Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Multiplus aansluiten, maar hoe?

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:30 #1282528

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ron V schreef :
waarom niet?

Omdat ik graag alle apparatuur ‘s nachts uitzet maar niet zonder walstroom wil zitten dan (bijv. boiler op temp. houden, of ijskast)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 15:32 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:34 #1282530

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Jorisss schreef :
Ron V schreef :
waarom niet?

Omdat ik graag alle apparatuur ‘s nachts uitzet maar niet zonder walstroom wil zitten dan (bijv. boiler op temp. houden, of ijskast)
Ik weet niet hoe groot je multi is en het vermogen van je boiler, maar ik zou deze niet via de multi laten lopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:34 #1282531

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ron V schreef :
ik heb de afstandsbediening erbij en de acculader staat altijd aan. dan heb ik ook 230 walstroom via de multiplus. Rene is me net voor.

Ik wil niet de acculader altijd aan hebben staan, al was het alleen maar vanwege het geluid wat dat ding ‘s nachts produceert (dat doet ie overdag natuurlijk ook maar dan valt het niet op)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:35 #1282532

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ron V schreef :
Waarom heb je dan deze multi gekocht ? Makkelijker / handiger kan het bijna niet
Samen met een control paneeltje en je 230v schakelaar(s) op je schakel paneel kun je alles aan/uit zetten en gebruiken alsof je altijd aan de walstroom hangt

Omdat mij verteld is dat er een omschakel automaat inzit en de indruk gewekt is dat wat ik wil zou kunnen.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 15:38 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:51 #1282537

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Jorisss schreef :
Ron V schreef :
ik heb de afstandsbediening erbij en de acculader staat altijd aan. dan heb ik ook 230 walstroom via de multiplus. Rene is me net voor.

Ik wil niet de acculader altijd aan hebben staan, al was het alleen maar vanwege het geluid wat dat ding ‘s nachts produceert (dat doet ie overdag natuurlijk ook maar dan valt het niet op)

Ik hoor mijn multi niet hoor! Alleen als ik dagen weg ben geweest de 1e uren omdat hij hard moet bijladen. Maar hij hangt ook achter in ons schip en das een hele afstand tot ons bedje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:52 #1282539

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Jorisss schreef :
Ron V schreef :
waarom niet?

Omdat ik graag alle apparatuur ‘s nachts uitzet maar niet zonder walstroom wil zitten dan (bijv. boiler op temp. houden, of ijskast)

Dat kan toch aan de apparatuur zelf? Of via je schakelpaneel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:52 #1282540

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Jorisss schreef :
Ron V schreef :
ik heb de afstandsbediening erbij en de acculader staat altijd aan. dan heb ik ook 230 walstroom via de multiplus. Rene is me net voor.

Ik wil niet de acculader altijd aan hebben staan, al was het alleen maar vanwege het geluid wat dat ding ‘s nachts produceert (dat doet ie overdag natuurlijk ook maar dan valt het niet op)

Heb je naast de multiplus dan nog een lader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:55 #1282542

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ron V schreef :

Ik hoor mijn multi niet hoor! Alleen als ik dagen weg ben geweest de 1e uren omdat hij hard moet bijladen. Maar hij hangt ook achter in ons schip en das een hele afstand tot ons bedje.

Laat ie bij ons nu onder het bed hangen, dus dan hoor je hem echt wel ‘s nachts. Hoorde op de vorige boot de Victron acculader ook ‘s nachts als we hem niet (met het afstandbedieningspaneel) uit hadden gezet.
En die hing in de bakskist.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 16:22 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 15:57 #1282543

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ronaldl schreef :
Heb je naast de multiplus dan nog een lader?

Ik bedoel de acculader in de Multieplus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 16:01 #1282545

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ron V schreef :
Dat kan toch aan de apparatuur zelf? Of via je schakelpaneel?
Als ik met de afstandbediening de Multiplus op OFF zet begrijp ik van jou dat er geen 230V meer aan boord is. Zelfs niet met de walstroom stekker in het stopcontact. Dan blijft de boiler of de ijskast dus ook niet op 230V werken.
Ik begrijp uit alles dat er dus 2 gescheiden 230V installaties aan boord moeten komen. Eén voor de Multiplus en één voor de boiler en ijskast.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 16:03 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 16:12 #1282548

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Jorisss schreef :
Ron V schreef :
Dat kan toch aan de apparatuur zelf? Of via je schakelpaneel?
Als ik met de afstandbediening de Multiplus op OFF zet begrijp ik van jou dat er geen 230V meer aan boord is. Zelfs niet met de walstroom stekker in het stopcontact. Dan blijft de boiler of de ijskast dus ook niet op 230V werken.
Ik begrijp uit alles dat er dus 2 gescheiden 230V installaties aan boord moeten komen. Eén voor de Multiplus en één voor de boiler en ijskast.

De boiler dien je voor de multi aan te sluiten!
En zet je koelkast dan op 12 volt.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 16:13 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 17:53 #1282577

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Jorisss schreef :
Ben aan boord bezig een Multiplus te plaatsen. Zo’n nieuw type met kunststof kast.
Nu vroeg ik mij af, want kan dat niet goed terugvinden, hoe sluit ik deze aan met de walstroom kant?
Is het de bedoeling dat de walstroom rechtstreeks op de Multiplus komt en vervolgens de 230V UIT van de omvormer op de aardlekschakelaar (waar dus nu de walstroom nog op aangesloten zit).
Hoop dat dit intussen duidelijk is: NEE.
Je hebt een stalen schip toch?
Dus denk aan de voorschriften conform CE en de geldende ISO normen.
Binnen 1 meter (uit het hoofd) van daar waar de walstroomkabel het schip binnenkomt moet een aardlekschakelaar. Onafhankelijk van wat erachter hangt.
(Ik lees niks over een scheidingstrafo, dan worden sommige dingen anders.)
Bedenk dat alles achter de aardlekschakelaar dus verbonden is met walaarde, bijvoorbeeld de boiler, koelkast en walzijde multiplus.
Hoe je het ook aansluit, de 230 walzijde mag nooit verbinding maken met de 230 UIT van de multi, dan ploft de boel. Pas dus op met schakelaars relais of wat dan ook.
De 230 UIT van de multiplus is een andere stroomkring geheel los van de walstroomcircuit. De 230 UIT is in principe 2-draads. Er is daar immers geen "aarde" meer, die is achtergebleven in het walstroomcircuit. Beetje verwarrend is dat er in de scheepszijde van 230 UIT toch weer een geel/groen draadje meegetrokken wordt, waardoor ook in dit scheepscircuit een aardlekschakelaar opgenomen kan worden, maar let op de speciale plek waar dit geel/groene draadje aan de 0 geknoopt wordt.
Of kan de Multiplus gewoon met een stekker in “een” stopcontact aan boord en de 230V UIT van de Multiplus aansluiten op de inkomende kant van de aardlekschakelaar? Dat is dan in dat geval samen met de inkomende walstroom.
Helemaal fout, niet doen.

Blijft de vraag wat je dan hoort aan de multiplus? Bij ons aan boord hoor je de lader van de multiplus als deze moet "werken" om de accu's te laden, maar dat houdt na een uur of 2 op en daalt de laadstroom tot een dusdanige lage waarde dat de lawaai-ventilator uit gaat. De electronica hoor je niet daarna. Dus is het gedurende de nacht stil.

De remote controller heeft een driestanden schakelaartje:
- uit: alles uit, geen 230 meer aan scheepszijde, geen lader en geen inverter.
- inverter aan: altijd 230 aan scheepszijde, lader aan, als er walstroom is dan tapt de multi stroom uit de wal (max amperes instelbaar met draaiknop) eventueel aangevuld met stroom via de inverter uit de accu's
- lader alleen: als de walstroom uitvalt, dan geen 230 meer aan scheepszijde.

Boiler:
Kan rustig via de multiplus. In standje "lader alleen" is er geen risico op leegraken accu's. En de multiplus (afhankelijk van vermogen) kan die boiler makkelijk aan.
En ook dan hoor je de multiplus niet, het gaat buiten de lader om.

Zwevend net of niet:
Wat knoop je wel/niet aan elkaar:
- de min van startaccu
- de min van serviceaccu
- de 0 van de 230 UIT van de multiplus.
- de 0 van de walstroom (oeps)
Dit is een controversieel onderwerp waar velen, ook authoriteiten, elkaar tegenspreken. Ga ik dus niks over zeggen.
Met een stalen schip toch een belangrijk punt.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 17:54 door Ronaldl. Reden: Typefout herstellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 20:39 #1282649

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Hier nog een eenvoudige tekening , ik denk het type multi dat jij hebt ?

www.victronenergy.com/upload/d...rgo-Fet-and-MPPT.pdf
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 21:07 #1282668

De Multiplus maakt van 12v gelijkspanning 230v wisselspanning met een perfecte sinusvorm.
Deze sinus loopt niet gelijk met de walstroom, als je walstroom aansluit op de multi gaat hij de boordsinus precies gelijk laten lopen met de walstroom, dit kan even tijd kosten, pas als de beide sinussen exact gelijk lopen gaat een relais open en wordt de walstroom binnen gelaten op je boordnet. Hij kan zelfs de onregelmatige sinus van een aggregaat samen brengen.
Naast het acculaden en omvormen is het zorgeloos variëren tussen walstroom en omgevormde accuspanning een belangrijke functie van dit apparaat. Heb ik begrepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 21:17 #1282672

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Zeker een fijn apparaat maar je boiler er aan hangen of je electrische kachel zou ik toch niet gauw doen of je moet een flinke zware multiplus hebben en een eindeloos groot accupakket.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 21:38 #1282675

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@holtere

Of een ‘boiler aan/uit knoppie’ op je 230v schakel paneel ?
De multi heeft een 16A transfer switch dus die kan het makkelijk aan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 08 mei 2021 21:44 #1282677

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ja, maar ik ken mezelf en de maat van mijn accus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 10 mei 2021 17:10 #1283200

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Vandaag de installtie met behulp van alle tips afgerond.
De automatenkast (binnen 1 meter na binnenkomst) is er één met 2 ingebouwde stopcontacten. Deze gebruik ik voor de boiler en eventueel een kacheltje voor het motorruim in de winter.
De 2 stopcontacten en de AC IN van de Multiplus zitten op de eerste automaat. De AC OUT op de tweede automaat en daar zit dan weer de 230V installatie (lees de 3x dubbele stopcontacten) op.
Het lijkt zo te werken nu.

Afbeelding toevoegen lukt me niet.
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 17:17 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 17 aug 2021 16:21 #1315938

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
We zijn op vakantie met de boot en er valt mij toch iets raars op.
Wanneer we een dag gevaren hebben en de accu’s 100% geladen zijn volgens de accu monitor (Victron) leg ik de boot aan de walstroom. Zodra ik dit doe en de Multiplus aanzet stijgt volgens de Victron accumonitor weliswaar het voltage van 13V naar 14,4V maar trek ik ook maar zo 50 watt uit de accu’s. Gister viel me al op dat de accu’s niet 100% geladen zijn na een dag aan de walstroom (rustdag genomen gister) maar maar voor 96% vol.
Ook wanneer ik de Multiplus op charger only zet ziet ik stroom uit de accu gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 17 aug 2021 17:18 #1315983

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Wat zijn alle instellingen van de multiplus en de monitor?
Zijn beide met ve-bus kabels met elkaar verbonden en communiceren ze met elkaar ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 17 aug 2021 18:53 #1316030

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ben bang dat de multiplus probeert met accustroom de accu's te laden. Zonder een helder schema van welk stopcontact en welke automaat waar aan geknoopt is, is op afstand weinig hulp mogelijk.
Kan natuurlijk pok zijn dat de monitor verkeerd is aangesloten (misschien plus en min verwisseld of zo).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 19 aug 2021 10:09 #1316543

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
op je monitor betekent 50W dat je aan het laden bent. Zou dus prima kunnen als je accu's (bijna) vol zijn door de dynamo dat je nog 4A laadstroom krijgt uit de multiplus aan walstroom.

als je stroom trekt uit de accu, dan geeft de accumonitor een negatief getal.
Ik denk dus dat je de gegevens verkeerd interpreteert.

Als je accumonitor 100% aangeeft en er loopt nog 4A aan laadstroom, dan is er waarschijnlijk in de instellingen van de accumonitor iets aan te passen. Een accumonitor is eigenlijk een coulombteller: hij meet hoeveel energie eruit gaat en er weer in. Vervolgens bepaalt ie aan de hand van een aantal parameters hoeveel gecorrigeerd moet worden om tot een goede schatting van de SOC te komen. Een van die parameter is 'voltage bij 100% soc'. Als die (te) laag staat, dan geeft je accumonitor dus tijdens het laden op een gegeven moment 100% aan terwijl er nog wat laadstroom over is. Andere parameters zijn bijvoorbeeld laadefficientie (dus hoeveel energie die de accu in gaat wordt daadwerkelijk opgeslagen door de accu) enz. Zo'n accumonitor geeft een aardig goed beeld, maar heeft ook de preciese waarheid niet in pacht, daarvoor is een loodaccu een te ingewikkeld en niet-lineair apparaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 19 aug 2021 11:29 #1316563

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Zou niet moeten kunnen. Ben je zeker dat je accumonitor goed aangesloten is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 19 aug 2021 16:05 #1316631

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
prein2 schreef :
op je monitor betekent 50W dat je aan het laden bent. Zou dus prima kunnen als je accu's (bijna) vol zijn door de dynamo dat je nog 4A laadstroom krijgt uit de multiplus aan walstroom.

als je stroom trekt uit de accu, dan geeft de accumonitor een negatief getal.
Ik denk dus dat je de gegevens verkeerd interpreteert.
.
De monitor geeft -50W, dat interpreteer ik als dat er stroom uit de accu gehaald wordt. Dit gebeurt op het moment dat de motor niet meer draait, er geen verbruikers aan staan en ik de walstroom aansluit en de multiplus met de afstandbediening aan zet.
De multiplus is als volgt aangesloten, walstroomcontactdoos, zekeringsautomaat, daarna direkt op de multiplus 230v in, multiplus 230V uit via zekeringsautomaat naar 4-voudige wcd.
12V zijdig de plus en min op de daarvoor bestemde aansluitingen multiplus aangesloten.
Ook de accumonitor is juist aangesloten, de min op de min en de plus op de plus, zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet.
De accumonitor geeft dus wel een verhoogde V weer bij aansluiten multiplus maar geeft geen positief W of Ah getal, sterker nog, een negatief getal.
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 16:07 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 19 aug 2021 16:12 #1316635

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Dat is wel vreemd ja.

En wat geeft ie aan verbruik als je walstroom uit hebt, multiplus uit en een aantal verbruikers aan?
Is dat ook een negatief wattage?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl