Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 15:03 #1329710

Na deze lessen over overladen... De high voltage disconnect die op de meeste bmssen aanwezig is, dient deze nu om schade door >3.65V (de spanning, los van SOC) te voorkomen of schade door overladen (ongeacht bij welke celspanning dat gebeurt)?

Maw: geeft een celspanning van (bv) 3.7V dezelfde schade als langdurig diezelfde cel op (bv) 3.5V te laten absorberen? Of is dit echt een ander faalmechanisme waartegen de high voltage disconnect moet beschermen?

PS: om onder die stroom-detectie knutsel-reed uit te komen: waarom niet CC laden tot bv 3.55V en dan een BMV (of ander voltage controlled) relais de lader te laten uitzetten bij bereiken van deze spanning? Dan ben je van de variabelen “tijd” en “stroom” af. SOC is dan hoog genoeg toch, of denken we vanaf CV tot bereiken tailcurrent nog significant te kunnen absorptieladen (en dat te willen)?
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 15:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 23:43 #1329794

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
rooiedirk schreef :
Tja niet direkt rocking science, maar wel simpel en dit was een leken draadje :) .
En de stroommeting hoeft niet echt nauwkeurig te zijn, dus ipv een 252 kan je deze opsplitsen in bv 6x42, en dan wikkelen met 1 draadje van 42. (Moet je wel 6x zoveel windingen maken)
Voor de echte leken, zoiets dus:

Dirk, heb je nou weer alle verschillende kleuren zwart gebruikt om dit aan elkaar te knopen?
Doet veel denken aan vroeger (in de vloot). :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 23:44 #1329795

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Nachtvlinder schreef :
Na deze lessen over overladen... De high voltage disconnect die op de meeste bmssen aanwezig is, dient deze nu om schade door >3.65V (de spanning, los van SOC) te voorkomen of schade door overladen (ongeacht bij welke celspanning dat gebeurt)?

Maw: geeft een celspanning van (bv) 3.7V dezelfde schade als langdurig diezelfde cel op (bv) 3.5V te laten absorberen? Of is dit echt een ander faalmechanisme waartegen de high voltage disconnect moet beschermen?

PS: om onder die stroom-detectie knutsel-reed uit te komen: waarom niet CC laden tot bv 3.55V en dan een BMV (of ander voltage controlled) relais de lader te laten uitzetten bij bereiken van deze spanning? Dan ben je van de variabelen “tijd” en “stroom” af. SOC is dan hoog genoeg toch, of denken we vanaf CV tot bereiken tailcurrent nog significant te kunnen absorptieladen (en dat te willen)?

Een BMS is net zo iets als een verzekering polis: het is niet de bedoeling om die te hoeven gebruiken.

Kortom, je laat een BMS nooit schakelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 03:15 #1329798

De Victron BMV is een accumonitor met programmeerbaar relais, maar ik noem hierboven dat he ik een ander extern voltage controlled relais kunt gebruiken. Niet het BMS dus, dat beveiligt alleen wanneer de BMV faalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 08:20 #1329854

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Nachtvlinder schreef :
Niet het BMS dus, dat beveiligt alleen wanneer de BMV faalt.

Dat zeg ik...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 08:49 #1329863

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Er worden allerlei ideeën en constructies getoond en beschreven.
Wat is nu het juiste met lifepo4 cellen?
waar of niet waar.

Vraag 1 cellen worden tegen elkaar onder druk gezet door middel van platen met draadeinden zodat de cellen
behuizing niet vervormt.

Vraag 2 isolatie plaatjes tussen de cellen ( De + schijnt aan de behuizing te liggen en naar buiten slechts
geïsoleerd door de blauwe folie wwaar ze standaard mee geleverd worden.

Vraag 3 Tussen de cellen worden afstand schotten geplaats om ruimte te creëren en het doel om warmte af te
voeren.

Vraag 4 Actieve balancing beter of slechter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 08:54 #1329866

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
dehler schreef :
Er worden allerlei ideeën en constructies getoond en beschreven.
Wat is nu het juiste met lifepo4 cellen?
waar of niet waar.

Vraag 1 cellen worden tegen elkaar onder druk gezet door middel van platen met draadeinden zodat de cellen
behuizing niet vervormt.

Vraag 2 isolatie plaatjes tussen de cellen ( De + schijnt aan de behuizing te liggen en naar buiten slechts
geïsoleerd door de blauwe folie wwaar ze standaard mee geleverd worden.

Vraag 3 Tussen de cellen worden afstand schotten geplaats om ruimte te creëren en het doel om warmte af te
voeren.

Vraag 4 Actieve balancing beter of slechter.

1 - waar, staat tegenwoordig in de beschrijving
2 - waar, kan van alles zijn. Ik gebruik straks restanten PVC tegels o.i.d.
3 - geen idee
4 - passief balanceren duurt langer
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 08:54 #1329868

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Niet dat ik het niet eens ben met bovenstaande beveiligingsconstructie maar bij iedere drop-in en iedere Victron installatie loopt de beveiliging of misschien beter de aansturing via de bms.
Inmiddels snap ik dat ook wel eigenlijk.
Zoals ik heb begrepen van ervaringsdeskundigen blijkt het aan en uitschakelen op spanning via de bms nogal grof te zijn in de praktijk.
Pendelen van het solarladen tussen , noem nu wat, de 50% en 80% vulling gaat lastig. De ene keer is het 30 en dan weer 60% voor het idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 08:57 #1329870

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Nachtvlinder schreef :
Na deze lessen over overladen... De high voltage disconnect die op de meeste bmssen aanwezig is, dient deze nu om schade door >3.65V (de spanning, los van SOC) te voorkomen of schade door overladen (ongeacht bij welke celspanning dat gebeurt)?

Maw: geeft een celspanning van (bv) 3.7V dezelfde schade als langdurig diezelfde cel op (bv) 3.5V te laten absorberen? Of is dit echt een ander faalmechanisme waartegen de high voltage disconnect moet beschermen?
Voor zover ik begrijp heeft het te maken met een ongewenste chemisch reactie in het elektrolyt en gaat deze ongewenste reactie sneller bij een hogere spanning. Een hogere spanning betekent dus dat er minder tijd moet verlopen voor gelijkaardige schade.

In de literatuur lees ik praktijktests waar geladen werd tot 4.0V en er 950 cycli behaald werden. De laadstroom was hoog en na het laden werd de cel direct terug ontladen. De spanning was hoog, maar slechts voor zeer korte tijd, en daardoor was de schade ook laag. Enkele minuten 3.7 V aanbieden leidt dus nauwelijks tot schade.

Ga je boven de 4.2V wordt het denk ik anders, dan kan de schade zeer snel optreden.

Schade door overladen treedt reeds op bij langere tijd aan >3.375 V/cel. Een HVD op 3.375V lijkt mij niet echt praktisch omdat deze vaak aan zal slaan terwijl de accu nog niet vol is omwille van spanningsverhoging door laadstroom. HVD op een BMS kan bijgevolg niet alle schade door overladen voorkomen.

Je kan discussiëren over het exacte doel van de BMS. Ik zie het in de eerste plaats als een apparaat dat extreme toestanden zoals brand en vrijkomen van gas door zwaar overladen moet voorkomen. Een HVD met een stevig relais dat schakelt op 3.7V/cel lijk mij daarvoor voldoende.

Nu, als je dan toch een apparaat plaatst dat de accu in de gaten houdt en spanning, temperatuur enzo meet, dan lijkt het mij logisch dat je er ineens ook een stroomsensor aan toevoegt. Met de kennis van celspanningen en stroom kan de BMS vervolgens vrij effectief het laadproces sturen.

Het laadproces controleren met hetzelfde relais als gebruikt voor HVD is nogal grof (MPPTs en alternators appreciëren het niet zo om van de accu losgekoppeld te worden). Daarnaast zorgt het ook voor slijtage op het relais wat de correcte werking van de HVD in gedrang brengt. Eleganter is om de werken met een draadje van de BMS naar de laders. In normale omstandigheden zal, zelfs bij celonbalans, de HVD dus nooit getriggerd worden want de BMS zet de laders uit via het draadje. De wat betere BMSen zoals de REC BMS hebben deze functionaliteit.

Indien je BMS deze functionaliteit niet heeft kan je dit enigszins benaderen met een aparte schakeling zoals de Victron BMVs. Maar dit heeft zijn beperkingen omdat deze de celspanningen niet kennen. Bij onbalans gaat dit systeem bijgevolg de mist in in de zin dat de BMS een HVD zal doen voordat de BMS de laders uitzet.
PS: om onder die stroom-detectie knutsel-reed uit te komen: waarom niet CC laden tot bv 3.55V en dan een BMV (of ander voltage controlled) relais de lader te laten uitzetten bij bereiken van deze spanning? Dan ben je van de variabelen “tijd” en “stroom” af. SOC is dan hoog genoeg toch, of denken we vanaf CV tot bereiken tailcurrent nog significant te kunnen absorptieladen (en dat te willen)?
Dat hangt af van je laadstroom bij CC. Indien je de laadstroom vooraf kent dan kan je uit de tabel van Nordkyn de correcte spanning halen. Je kan een iets lagere spanning dan in de tabel pakken om de accu minder te laden.

In de praktijk merk ik dat laden tot 3.45V met een laadstroom van 1/20 C een quasi volle accu oplevert.
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 09:02 door qdwx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 09:15 #1329877

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
dehler schreef :
Er worden allerlei ideeën en constructies getoond en beschreven.
Wat is nu het juiste met lifepo4 cellen?
waar of niet waar.

Vraag 1 cellen worden tegen elkaar onder druk gezet door middel van platen met draadeinden zodat de cellen
behuizing niet vervormt.
Tegen elkaar drukken is inderdaad best. Let op bij draadeinden dat deze geen kortsluiting kunnen maken als ze door de blauwe folie slijten.
Vraag 2 isolatie plaatjes tussen de cellen ( De + schijnt aan de behuizing te liggen en naar buiten slechts
geïsoleerd door de blauwe folie wwaar ze standaard mee geleverd worden.
Ik gebruik materiaal dat hittebestendig is tussen de cellen in serie. Plaatjes tussen parallelle cellen lijkt mij niet echt nodig.
Vraag 3 Tussen de cellen worden afstand schotten geplaats om ruimte te creëren en het doel om warmte af te
voeren.
In onze installatie heb ik dit niet gedaan en ik merk nauwelijks temperatuurstijgingen. Ik denk dat de stromen te laag zijn om veel warmte te creëren. Een ontwerp waarbij alle cellen dezelfde temperatuur hebben leidt denk ik tot minder onbalans.
Vraag 4 Actieve balancing beter of slechter.
Hangt af van de cellen. Voor goed gematchte cellen zoals Winstons is balanceren nauwelijks nodig en voldoet een passieve balancer. Cellen van Ali blijven echter veel moeilijker in balans en dan kan een actieve balancer wel zijn nut hebben. Actieve balancers zijn een stuk complexer en falen makkelijker.

Let bij een BMS in ieder geval op de balanceerstroom. Heel wat BMSen kunnen 'balanceren' met een stroom van slechts 20 mA. Dit is voldoende voor een accuboormachine ofzo maar niet voor een pakket Ali cellen van 280 Ah.
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 09:17 door qdwx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 09:50 #1329883

[disclaimer]
Alle postjes op een forum zijn maar meningen, hoe goed bedoeld ook.

Zelfbouw pakketten uitgevoerd n.a.v. adviezen in deze postjes zijn op eigen risico, en geven geen garantie op succes.

En dat kan dus duur uitpakken!

[/disclaimer]
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 11:54 #1329903

Lastig is wel dat er veel meer meningen zijn dan kennis van feiten. Ik vind dit nog steeds een leerzaam draadje. Begonnen als lekendraadje en met de (al of niet...) leken die bijgedragen hebben meegegeoeid naar een “complexe meningen” draad :lol:

Oja: qua compressie nóg een mening: een deels opgezette “Ali cel” mag je niet proberen terug te drukken in haar rechthoekige doosvorm!
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 11:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 13:34 #1329936

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
roozeboos schreef :
[disclaimer]
Alle postjes op een forum zijn maar meningen, hoe goed bedoeld ook.

Zelfbouw pakketten uitgevoerd n.a.v. adviezen in deze postjes zijn op eigen risico, en geven geen garantie op succes.

En dat kan dus duur uitpakken!

[/disclaimer]
Klopt natuurlijk, maar de belangrijkste reden voor zelfbouw is: "Omdat het anders zo duur wordt" :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 14:30 #1329951

roozeboos schreef :
[disclaimer]
Alle postjes op een forum zijn maar meningen, hoe goed bedoeld ook.

Zelfbouw pakketten uitgevoerd n.a.v. adviezen in deze postjes zijn op eigen risico, en geven geen garantie op succes.

En dat kan dus duur uitpakken!

[/disclaimer]

Dat is ook maar een mening :silly:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 15:30 #1329967

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Tis wel een gepruts als je op een lekenmanier aan de slag moet...
Je moet over van alles nadenken om je eigen mening te vormen en al die hobbels op te lossen.. ;)

Zekeringen bijvoorbeeld...



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 15:32 #1329968

Mooi! Je kunt er nog een 3D geprint kapje op klikken. Niet wanneer van carbon gelamineerd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 15:37 #1329970

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
deksel? Dat dat komt nog...eerst nog nadenken en een mening over zien te krijgen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 17:02 #1329989

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Ik zou elk elektrisch deel op een hitte bestendige ondergrond monteren. Ik weet niet de specs van polyester of epoxy, maar een zekering zou ik er niet op monteren. De bouten kunnen aardig heet worden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 17:05 #1329990

Fraaie out of the box toepassing :kiss:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 17:17 #1329991

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik zou elk elektrisch deel op een hitte bestendige ondergrond monteren. Ik weet niet de specs van polyester of epoxy, maar een zekering zou ik er niet op monteren. De bouten kunnen aardig heet worden.

De meeste epoxies kun je naharden in een oven tussen 90 en 140 graden daarboven start dus een beetje de rubberfase en dan hangt het nog in een dik pak glasweefsel.
Heb je weleens de uitlaat van je kachel vastgehouden?
Ik heb die zekeringhouders bekeken maar daar heb ik heel wat minder vertrouwen in eigenlijk. Mechanisch ook. Zo kun je de accu aan de kabels optillen :)

Printplaatjes zijn trouwens ook van epoxy met glas gemaakt, ik ben daar niet zo bang voor!
Laatst bewerkt: 02 okt 2021 18:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 18:20 #1330003

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
holtere schreef :
Ik zou elk elektrisch deel op een hitte bestendige ondergrond monteren. Ik weet niet de specs van polyester of epoxy, maar een zekering zou ik er niet op monteren. De bouten kunnen aardig heet worden.

De meeste epoxies kun je naharden in een oven tussen 90 en 140 graden daarboven start dus een beetje de rubberfase en dan hangt het nog in een dik pak glasweefsel.
Heb je weleens de uitlaat van je kachel vastgehouden?
Ik heb die zekeringhouders bekeken maar daar heb ik heel wat minder vertrouwen in eigenlijk. Mechanisch ook. Zo kun je de accu aan de kabels optillen :)

Printplaatjes zijn trouwens ook van epoxy met glas gemaakt, ik ben daar niet zo bang voor!

Het vervelendste kan zijn dat het oog aan de binnenzijde direct tegen het polyester drukt. Daarmee hangt het contact dus ook af van de vormvastheid van het polyester. Als dat echt heet wordt, dan neemt de contactdruk af en de overgangsweerstand toe en dus nog heter.

Bedenk ook even wat je verzekering er van zegt als het niet op een hitte bestendige ondergrond bleek te zitten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 18:34 #1330006

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Met die vervorming en vermindering van de klemspanning heb je wel een punt. Ga ik mijn mening heroverwegen ;)

Kijk eens naar deze dingen:



Dat huis is echt bagger en je komt ze overal tegen?
Wat wel klopt is dat de zekering met het kabeloog geklemd zit tussen twee moeren en ook al zakt de behuizing van je bord af dan blijft dat bij elkaar geklemd zitten.
Dat moet ik dus ook zo doen...
Een constructieve aanpassing. Goede tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 okt 2021 18:47 #1330007

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Probleem is dat al dat soort Mickey Mouse bagger allemaal uit China komt.
Het "echte" installatie spul is van bakkeliet of aanverwanten.

Ik gebruik meestal dit soort zaken:
cdn.myonlinestore.eu/944332fb-...0d63f8071b84a6e3.jpg

LEO, Lomp en Onhandig, maar wel retegoed. Echt spul 95mm2 voor de hoofdaansluitingen of montage van een schunt o.i.d.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 okt 2021 07:40 #1330081

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Je kan natuurlijk al een hoop verbeteren door geen boutje te nemen, maar een draadend.
Draadend klemmen met moertjes(evt dubbel) in de kist en dan de draadogen weer met een moertje daar boven op.
En als je dan ook nog koperen draadend/moertjes kan vinden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 03 okt 2021 07:48 #1330085

Hier een mooi overzicht van MIDI, MEGA en ANL zekeringhouders. Ook een handige combinatie met een busbar; dáár wil je vaak ook zekeringen plaatsen omdat je daar over gaat naar dunnere bekabeling.

Laatst bewerkt: 03 okt 2021 07:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.738 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl