Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 14 sept 2024 15:01 #1585216

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
petervdhaar schreef :
dus ik zit te denken aan een DC DC lader tussen mijn start accu en mijn lifepo4 accubank.
Heeft iemand hier ervaring mee incl een schema om alles aan te sluiten?

Wij zijn in 2019 overgestapt op LFP accu's en hebben dat toen uitgebreid in deze draad beschreven.

Als je niet persé een blauwe DC-DC lader wilt dan is de Mac Plus van Mastervolt een goed alternatief. Werkt bij ons nu vijf jaar probleemloos. Volledig instelbaar (set and forget), de nieuwe versie staat hier beschreven.

Wel iets duurder dan de Victron, maar deze Mac Plus stoort waarschijnlijk net zo min als de oorspronkelijke versie die wij hebben je VHF. Is aan boord van een boot ook wat waard.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 15:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 14 sept 2024 15:28 #1585218

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
666 schreef :
Lekker, ik kocht er eergisteren nog een.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Met het artikel in de hand retourneren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 05:44 #1585280

Nachtvlinder schreef :
Hoe is het mogelijk dat dit apparaat alle noodzakelijke stempeltjes en keuringen heeft gehaald om in de EU verkocht te mogen worden? Dan is iets erg mis met die normen, lijkt mij?

Er is met name wat mis met jouw verstand B)

Er zijn geen stempeltjes of keuringen nodig in de EU.

De gehele, bindende wettekst luidt;
ESSENTIAL REQUIREMENTS

1. General requirements

Equipment shall be so designed and manufactured, having regard to the state of the art, as to ensure that:

(a)

the electromagnetic disturbance generated does not exceed the level above which radio and telecommunications equipment or other equipment cannot operate as intended;

(b)

it has a level of immunity to the electromagnetic disturbance to be expected in its intended use which allows it to operate without unacceptable degradation of its intended use.

2. Specific requirements for fixed installations

Installation and intended use of components

A fixed installation shall be installed applying good engineering practices and respecting the information on the intended use of its components, with a view to meeting the essential requirements set out in point 1.

Het enige wat er nodig is om te mogen verkopen is een zelf opgestelde "declaration of conformity" waarin je plechtig beloofd je aan de wet te houden. Deze kan je ten aller tijden opvragen bij een fabrikant. Meestal word er op de verklaring een norm genoemd welke gebruikt is.

EMC is een vreemd beestje. Een uitstekend getest apparaat kan in de praktijk toch kuren krijgen. Zelfs ervaren ontwikkelaars lopen er wel eens tegen aan.
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 06:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 07:04 #1585286

Fabrikanten “keuren” zelf inderdaad, maar nemen ook verantwoordelijkheid indien het niet aan de normen wordt voldaan. Anders kan er een verbod opgelegd worden zodat deze producten niet meer verkocht mogen worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 07:24 #1585287

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Die DC-DC laders lopen gewoon, omdat de toepassing relatief nieuw is, tegen grenzen aan. Duidelijk nog niet uitontwikkeld. We zijn met LiFePO4 accu's 4 tot 8 keer meer accucapaciteit in onze bootjes gaan stoppen. Het zal even duren voordat alle aspecten duidelijk zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 07:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 09:06 #1585305

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Wel een beetje draadje kapen ;-) ik vraag mij af of ik niet beter kan investeren in meer solar dan een oplossing om de via de start accu de lifepo accu op te laden. In mijn geval een motorboot vaar ik in de vakantie meestal 2 of 3 uur op een toeren tal dat ik de dynamo genoeg kan belasten om 50 ah naar een lifepo te laden. In een zeilboot lijkt mij deze toepassing nog veel minder.

Solar geeft redelijk betrouwbaar rendement in de maanden juni, juli en augustus de maanden dat ik de boot het meest gebruik. Verder liggen we nooit vaker dan 4 dagen niet in een haven of dorp ivm, koelcapaciteit en inkopen etc. Voor 400 euro koop je een mooi flex paneel en laad regelaar. Deze doet het als de zon schijnt en niet enkel als je motor loopt.

Word het hele laden op de motor niet wat te veel met een oude gedachte benaderd. 1 van de voordelen van lifepo is het weinige verlies in laden en ontladen.

Natuurlijk mijn gebruiks scenario maar denk dat veel mensen zo hun boot gebruiken. De dynamo oplossingen vind ik best prijzig.
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 09:08 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 09:39 #1585309

Zucht....
Probleemanalyse:
Alternator raakt oververhit bij het laden van LiFePO4.
Dan moet je niet allerlei noodgrepen doen die op hun beurt weer problemen opleveren.
Dan moet je het probleem aanpakken:
Koop een goede alternator, die zichzelf niet opblaast, maar terugregelt als ie warm wordt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 10:25 #1585314

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
It Paradyske schreef :
Zucht....
Probleemanalyse:
Alternator raakt oververhit bij het laden van LiFePO4.
Dan moet je niet allerlei noodgrepen doen die op hun beurt weer problemen opleveren.
Dan moet je het probleem aanpakken:
Koop een goede alternator, die zichzelf niet opblaast, maar terugregelt als ie warm wordt.

Veel motoren hebben geen terug regelende altenator. Ga je dan investeren in een regelaar of nieuwe dynamo? Of in solar wat altijd stroom geeft. Zeker in situaties waar je idealiter ZEILBOOT maar 2x een 20 min op de motor vaart per dag. Haventje in haventje uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 10:53 #1585317

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
FKZ schreef :
Wel een beetje draadje kapen ;-) ik vraag mij af of ik niet beter kan investeren in meer solar dan een oplossing om de via de start accu de lifepo accu op te laden. In mijn geval een motorboot vaar ik in de vakantie meestal 2 of 3 uur op een toeren tal dat ik de dynamo genoeg kan belasten om 50 ah naar een lifepo te laden. In een zeilboot lijkt mij deze toepassing nog veel minder.

Solar geeft redelijk betrouwbaar rendement in de maanden juni, juli en augustus de maanden dat ik de boot het meest gebruik. Verder liggen we nooit vaker dan 4 dagen niet in een haven of dorp ivm, koelcapaciteit en inkopen etc. Voor 400 euro koop je een mooi flex paneel en laad regelaar. Deze doet het als de zon schijnt en niet enkel als je motor loopt.

Word het hele laden op de motor niet wat te veel met een oude gedachte benaderd. 1 van de voordelen van lifepo is het weinige verlies in laden en ontladen.

Natuurlijk mijn gebruiks scenario maar denk dat veel mensen zo hun boot gebruiken. De dynamo oplossingen vind ik best prijzig.

Een aantal jaren heb ik precies deze zelfde conclusie getrokken. De keren dat ik langer dan een uur op de motor vaar per jaar zijn op 1 hand te tellen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 10:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

280 Ah EVE LiFePO4 vs. Winston LiFeYPO4 3.2 V cel 15 sept 2024 11:57 #1585318

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
Ik heb een motorboot, 7kwh accu, generator, en momenteel nog een niet aangesloten dynamo achter de motor staan die 230 wissel doet. Komend voorjaar komt er zo'n 800-1000 wp aan zonnepanelen op. Ook voor mij is de makkelijkste oplossing gewoon de dynamo's af te koppelen, en eventueel de 230v wissel dynamo eens te vervangen door iets moderns.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl