Jorisss schreef :
Ben aan boord bezig een Multiplus te plaatsen. Zo’n nieuw type met kunststof kast.
Nu vroeg ik mij af, want kan dat niet goed terugvinden, hoe sluit ik deze aan met de walstroom kant?
Is het de bedoeling dat de walstroom rechtstreeks op de Multiplus komt en vervolgens de 230V UIT van de omvormer op de aardlekschakelaar (waar dus nu de walstroom nog op aangesloten zit).
Hoop dat dit intussen duidelijk is: NEE.
Je hebt een stalen schip toch?
Dus denk aan de voorschriften conform CE en de geldende ISO normen.
Binnen 1 meter (uit het hoofd) van daar waar de walstroomkabel het schip binnenkomt moet een aardlekschakelaar. Onafhankelijk van wat erachter hangt.
(Ik lees niks over een scheidingstrafo, dan worden sommige dingen anders.)
Bedenk dat alles achter de aardlekschakelaar dus verbonden is met walaarde, bijvoorbeeld de boiler, koelkast en walzijde multiplus.
Hoe je het ook aansluit, de 230 walzijde mag nooit verbinding maken met de 230 UIT van de multi, dan ploft de boel. Pas dus op met schakelaars relais of wat dan ook.
De 230 UIT van de multiplus is een andere stroomkring geheel los van de walstroomcircuit. De 230 UIT is in principe 2-draads. Er is daar immers geen "aarde" meer, die is achtergebleven in het walstroomcircuit. Beetje verwarrend is dat er in de scheepszijde van 230 UIT toch weer een geel/groen draadje meegetrokken wordt, waardoor ook in dit scheepscircuit een aardlekschakelaar opgenomen kan worden, maar let op de speciale plek waar dit geel/groene draadje aan de 0 geknoopt wordt.
Of kan de Multiplus gewoon met een stekker in “een” stopcontact aan boord en de 230V UIT van de Multiplus aansluiten op de inkomende kant van de aardlekschakelaar? Dat is dan in dat geval samen met de inkomende walstroom.
Helemaal fout, niet doen.
Blijft de vraag wat je dan hoort aan de multiplus? Bij ons aan boord hoor je de lader van de multiplus als deze moet "werken" om de accu's te laden, maar dat houdt na een uur of 2 op en daalt de laadstroom tot een dusdanige lage waarde dat de lawaai-ventilator uit gaat. De electronica hoor je niet daarna. Dus is het gedurende de nacht stil.
De remote controller heeft een driestanden schakelaartje:
- uit: alles uit, geen 230 meer aan scheepszijde, geen lader en geen inverter.
- inverter aan: altijd 230 aan scheepszijde, lader aan, als er walstroom is dan tapt de multi stroom uit de wal (max amperes instelbaar met draaiknop) eventueel aangevuld met stroom via de inverter uit de accu's
- lader alleen: als de walstroom uitvalt, dan geen 230 meer aan scheepszijde.
Boiler:
Kan rustig via de multiplus. In standje "lader alleen" is er geen risico op leegraken accu's. En de multiplus (afhankelijk van vermogen) kan die boiler makkelijk aan.
En ook dan hoor je de multiplus niet, het gaat buiten de lader om.
Zwevend net of niet:
Wat knoop je wel/niet aan elkaar:
- de min van startaccu
- de min van serviceaccu
- de 0 van de 230 UIT van de multiplus.
- de 0 van de walstroom (oeps)
Dit is een controversieel onderwerp waar velen, ook authoriteiten, elkaar tegenspreken. Ga ik dus niks over zeggen.
Met een stalen schip toch een belangrijk punt.