WaltB schreef :
De oplossing die hij aandraagt als er geen voltage sense wire is, is een relais over de veld-aansluiting, die de veldstroom geheel uitschakelt als de BMS vindt dat dat nodig is. Hier moet dus bij een aantal alternators duidelijk voor gesoldeerd worden (de borstel aansluitingen of in de bestaande interne regulator). Deze aanpassing wordt nu juist vaak in de ZF discussies als onacceptabel gezien omdat dit een "niet-standaard" alternator zou opleveren. Blijkbaar valt dat bezwaar dus hierbij weg.
Wat mij betreft zeker niet, het nadeel dat je hier noemt is in mijn ogen geheel terecht.
TS heeft inmiddels aangegeven dat hij definitief zijn startaccu heeft verbannen en zoekt nu naar mogelijkheden om de consequenties met extra regelingen/schakelingen te ondervangen. Vanuit KISS oogpunt zou dat mijn keus niet zijn maar ieder maakt zijn eigen afwegingen.
WaltB schreef :
OK, een relais dan maar. Dit zou onaanvaardbare mechanische belasting kunnen veroorzaken wanneer de motor op cruising RPM draait en plotseling door de BMS het relais weer gesloten wordt. Ook niet fijn voor de V-snaar en of de interne regelaar dit aankan is ook de vraag. Een "alles of niets" regeling dus gebaseerd op alternator temperatuur. Jakkes.
Eens. Maar de keuzes van zowel TS als Booty24 zijn zo te lezen heel bewust gemaakt. Of de HLPdata setup in de praktijk ook echt tot problemen leidt gaan we zien als Booty24 en mogelijk TS hun ervaringen hier posten. Daar zijn andere forumleden die een soortgelijke aanpak overwegen in mijn ogen zeker mee gediend.
Dus hoewel wij iets anders staan in de DC-DC converter/VRC-200 vs alternator modificeren afwegingen deel ik je kanttekeningen hier zeker.