Nachtvlinder schreef :
Dankje Calidri
[…]
Ik heb de tekening uitgebreid met je scenario. Stroomkring in het geel.
Aardlek tript dan toch gewoon?
Ik begin te twijfelen. Is het voor de werking van de aardlek niet nodig dat de elektriciteit kan ‘wegvoeien’? Misschien gewoon eens aansluiten en testen met het ‘test’ knopje op de aardlekschakelaar. Als die dan toch tript dan zal het wel goed zijn.
PvO schreef :
[…]
Of jij je saildrive toe vertrouwd aan een galvanische isolator moet je zelf weten, dat je de aarde van je 230V installatie aan de min van je 12V systeem moet verbinden om de aardlek te laten werken is onzin, of begrijp ik je niet goed?
Het enige wat je moet doen om een aardlek te laten werken is er voor zorgen dat vóór de aardlek de nul met de aarde is verbonden. (en dat doet als het goed is de multiplus zelf.
Volgens mij moet de MP gewoon goed geaard zijn. Dat wordt vaak aan de minus gedaan, maar volgens mij zou dit ook met een aardingsplaat of aan de kiel kunnen.
Mijn saildrive vertrouw ik toe aan een juiste installatie, als daar een simpele isolator voor nodig is is dat prima. Een VP2003 en SB120C zijn niet van elkaar geïsoleerd. Later modellen VP wel vanaf 202x serie dacht ik? Momenteel wordt de VP2003 als aarde gebruikt en als ik een lekstroom zou hebben dan wordt mijn saildrive opgevreten. Ik zie hier ook nog wat sporen van. Maar zolang er nog anodes zijn om te offeren dan komt het wel goed. Als ze te ver op zijn dan vreten pas de saildrive aan.
De galvanische isolator die ik hier heb liggen, geen idee hoe goed die is, maar ik heb er een paneeltje bij waarbij ik kan zien wat er op de aarde staat: DC boot in (gebruikt andere boot als annode), DC boot uit (wordt gebruikt als annode) of AC (probleem walstroom). Hiermee kan ik de lekstromen herkennen en diagnostiseren. Bijv een kapotte bilgepomp.
Calidris schreef :
[…]
helaas is een "galvanische isolator" commerciele flauwekul. het betreft alleen 2 diodes in serie, die houden niets tegen qua lekstromen. 2 dioden is maar 1,4 volt. Als de spanningsopbouw boven de 1,4 volt is, dan laat het gewoon door.
Galvanische isolator houdt alleen minimale spanningen tegen <1,4 volt die ontstaan door elektrolytische verschillen van metalen. Lekstromen vallen daar beslist niet onder. In een walstroom installatie Flauwekul dus.
1,4 volt is genoeg om galvanische corrosie tussen brons en magnesium te voorkomen toch? Als het hoger is dan 1,4 volt dan is er iets mis met je installatie en lekt er inderdaad stroom. Maar die lekstroom lekt ook richting je motor en aandrijving toch, dus dat probleem moet je sowieso aanpakken.
Voor detecteren en oplossen van lekstromen heb ik dus dat extra paneeltje voor de isolator zoals hierboven beschreven (volgens mij gemakkelijk zelf na te maken en los van een isolator te gebruiken).
Scheidingstrafo was me wat te prijzig en overkill.