Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 11:04 #1283804

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@ nachtvlinder

Ik heb het idee (gestoeld op artikel van nordkyn) dat constant laden tot 3.4v slechter voor de cellen
Maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen
Wij gebruiken de set constant en ik laad hem zo vaak mogelijk vol (Max spanning tijdens laden 3.65v per cel en dan stoppen) en dan wordt ‘s avonds in het donker energie gebruikt dus we jojo’en tussen 100% en <80% , in zwaar / veel bewolkte periodes wordt de set tot 12v leeggetrokken , dan gaan we extra laden

nordkyndesign.com/practical-ch...phate-battery-cells/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 13:02 #1283842

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
sjoerd1981 schreef :
Interessante vragen!

Ik zou ook wel bereid zijn om standaard max. tot 80% op te laden, om het systeem heel simpel te houden... En handmatig eventueel aan te passen naar 100% als ik dat wil (en echt nodig heb, met lange vakantie ofzo...)

Via de Victron app kan je verschillende laadprofielen aanmaken. Switchen daartussen is echt heel makkelijk daarna.. (met Bluetooth op je telefoon).

Als ik aan boord kom kijk ik nu ook al standaard op de victron app hoe de laadgeschiedenis was tijdens mijn afwezigheid. Kleine moeite.

Alleen hoe ga je 80% soc bepalen dat kan niet op voltage. Wel met je coulomb meter (shunt) dan zou je kunnen zeggen bij een 100 amp accu. Deze laadje vol tot 100 amp. Dan zet je deze aanboord en ontlaad je 20 amp. Je ampere meter zet je nu op 100% . Bij 60 amp afname is hij op. Dan stop je er 61 amp in met je laders. Enz enz. Je voltage is niet betrouwbaar voor je soc omdat bij 3.3 volt je accu 40 of 80% soc kan hebben in de ontlaad fase. Door naar 3.6 volt per cel te laden heb je 98% van de capaciteit geladen. Ga je op een lager voltage laden dan kan je nog steeds tot 98% vol komen maar dan zal je eerst cc laden en dan cv waarbij de stroom langzaam afneemt. Zie ook de laad en ontlaad grafieken van lifepo. Of bekijk de laatste video van andy op youtube kanaal off grid garage daar geeft hij een super uitleg en met een tester laat hij de resultaten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 13:58 #1283865

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
WaltB schreef :
Op verzoek van een ZF lid via PB:

Low Voltage alarm (als vervanging van low voltage cut-off van een BMS apparaat).
De load uitgang van MPPT solar controllers op boten en RV's wordt vaak niet gebruikt omdat gebruikers meestal via het schakelpaneel rechtstreeks op de accu's zijn aangesloten. Dit kan daarom mooi gebruikt worden voor een low voltage alarm. Door de low voltage setting voor de load van de MPPT op 12V te zetten en reset op bijv. 13V blijft het relais gesloten zolang er spanning staat op de load terminal. Zodra de MPPT low voltage detecteert gaat de load uitgang naar 0V, het relais slaat om en het alarm gaat af.
Je kunt uiteraard ook op die manier een relais aansturen dat alle gebruikers afkoppelt, zoal een BMS apparaat dat doet, maar dat is iets wat ik zelf nou juist nooit zou willen.
Samen met het eerdere schakelingetje voor lader dat ik eerder in dit draadje liet zien en de V-max setting van de MPPT controller, zijn dus de 2 belangrijkste funkties van een BMS aanwezig. De balance functie is ook aanwezig, nl door de losse active balancer.
<knip>



Heeft een van de electronica helden nog een linkje naar een geschikt relais voor deze oplossing. Als ik zelf ga zoeken zwem ik steeds weer in de ontelbare gepresenteerde componenten...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 16:34 #1283957

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 17:44 #1283992

6A Ja, daar kan je wel een flinke zoemer aan hangen.
Dan trekt komende winter eerst het relais de accu leeg, en daarna de zoemer. :evil:
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 17:45 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 mei 2021 18:13 #1284003

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
It Paradyske schreef :
6A Ja, daar kan je wel een flinke zoemer aan hangen.
Dan trekt komende winter eerst het relais de accu leeg, en daarna de zoemer. :evil:
Stel je niet aan.
Spoel is 200mW, met een 200Ah accu heb meer als een jaar nodig om je accu leeg te trekken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 mei 2021 01:33 #1284118

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
PvO schreef :
WaltB schreef :
PvO schreef :
Ik wil juist niet alles uitzetten als ik niet aan boord ben.
In de zomer blijft tussen de weekenden de koelkast aan.
In de winter, wil ik vanuit huis de kachel aan kunnen zetten.

Dan begrijp ik niet wat je eerder zei. Enerzijds wil je niet dat de accu op 95%SOC blijft, anderzijds wil je de koelkast of kachel aan, waarvoor je moet bijladen. Als je met de zon gaat bijladen, gaat je accu gegarandeerd elke dag naar 95% SOC als het mooi weer is. Je kunt het bijladen niet zo doseren dat het net voldoende voor de koelkast is en de SOC op 80% blijft.

Daarom gebruik ik het relais van de Victron BMV712, deze schakelt zodra de accu vol is de MPPT uit, en als de spanning gedaalt is tot een bepaalde waarde (ergens rond de 30-40% SOC de MPPT weer in.

Momenteel een dergelijk opstelling draaien voor een soort van tuinhuis waar geen vaste elektriciteits aansluiting is.

500Wp aan panelen, 220Ah lifepo4 accu's, een 1200W inverter en een koelkast.
Zodra de spanning is gedaald naar 12,2V wordt de MPPT ingeschakeld.
Zie onderstaande afbeelding van het SOC verloop.

OK, ik begrijp het. Als je een betrouwbare SOC hebt waarop je kunt schakelen, dan is dat inderdaad mooi.
Dat neemt niet weg dat ik toch geen spanning op het boordnet wil hebben als ik niet op de boot ben, maar dat is persoonlijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 mei 2021 04:13 #1284119

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
Nachtvlinder schreef :
Als je de cellen slechts tussen 20 en 80 % gebruikt, is balanceren niet zo vaak nodig toch omdat:
A.) de cellen minder uit balans gaan lopen EN
B.) elke cel meer marge houdt tot gevaarlijk hoge of lage spanning mocht er toch een bepaalde onbalans ontstaan?

Ik heb daarbij begrepen dat langzaam laden/ontladen (<0.1 C) de cellen minder uit balans duwt dan veel agressiever laden/ontladen.

Voor dat soort installaties en gebruik: is eens per jaar nameten en evt handmatig topbalanceren niet voldoende?

Let op: dit zijn vragen geen stellingen!

Zelf ervaren dat er bij langdurig cyclen tussen 20-80% memory effect en onbalans optreedt. Daardoor wordt capaciteit steeds minder, omdat je steeds beneden lagere grens moet laden. Alles lijkt koek en ei, maar dan krijg je dat bij 13.8 serie spanning al 1 of meerdere cellen versneld spanning verhogen. Laadt je dan door tot 14V, dan kan een cell al op 4V gearriveerd zijn (binnen een minuut of zo). Geen shunt balancer die daar nog tegenop kan.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 mei 2021 04:20 #1284120

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
ReneK schreef :
Ik kan me vergissen , maar was het ‘probleem’ niet dat de lifepo4 er niet van houden om op 100% gehouden te worden ?

Dus laden tot ‘vol’ , stekker eruit en wegzetten ?
Of laden tot vol en dan blijven laden met een float spanning ?

Dit is dus wat anders dan de akku laten cyclen tussen pak um beet 85% en 95% SoC

Als je dus een MPPT hebt en , wanneer je van boord gaat, even de instellingen veranderd van de MPPT naar bulk/absorptie van 13.6v oid en float naar 13.2 of 13.3v dan blijft de mppt netjes laden en je boord systemen , als je ze aan laat staan, zorgen ervoor dat je akku gebruikt wordt en dus niet ‘vol’ gehouden wordt
De MPPT controller doet natuurlijk niets voordat de accu spanning naar het float niveau is gezakt.

Deze manier is wat Eric van Nordkyn suggereert, maar zoals bekend is het bijna onmogelijk om adhv spanning SOC te bepalen (of te beperken), vooral tijdens laden of discharge.
Je krijgt nu bij die lage float instelling een situatie dat er langdurig daarop gereguleerd gaat worden. Lijkt me niet wenselijk bij LFP accu's. Het is veel beter om de accu helemaal te laten rusten als je niet aan boord bent.
Een zekerheid waar iedereen het over eens is dat het "beter" voor de LFP accu is dat SOC op lager dan 80% wordt gehouden wanneer niet in gebruik.

Een zekere manier om dat te doen is laden tot 100% en dan energie laten weglekken. Dat doe ik met een 2 Ohm 100W wire-wound weerstand op een heatsink met fan koeling. Dat verbruikt 6.5A. Kan nutuurlijk ook makkelijk verdubbeld worden met extra weerstand parallel. Dat lijkt weinig, maar ik heb dit op een 12V timer staan. Een paar uur is geen probleem. Als veiligheid een V-switch in serie die op 12.5V is ingesteld om te voorkomen dat de accu volkomen leeggetrokken wordt als bijv.de timer stuk gaat. En natuurlijk een zekering ertussen. Dit rechtstreeks op de LFP accu, met de hoofdschakelaar uit en dus geen andere verbruikers.

Met lood-zuur accu's was dit allemaal wel veel makkelijker.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 mei 2021 04:23 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 mei 2021 04:35 #1284122

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
It Paradyske schreef :
6A Ja, daar kan je wel een flinke zoemer aan hangen.
Dan trekt komende winter eerst het relais de accu leeg, en daarna de zoemer. :evil:

Ik ga ervan uit dat als je niet op de boot bent de accu en MPPT solar controller zijn uitgeschakeld en ook dat low voltage alarm niet werkt.
Maar al zou dat niet het geval zijn, dan gaat het om verbruik van 1 nacht, want je mag toch verwachten dat de MPPT lader voldoende juice levert om het verbruik van dat piepkleine relais te compenseren.

En als je het heel zunigjes wil doen, dan zijn er ook nog NC solid state relais die aangestuurd worden door een inwendig ledje.
Een 85dB piezo buzzer trekt 30mA.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 mei 2021 04:40 #1284123

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
ErikSnel schreef :

Heeft een van de electronica helden nog een linkje naar een geschikt relais voor deze oplossing. Als ik zelf ga zoeken zwem ik steeds weer in de ontelbare gepresenteerde componenten...

Ze zijn er bij bosjes, maar een voorbeeld is dit: 12V relais
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 mei 2021 05:21 #1284128

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
Dank jullie wel, daar kan ik mee gaan bestellen!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 09:11 #1284984

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
Binnenkort komen er 4 x 120 A lifepo4 cellen binnen.
Wat is nu een geschikte stroom op de cellen te laden.
Met 10 20 30 40 50 ampère lader?
De laadtijd is ook bepalend en de prijs van de lader.
Om top balancing uit te voeren met welke stroom is dit het beste?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 10:54 #1285012

Balanceerstroom moet kleiner zijn dan de stroom die je balanceerprintjes kunnen verstoken.
1Ampere zou mooi zijn.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 11:36 #1285039

Leuke aanbieding Victron smart lader 30A voor 162,10 euro bij online-accu.nl :)
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 11:57 #1285051

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
dehler schreef :
Binnenkort komen er 4 x 120 A lifepo4 cellen binnen.
Wat is nu een geschikte stroom op de cellen te laden.
Met 10 20 30 40 50 ampère lader?
De laadtijd is ook bepalend en de prijs van de lader.
Om top balancing uit te voeren met welke stroom is dit het beste?

Voor top balancing ? Dus alle cellen parallel en dan laden tot 3.65v ?

Gwl.eu verkoopt hier speciale 3.65v/20A laders voor

Wat ik zou doen is eerst alle cellen en serie en met je normale lader laden totdat de eerste cel 3.45-3.5v bereikt , dan het hele spul parallel en met een 3.65v lader laden totdat de lader stopt

Dan weer serieel aansluiten en leeg trekken tot 40-50% en in de boot monteren met BMS etc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 12:37 #1285066

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
@ Ce est parti
Bedankt voor de verwijzing, ziet er goed uit. Deze ga ik bestellen.
Vooral de bluetooth verbinding is aantrekkelijk, zodat je weet wat er gebeurt.

@ ReneK

Bedankt voor je duidelijk verhaal.
Zoals je beschreef ga ik de cellen in de juiste voltage naar de top balancing staat brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 15:31 #1285124

Ah, een maal per jaar uitbouwen, alles los halen en parallelschakelen, laden, alles weer in serie zetten en terugbouwen is geen probleem.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 16:01 #1285135

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16692
It Paradyske schreef :
Ah, een maal per jaar uitbouwen, alles los halen en parallelschakelen, laden, alles weer in serie zetten en terugbouwen is geen probleem.

In theorie heb je helemaal gelijk met het terug schakelen van de laadstroom. De mate van onbalans die je kunt opheffen in de korte periode dat de spanning in de cellen oploopt is heel klein. Maar niet nul. Vormt dit een probleem bij relatief kleine accu's en regelmatig doorladen tot de spanning waarop de balancers gaan werken. Zowel ik als andere gebruikers hier zien relatief kleine onbalans per cycle.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 mei 2021 23:38 #1285294

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
It Paradyske schreef :
Ah, een maal per jaar uitbouwen, alles los halen en parallelschakelen, laden, alles weer in serie zetten en terugbouwen is geen probleem.

Toch liever niet.
In een variant op vier losse GWL 3,65V laders (WadnWind, WaltB, Peper en anderen) hier mijn vier Anderson pluggen om jaarlijks de cellen een keer max vol te laden: 5 identieke kabels en één 20A lader.
Het geeft me ook de mogelijkheid om in de doos te kijken zonder deze te openen.
‘t past net en het kan er weer uit, maar dat is geen feest. Fit to forget for real.



@Dehler:
NB: Als je toch bij GWL besteld: ze hebben ook een mooie 20A lader die zich door een bms laat schakelen. Echter, net als de Victron IP22 van een open type met fan. Ik ga zelf voor een gesloten versie.

Grootte van de lader: je laadt voortaan in het weekend voor je laatste zeildag en voor je eerste van het volgende weekend en daar heb je minimaal 8 uur voor. 8x20A = 160Ah moet voor twee dagen toch genoeg zijn. Echter, daar je alleen laadt als je aan boord bent, betekent meer laadcapaciteit wel minder plannen. Maar boven de 30A neemt het relatieve voordeel snel af.
Ik heb het vervangen van de lader zelfs uitgesteld en blijf even bij 10A tot ik mijn wens wat beter ken.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 15 mei 2021 23:45 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 mei 2021 04:06 #1285300

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
@Booty24 Mooie oplossing, zo met die 4 sockets en enkele 3.65V lader met plug!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 mei 2021 04:33 #1285301

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1799
Bij 2 cell-monitors meegemaakt dat ze na verloop van tijd onnauwkeurig werden. Wel 3 decimalen, dat grote nauwkeurigheid suggereert, maar nee dus.

Nu maar calibreerbare V-metertjes gekocht. Simpel en effectief. Schakelaartje om aan/uit te schakelen.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 mei 2021 15:53 #1286431

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
De bestelde lifepo4 cellen elk 120 A Zijn binnen

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 mei 2021 20:48 #1286530

Zijn dat EVE cellen? Goed dat ze nu standaard van studs zijn voorzien! Aluminium zo te zien? Welk aanhaalmoment geven ze nu op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 19 mei 2021 06:04 #1286572

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
Het zijn CATL cellen en zo geleverd met moeren.
Ook de Chinezen leren van de op en aan opmerkingen van de reviews op Ali en noem maar op.
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 06:06 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.951 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl