Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo regelaar Lifepo4

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 08:51 #1276330

ja, hoor, dat kan allemaal. Uiteraard
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 08:55 #1276332

Fijn! Heb je hier een principeschema van of wel eens tegengekomen?

Waarom zou je het ingewikkelder maken?
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 08:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 09:14 #1276335

Nee, dat moet dan ontworpen worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 09:20 #1276340

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Nachtvlinder schreef :
roozeboos schreef :
Ik wil er toch op even op wijzen dat een cel snel stuk kan gaan als je het fout behandeld.

Een beveiliging tegen individuele cel onder- en overspanning... Is dat niet eenvoudig analoog, discreet, zonder processor en software te bouwen? Een PCB met wat comperators? Eenmalig in te stellen op het type cellen met trimpotmetertjes?

Wil je dat dat wel analoog doen?, althans de meting. Met name om dat temperatuur variaties de analoge instelling stevig kunnen beïnvloeden. Ik weet niet of een A/D converter van voldoende resolutie betrouwbaarder meet bij grote tempverschillen. maar daar kan Rooz wel een antwoordt op geven?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 09:26 #1276344

Met een controllertje is dat natuurlijk veel netter te doen. En nauwkeurig genoeg hoor.
Beter dan met trimpotjes, naar mijn mening.
Maar goed, ieder zijn meug.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 10:40 #1276368

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
roozeboos schreef :
Met een controllertje is dat natuurlijk veel netter te doen. En nauwkeurig genoeg hoor.
Beter dan met trimpotjes, naar mijn mening.
Maar goed, ieder zijn meug.

dat bedoel ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 15:02 #1276476

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Dat is precies wat mijn BMS4S van hlpdata doet.
In de gaten houden van 4 cell voltages en 3 temperaturen en op basis daarvan het schakelen van 3 relais om laders of gebruikers te schakelen. Vóór ingrijpen zijn er alarmen obv SoC.
Parameters voor alles en plaatsing in het schema doe je zelf.
Daar kan je ook de dc-dc’s mee aan en afschakelen (of de simpele single stage wallader van GWL die ook zo’n ingang heeft).
Het afschakelen per dc-dc is niet voorzien.

Simpel klein controllertje die de elementaire parameters bewaakt.
(Noem het geen bms en je hebt er geen...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 15:05 #1276478

Slim ding inderdaad. Daar ga je niet zelf iets discreets van scratch af aan voor opbouwen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 22 apr 2021 22:18 #1276605

Het is nu al wat later op de avond en heb de gehele tree door gelezen. Heel interessant allemaal. Vele wegen leiden naar Rome. Wat mij nog eigenlijk niet duidelijk wordt, en dat zal wel aan mijn brein liggen waarom een smart bms waarvan de parameters confugereerbaar zijn niet zou functioneren. Bijvoorbeeld een smart bms met blauwe tand en temperatuur controle van Dally. Dit ontgaat mij een beetje.
Als de bms afschakeld gaat de dynamo naar zn grootje distyleer ik uit de gehelle tree maar als ik bijvoorbeeld de motor laat lopen en een dikke ankerlier start dan moet die dynamo toch ook die ballast opvangen en als de lier afgeschakeld wordt dan heb je toch ook ineens een soort van vermogens overschot? Ik bedoel met een ankerlier is toch echt een aan uit situatie van vele tientale ampères. Ik heb ze nog niet gezien die plc gestuurd werden en dat de aanloop stroom werdt opgebouwd van nul naar honderd procent en weer afgebouwd. Evenals een boegschroef klap aan klap uit. Of steekt het hier op het punt dat de in de door mij genoemde elementen een lood accu in meeste gevallen in het circuit hebben staan wat dan eigenlijk als condensator cq electrische demper dient?
Sla ik de plank nu finaal mis en raaskal ik maar wat?

Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 23 apr 2021 05:22 #1276613

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ik was van plan hieruit te vertrekken, maar bij lezen van sommige reacties kriebelt het toch om nog een weerwoord te geven. Dus toch nog maar even.

Discussie is totaal zinloos als een standpunt ingenomen wordt van "Ach, LFP is nu zo goedkoop, als het eerder stuk gaat, wat dan nog?" Dan zijn we snel uitgepraat. Maar niemand weet precies hoeveel eerder LFP accu's stuk gaan.
Mijn GBS accus waren overigens behoorlijk aan de prijs en ik ben niet van plan over 5 jaar nieuwe te kopen.

Dan heb je ook nog de 'praktijkervaringen' van anonieme (of niet) LiFePO4 gebruikers die al jaren 'zonder problemen' met twijfelachtige installaties rondvaren waarbij alle regels gebroken worden m.b.t. het juiste gebruik, zoals we dat nu weten. Net zoiets als "mijn opa heeft zonder problemen tot z'n 90ste zwaar gerookt."

Als dat aanspreekt, gewoon ook doen!

@ReneK Nog even jouw laatste post in dit draadje doorgelezen.
Daarin zeg je om een eenvoudig systeem te bouwen: "Monteer een alternator met interne temperatuur regeling".
Een slecht advies, want dat komt neer op zeer slechte behandeling van je LFP accu's. OK, de accu zal misschien niet verbranden, maar als de interne regelaar een accu spanning van bijv. 14.4V bereikt (LFP cell spanning 3.6V), dan wordt daarmee doorgeladen voor zolang de motor loopt. Dat is niet om over te grinniken, want de accu's worden zwaar overladen. Bij bereiken van de absorptie spanning (14.4V in dit voorbeeld) kun je maar 1 ding doen: Stoppen met laden.
De enige veilige manier is om de veldstroom te onderbreken, maar dat lukt niet bij een standaard alternator met interne regelaar. Dus de motor dan maar stoppen?

Bij doorladen wordt de accu volgepompt en over laden tot de stroom 0 is, terwijl al gestopt had moeten worden toen de stroom nog 11A bedroeg.

Wat je ook zegt:
"Het enige waar ik het niet mee eens ben , en wat ook niet door wetenschappelijk onderzoek ondersteund wordt , is de stellige stelling dat het goed/beter is om de cellen tot max 3.45v te laden dan tot 3.65v "

Je mag best tot 3.65V laden hoor, als je dan maar niet te ver doorlaadt. Bij 14A moet al gestopt worden. 3.45V geeft iets meer ruimte, omdat je mag doorgaan tot 4A.

@Freetime. Helemaal geen geraaskal, je hebt het goed begrepen. Alleen is het aantal wegen naar Rome m.b.t. LFP laden met een dynamo toch echt wel beperkt.

@Booty. Jouw BMS is (op papier) best een goed apparaat met veel meer flexibiliteit dan andere BMS-en. Gelukkig worden bij de BMS4S de laad en verbruikersverbindingen niet rechtstreeks intern geschakeld. Dat is al een groot pluspunt. Ik heb wel sterke twijfels over het regelen van de alternator. Ik zou in ieder geval zeker niet de methode van een relay in de veld-stroom toepassen. Ook, wordt zoals bij veel laders en regelaars niet ingegaan op het kiezen van de absorptie tijd. Het is ook bijna onmogelijk om die voor LFP te bepalen, zoals eerder in dit draadje genoemd. Het veiligste is om die op 0 te zetten.


Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 apr 2021 05:32 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 23 apr 2021 23:55 #1276857

@ Waltb zou het een optie zijn om op commando LPF vol gewoon mechanisch de dynamo buiten werking te stelen met een electrische koppeling. Dus diesel draaid wel maar de dynamo staat stil. Ik ken de mogelijkheden van dit systeem als bijvoorbeeld een electrische inshakebare pto voor maaimachines en andere werktuigen.
Als dus de powerbank voltage x bereikt dan na n minuten de dynamo koppeling ontkoppelen. Dynamo stop met draaien en dus met opwekken.






Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 24 apr 2021 02:22 #1276858

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@Freetime Dat is helemaal geen gek idee. Een magnetische clutch zoals bijv. in automobile airconditioner compressors wordt gebruikt. Ik heb zo’n clutch op de compressor van mijn mechanisch aangedreven water maker. De pulley draait gewoon vrij als de clutch uitstaat. Ik denk dat het niet al te moeilijk is om zo’n clutch na aanpassing op een dynamo te zetten. Een probleem zou kunnen zijn dat de koel fan in de weg zit en dat de clutch de ventilatie openingen afsluit. Wellicht dat dat door wat slimme engineering of electrische fan kan worden opgelost.
De clutch trekt een paar ampere, dus bij aansturing door electronica zou je een SSR moeten gebruiken. Stilstand van de dynamo kan ook de diesel toerenteller stoppen als die op W van de dynamo is aangesloten. Daar kan wel een oplossing voor worden verzonnen. Ook zal een waarschuwingslicht op het motor bedieningspaneel gaan branden.

Ik vind het een leuk idee, maar misschien als je dat allemaal bij elkaar optelt is het eenvoudiger om de dynamo te docteren en de veld aansluiting (de aansluiting van de koolborstels) naar buiten te brengen en dat te schakelen. Ook dan zit je nog met het probleem van de toerenteller en het waarschuwingslicht/buzzer.

Walt

P.s. Je zit in alle gevallen natuurlijk nog altijd met het probleem van dynamo warmteontwikkeling. Overweeg ook de simpele oplossing van rheostat of pwm toe te passen, dat ik elders heb beschreven. De V-switch schakelt de dynamo uit op het moment dat de ingestelde absorptiespanning wordt bereikt (LFP 95% vol) en de thermostat is beveiliging tegen oververhitting.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 apr 2021 02:57 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl