Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Multiplus aansluiten, maar hoe?

Multiplus aansluiten, maar hoe? 04 feb 2022 21:32 #1366075

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
precies
dan hoeft die 70mm2 bescherm Gl/GR draad ook niet
hehe

wat overigens de fabrikant eigenlijk zelf ook niet fatsoenlijk kan uitleggen met zijn 4mm boutje
pff...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 04 feb 2022 22:02 #1366084

PvO schreef :
Door de min van de accu te verbinden met de behuizing van de multiplus, leg je in feite de aarde van de wal aansluiting aan de min van je accu.
De min van de accu is vaak via de motor verbonden met de saildrive of schroefas.
Bij een aangesloten walvoeding creëer je op deze wijze een mooie galvanische cel met alle kwalijke gevolgen van dien.

Ik zou persoonlijk die verbinding niet maken.
Controleer wel nog even of de 230V aarde niet via een andere weg verbonden is met de min van de accu.

Galvanische isolater in de aarde van de walstroom kant plaatsen. Die zorgt ervoor dat kleine stromen die galvanische corrosie veroorzaken niet door de aarde van de walstroom kunnen gaan lopen.

Sluit je de minus niet aan de aardpunt van de multiplus aan, dan werkt bij de aardlek aan de inverter kant van de 220v ook niet en dat is een veiligheids no-go.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 08:45 #1366124

Dit zou het moeten worden. In welk scenario zou die rechter aardlek niet werken (en zou dat wel moeten)?



Wanneer varend een zwevend AC systeem. Als ik zelf door de boot loop, zal ik ongeveer het potentiaal van het water hebben denk ik. Het AC systeem heeft daar geen verbinding mee. Net zoals achter een scheidingstrafo. Ik zou zelfs de L kunnen vastpakken zonder dat er stroom door mij loopt. Het enige dat ik daarmee bereik is dat ik een (zwakke: via vocht in romp, schroefas en motor) verbinding naar de DCneg maak en daarmee het AC systeem een referentie geef.

PS: zou het zo kunnen zijn dat (varend...) het potentiaal van het AC systeem in de praktijk alle kanten opvliegt (met de inverterfrequentie ofzo, Calidris?)? En zou dat dan nadelig kunnen zijn voor ontvangst? Dan zou ik ook een relais kunnen plaatsen tussen PE en DCneg. Relais sluit dan wanneer er geen walspanning aanwezig is.
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 09:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 09:14 #1366136

Nachtvlinder schreef :
Dit zou het moeten worden. In welk scenario zou de (en welke?) aardlek niet werken?


Stel je sluit die grounding aansluiting in de case (die M4) niet aan. En je gebruikt de invertermogelijkheid terwijl deze niet aan de walstroom hangt. Dan zit de PE van AC OUT wel aan de case van de multiplus verbonden, maar de case is verder aan niet aan een aarde verbonden. Dus als er een aardingsprobleem ontstaat in een geaard 220v apparaat, dan zal door het ontbreken van een aarde de aardlek niet trippen wat dus gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Hierbij kun je denken aan een 220v kacheltje met metalen behuizing die opeens dan onder de 220v staat.

Ik weet niet de exacte eisen aan 220v installaties, maar in kelders etc van huizen is ivm mogelijk vocht volgens mij niet toegestaan om ongeaarde WCDen te monteren. Hetzelfde geldt voor WCD buiten. Ook in een caravan zijn alle WCDen netjes geaard. In boten waar ook wel wat water en vocht in de buurt kan zijn, verwacht ik niet dat een ongeaarde WCD toegestaan is.

Dus om de aarde werkend te krijgen moet je de boel juist aarden. Dit hoeft niet te betekenen dat je het boordnet persé aan de motor moet aarden, kan ook de kiel zijn en de motor met startaccu zijn eigen aarding circuit te geven. Maar zorg wel dat overal waar je aard, je de juiste type anode plaatst zodat deze geofferd wordt.

Om de anode niet te zeer te laten opvreten door foute aansluitingen aan walstroom kant (kunnen ook andere (stalen) boten zijn met een aardings probleem, maar ook binnen jouw eigen boot) plaats je een galvanische isolator tussen de walstroomaansluiting en de PE in je plaatje.

Die zorgt ervoor dat lage stromen op de PE lijn worden tegengegaan, van en naar de wal. Maar als er een aardingsprobleem zou ontstaan dat de aarde dan wel als dusdanig kan werken. Op die manier gaan de anodes van je boot niet als anode voor je hele steiger bij een aardingsprobleem elders dienen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 09:27 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 09:16 #1366138

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Orange Sunset schreef :

Galvanische isolater in de aarde van de walstroom kant plaatsen. Die zorgt ervoor dat kleine stromen die galvanische corrosie veroorzaken niet door de aarde van de walstroom kunnen gaan lopen.

Sluit je de minus niet aan de aardpunt van de multiplus aan, dan werkt bij de aardlek aan de inverter kant van de 220v ook niet en dat is een veiligheids no-go.

helaas is een "galvanische isolator" commerciele flauwekul. het betreft alleen 2 diodes in serie, die houden niets tegen qua lekstromen. 2 dioden is maar 1,4 volt. Als de spanningsopbouw boven de 1,4 volt is, dan laat het gewoon door.

Galvanische isolator houdt alleen minimale spanningen tegen <1,4 volt die ontstaan door elektrolytische verschillen van metalen. Lekstromen vallen daar beslist niet onder. In een walstroom installatie Flauwekul dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 09:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 09:21 #1366140

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Nachtvlinder schreef :
Dat was inderdaad de tweede helft van mijn vraag.

Die connectie beveiligt dus tegen het scenario:
-12 V op de metalen behuizing en daarmee de PE en N én
-als (als…) die PE en N ergens in je systeem met de 12 V neg zijn verbonden
DAN gaat er een hele hoge stroom door dunne draadjes lopen

En dát probeer je te voorkomen door een extra, veel dikkere aarddraad direct van de behuizing naar de 12 Vneg.

Echter: als die tweede voorwaarde er nooit is omdat je de PE en N nergens aan 12 V neg legt, dan kan dit scenario niet optreden en hoef je daar ook niet tegen te beveiligen. Mocht er 12 V op die kast komen, dan tilt het daarvóór zwevende potentiaal gewoon 12 V omhoog tov het water

Als je aan de walstroom ligt, ligt het potentiaal van PE en N wél vast. Komt er dan 12 V op de kast, dan daalt het potentiaal van het DC systeem met 12 V (en zal er een boel galvanische corrosie optreden).

@Calidris: Verwacht jij effecten op HF ontvangst, afhankelijk van het al of niet maken van die koppeling?

Huh? wat? Moet ik ergens wat van vinden? :huh:
Bij de meeste oplossingen kom je toch op papier tot een spagaat. Eigenlijk is een scheidingstrafo de beste oplossing. En anders de DC installatie goed en strikt gescheiden houden van de romp en randaarde. (denk ik)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 09:27 #1366142

Dankje Calidri


Orange Sunset schreef :
Stel je sluit die grounding aansluiting in de case (die M4) niet aan. En je gebruikt de invertermogelijkheid terwijl deze niet aan de walstroom hangt. Dan zit de PE van AC OUT wel aan de case van de multiplus verbonden, maar de case is verder aan niet aan een aarde verbonden. Dus als er een aardingsprobleem ontstaat in een geaard 220v apparaat, dan zal door het ontbreken van een aarde de aardlek niet trippen wat dus gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Hierbij kun je denken aan een 220v kacheltje met metalen behuizing die opeens dan onder de 220v staat


Ik heb de tekening uitgebreid met je scenario. Stroomkring in het geel.



Aardlek tript dan toch gewoon?
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 09:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 11:06 #1366181

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Orange Sunset schreef :
PvO schreef :
Door de min van de accu te verbinden met de behuizing van de multiplus, leg je in feite de aarde van de wal aansluiting aan de min van je accu.
De min van de accu is vaak via de motor verbonden met de saildrive of schroefas.
Bij een aangesloten walvoeding creëer je op deze wijze een mooie galvanische cel met alle kwalijke gevolgen van dien.

Ik zou persoonlijk die verbinding niet maken.
Controleer wel nog even of de 230V aarde niet via een andere weg verbonden is met de min van de accu.

Galvanische isolater in de aarde van de walstroom kant plaatsen. Die zorgt ervoor dat kleine stromen die galvanische corrosie veroorzaken niet door de aarde van de walstroom kunnen gaan lopen.

Sluit je de minus niet aan de aardpunt van de multiplus aan, dan werkt bij de aardlek aan de inverter kant van de 220v ook niet en dat is een veiligheids no-go.

Of jij je saildrive toe vertrouwd aan een galvanische isolator moet je zelf weten, dat je de aarde van je 230V installatie aan de min van je 12V systeem moet verbinden om de aardlek te laten werken is onzin, of begrijp ik je niet goed?

Het enige wat je moet doen om een aardlek te laten werken is er voor zorgen dat vóór de aardlek de nul met de aarde is verbonden. (en dat doet als het goed is de multiplus zelf.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 11:11 #1366183

Eens. Overigens is het gescheiden houden van DCneg met de PE al niet meer mogelijk zodra je een boiler inplugt. Speelt bij mij dan niet; bij vele anderen wèl. Dus dan die stekker er na gebruik uittrekken of wèl ook die verbinding vanaf de MP maken met die dikke kabel. Maar ook dat heeft niets met het functioneren van de aardlek te maken.
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 22:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 13:37 #1366220

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Nachtvlinder schreef :
Eens. Overigens is het gescheiden houden van DCneg met de PE al niet mee mogelijk zodra je een boiler inplugt. Speelt bij mij dan niet; bij vele anderen wèl. Dus dan die stekker er na gebruik uittrekken of wèl ook die verbinding vanaf de MP maken met die dikke kabel. Maar ook dat heeft niets met het functioneren van de aardlek te maken.

Waar zit jou DC systeem vast aan de boiler? Via het water?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 13:54 #1366224

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Nachtvlinder schreef :
Eens. Overigens is het gescheiden houden van DCneg met de PE al niet mee mogelijk zodra je een boiler inplugt. Speelt bij mij dan niet; bij vele anderen wèl. Dus dan die stekker er na gebruik uittrekken of wèl ook die verbinding vanaf de MP maken met die dikke kabel. Maar ook dat heeft niets met het functioneren van de aardlek te maken.
Ik heb tegenwoordig een orion dcdc smart tussen de startaccu en de service accu. Daarmee is mij start accu en dus ook de motor en boiler volledig galvanisch gescheiden van de service accu.

Maar denk je dat de weerstand via de boiler en koelvloeistof zo laag is dat een eventuele sluiting in de multiplus tot een wegsmeltend aarddraadje leidt?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 13:55 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 17:33 #1366273

Ik heb geen boiler

PvO schreef :
Maar denk je dat de weerstand via de boiler en koelvloeistof zo laag is dat een eventuele sluiting in de multiplus tot een wegsmeltend aarddraadje leidt?

Nee dat niet. Wel een boel corrosie als je dit niet op tijd opmerkt…
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 17:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 21:16 #1366352

Nachtvlinder schreef :
Dankje Calidri



[…]


Ik heb de tekening uitgebreid met je scenario. Stroomkring in het geel.



Aardlek tript dan toch gewoon?

Ik begin te twijfelen. Is het voor de werking van de aardlek niet nodig dat de elektriciteit kan ‘wegvoeien’? Misschien gewoon eens aansluiten en testen met het ‘test’ knopje op de aardlekschakelaar. Als die dan toch tript dan zal het wel goed zijn.
PvO schreef :
[…]

Of jij je saildrive toe vertrouwd aan een galvanische isolator moet je zelf weten, dat je de aarde van je 230V installatie aan de min van je 12V systeem moet verbinden om de aardlek te laten werken is onzin, of begrijp ik je niet goed?

Het enige wat je moet doen om een aardlek te laten werken is er voor zorgen dat vóór de aardlek de nul met de aarde is verbonden. (en dat doet als het goed is de multiplus zelf.

Volgens mij moet de MP gewoon goed geaard zijn. Dat wordt vaak aan de minus gedaan, maar volgens mij zou dit ook met een aardingsplaat of aan de kiel kunnen.

Mijn saildrive vertrouw ik toe aan een juiste installatie, als daar een simpele isolator voor nodig is is dat prima. Een VP2003 en SB120C zijn niet van elkaar geïsoleerd. Later modellen VP wel vanaf 202x serie dacht ik? Momenteel wordt de VP2003 als aarde gebruikt en als ik een lekstroom zou hebben dan wordt mijn saildrive opgevreten. Ik zie hier ook nog wat sporen van. Maar zolang er nog anodes zijn om te offeren dan komt het wel goed. Als ze te ver op zijn dan vreten pas de saildrive aan.

De galvanische isolator die ik hier heb liggen, geen idee hoe goed die is, maar ik heb er een paneeltje bij waarbij ik kan zien wat er op de aarde staat: DC boot in (gebruikt andere boot als annode), DC boot uit (wordt gebruikt als annode) of AC (probleem walstroom). Hiermee kan ik de lekstromen herkennen en diagnostiseren. Bijv een kapotte bilgepomp.
Calidris schreef :
[…]

helaas is een "galvanische isolator" commerciele flauwekul. het betreft alleen 2 diodes in serie, die houden niets tegen qua lekstromen. 2 dioden is maar 1,4 volt. Als de spanningsopbouw boven de 1,4 volt is, dan laat het gewoon door.

Galvanische isolator houdt alleen minimale spanningen tegen <1,4 volt die ontstaan door elektrolytische verschillen van metalen. Lekstromen vallen daar beslist niet onder. In een walstroom installatie Flauwekul dus.

1,4 volt is genoeg om galvanische corrosie tussen brons en magnesium te voorkomen toch? Als het hoger is dan 1,4 volt dan is er iets mis met je installatie en lekt er inderdaad stroom. Maar die lekstroom lekt ook richting je motor en aandrijving toch, dus dat probleem moet je sowieso aanpakken.

Voor detecteren en oplossen van lekstromen heb ik dus dat extra paneeltje voor de isolator zoals hierboven beschreven (volgens mij gemakkelijk zelf na te maken en los van een isolator te gebruiken).

Scheidingstrafo was me wat te prijzig en overkill.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 21:36 #1366360

Orange Sunset schreef :
Is het voor de werking van de aardlek niet nodig dat de elektriciteit kan ‘wegvoeien’?

Dat gebeurt hier toch? De aardlek meet een verschilstroom omdat de return om de aardlek heen terugvloeit naar de spanningsbron.

Orange Sunset schreef :
Volgens mij moet de MP gewoon goed geaard zijn. Dat wordt vaak aan de minus gedaan, maar volgens mij zou dit ook met een aardingsplaat of aan de kiel kunnen.

Waarom? Als ik vaar is het AC systeem zwevend en kan ik zelfs de L vastpakken zonder dat er stroom door mij gaat lopen (de aardlek tript dan niet, hoeft ook niet)

Lig je aan de walstroom, pak ik mijn L en de stalen kade vast, dan gaat er wel een stroom door mij lopen en tript de aardlek. Dat is dan wel fijn ook.
Laatst bewerkt: 05 feb 2022 21:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplus aansluiten, maar hoe? 05 feb 2022 22:50 #1366371

Nachtvlinder schreef :
[…]

Dat gebeurt hier toch? De aardlek meet een verschilstroom omdat de return om de aardlek heen terugvloeit naar de spanningsbron.


[…]

Waarom? Als ik vaar is het AC systeem zwevend en kan ik zelfs de L vastpakken zonder dat er stroom door mij gaat lopen (de aardlek tript dan niet, hoeft ook niet)

Lig je aan de walstroom, pak ik mijn L en de stalen kade vast, dan gaat er wel een stroom door mij lopen en tript de aardlek. Dat is dan wel fijn ook.


Lijkt allemaal te kloppen inderdaad. Even onderstaande doorgelezen:
www.victronenergy.nl/upload/do...oord-van-schepen.pdf

Dus die aarding is op een polyester boot eigenlijk niet nodig en een galvanische isolator ook niet. Ander verhaal bij metalen boten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl