Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo regelaar Lifepo4

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 06:54 #1275451

Dan zou een te zware loodaccu voor je startmotor ook nadelig zijn. Dat is nieuw voor mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 06:57 #1275454

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
En wat kost dit grapje voor 4 cellen? Dus wat kost jou balanceren dynamo vriendelijke bms? Kosten per dc-dc lader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 07:13 #1275461

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
En een ankerlier dan ook niet op LiFePo4? Het wordt hoe langer hoe wilder.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 07:20 #1275465

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Dit vind ik wel een belangrijke afslag en heb daartoe een nieuw draadje geopend:
#1275462
Starten op lfp / LiFePO4

It Paradyske schreef :
Zeilprutser schreef :
Peper schreef :
Dan zal ik het risico van het starten van een motor met een LFP accu even uit de doeken doen...

De stroom door een startmotor wordt voornamelijk bepaald door de inwendige weerstand van de lood-zwavelzuur startaccu. De inwendige weerstand van een LFP accu is veel lager (tot een factor 50 of 60) en de stroom die door de startmotor loopt is daarmee 50 of 60 keer hoger.

Deze theorie begrijp ik niet, stroom is ampere door de weerstand van de loodaccu gaat het voltage omlaag en loopt de stroom op waardoor de weerstand weer toeneemt in het hele traject.
Bij LFP zakt het voltage niet waardoor de stroom laag blijft en de motor makkelijker start, of is de startmotor niet gemaakt om op 13Volt te starten?

Is denk ik idd niet gemaakt voor zo'n harde 13V, net zoals dat die dynamo's niet gemaakt zijn om LiFePO4 te laden :-).
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 07:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 07:41 #1275475

Rustig makkers! Staakt uw wild geraas :-)
De soep wordt niet zo heet gegeten, in de praktijk valt het wel mee.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 07:42 #1275476

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Zit wel een verschil in de start motor draait misschien 3 seconden, de dynamo soms wel uren.
Als iets langer draait wordt de koeling belangrijker omdat het ook veel langer op warmt.
Ik heb daar wel eens wat over voorbij zien komen op ZF daar werd gesteld 25A max voor een dynamo in een motorruimte.
Boegschroef Accu werkt prima op LiFePo4 ding maar die draait ook geen uren max 10 seconden ofzo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 07:54 #1275482

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
WaltB schreef :
WADnWIND schreef :

15Amp x 3,45V = 51,75 watt
51,75 / 87%rendement x100 = 59,5 watt
59,5 watt x 4 omvormers = 238 watt
238 watt / 12v = 19,82 Amp

Laat het 25A worden, wat dan nog. Bij 13,8 wordt de stroom ook nog lager.
Conclusie is dat het dus super veilig is voor de bestaande dynamo in een drop-in voor een bestaande installatie.

Ja ja ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik pikte 15A uit het schematje zonder verder te kijken dan mijn neus lang is.
Maar dat is niet zozeer het punt. Wat ik bedoel is dat het een starre oplossing is die bijna nooit optimaal de laadcapaciteit van de dynamo benut, ofwel te veel ofwel te weinig. Inderdaad super veilig die 20 of 25A van de dynamo, te veilig.

Er zijn omstandigheden dat je voor bijladen van je LFP accu's voor 100% afhankelijk bent van de dynamo.
Ik verbaas me nog altijd steeds over het grote optimisme bij velen over wat solar voor je doet op een middelgrote boot (op zee, op een bewegende boot of geankerd bij bewolkt weer of regen). Als je dan leest hoe men komt aan de solar opbrengst-getallen, dan blijkt dat die zijn gemeten in een marina, zonnig weer, met optimaal naar de zon gerichte zonne panelen. Solar in een marina met walstroom, really?

Terug naar de dynamo. Enerzijds wil je die veilig gebruiken, zodat die niet wordt overbelast of verbrandt, anderzijds wil je er zoveel mogelijk uithalen om niet behoeven te "stroomdraaien" of dat te beperken.

Goed, we gaan varen met 280Ahr aan accu capaciteit. Het is geen rocket science om te zien dat een grote accu capaciteit nou eenmaal grote laadcapaciteit verlangt, hoe je het ook wendt of keert. Tenzij je een weekendzeiler bent en/of veel tijd in marina's met walstroom doorbrengt.

Als je dan tijdens een tocht van een aantal dagen zonder walstroom of noemenswaardige solar met maximaal 20A van de dynamo die 280Ahr moet gaan bijladen dan moet bij een verbruik van 80Ahr per dag de motor 4 uur draaien. Dan kun je veel beter lood-zuur accu's houden en de dynamo maximaal benutten.

In feite komt het erop neer dat je een dynamo hebt die 20A kan leveren. Als men leest over een boot diesel met 20A dynamo, dan vindt iedereen dat veel te weinig, maar kennelijk helemaal OK als je LFP accu's hebt. Ik kan dat niet volgen.

Maar eigenlijk in mijn ogen veel belangrijker (en waar je niet op reageert) is mijn opmerking dat als je altijd tot max 3.45V laadt het heel goed kan zijn dat je de cell hierbij aan het overladen bent en onbalans onopgemerkt blijft. De flexibiliteit om hoger te laden is er niet terwijl dat soms nodig is. Zie ook de eerdere quote van marinehowto:




Dit is precies wat in mijn geval on-balans heeft veroorzaakt bij initieel top-balanced cellen:
Incomplete cycles, vroegtijdig stoppen met laden. Dat gebeurt dus nu niet meer.

Walt,
Datr de dynamo niet ten volle benut wordt klopt helemaal! Maar nu is in de praktijk gebleken over 2 jaar dat een "gewone" gebruikersset (dus NIET voortstuwing) zoveel capaciteit heeft dat de bodem nog nooit in zicht geweest is. Een conclusie kan dan zijn dat je dus ook niet tot de uiterste grenzen hoeft te gaan om alle AH's er uit te persen. Vandaar de conservatieve instelling.

Misschien niet helemaal duidelijk genoeg, maar mijn redenatie is vanuit recreatief gebruik, dus geen blue-water cruisers. Voor die groep kan ik jouw oplossing alleen maar waarderen, maar voor de recreatieve weekend en vakantie gebruiker acht ik mijn oplossing voldoende. Ook afgaande op de installatie die al 2 jaar zo werkt in NL en Noordzee en Oostzee. Ik denk dus dat we onderscheid moeten make voor de long-distance cruisers en de weekend / vakantie gebruikers in deze discussie. Dat is namelijk precies de scheiding waarop dit soort discussies stuk lopen.

Over de solar ben ik het met je eens, leuk als het er is, maar reken je niet rijk met een simpel paneeltje.
De recreatieve vakantie gebruiker ligt met regelmaat toch aan de walstroom en heeft dan de gelegenheid om alles vol te laden. naarmate je meer en langere autonomie wil, zal je steeds dichter tegen jouw oplossing(en) aan moeten kruipen.

Over de mogelijke onbalans: het zijn 4 onafhankelijke 3,45V laders van 15A. Elke onbalans wordt gelijk bijgeladen en de kop ingedrukt. Die 4 laders hebben, behalve de enable/disable, geen onderlinge interactie, waardoor onbalans scenario's niet kunnen ontstaan. Ik begrijp die hypothese dus niet van de onbalans?
Hans fix had het er ook al over. M.I. een non issue wat je juist met deze oplossing niet hebt en nooit ontstaat. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de individuele laders goed instelt op 1-10mv nauwkeurig.
Ik begrijp dat jij ze dus wel tot de rand wil duwen omdat de cellen ander "lui" worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 07:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 08:03 #1275485

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
FKZ schreef :
En wat kost dit grapje voor 4 cellen? Dus wat kost jou balanceren dynamo vriendelijke bms? Kosten per dc-dc lader?

prijs van de cellen is dagprijs, maar met de inkoop actie van 280Ah is dan <€400,-
(Ik heb nu 2 optima's van rond de € 200 p/s, slechts 110AH)

Bij mijn oplossing: Dynamo € 0,-

BMS: geen idee, ik denk in mijn oplossing €50-100,- + knutseltijd, maar kan dus ook koopversie zijn.

4x DC-DC < €200 + wat montage tijd en spullen. Eenmaal compleet met rijgklemmen en EMC ferriet € 250-300
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 08:23 #1275492

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
@ WaltB en ReneK

We gaan het zien, ik zal iedereen hier op de hoogte houden van de ontwikkelingen en ervaringen, al gaat dat nog wel even duren.
Voor de kostprijs is het het experiment waart.

De bronnen die ik aanhaal geven dus andere informatie dan Nordkyn design. Zie de reeds eerder geposte links en citaten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 08:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 09:06 #1275509

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Het aardige van deze oplossing is dat als je er aan de gebruikers zijde ook nog een dc-dc aan toevoegt deze oplossing werkt voor een willekeurig aantal cellen. Dus ook voor 3, 5 of 6. Je stopt dan 10,2, 17 of 20,4V de volgende dc-dc in en er komt een constant boordnet uit. Daarmee heb je meer schalingstappen ook bij gebruik van de grootste en daarmee goedkoopste cellen per Ah. Je kan er op enig moment dan ook een slechte cell tussenuit halen.
Je kan zo uit de Nardus-cellen van 280Ah/3.2V ook een “210”, “350” of “420” bank maken.

Als je in de toekomst over wilt stappen op de chemie van straks dan vervang je de cellen en de bijbehorende voedings-dc-dc’s. Maar ja, dat maken we alleen mee als met mis gaat met de levensduur van onze lfp’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 10:37 #1275535

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
@ WaltB en ReneK

We gaan het zien, ik zal iedereen hier op de hoogte houden van de ontwikkelingen en ervaringen, al gaat dat nog wel even duren.
Voor de kostprijs is het het experiment waart.

De bronnen die ik aanhaal geven dus andere informatie dan Nordkyn design. Zie de reeds eerder geposte links en citaten.

Maar ja , marinehowto heeft ook nordkyn als bron , maar Eric (nordkyn) update zijn site en pagina’s wel , and marinehowto niet

Dus blijf ik de meest recente site aanhalen (nordkyn) omdat hij ook refereert aan wetenschappelijke publicaties die voor iedereen toegankelijk zijn

Maar iedereen is natuurlijk vrij om te doen en quoten wat hij wil , ook al is het inmiddels verouderde en achterhaalde info
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 11:52 #1275561

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
WADnWIND schreef :

BMS: geen idee, ik denk in mijn oplossing €50-100,- + knutseltijd, maar kan dus ook koopversie zijn.

4x DC-DC < €200 + wat montage tijd en spullen. Eenmaal compleet met rijgklemmen en EMC ferriet € 250-300

Dus om je reeds aanwezige laad bronnen je LIFEPO accu te laten laden ben je rond de 300 euro verder. voor 4 cellen bij 8 cellen is dat het dubbele. Voor 4 cellen nog wel interesant voor meer word het al snel prijzig.

Voor mijn LIfepo ga ik eerst uit van solar (veel stil liggen op binnen water) en walstroom.

Dynamo blijft nog even buiten schot was een DC-DC converter voor bedacht maar deze nog niet gekocht. Mogelijk een mooie hybride 4 DC-DC laders voor de dynamo en dan top laden met de walstroom.

Je hoeft niks te programeren of om te bouwen in je laders. Wel vraag ik mij of of een lader met een laad programma voor AGMs dit leuk gaat vinden. 20 ampere afname en een voltage wat nooit een keer uit de bulk fase gaat komen laat staan absorptie of float. Of ga je een simpele voeding installeren als lader?

Wat is je huidige setup up met laders (die laat je neem ik aan zitten) en wat ga je daar nog in veranderen kwa laad karakeristiek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 21:38 #1275802



Mooi eenvoudig zo. Ik zou nog wel een beveiliging (geen regeling) willen hebben die de laders tript als een van de celspanningen te hoog wordt en de gebruikers tript indien een van de celspanningen te laag wordt.

Ik begrijp dat er (tot de cellen nagenoeg de uitgangsspanning van de DC-DC converters hebben bereikt) er continue met 15A geladen wordt, bepaald door de maximum specificatie van de converters.

Kunnen deze converters daar tegen? Worden ze warm? Wat doet dat met hun levensduur? Verschilt een gerenommeerd merk van Chinese meuk hierin?
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 06:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 20 apr 2021 22:15 #1275808

WADnWIND schreef :
..:Het is van een zeer gerenommeerd Japans merk bij Mouser vandaan. Daarbij moeten natuurlijk wel de gebruikelijke EMC maatregelen getroffen worden...

Dit gaat over de DC-DC converters in het schema. Heb je daar een link van? Zijn dit kant-en-klare modules of moeten deze geïntegreerd worden?

nl.mouser.com/datasheet/2/685/...ro_family-709607.pdf
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 22:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 04:02 #1275819

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@WadnWind

Yugo,
Ik kan je gedachtengang m.b.t. (niet) optimaal gebruik van de dynamo door weekendzeilers die regelmatig walstroom ter beschikking hebben wel volgen. Desondanks denk ik toch dat veel zeilers alle systemen aan boord optimaal willen hebben zonder het misschien ooit direkt nodig te hebben. Maar ik accepteer je argumenten en rest my case wat dit betreft.

Ik ben echt heel benieuwd naar de uitkomst van je praktijk experiment met de 4 DC-DC laders voor individuele cellen. Ik wil er niet over doorzeiken, maar ik denk toch dat er een paar dingen zijn die je over het hoofd ziet.
Naar mijn smaak is het zeker geen panacea voor alle mogelijke problemen die bij LiFePO4 accu's kunnen optreden.
Ik zie bij jouw/Peper's methode zeker wel een voordeel in het niet in serie hebben van cellen met verschillende R(i), zoals bij serie laden. Aan de andere kant kun je ook, zoals bij serie laden onvolledige cycles hebben en cell memory opbouwen. En onvolledige laad cycles ga je in de praktijk zeker krijgen. Als je daar niets aan doet wordt volgens sommigen de levensduur van de accu's drastisch verminderd. Daar sloeg mijn omcirkelde quote een paar posten terug op.

Door de veel grotere capaciteit van LFP accu's zal vaak de laadcycle te vroeg beeindigd worden, vooral bij onvoldoende laadcapaciteit. Daarom geloof ik niet in "hoe meer hoe beter" maar is het m.i. verstandiger een reele balans tussen capaciteit en gebruik te hebben. Maar dit algemene punt ter zijde.

Belangrijker is dat je het memory effect kunt verwijderen, maar het jammere is dat je niet makkelijk die inviduele laders tijdelijk anders kunt instellen om dat je doen.

Maar verreweg het belangrijkste punt is over-charging. Je gaat ervan uit (zo lijkt het in ieder geval) dat je gewoon tot 3.45V kunt laden en dan het voltage onbeperkt daarop vast kunt houden, zonder naar de stroom te kijken. Dat betekent dus eigenlijk een oneindige absorptie periode. De cel raakt bij die 3.45V zeker vol, maar wordt ook overladen als je niet op tijd stopt. Bij LFP laden moet je een charge termination punt hebben, waarbij de lader uitschakelt. Wanneer het absorption punt wordt bereikt (dus de 3.45V in jouw geval) moet ook de stroom gemonitord worden, zoals ik al eerder noemde, omdat je niet tot I=0 mag blijven doorladen. Wanneer de stroom is gereduceerd tot bijv. 4A moet de lader stoppen.

Bij mijn eigen dynamo regulator heb ik dit geimplementeerd (voor serie laden uiteraard). In eerste instantie deed ik dit niet, maar stopte gewoon met laden (PWM voor veld naar minimale duty cycle) wanneer het absorptie Voltage werd bereikt. Dus cyclen tussen 20-80% Soc. Geen absorptie periode is beter dan een te lange, maar geeft wel onvolledige laad-cycles.

De toelaatbare max Voltage/Amperage combinatie is vaak 3.65/0.033C. Voor lagere voltages wordt de I ook lager. Bij een 280Ahr cell mag je dus laden tot 3.65V maar je moet stoppen als er nog 9.24A stroom loopt, bij 3.45V is dat 2.5A.

Op de Nordkyn website staat hierover een gedetailleerd artikel.

Je zou dus in jouw systeem 4 ampere-meters met schakel funktie nodig hebben die bij een stroom van 2.5A de laders uitschakelen. Misschien praktisch wat moeilijker realiseerbaar.

Bij lead-acid laden wordt vaak een vaste absorptie periode (vaak 60min) gebruikt, omdat regelaars meestal helemaal V-georienteerd zijn en I niet gemonitord wordt en onbekend is.

Daar luistert het niet zo nauw, want een beetje gassen vernielt de accu niet onmiddellijk.

Omdat ik in mijn regelaar wel het laad-amperage weet (high side shunt achter alternator), stop ik bij lead-acid laden absorptie bij 0.05C. Niet essentieel, maar omdat het kon. Dan naar float.

Schatten hoe lang de absorptie periode moet zijn bij LFP laden is bijna onmogeijk, daarbij moet echt gemeten worden. Dat maakt meer-stages lead-acid laders ook ongeschikt voor LFP, ondanks zgn. "LFP profiles".

Het bovenstaande staat natuurlijk helemaal los van de gewenste SOC als de boot stilligt. Rond 60% is dan okay.

Anyway, dit waren my 2 cents. Believe it or not

Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 04:30 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 07:17 #1275849

Ik vrees dat we dat er niet inkrijgen WaltB....

Maar goed, we zien over een paar jaar wel hoe de cellen erbij staan.

Een ieder zal toch zelf de portemonnee moeten trekken als het toch fout gaat.
Adviezen worden op eigen risico opgevolgd!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 07:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 07:22 #1275851

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Een paar jaar? Maanden toch?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 07:25 #1275854

Ja daar kon je ook nog wel eens gelijk in hebben...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 07:30 #1275857

WaltB/Roozeboos,

Is de methode van WDW dan wel ‘veilig’ met het door WaltB voorgestelde afschakelen van het laden bij een bepaalde spanning EN stroom erbij?
Ik vind de methode namelijk verder wel elegant en gezien de enorme discussies hierover ziet dit er wel vrij eenvoudig (maakbaar) uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 07:35 #1275859

Lijkt me wel. Zo lang als je lader maar afgeschakeld wordt. Of de dc/dc Converter wordt gedisabled als het laden klaar is.

En dan kan je nog discussïeren over de eindspanning.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 07:49 #1275862

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Het gaat om de uitvoering.
Je moet kijken naar de ingestelde absorptie spanning, dan uitrekenen wat het residual amperage moet zijn voor dat voltage om over charging te voorkomen, op basis van de accu spec. Dat getal Imin moet dan gebruikt worden voor een slimme schakelaar die stroom kan meten. Bij I <= Imin moet de lader uitgeschakeld worden. En dat 4x voor 4 laders. Kan eigenlijk alleen met een micro met 4 shunts, en dan moet je nog een manier vinden om de laders weer in te schakelen als de Soc dat toelaat. Zijn geen standaard apparatatjes voor beschikbaar bij mijn weten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 07:55 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 09:35 #1275933

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
WADnWIND schreef :
Booty24 schreef :
Dank WadnWind: elementair vanuit de “cell” geredeneerd. Mooie grotendeels passieve oplossing.

Dit zou het heldere begin van iedere Lifepo4 uitleg kunnen zijn. Wat is nodig om de cellen te laden cq heel te houden en wat hebben wij nodig om ze te gebruiken. We slaan deze “waarom” meestal over en dat is verwarrend.

Mijn vragen:
-wat betekent “Utrasoon AF” en wat is de functie?
-waarom worden de DC-DC laders aan de “0” uitgeschakeld en niet aan de “+”?
-het laden is oneindig: moet de vorstbeveiliging niet ook als einduitschakeling gebruikt worden?

- Ultrasoon Antifouling, samen met een ander forumlid hebben we dat werkend op de rit, zie elders op ZF.
- De DC-DC laders hebben een "enable/disable" aansluiting, waarmee je ze aan of uit kan zetten van buitenaf.
- Vorstbeveiliging: Ja, goed idee om daarmee de lading te regelen. Gaan we meenemen.

Heren,
Twee bladzijden terug is al gepasseerd dat WadnWind een “einduitschakeling” ging meenemen naast de “vorstbescherming”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 09:51 #1275945



Ik betwijfel of deze modules wel geschikt zijn om als constante stroombron ingezet te worden. Je drukt ze dan langere tijd tegen het eind van hun window aan. Elders in de application notes is te lezen dat je de spanning moet kiezen zodat bij de intended applicatie de stroom onder de rated current blijft...

Ik had gehoopt op het bestaan van een kant-en-klare DC-DC converter met instelpotmeter voor de spanning. Hier moet je (er zijn wel evaluation boards...) een schakeling omheen bouwen, al lijkt de functionaliteit wel mooi compact gebouwd.

Dit past in elk geval niet als oplossing in holtere’s draadje.

Veuls te ingewikkeld voor de DIY’er ;)
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 09:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 10:02 #1275951

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
misschien de verkeerde converter van mouser gelinkt ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo regelaar Lifepo4 21 apr 2021 10:03 #1275953

WnW heb ik gevraagd de door hem bedoelde module te linken. Mss is die wel geschikt om continu tegen haar stroomlimiet geduwd te worden...

Kijk eens aan:
www.researchgate.net/publicati...cing-application.pdf

Edit: ik zie in de resultaten niets terug van het CC-CV karakter van deze lader. Voordat CV is bereikt is CC ook niet limiterend. Lijkt erop dat men de spanningsinstelling heeft gemanipuleerd tijdens het laden. Ikbhad iets verwacht als men in de inleiding noemt, waabij het ding uitschakelt wanneer Imin is bereikt (onder aanname dat zodra die toestand voor elke cel is bereikt, de boel gebalanceerd is).

Laatst bewerkt: 21 apr 2021 11:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl