Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 31 aug 2021 06:20 #1320217

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
taan schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: EAZY-V3_Manual.pdf
Bestandsgrootte:159 KB

Thanks!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 aug 2021 07:39 #1320261

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
roozeboos schreef :
Ik blijf erbij dat actief balanceren veel te ingewikkeld is. Moet je niet willen naar mijn mening . Passief balanceren doen ze ook gewoon in elektrische auto's.
Heb daar verschillende printen van gezien. De pakketten die ik voor de tapas heb gekocht waren tweedehands en kwamen met printen kompleet binnen. (o.a. van de outlander)

Ik heb er nog 1 liggen, na topchargebalancen gevolgd door 2 capaciteit testen met alleen bms bleek alles netjes in balans te blijven. Dat was maart en de bms houd hem nog steeds netjes in balans.
Naar mijn inziens alleen nuttig als er een cel tussen zit die wat sneller afwijkt van de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 aug 2021 10:36 #1320345

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
taan schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: EAZY-V3_Manual.pdf
Bestandsgrootte:159 KB

Deze manual blijkt een start te zijn, maar de unit kan veel meer dan wat hier staat. Er zijn 8 verschillende modussen, sommige voor aan- en uitschakelen op tijd, sommige op voltage en ook op voltage in combinatie met tijd.
De modussen kan je bereiken door de enter knop lang in te drukken en dan met de set knop de juiste modus te kiezen. Voor mijn toepassing, uitschakelen boven een bepaald voltage en weer inschakelen onder een bepaald voltage, is P3 de juiste.

Voor veel meer info over dit apparaatje zie deze Youtube video van een half uur!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 aug 2021 12:32 #1320388

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 681
en hier is ie dan als pdf. Inderdaad veel meer mogelijkheden.

Bijlage:

Bestandsnaam: EAZY-RLVT2...nual.pdf
Bestandsgrootte:153 KB
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 aug 2021 16:05 #1320461

Een vraagje voor de chemici...

Ik ben mijn 280Ah cellen in serie aan het doorladen om, vlak voor ze ingebouwd worden, een topbalancing te doen. Als de eerste cel 3.5V bereikt, haal ik die cel eruit en ga zo door tot de laatste cel 3.5V heeft bereikt. Het laatste stuk naar 3.6V dan per cel een paar dagen voor ze aan boord gaan.

Acculader heb ik nu ingesteld als 30A constante stroombron.

Hierbij de metingen, elk half uur. Totaal is nu 210Ah in de cellen gestopt en de knik lijkt nog niet in zicht. De bovenste curve is de totale spanning en staat op de rechter as.

Het eerste meetpunt is net voordat het laden gestart is - dit zijn de celspanningen zoals ik de cellen ontvangen heb. De sterke toename tot het tweede meetpunt is dus niet agv hogere SOC maar (vooral denk ik) door de interne weerstand van de cellen.

Mijn vraag gaat over de knik omhoog tussen 15:30 en 16:30. Wie weet waardoor deze veroorzaakt wordt? Na deze knik omhoog verloopt de curve weer vlakker. Laadstroom is gedurende de hele periode 30A geweest...

Laatst bewerkt: 31 aug 2021 16:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 31 aug 2021 16:15 #1320462

Temperatuur?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 sept 2021 19:11 #1324887

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
2 maanden geleden de lifepo4 120 AH 4 cellen ingebouwd met Bms en actieve balancer.
Net 1 week zeeland in geweest met weinig wind dus wat meer de motor gebruikt.
De hele week geen walstroom gebruikt en de cellen blijven uitstekend op spanning.
Omdat het een relatief klein accu pakket is wil ik gaan uitbreiden met nog eens 4 identieke cellen.
Maar blijft wel 12 volt.
Mijn idee is de 8 cellen tegelijk laten top balanceren en dan aansluiten.
Dus 8 cellen en nu is de vraag, kan dit problemen geven?
.
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 19:14 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 sept 2021 19:19 #1324892

dehler schreef :
2 maanden geleden de lifepo4 120 AH 4 cellen ingebouwd met Bms en actieve balancer.
Net 1 week zeeland in geweest met weinig wind dus wat meer de motor gebruikt.
De hele week geen walstroom gebruikt en de cellen blijven uitstekend op spanning.
Omdat het een relatief klein accu pakket is wil ik gaan uitbreiden met nog eens 4 identieke cellen.
Maar blijft wel 12 volt.
Mijn idee is de 8 cellen tegelijk laten top balanceren en dan aansluiten.
Dus 8 cellen en nu is de vraag, kan dit problemen geven?
.
Ik heb zelfs een set samengesteld van 4x190aH en 4x280aH. Prima te balanceren en werkt al een half jaar zonder problemen.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 14 sept 2021 10:55 #1325087

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
dehler schreef :
2 maanden geleden de lifepo4 120 AH 4 cellen ingebouwd met Bms en actieve balancer.
Net 1 week zeeland in geweest met weinig wind dus wat meer de motor gebruikt.
De hele week geen walstroom gebruikt en de cellen blijven uitstekend op spanning.
Omdat het een relatief klein accu pakket is wil ik gaan uitbreiden met nog eens 4 identieke cellen.
Maar blijft wel 12 volt.
Mijn idee is de 8 cellen tegelijk laten top balanceren en dan aansluiten.
Dus 8 cellen en nu is de vraag, kan dit problemen geven?
.

Ik gebruik er 16 waarvan er steeds 4 parallel staan
Tot nu toe geen problemen alleen kun je niet meer op enkel cel niveau controleren alleen per ‘parallel’ pack
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 sept 2021 15:37 #1325363

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Nachtvlinder schreef :
... 210Ah in de cellen gestopt en de knik lijkt nog niet in zicht.

Hierbij mijn curve. lfp 280Ah uit de eerste inkoop van Nardus. CC laden rond 22A (25A minus bootverbruik) en CV vanaf 14,44V ingesteld op de lader; 14,40-14,42V gerapporteerd op de bms.




4 cellen. Tijdas in minuten; sample per 2 minuten (hlpdata bms rapport)
De ronding voor de piek zit bij 3,42V en duurt tot 3,6V 20 minuten.
Jij bent daar net gestopt en bij 30A bij jou moet je nog maar 15 min door.

De slinger bij 3,35V zie je hier ook.

Ik maak deze grafiekjes om te testen hoe goed ik de lader kan vertrouwen, het verloop van de onbalans over de tijd te meten (geen) en over de oplaadcurve (variërend, maar ook steeds anders) te bekijken.
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 15:47 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 15 sept 2021 16:14 #1325373

Volgens het boekje! Die eerste knik was dus “echt” :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 sept 2021 19:44 #1325816

  • wisman
  • wisman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Ik ben onder de indruk hoe dit topic is opgebouwd. Ik kwam hier terecht omdat ik op zoek was naar een beter manier om mijn "kleine" yanmar dynamo te beschermen tegen een abrupte afkoppeling door een BMS.

Ik heb er 2 dagen over gedaan om deze topic door te ploeteren. Ik ik ben tot de conclusie gekomen dat ik voor lifepo4 accus ga. Ik heb nu 2x 90A oude lood techniek. Die is na 4 jaar niet meer toereikend om verzoenlijk de koelkast en verlichting bij te benen. Ik val graag droog, en ik wil niet altijd afhankelijk zijn van walstroom. Met mijn opvouwbare zonnepanelen wil ik dit graag kunnen oprekken naar 4 a 5 dagen.
Mijn eerste idee was om voor Winstons lifepo4 cellen te gaan. Maar de investering is behoorlijk. Waarom?, die zitten ook in de drop-in oplossing van victron. Maar nu ga ik voor de EVE cellen.
Ik zelf ben erg blij met de victron, het is duurder maar Nederland bedrijf software wordt regelmatig geüpdatet en wereldwijd toegepast. Het mag iets duurder zijn maar ik heb het geld niet om een komplete drop-in oplossing te instaleren.

Ik had gehoopte dat ik met 1 oplader lifepo4 en lood kon laden. Victron heeft een accu lader die 3 accu banken kan laden. Helaas kan je geen twee verschillende laad algoritmes gebruiken met de één oplader.

Mijn bestel lijst wordt; Denk ik.....
Victron Blue Smart IP22 Acculader 12/30 voor lifepo4
Victron Blue Smart IP65 Acculader 12/4 voor lood.
Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) geïsoleerd voor koppeling 45A dynamo\lood en lifepo4 cellen.
4X 3.2V 320AH lifepo4 Cellen, Brand New, A-Grade Een 12V (ali, SANBEN, veel positieve reviews)
Daly Smart Bms LiFePO4 4S 100A. Genoeg voor een kleine waterkoker tot 1200Wat.

Accu monitor, en mppt smartsolar heb ik al van victron.

Active balancer, ga ik nog niet gebruiken, ik lees verschillende berichten dat ze snel kapot zijn, en soms onbetrouwbaar. Als het wel een probleem is, zit het er zo extra op. Daarnaast zorgt de Daly voor een Balancer functie en tempratuur control.

Ben ik nog iets essentieels vergeten?

Ik ben jullie erg dankbaar voor deze ophelderende topic!
Je bent pas echt oud als SPIJT de plaats van je DROMEN inneemt.

Kelt 29DI
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 19:46 door wisman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 sept 2021 20:19 #1325835

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Ik heb van de zomer geen lader gehad op de motor-accu en dat is geen probleem, ook na weken niet de motor starten. Ik denk wel dat er van de winter een C-Tek lader op komt om de accu op peil te houden in de kou. Potentieel dat de LFP dan even thuis komt te staan als het echt te koud is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 sept 2021 20:20 #1325836

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
wisman schreef :
Maar nu ga ik voor de EVE cellen.

Ik had gehoopte dat ik met 1 oplader lifepo4 en lood kon laden. Victron heeft een accu lader die 3 accu banken kan laden. Helaas kan je geen twee verschillende laad algoritmes gebruiken met de één oplader.

Ben ik nog iets essentieels vergeten?
Die lader kan dat idd niet tegelijkertijd, als je een schakelaar tussen de laadkabels zet kan je wisselen van profiel als je op de knop voorop de Bluesmart klikt.

EVE maakt geen 320ah, alleen 304ah.
Wellicht kan je meeprofiteren in de gezamenlijke inkoopactie voor de EVE304ah cellen. 124eu pstk incl. verzenden en import. Deze actie vind je <hier>
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 sept 2021 20:44 #1325844

  • wisman
  • wisman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De boot staat in de winter op de kant, en ik haal de accu's er meestal uit. En thuis komen ze aan de oplader. Ook dit lijkt een groot voordeel voor lifepo4. Die ontladen zo langzaam dat je ze kan laten zitten . Zeker als ze ongeveer 80% geladen zijn.
Je bent pas echt oud als SPIJT de plaats van je DROMEN inneemt.

Kelt 29DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 sept 2021 20:57 #1325848

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
wisman schreef :
De boot staat in de winter op de kant, en ik haal de accu's er meestal uit. En thuis komen ze aan de oplader. Ook dit lijkt een groot voordeel voor lifepo4. Die ontladen zo langzaam dat je ze kan laten zitten . Zeker als ze ongeveer 80% geladen zijn.

80% is aan de hoge kant voor in de winter. Beste is SOC 30-80% bij opslag volgens de specsheets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 16 sept 2021 21:47 #1325851

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
wisman schreef :
... Ik kwam hier terecht omdat ik op zoek was naar een beter manier om mijn "kleine" yanmar dynamo te beschermen tegen een abrupte afkoppeling door een BMS. ...
Als de bms de lfp afkoppelt, dan blijft de startaccu nog over en blijft de dynamo een accu zien.

Het afkoppelen van een accu is veelal slecht voor de AC/DC convertor achter de dynamo en niet voor de dynamo zelf. Zodra mijn bms de lfp wil afkoppelen doet hij dit middels een relais in de ACXAC verbinding tussen dynamo en convertor.

Ik heb gekozen voor een IP65 Smart 12/25 ipv een IP22 Smart 12/30. Gesloten, geen ventilator en beter bestand tegen de omstandigheden in mijn motorruimte (IP65). De IP22 levert wel meer voor zijn geld.
Tevreden over Victron. De oplaadcurve staat een paar posts lager. Laadt precies tot de ingestelde CV waarde, zonder overshoot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 17 sept 2021 14:19 #1325997

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De ervaringen met de lifepo4 cellen zijn zo goed bevallen dat ik er nog 4 besteld heb.
Zelfde AH en afmetingen van CATL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 sept 2021 18:06 #1326175

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ben bezig om de uitgangspunten van de hier vaker aangehaalde Eric Bretscher nordkyndesign.com/charging-mar...thium-battery-banks/
te implementeren. Zie dat nu in deelgebruik ik de LFP-bank zo min mogelijk oplaad. Dat is een groot verschil met lood, ik was gewend zoveel mogelijk te laden. Kort gezegd als je de LFP-Accu niet gebruikt, laat hem dan zo leeg mogelijk achter, en maak vooral de ontlaadcycle af. Mijn monitor zegt dat de laatste volle lading inmiddels 29dagen geleden is en er 166Ah uit de LFP van nominaal 280Ah is gehaald. Heb veel geinvesteerd in laadmogelijkheden, maar die gebruik je alleen als je ook aan boord bent en serieus verbruik hebt. Het grootste probleem is overladen, ik heb al mijn laders geconfigureerd op 14,0 bulk, 13,6 absorption (max 5 minuten) en een floatvoltage van 12,8V. Serieus lager dan alles wat ik er tot nu toe over gelezen had. Liever iets te laag dan het risico van overladen. Ik ga nog opzoek naar een BMS dat end-of-charge correct bepaalt en eeb signaal afgeeft waarmee de laders aangestuurd kunnen worden. Ik ben benieuwd of er andere leken zoals ik zijn die in de game-of-settings zoals Bretscher het noemt in de volgens hem onvermijdelijke problemen zijn gekomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 sept 2021 19:33 #1326201

Wat is dat toch, die bijna panische angst voor laden en een volle Lifepo4? Waarom koop je dan überhaupt zo'n grote accu als je te bang bent om de capaciteit te gebruiken? Dat zijn alle voordelen toch weg?
Daarnaast is er alleen een advies om bij langdurig gaan gebruik de SOC te verlagen naar ongeveer 30%, voor on bv in de wintermaanden.
Er zijn momenteel Lifepo4 sets al jaren sets in gebruik die dagelijks geladen worden door zonnepanelen. Electrodakus beschrijft zijn set, met een terugloop van ongeveer 2% / jaar bij continu gebruik.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 sept 2021 19:43 #1326202

Ik laad mijn LFP set niet op als de boot aan de walstroom ligt. Dus in de box na het varen met een 60% -90% SOC.
Kan mijn dc-dc lader met mijn telefoon starten, dus ik zorg dat ze vol zijn net voordat ik ga varen.
Lader afgesteld op 14,4 volt en Daly schakelt het laden af bij 3,6 volt hoogste cel.
Werkt prima voor mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 sept 2021 21:32 #1326226

Jeroenb61 schreef :
Ik laad mijn LFP set niet op als de boot aan de walstroom ligt. Dus in de box na het varen met een 60% -90% SOC.
Kan mijn dc-dc lader met mijn telefoon starten, dus ik zorg dat ze vol zijn net voordat ik ga varen.
Lader afgesteld op 14,4 volt en Daly schakelt het laden af bij 3,6 volt hoogste cel.
Werkt prima voor mij

Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je de lader kunt starten via je telefoon?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 19 sept 2021 03:20 #1326235

Ik gebruik hiervoor een 4G relais controller van Ali.
Lader heeft een sense ingang, dus als je daar 12 volt op zet gaat hij aan.
Schakel hier ook mijn verwarming mee.



Laatst bewerkt: 19 sept 2021 03:30 door Jeroenb61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 19 sept 2021 07:07 #1326253

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Als ik niet aan boord ben (en dat is helaas nog vaak zo) hou ik de accu laag. Kom ik aan boord dan zet ik de lader gelijk aan, die gaat met 0,3C (84A) aan de slag, na 1 tot anderhalf uur vaar ik uit en top de resterende opslagcapaciteit af op de motor, en zeilend met de zonnepanelen. In de praktijk kan ik dan meerdere dagen zonder walstroom en dat is precies wat ik wilde bereiken. Zal me inlezen op de Elektradakus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 20 sept 2021 12:29 #1326567

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
wisman schreef :

Mijn bestel lijst wordt; Denk ik.....
Victron Blue Smart IP22 Acculader 12/30 voor lifepo4
Victron Blue Smart IP65 Acculader 12/4 voor lood.
Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) geïsoleerd voor koppeling 45A dynamo\lood en lifepo4 cellen.

Waarom een aparte lader voor Lood en LiFePo4 als je ook al een Orion Smart lader hebt die je gebruikt om je LiFePo4 te laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.765 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl