WADnWIND schreef :
15Amp x 3,45V = 51,75 watt
51,75 / 87%rendement x100 = 59,5 watt
59,5 watt x 4 omvormers = 238 watt
238 watt / 12v = 19,82 Amp
Laat het 25A worden, wat dan nog. Bij 13,8 wordt de stroom ook nog lager.
Conclusie is dat het dus super veilig is voor de bestaande dynamo in een drop-in voor een bestaande installatie.
Ja ja ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik pikte 15A uit het schematje zonder verder te kijken dan mijn neus lang is.
Maar dat is niet zozeer het punt. Wat ik bedoel is dat het een starre oplossing is die bijna nooit optimaal de laadcapaciteit van de dynamo benut, ofwel te veel ofwel te weinig. Inderdaad super veilig die 20 of 25A van de dynamo, te veilig.
Er zijn omstandigheden dat je voor bijladen van je LFP accu's voor 100% afhankelijk bent van de dynamo.
Ik verbaas me nog altijd steeds over het grote optimisme bij velen over wat solar voor je doet op een middelgrote boot (op zee, op een bewegende boot of geankerd bij bewolkt weer of regen). Als je dan leest hoe men komt aan de solar opbrengst-getallen, dan blijkt dat die zijn gemeten in een marina, zonnig weer, met optimaal naar de zon gerichte zonne panelen. Solar in een marina met walstroom, really?
Terug naar de dynamo. Enerzijds wil je die veilig gebruiken, zodat die niet wordt overbelast of verbrandt, anderzijds wil je er zoveel mogelijk uithalen om niet behoeven te "stroomdraaien" of dat te beperken.
Goed, we gaan varen met 280Ahr aan accu capaciteit. Het is geen rocket science om te zien dat een grote accu capaciteit nou eenmaal grote laadcapaciteit verlangt, hoe je het ook wendt of keert. Tenzij je een weekendzeiler bent en/of veel tijd in marina's met walstroom doorbrengt.
Als je dan tijdens een tocht van een aantal dagen zonder walstroom of noemenswaardige solar met maximaal 20A van de dynamo die 280Ahr moet gaan bijladen dan moet bij een verbruik van 80Ahr per dag de motor 4 uur draaien. Dan kun je veel beter lood-zuur accu's houden en de dynamo maximaal benutten.
In feite komt het erop neer dat je een dynamo hebt die 20A kan leveren. Als men leest over een boot diesel met 20A dynamo, dan vindt iedereen dat veel te weinig, maar kennelijk helemaal OK als je LFP accu's hebt. Ik kan dat niet volgen.
Maar eigenlijk in mijn ogen veel belangrijker (en waar je niet op reageert) is mijn opmerking dat als je altijd tot max 3.45V laadt het heel goed kan zijn dat je de cell hierbij aan het overladen bent en onbalans onopgemerkt blijft. De flexibiliteit om hoger te laden is er niet terwijl dat soms nodig is. Zie ook de eerdere quote van marinehowto:
Dit is precies wat in mijn geval on-balans heeft veroorzaakt bij initieel top-balanced cellen:
Incomplete cycles, vroegtijdig stoppen met laden. Dat gebeurt dus nu niet meer.