Ik wilde dit draadje even een andere twist geven door een low-low-low level oplossing te poneren voor een kleine zeilboot - een Marieholm 26.
Wellicht hoort dit beter thuis onder het draadje "LiFePo4 op een low level manier" maar de lezersgroep is ongeveer hetzelfde, dus ik laat het maar even hier.
De bedoeling is om een simpel foolproof boordnet te maken voor deze boot, gebruik makend van LFP.
Varen voornamelijk in de weekends, Solé diesel met 30 A dynamo, Optima 50Ah startaccu, verder geen zware verbruikers, alleen stuurautomaat, koelbox en verlichting.
Het idee is om een startaccu circuit te maken met de Optima accu ingesteld op max. 14,7 volt. En het LFP circuit - de service accu - alleen gecontroleerd te laden via een ordinaire (zware) diode, bijvoorbeeld zoals gebruikt in een diodebrug. Het LFP circuit draait dan op 0,5 - 0,7 volt lager door de spanningsval over de diode. Hoe zorg je nu dat die spanningen gecontroleerd blijven?
De dynamo heeft een vast ingestelde regelaar, ik ga er even van uit dat die op 14,5 V staat, dus dan blijft er 14,0 V over op de LFP.
Verder kan de startaccu worden opgeladen door twee "smart" blauwe dozen: Een wallader en een MPPT voor de zonnecel.
Deze smart laders kunnen in de expert mode exact op de juiste spanning worden ingesteld. Voorlopig nu maar even op 14,7 V ingesteld (zoals voor AGM). En door de spanningsval over de diode ziet de LFP accu nooit meer dan 14,0 - 14,2 volt afhankelijk van de stroom door de diode. Beetje aan de hoge kant maar dat is maar tijdelijk. En bij een hogere stroom door de diode (bij bulk laden) wordt de spanningsval groter en wordt de laadspanning op de LFP nog lager.
Eigenlijk precies wat je wilt om de dynamo te beschermen. En mocht de LFP helemaal leeg zijn op 12,0 V, en tegelijkertijd de motor op volle toeren draaien, dan kan je indien nodig de dynamostroom eenvoudig verder begrenzen door er nog een weerstand van iets van 0.03 ohm tussen te zetten. (een stukje rvs strip). Dan begrens je de stroom eenvoudig tot iets van 20 - 30 A
Overladen van de LFP moet je uiteraard zien te voorkomen door zowel de wallader als de MPPT precies op de juiste waarde te trimmen, zodat er nooit meer dan maximaal 14,2 volt of minder op de LFP overblijft. Dat is overigens de waarde die gerenommeerde fabrikanten van LFP laders hanteren. Uiteraard kan je die spanning lager instellen om daarmee een optimale afweging te maken tussen levensduur (cycles) en SOC maximalisatie. De discussie hierover tot in decimalen achter de komma is hier reeds uitvoerig gepasseerd.
Voor de compleetheid is een simpel 50 A BMS toegevoegd, waarvan je mag aannemen dat die nooit ingrijpt.
Ook is er een externe accumonitor toegepast om de SOC zo goed mogelijk in de gaten te houden.
Afgezien van de BMS is er dus geen elektronische beveiliging tegen te diep ontladen. Gewoon een kwestie van zelf goed in de gaten houden.
Wel zou je het relais van de accumonitor kunnen gebruiken om de een alarm te geven of desnoods de LFP af te schakelen bij een te lage (of te hoge) SOC.
Wat ook niet is ingebouwd, is vorstbeveiliging. Dus 's winters zelf de LFP met 50% SOC wegzetten, afkoppelen en niet met vorst gaan laden. Of de LFP van boord halen en thuis binnen opslaan (hij is niet zwaar)...
Ik meen op te beluisteren dat als de cellen eenmaal goed gebalanceerd zijn, additionele balancering niet vaak nodig is. Ik had daarom gedacht aan een handmatig aan te koppelen heel simpele passieve balancering bestaande uit vier op exact de goede waarde getrimde weerstanden van ca. 10,000 ohm. En deze tijdens het balanceren aansluiten op een goed instelbare lader - spanning naar keuze. 13,8 - 14,0 - 14,2 etc. wie het weet mag het zeggen. met één dag balanceren moet je dan een heel eind komen.
Ben benieuwd of jullie er iets in zien