Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 27 apr 2021 08:21 #1277899

De Winston cellen zijn meer dan 3x duurder dan die van EVE.

Kan iemand iets zeggen hoe betrouwbaarheid en levensduur zich verhouden tot de veel goedkopere EVO cellen?

files.gwl.eu/inc/_doc/attach/S...-260Ah-Datasheet.pdf
www.dcmax.com.tw/LF280(3.2V280Ah).pdf

De EVE heeft M6 terminals en mag je “maar” tot 1C laden/ontladen, de Winston tot 3C en heeft M12 terminals. 8 Nm vs. 40 Nm aandraaimoment verschilt nogal en lijkt mij belangrijk voor het voorkomen van overgangsweerstanden.

Winston cel weegt 8.7 kg, EVE 5.2 kg.

Wat verklaart deze verschillen en wat valt te verwachten van levensduur? Winston maakt een veel degelijkere indruk. Geboogd gebruik is een grote service accu en evt inverter, geen elektrische voortstuwing...

Op YT de eerste ervaringen met EVE, vnl capaciteitstests (die slagen). Vergelijkende duurtesten lijken er nog niet te zijn...
Laatst bewerkt: 27 apr 2021 08:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 27 apr 2021 09:05 #1277911

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4534
Ik heb met geen van beide ervaring. Wel heeft Winston al sinds jaar en dag een verkooppunt in Europa.

De samenstelling is iets anders dan andere LifePo4 cellen. Daardoor zou het mogelijk zijn deze cellen onder 0 graden op te laden. Maar ik heb daar nog nooit een bevestiging van gekregen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 27 apr 2021 13:49 #1277953

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6738
Op YT de eerste ervaringen met EVE, vnl capaciteitstests (die slagen). Vergelijkende duurtesten lijken er nog niet te zijn...
Tja bij een verwachte levensduur van 40 jaar (afkloppen) is dat ook niet zo verwonderlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 27 apr 2021 14:48 #1277958

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
rooiedirk schreef :
Op YT de eerste ervaringen met EVE, vnl capaciteitstests (die slagen). Vergelijkende duurtesten lijken er nog niet te zijn...
Tja bij een verwachte levensduur van 40 jaar (afkloppen) is dat ook niet zo verwonderlijk.

Volgens mij is 10, 20 of 40 jaar irrelevant, je zal dan waarschijnlijk de batterijen eerder vervangen omdat er een veel betere technologie op de markt komt (ook al zijn ze niet versleten).
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 27 apr 2021 15:25 #1277963

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik zou eens imzoomen op dat gewichtsverschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 28 apr 2021 02:12 #1278107

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Ik heb alleen ervaring met de Winstons, die aluminium modellen waren er toen nog niet (alweer ruim twee jaar geleden ... pffff). Erg degelijk, eigenlijk wat overbemeten, tegen het lompe aan - past wel aardig bij mijn boot ;)
Het schijnt dat je ze ook bij temperaturen onder 0 kunt laden (de Y in de typenaam zou daar voor zorgen) maar heb hier geen praktijktesten van kunnen vinden. En het ook niet zelf geprobeerd, omdat ik op mijn boot woon.
Voor mij voldoen ze prima: mijn streven was vooral een installatie waar ik niet constant op hoef te letten en dat is tot nu toe goed gelukt!
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 28 apr 2021 06:42 #1278125

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6738
Sunday schreef :
Ik zou eens imzoomen op dat gewichtsverschil.
Dat Winston een betere kwaliteit is duidelijk. Vraag is natuurlijk: ook 3x beter?
Is een beetje het vergelijken van een vw golf met een dikke bmw. Ze brengen je beide van A naar B, en als dat voor jouw genoeg is is de keus gemakkelijk. (zeker als je die bmw niet kan betalen)

De aansluitpolen van die eve zijn zeker een (erg)zwak punt, en die te gebruiken voor een stroom van 1C (280A) vinden ze denk ik niet prettig. Voor mij was dit de reden om wat meer cellen te nemen zodat mijn maximale stroom iets van 0,12C wordt. Dat de capaciteit van de accubank daardoor groter wordt is natuulijk wel vervelend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 06:50 #1585060

Heeft iemand inmiddels meer ervaring met 280 Ah EVE LiFePO4 accu's?
prijs/amp/gewicht lijkt wel zeer aantrekkelijk te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 07:18 #1585066

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
petervdhaar schreef :
Heeft iemand inmiddels meer ervaring met 280 Ah EVE LiFePO4 accu's?
prijs/amp/gewicht lijkt wel zeer aantrekkelijk te zijn.

Wel met de 304AH EVE. Staan er nu voor het 3e jaar in, Prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 07:29 #1585067

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6079
Hier idem vanaf januari 2022, aansluitingen waren met 1x M6 schroefdraad wat zwak maar zijn sindsdien dubbel uitgevoerd.
Rest is prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 07:33 #1585068

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
ja 280Ah nu voor twee jaar werken prima.

Ook al een andere test set een keer te ver ontladen en toch weer er bovenop gekregen. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 07:58 #1585074

Zelfde ervaring hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 08:21 #1585076

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6738
Bij het inbouwen is een extra isolatie van de cel sterk aan te bevelen. Het blauw is een krimpfolie rondom een alu bak, en die bak is ook de min. Een kleine beschadiging van die folie kan sluiting veroorzaken.

Ik gebruik pvc tafelzeil als extra isolatielaagje. komt per cel wel op 0.10€ extra :)

Voor de rest na 5j geen problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 08:25 #1585077

dank voor de tips, dat klinkt allemaal goed! Ik heb ook 1 omvormer voor mijn zonnepaneel en een omvormer voor mijn watt&sea die geen instelling hebben voor het laden van lifepo4, ook mijn huidige walstroom acculader is hier niet geschikt voor, dus ik zit te denken aan een DC DC lader tussen mijn start accu en mijn lifepo4 accubank.
Heeft iemand hier ervaring mee incl een schema om alles aan te sluiten?
ik heb ook nog een accu voor mijn ankerlier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 09:07 #1585089

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14808
petervdhaar schreef :
dus ik zit te denken aan een DC DC lader tussen mijn start accu en mijn lifepo4 accubank.
Heeft iemand hier ervaring mee incl een schema om alles aan te sluiten?
ik heb ook nog een accu voor mijn ankerlier.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: Even de zoek functie van het forum gebruiken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 11:24 #1585103

Heel veel over geschreven inderdaad!

Er is trouwens ook een nieuwe interessante DC-DC converter van Victron uit: Orion XS 50A. Laadvermogen is precies in te stellen in tegenstelling tot de oude Orions, en tevens integratie mogelijk met de BMS mbv schakel contacten als digitaal (DVCC) dmv een VE.Direct kabeltje naar een GX device waar de BMS ook is aangesloten.

Wellicht het bekijken waard.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 16:15 #1585134

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
rooiedirk schreef :
Bij het inbouwen is een extra isolatie van de cel sterk aan te bevelen. Het blauw is een krimpfolie rondom een alu bak, en die bak is ook de min. Een kleine beschadiging van die folie kan sluiting veroorzaken.

Ik gebruik pvc tafelzeil als extra isolatielaagje. komt per cel wel op 0.10€ extra :)

Voor de rest na 5j geen problemen.

Ik gebruik siliconen bakmatten van de AC-tion.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 16:47 #1585138

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
ik kreeg bij mijn cellen ook G10 isolatieplaatjes meegeleverd , afgelopen augustus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 19:09 #1585154

Dat dacht ik idd ook, maar deze stoort op de VHF, zie deze Wow, thx John! I will look into this. For the Orion xs dc-dc, please check this site: at this moment it interferes with the vhf

stroomwinkel.nl/victron-orion-...dc-dc-acculader.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 19:18 #1585159

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6688
Orange Sunset schreef :
Heel veel over geschreven inderdaad!

Er is trouwens ook een nieuwe interessante DC-DC converter van Victron uit: Orion XS 50A. Laadvermogen is precies in te stellen in tegenstelling tot de oude Orions, en tevens integratie mogelijk met de BMS mbv schakel contacten als digitaal (DVCC) dmv een VE.Direct kabeltje naar een GX device waar de BMS ook is aangesloten.

Wellicht het bekijken waard.

Die Orion XS heb ik. Configuratie is een fluitje van een cent. Heel fijn apparaat.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 13 sept 2024 22:31 #1585175

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29071
petervdhaar schreef :
Dat dacht ik idd ook, maar deze stoort op de VHF, zie deze Wow, thx John! I will look into this. For the Orion xs dc-dc, please check this site: at this moment it interferes with the vhf

stroomwinkel.nl/victron-orion-...dc-dc-acculader.html

Da's niet zo mooi!
Dat maakt de XS wel tot een slechter toestel
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 14 sept 2024 06:58 #1585184

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2314
Ik begrijp die post van petervdhaar niet. Ter verduidelijking: bedoel je inderdaad dat de Orion XS op de VHF stoort of bedoel je een ander apparaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 14 sept 2024 07:01 #1585186

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16716
Dit bombardeert een XS tot een volslagen onbruikbaar en te vermijden apparaat aan boord lijkt mij.

[Let op!: De Orion XS DC-DC converter kan storing veroorzaken op de VHF-frequentie banden. Mogelijk wordt VHF communicatie kanaal 16 hierdoor volledig onbruikbaar. Wij adviseren gebruikers die werken met VHF-frequenties te kiezen voor de TS 400/800/1600of de Orion-Tr Smart serie.
Victron heeft aangegeven dat de Orion XS DC-DC converter storing kan veroorzaken op de VHF-frequentie banden. In het bijzonder Kanaal 16 - internationaal Noodkanaal (156.800 MHz) - slaat totaal dicht! De Orion XS is wel goedgekeurd voor EMC (IEC 61000-6-3 / EN 55014-2) maar zit blijkbaar net op de limiet. Er wordt gewerkt aan een hardware oplossing, maar dit zal ongeveer 4 tot 6 maanden in beslag nemen. Wij adviseren gebruikers die werken met VHF-frequenties te kiezen voor de TS 400/800/1600of de Orion-Tr Smart serie.

De VHF-band (Very High Frequency) wordt gebruikt door verschillende gebruikers. Hieronder een lijst van gebruikers die werken met VHF-frequenties.
1. Luchtvaart: De VHF-band wordt intensief gebruikt in de luchtvaart, met name voor lucht-grond communicatie tussen vliegtuigen en luchtverkeersleiders. De frequenties die worden gebruikt liggen meestal tussen 118 MHz en 137 MHz.
2. Scheepvaart: In de maritieme sector wordt de VHF-band gebruikt voor communicatie tussen schepen en tussen schepen en kuststations. Dit gebeurt meestal op frequenties tussen 156 MHz en 174 MHz. (Kanaal 16 internationaal Noodkanaal (156.800 MHz) slaat totaal dicht!)
3. Omroep: VHF wordt gebruikt voor FM-radio-uitzendingen (ongeveer 87,5 MHz tot 108 MHz). Ook wordt het gebruikt voor analoge televisie-uitzendingen in sommige delen van de wereld, hoewel deze toepassingen in veel landen zijn vervangen door digitale uitzendingen.]
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 07:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 14 sept 2024 07:45 #1585190

Hoe is het mogelijk dat dit apparaat alle noodzakelijke stempeltjes en keuringen heeft gehaald om in de EU verkocht te mogen worden? Dan is iets erg mis met die normen, lijkt mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 14 sept 2024 14:38 #1585215

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1162
Lekker, ik kocht er eergisteren nog een.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl