ReneK schreef :
Ik kan me vergissen , maar was het ‘probleem’ niet dat de lifepo4 er niet van houden om op 100% gehouden te worden ?
Dus laden tot ‘vol’ , stekker eruit en wegzetten ?
Of laden tot vol en dan blijven laden met een float spanning ?
Dit is dus wat anders dan de akku laten cyclen tussen pak um beet 85% en 95% SoC
Als je dus een MPPT hebt en , wanneer je van boord gaat, even de instellingen veranderd van de MPPT naar bulk/absorptie van 13.6v oid en float naar 13.2 of 13.3v dan blijft de mppt netjes laden en je boord systemen , als je ze aan laat staan, zorgen ervoor dat je akku gebruikt wordt en dus niet ‘vol’ gehouden wordt
De MPPT controller doet natuurlijk niets voordat de accu spanning naar het float niveau is gezakt.
Deze manier is wat Eric van Nordkyn suggereert, maar zoals bekend is het bijna onmogelijk om adhv spanning SOC te bepalen (of te beperken), vooral tijdens laden of discharge.
Je krijgt nu bij die lage float instelling een situatie dat er langdurig daarop gereguleerd gaat worden. Lijkt me niet wenselijk bij LFP accu's. Het is veel beter om de accu helemaal te laten rusten als je niet aan boord bent.
Een zekerheid waar iedereen het over eens is dat het "beter" voor de LFP accu is dat SOC op lager dan 80% wordt gehouden wanneer niet in gebruik.
Een zekere manier om dat te doen is laden tot 100% en dan energie laten weglekken. Dat doe ik met een 2 Ohm 100W wire-wound weerstand op een heatsink met fan koeling. Dat verbruikt 6.5A. Kan nutuurlijk ook makkelijk verdubbeld worden met extra weerstand parallel. Dat lijkt weinig, maar ik heb dit op een 12V timer staan. Een paar uur is geen probleem. Als veiligheid een V-switch in serie die op 12.5V is ingesteld om te voorkomen dat de accu volkomen leeggetrokken wordt als bijv.de timer stuk gaat. En natuurlijk een zekering ertussen. Dit rechtstreeks op de LFP accu, met de hoofdschakelaar uit en dus geen andere verbruikers.
Met lood-zuur accu's was dit allemaal wel veel makkelijker.