De schemas van
hlpdata.se zijn gebaseerd op één enkele primaire accu voor alles met zo nodig een back-up.
De uitleg is begrijpelijk, maar de primaire keuze voor lfp is ook afwijkend van wat in de discussie hier gangbaar is.
De back-up accu als in het derde schema is de je oude bestaande loodaccu.
Als je dat niet wilt, dan kan je hier een kleine kant en klare lfp accu voor nemen.
Echter, als je dat doet, kan je die back-up ook “onderin” de enkele accu stoppen door de LV lampjes, buzzer en LV load cut-off hoger in te stellen in de bms4s. Je normale reactie zal dan eerst zijn “zuinig zonder koelkast en automaat” tot aan de haven of eventueel een tijdje “motorsailen”. In je tank zit nog veel extra autonomy!
De dynamoregeling voor een gewone dynamo zit er al in en de overbeladingsbeveiliging en temperatuurbeveiling op de dynamo gaan via een relais die de dynamo afschakelt.
Een losse dc-dc of een losse dynamoregelaar kosten een orde meer dan deze bms4s waar het allemaal al in zit.
Zo ga ik het doen. Schema 3, lfp zonder back-up accu en met in mijn geval een aanpassing voor mijn afwijkende dynamo (ik moet het nog wel installeren en heb dus nog geen ervaring met het resultaat).
Keerzijde hlpdata is een projectbedrijfje van een enthousiaste zeilende electrical engineer. Voordeel wel: hij vindt het leuk om het schema met jou fijn te slijpen voor jouw situatie.