cellen dat je een rondje kust op de motor moet varen om die cellen te laden. Wel leuk voor motorboten !

Ben net bijna 5 dagen bezig geweest om de 4 cellen te laden met een 10a lader..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 17:00 #1270652

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
En een derde kampje:
A
Ik hoef de accu niet extra op te laden tijdens motoren maar wil wel dat ze onderhouden wordt.
Dus, dat het motoren niet van de zeiltijd af gaat. Dus dat 4 uur Noordzeekanaal niet leidt tot 4 minder tijd bij het zeilen. 24+uur autonomie stroom uit de lfp en 24+uur autonomie stroom uit diesel.
Als ik dit niet doe dan wil ik een lader die binnen één nacht de lfp vollaadt dwz 25A.
B
Ik dacht eerst een grotere lader te kopen, maar dat is helemaal niet nodig. De accu is zo groot dat die bijna nooit vol komt. Prima, dat hoort bij deze accu zo. Dus voortaan alleen laden als ik aan boord ben en nooit meer doordeweeks, behalve voorafgaand aan een grote tocht. En een week van te voren weet ik wel of dat gepland staat of niet.
Mijn lader is bemaat voor het weekend (10A) en mijn nieuwe lfp voor een oversteek.

Waarom? Omdat ik er niet tegen kan dat ik een dynamo met regulator heb en er helemaal geen gebruik van maak. Wat ik heb moet werken of van boord. Dat laatste gaat met mijn vliegwieldynamo niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 18:52 #1270714

Panoramix schreef :
Sailingcamelot schreef :
Vooruitlopend op een setup met AGM startaccu en LFP huishoud heb ik een tijd geleden een eenvoudige lood to LPF lader gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/33019770119.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.18c54c4dNI8sum

Ik heb net even gekeken naar die lader. Heb je gezien dat je ground van de de input NIET met de ground van de output kunt/mag verbinden?

Je kunt de LFP dus enkel opladen als deze geheel (+ en -) los is van het boordnet.

Scherp gezien. DI had ik nog niet bedacht. Ik heb deze lader gekocht om te testen, ik zal dus aan boord een andere setup moeten gebruiken.. Das wel jammer.. Beter ten halve... @Panoramix; Dankjewel!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 20:02 #1270746

Over na gedacht maar een mppt tracker zal het moeten kunnen
De input van een mppt mag dik op lopen naar 48volt .

Het is een idee en geen idee of het werkt ?

Dynamo naar mppt tracker en daarvan de lifepo4 accu .

Tenslotte mijn lifepo4 accu pack 30ah word via de ingebouwde mppt tracker geladen via de aansteker plug van de auto of via netstroom van een adapter of een 50watt Solar paneel.

Alleen wel een mppt tracker vinden die hoge ampère aan kan.

Zoals deze

www.amazon.com/EPEVER-Charge-C...0415AN/dp/B07JVQY8QB
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 06 apr 2021 21:07 #1270788

suijkerbuijk schreef :
Over na gedacht maar een mppt tracker zal het moeten kunnen
De input van een mppt mag dik op lopen naar 48volt .

Het is een idee en geen idee of het werkt ?

Dynamo naar mppt tracker en daarvan de lifepo4 accu .

Tenslotte mijn lifepo4 accu pack 30ah word via de ingebouwde mppt tracker geladen via de aansteker plug van de auto of via netstroom van een adapter of een 50watt Solar paneel.

Alleen wel een mppt tracker vinden die hoge ampère aan kan.

Zoals deze

www.amazon.com/EPEVER-Charge-C...0415AN/dp/B07JVQY8QB

Victron Orion smart is veel goedkoper en speciaal hiervoor gemaakt. In de software kan je ook nog van alles instellen wanneer hij in en uit moet schakelen, spanningen enz.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl