Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accuscheiding en Cyrix-CT

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 15:59 #1316937

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
sjoerd1981 schreef :

Maar weet jij een goedkopere automatische oplossing?

Hoe slim dat cyrixrelais is en of dat onmisbaar is weet ik niet.
Maar als je een laadrelais neemt en op de D+ aansluit dat je wellicht 99% effect hebt.
Dynamo uit = relais verbroken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 16:18 #1316945

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
de goedkoppste oplossing is je start accu los te houden van het huishoudsysteem.

enigste nadeel is dat met motoren de huishoudaccu niet wordt opgeladen.
en op de walstroom laad de lader alleen de huishoud accu op.

ook geen probleem want de start accu zal altijd wel bomvol blijven als de motor snel start.

als je langdurig op het water zit wil je ook de huishoud accu laden, en dan is de cyrix wel makkelijk

er zijn nog veel betere en duurdere accuscheiderssystemen van victron

ik hoop het er mee te doen, mijn buurman heeft exact hezelfde als ik ga maken en dat werkt al 6 jaar goed



aan slCalidris schreef :
sjoerd1981 schreef :

Maar weet jij een goedkopere automatische oplossing?

Hoe slim dat cyrixrelais is en of dat onmisbaar is weet ik niet.
Maar als je een laadrelais neemt en op de D+ aansluit dat je wellicht 99% effect hebt.
Dynamo uit = relais verbroken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 16:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 16:50 #1316954

Als je twee accu heb met de zelfde waarde.
En een is een deel leeg en je sluit ze aan elkaar dan gaan ze balanceren.
Dus stroom van de volle naar de lege.
Dus als jouw relais aanschakeld gaat het dus al lopen.
Deze grote stromen zorgt voor warmte en daarom is een cyrix altijd beter dan een normalen relais wegens een warmte sensor.
Genoeg gesmolten relais gezien wegens een te zwakke relais geplaatst.

Dus het filmpje is correct

Dit geld dus ook voor lifepo4 accu die we weer moeten balanceren voor dat we een accu gaan maken zodat de cellen gelijk waarde gaan krijgen.
Doen we dat niet dan over laden of legen we de cel te ver daarom een bms om te voorkomen van.

Een accu welke type dan ook en zelfs gewoon een battery geld de zelfde regels.

Alleen als het goed is in de boot wereld bezit je niet echt groot gebruikers .
Op een koelkast na dan.
Behalven voor de mensen die hun boot als huis gebruiken.
Dan onlaad je huishoud accu niet zo erg .
En als je af en toe de accu los bij laad gaat het goed.


Dit geld trouwens ook met accu die 24volt gebonden zijn .
Zoals een invalide scootmobiel.
De verlichting staat op 12 volt en de motor op 24volt.
In de gebruiks aanwijzing staat dat je de accu soms moet omdraaien.
Dit om er voor tezorgen dat beide accu geladen gaat worden.
Dit om te voorkomen dat een accu niet zijn maximaal capaciteit word geladen.
En daardoor kapot gaat .
Als al deze waarschuwing staat bij bedrijven .
Zelfs bij een afstandsbediening staat het er dat je altijd nieuw batterijen moet gebruiken.

Waarom word het niet aangenomen dat een cyrix wat niks anders is dan veredelen relais is met een veiligheid temp schakelaar niet aangenomen.
Gelukkige is de cyrix ook andersom werken en als je een lader aannsluit op de huis accu laad die ook de start accu .
Staat het zo aangesloten geen probleem beide word geladen maar wel de zelfde Ah aan accu .
Zijn het verschillende bepaalde de laagste accu de max laad vermogen.

Beste is .
Laat de accu onafhankelijk van elkaar op als je ze niet gebruikt.
Of je nu een accu lader met 2 laad aansluiting of een mmpt met dubbele aanslutiing.
Dan kan je altijd gemengde accu gebruiken.

Daarom zal ik eerder met een victron FET-laadstroomverdelers gebruiken
Een accu lader met 2 aansluiting of een pwm met dubbel accu aansluiting (goedkoopste zonnepaneel lader die 2 ondersteunt) of een mppt met dubbel aansluiting.
Dit is de beste en de veiligste manier

Alternatief van de victron FET-laadstroomverdelers is de victron diode laadstroomverdelen .
Of van een anderen merk die het zelfde manier werkt.

Heb je twee de zelfde accu en gebruik je alleen je huis accu voor verlichting
Beetje usb .
Dan kan je een cyrix gebruiken zonder problemen.
Omdat de accu zelf gaan balanceren als de start accu vol is en de motor draait.
Je verbruik is dan niet zo hoog.

Mensen die merken dat hun huis accu eerder kapot gaat terwijl die hogere Ah bezit dan de start accu weet je nu waarom.
De huis accu word niet max geladen.
Dit is als je alleen de cyrix gebruikt zonder losse lader
En je heb altijd wel een verbruiks in je boot als je geen hoofd schakelaar bezit om de boot stroomloos te maken.
Zie je vaak met speedbootjes.



Trouwens stroom is over het zelfde neem nu zonnepanelen
Als je ze parallel schakeld geen probleem de amper mag je bij elkaar tellen.
En dat is je max laad stroom. (Zonnepanelen laden )
Pak je seriële dan moet de zonnepanel de zelfde zijn anders bepaald de laagste zonnepaneel de max van de hele systeem.
Nu kan je dat aan passen door diodes te plaatsen wat al standaart in een zonnepaneel is ingebouwt .
De ouwe zonnepaneel hadden dat niet en moest dus in seriële de zelfde waarde hebben.


Kort gezegt.
2x gelijk accu en accu lader met cyrix geen probleem
2x ongelijk accu met cyrix gebruik 2 laders.
2x ongelijk accu met victron FET-laadstroomverdelers en twee laders is het beste.
2x gelijk accu met victron FET-laadstroomverdelers en twee laders is het beste.
2x ongelijke accu met cyrix zonder lader is het slechtste.
2x gelijke accu met cyrix zonder lader is niet optimaal advies is om de accu even te wisselen zeker als je zeilt en weinig de motor gebruikt.
Dit om je accu gelijkwaardig te slijten.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 17:36 #1316962

Calidris schreef :
sjoerd1981 schreef :

Maar weet jij een goedkopere automatische oplossing?

Hoe slim dat cyrixrelais is en of dat onmisbaar is weet ik niet.
Maar als je een laadrelais neemt en op de D+ aansluit dat je wellicht 99% effect hebt.
Dynamo uit = relais verbroken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hmmm, da’s geen gek idee...

Ware het niet dat m’n zonnepaneel naast m’n lichtaccu met dit relais ook m’n start-accu bijhoudt en druppel-laadt. Als ik van de boot ben dus, terwijl de hoofdschakelaars uitstaan.
Maargoed, grootste probleem is dat ik te weinig vaar... (dan speelt de zelfontlading van zelfs de startacch een rol...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 17:38 #1316964

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
vandaag de voorgenomen metingen gedaan.
1e meting op de accupolen na lange periode van rust:
Startaccu Huishoudaccu
Multimeter 12,72 12,78
V-meter (instr.pan) 12,7 12,8

Met lopende motor 1100tpm:
Multimeter 14,57-14,65 12,78
V-meter (instr.pan) 14,7 14,6

Dynamo -> Startaccu bij accu 14,7V
10^2mm draad van accu naar Cyrex bij huishoudaccu 0V.

Ontdekking:
70A zekering tussen startaccu en huishoudaccu doorgebrand.
Na vervanging 70A zekering tussen startaccu en huishoudaccu ook hier 14,7V op huishoudaccu.

@ac320
De starthulp heb ik inderdaad niet aangesloten omdat ik binnen nog een handmatige schakelaar heb zitten waarmee ik de accu's parallel kan zetten.

Allen bijzonder vriendelijk bedankt voor alle adviezen.
Hoewel blijkt dat het gezegde "Zoveel hoofden zoveel zinnen" ook hier weer opgaat.
Ik filter er maar uit wat mij het meest waarschijnlijke lijkt of is het wat mij het beste uitkomt.

Blijf ik nog wel zitten met de vraag of 14,6-14,7V vanaf de dynamo kwaad kan voor de accu's.

Goed weekend allen.
Pleisure
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 17:42 #1316966

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Helaas is de tabelvorm waarin ik e.e.a. opgesteld had door het ZF-programma in de war geschopt.
De eerstgenoemde waardes zijn telkens de waardes van de startaccu en de tweede waardes van de huishoudaccu.

Sorry voor het ongemak.

Pleisure
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 17:57 #1316970

Dus je beide accu,s waten vol in rust dus? Dis laden werkt wel ? De oorzaak van die doorgebrande zekering moet je proberen te achterhalen. Waarom 70A? , vanwege draaddikte? Als je geen startassist heb snap ik niet dat je 70a zekering door kan branden door laadstroom alleen. Zoek dat uit misschien. Nogmaals,,, ik ben geen expert ;) dus misschien niet correct
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 18:43 #1316980

Pleisure schreef :
vandaag de voorgenomen metingen gedaan.
1e meting op de accupolen na lange periode van rust:
Startaccu Huishoudaccu
Multimeter 12,72 12,78
V-meter (instr.pan) 12,7 12,8

Met lopende motor 1100tpm:
Multimeter 14,57-14,65 12,78
V-meter (instr.pan) 14,7 14,6

Dynamo -> Startaccu bij accu 14,7V
10^2mm draad van accu naar Cyrex bij huishoudaccu 0V.

Ontdekking:
70A zekering tussen startaccu en huishoudaccu doorgebrand.
Na vervanging 70A zekering tussen startaccu en huishoudaccu ook hier 14,7V op huishoudaccu.

@ac320
De starthulp heb ik inderdaad niet aangesloten omdat ik binnen nog een handmatige schakelaar heb zitten waarmee ik de accu's parallel kan zetten.

Allen bijzonder vriendelijk bedankt voor alle adviezen.
Hoewel blijkt dat het gezegde "Zoveel hoofden zoveel zinnen" ook hier weer opgaat.
Ik filter er maar uit wat mij het meest waarschijnlijke lijkt of is het wat mij het beste uitkomt.

Blijf ik nog wel zitten met de vraag of 14,6-14,7V vanaf de dynamo kwaad kan voor de accu's.

Goed weekend allen.
Pleisure

Een dynamo mag 14.6 volt leveren voor loodaccu en kan geen kwaad.

De zeker van 70a door brand kan zijn omdat je huis accu dus te leeg is.
Op het moment 2x accu aan elkaar word gezet dan lopen grote ampere er naar toe om de lege accu te gaan bij laden.
Dat kan op lopen tot wel 200a.

Dus zie het zo .
Dynamo levert 50a naar je startaccu .
De relais gaat om omdat de startaccu vol is.
De lege accu is leeg en kan dus maximaal geladen worden.
Een accu naar anderen accu is niet beperkt met laden.
Dus de accu gaat maximaal naar de anderen accu toe laden.
Grote ampere gaan door de kabel en de zekering.
Je 70a zekering word te heet en brand door.
Vermoedelijk is dus je 70a zeker die naar de cyrix gaat lager dan wat de cyrix aan kan.
Dus de zekering springt eerder dan de warmte beveiliging van de cyrix.
In dit geval moet de zekering (traag zekering )minimaal de zelfde waarde hebben als de cyrix of iets hoger.

Je weet dat je met een accu ook als lasapparatuur kan gebruiken ?
Zo veel stroom kan een accu dus leveren laat staan naar een anderen accu pompen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 18:58 #1316985

Klopt wat suijkerbuijk zegt. De zekering kan beter iets zwaarder zijn 100 of max 120 amp mits jouw gebruikte draaddoorsnede dit toelaat!

Dit om te zorgen dat de Cyrix temperatuur beveiliging eerder inschakelt dan dat de zekering doorsmelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 19:00 #1316987

Dat was het gedeelte in je video (laden in parallel opstelling) dat me deed twijfelen aan mijn aannames mbt tot de cytrix ct. Lastig om boven wat te krijgen wat nu de echte situatie is igv laden met cytrix met verschillende ah accu,s, waarvoor de cytrix dacht ik voor bedoeld was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 19:20 #1316999

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
sjoerd1981 schreef :
Calidris schreef :
sjoerd1981 schreef :

Maar weet jij een goedkopere automatische oplossing?

Hoe slim dat cyrixrelais is en of dat onmisbaar is weet ik niet.
Maar als je een laadrelais neemt en op de D+ aansluit dat je wellicht 99% effect hebt.
Dynamo uit = relais verbroken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hmmm, da’s geen gek idee...

Ware het niet dat m’n zonnepaneel naast m’n lichtaccu met dit relais ook m’n start-accu bijhoudt en druppel-laadt. Als ik van de boot ben dus, terwijl de hoofdschakelaars uitstaan.
Maargoed, grootste probleem is dat ik te weinig vaar... (dan speelt de zelfontlading van zelfs de startacch een rol...)

Voor het solar mpaneel heb ik een PWM regelaar met 2 gescheiden uitgangen. Ik kan zelfs kiezen in stapjes van 10% welke accu voorrang krijgt.

www.epsolarpv.com/upload/file/...-COM-SMS-EL-V2.1.pdf

nl.aliexpress.com/item/924492287.html

Wel PWM ipv MPPT, maar ik ben eigenlijk best tevreden. Ik lig nu al 4 weken niet aan de walspanning.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 20:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 19:21 #1317002

En wat grote stromen betreft is de factor niet verschillende accu (ah capaciteit) maar meer verschil laadtoestand accu ? ( bij 1 bv op 40%, +- 11.9v en andere op 90% en aan lader gaat hoge onbegrensde stroom lopen accu naar accu (grens is dan zekering en warmte beveiliging?) . Ik overwoog de 230A uitvoering van de cytric ( er is een 120 en 230 uitvoering) overigens maar de kabels moeten dan redelijk dik zijn... en ik vraag me af of dit allemaal goed is voor de accu en vooral wat nu klopt en wat niet...
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 19:27 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 19:26 #1317004

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Allemaal evident.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 19:46 #1317024

ac320 schreef :
En wat grote stromen betreft is de factor niet verschillende accu (ah capaciteit) maar meer verschil laadtoestand accu ? ( bij 1 bv op 40%, +- 11.9v en andere op 90% en aan lader gaat hoge onbegrensde stroom lopen accu naar accu (grens is dan zekering en warmte beveiliging?) . Ik overwoog de 230A uitvoering van de cytric ( er is een 120 en 230 uitvoering) overigens maar de kabels moeten dan redelijk dik zijn... en ik vraag me af of dit allemaal goed is voor de accu en vooral wat nu klopt en wat niet...

Cyrix doet niks anders dan accu aan elkaar te koppelen
De amper dat het kan verplaatsen is wat er bij staat.
Koop je 1x 120a cyrix dan kan deze max dit aan .
Alles daarboven gaat de beveiliging in en ontkoppelt de accu's van elkaar.

Daarom is een cyrix altijd beter dan een vaste relais met 120a.
Een vaste relais brand dus door en moet dus beveiligd worden door aan 2x zekering aan beide kanten die lager is dan een relais.

Zijn de accu zo goed als even vol.
Dan is er niet zo probleem.
Trek je huisaccu leeg en sluit dan aan dan kan je een probleem krijgen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 05:46 #1317086

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
eigelijk zou je een stroombegrenzer moeten monteren na de cyrix zodat de huishoud accu als deze leeg zou zijn door gebruik bij inschakelend relais de stroomsterkte beperkt naar zeg 25A. waarmee dan de huishoud accu geladen word door de dynamo en startaccu die vol is, de stroombegrenzing zorgt er voor dat er tenminste geen 200 A gaat lopen van de startaccu naar de huishoud accu.

grote issue daarin is wel dat je de motor niet kan starten op de huishoudaccu vanwege de stroombegrenzer, die zou dan weer overbrugd moeten worden

Dat is serieus een probleemstukje als je veel en langdurig zeilt, dan kan de huishoudaccu best aardig leeg raken.

Zeker met veel gebruikers erop, zoals koelbox.

En dan krijg je hoge laadstromen van de startaccu naar de huishoud accu. ik heb geen idee wat de max laadstroom mag zijn die een accu kan verdragen, en ook de dikte van de ader is van belang, deze is bij mij dik zat.


nog even over nadenken en laten zakken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 05:56 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 05:57 #1317089

Zorgen deze voorwaarden daar niet voor?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 06:06 #1317091

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
moet ik echt even over nadenken wat ze hier exact bedoelen.

blijkt toch allemaal niet zo simpel te zijn.
Al kan ik mij voorstellen dat victron daar wel over nagedacht heeft, immers heeft deze best kwaliteits producten.

ik denk dat het relais niet eens schakelt als de waarde van de accus tever uit elkaar liggen door verschil van lading.

en zodoende er helemaal geen langdurig hoge stroom kan lopen


ik zal nog 2 vermogenszekeringen bestellen voor beide accus, dat zit er niet tussen.




Nachtvlinder schreef :
Zorgen deze voorwaarden daar niet voor?

Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 06:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 06:50 #1317096

Volgens mij werken deze dingen prima in de praktijk!

Het parallel zetten van een volle en lege accu zal bij LiFePO4 hoge vereffeningsstromen geven, echter bij loodaccu’s valt dat wel mee: beide accu’s hebben een grote inwendige weerstand waardoor de stroom begrensd wordt. Dit is ook de reden dat om zo’n loodaccu met flinke stroom te kunnen laden, je beduidend meer dan 13V moet aanbieden. Je volle accu die je parallel zet met een lege accu doet dat niet :) Om dezelfde reden kun je geen accu laden met een andere accu (en bestaan er battery-to-battery chargers).

Je dynamo moet wel geschikt zijn om (worst case) 2 bijna lege accu’s te kunnen laden zonder te oververhitten - maar dat was ook al zo bij gebruik van een diodebrug. In dit scenario heeft de Cytrix nog een voordeel: het schakelt de afgeschakelde accu pas bij als de klemspanning van de geladen accu al hoog is (wat bij een overbelastte dynamo minder snel voor zal komen). Mocht dat wel het geval zijn en de klemspanning daalt te ver, dan schakelt de Cytrix af (probeert het later opnieuw - zie tweede kolom in tabel)

Ik heb weinig twijfels bij dit product - Victron is inderdaad ook niet een bedrijf dat zomaar iets op de markt zet :)
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 06:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 07:15 #1317101

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
We gaan hem monteren, met op elke accu een vermogenszekering vlakbij de pluspool.
Neb ik nog wel een kabelperstang nodig.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 07:26 #1317103

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 860
Ik heb al een paar jaar de Cyrix120 in combi met 70 ah startaccu en 140ah serviceaccu.
Werkt perfect. Dynamo laadt eerst startaccu bij en dan al snel de serviceaccu.
Andersom bij walstroom en zonnepaneel wordt eerst serviceaccu geladen en daarna gaat Cyrix doorschakelen naar startaccu.
Uiteindelijk worden altijd beide accus bediend.
In ruststand (geen laders) zijn de accus gescheiden.
Als ik zeil (dus alleen beetje stroom zonnepaneel) zet ik vaak de schakelaar van startaccu uit. Die is toch wel vol en de cyrix hoeft dan niet te schakelen (ook weer 0,2A).
Wat mij betreft doet ie precies wat ie moet doen!
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 17:47 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 09:18 #1317143

Ha, dat is meer zoals ik het ook aannam eigenlijk. Ging twijfelen door dat filmpje en ben wbt de cytrix nogal bewust onbekwaam...

Ik zie bv op het victron installatie schema van de cytrix een max 120a zekering (afhankelijk van gebruikte mm2 draad) op de plusdraad aan de huishoud kant en geen zekering in de plus aan de startaccu kant. Ook geen zekering in het min draadje van de start assist.

Is die ontbrekende zekering in plusdraad startaccu kant (nogmaals volgens victron schema) omdat er alleen hoge stroom kan lopen van huishoud naar start bij gebruik start assist? Wat betreft zekering in min kabeltje van start assist weet ik dat dat normaal niet nodig is maar vroeg het me af...


Laatst bewerkt: 21 aug 2021 09:28 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: Victron schema
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 16:22 #1317252

ac320 schreef :
Ha, dat is meer zoals ik het ook aannam eigenlijk. Ging twijfelen door dat filmpje en ben wbt de cytrix nogal bewust onbekwaam...

Ik zie bv op het victron installatie schema van de cytrix een max 120a zekering (afhankelijk van gebruikte mm2 draad) op de plusdraad aan de huishoud kant en geen zekering in de plus aan de startaccu kant. Ook geen zekering in het min draadje van de start assist.

Is die ontbrekende zekering in plusdraad startaccu kant (nogmaals volgens victron schema) omdat er alleen hoge stroom kan lopen van huishoud naar start bij gebruik start assist? Wat betreft zekering in min kabeltje van start assist weet ik dat dat normaal niet nodig is maar vroeg het me af...



Het is heel simpel.
Elke gebruiker moet een zekering hebben.
Dit om te voorkomen dat een draad breekt of een gebruiker te veel stroom trekt.
Maar ik ga van uit dat victron de cyrix dicht bij de accu plaats en dat je geen zekering houder kan plaatsen.
Aangezien de anderen kan van de cyrix wel een zekering bezit dan brand die door.
Zal ik het zo aansluiten ?
Nee ik zal een extra zekering plaatsen voor de cyrix aangezien je niet altijd een korte draad kan gebruiken.
Nu ga ik van een auto techniek af.
En de auto is hele auto een min pool.
Dat houd in dat een draad die niet gezekerd is tegen de ijzer van de auto komt de boel in de fik gaat.
Dit zal niet snel gebeuren met plastic boot maar een ijzeren boot weer wel.

Ga altijd van de meest veilige situatie uit.
En dat is beide kanten zekeren.

De starthulp is niet bedoelt dat je dus gelijk kan starten .
De start hulps is bedoelt dat je de volle accu de anderen accu even bij laat .
En daarna gaat starten .

Een startmotor kan tot wel 500a trekken dat gaat een 120a zeker dus niet houden en brand door.
Of je moet een dikke cyrix hebben die 400a kan schakelen daar kan je dus wel mee starten.
Hoewel ik dat dus niet zal doen aangzien een relais een slimme of een domme toch een weerstand is .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 16:38 #1317258

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
alle aders moeten zijn beveiligd met een waarde die ruim onder de gevaarszone ligt, immers bescherm je de leidingen ermee, geen enkele ader uitgezonderd.. laders hebben vaak zelf een zekering en die zie je dan niet terug in het schema, net als de mppt regelaar dat vaak heeft.

hier zie je dat de start accu ebn de kabel naar de startmotor geen zekering heeft...ik ga vlakbij beide accus een zekering plaatsen zodat de plusleidingen zijn beveiligd.
suijkerbuijk schreef :
ac320 schreef :
Ha, dat is meer zoals ik het ook aannam eigenlijk. Ging twijfelen door dat filmpje en ben wbt de cytrix nogal bewust onbekwaam...

Ik zie bv op het victron installatie schema van de cytrix een max 120a zekering (afhankelijk van gebruikte mm2 draad) op de plusdraad aan de huishoud kant en geen zekering in de plus aan de startaccu kant. Ook geen zekering in het min draadje van de start assist.

Is die ontbrekende zekering in plusdraad startaccu kant (nogmaals volgens victron schema) omdat er alleen hoge stroom kan lopen van huishoud naar start bij gebruik start assist? Wat betreft zekering in min kabeltje van start assist weet ik dat dat normaal niet nodig is maar vroeg het me af...



Het is heel simpel.
Elke gebruiker moet een zekering hebben.
Dit om te voorkomen dat een draad breekt of een gebruiker te veel stroom trekt.
Maar ik ga van uit dat victron de cyrix dicht bij de accu plaats en dat je geen zekering houder kan plaatsen.
Aangezien de anderen kan van de cyrix wel een zekering bezit dan brand die door.
Zal ik het zo aansluiten ?
Nee ik zal een extra zekering plaatsen voor de cyrix aangezien je niet altijd een korte draad kan gebruiken.
Nu ga ik van een auto techniek af.
En de auto is hele auto een min pool.
Dat houd in dat een draad die niet gezekerd is tegen de ijzer van de auto komt de boel in de fik gaat.
Dit zal niet snel gebeuren met plastic boot maar een ijzeren boot weer wel.

Ga altijd van de meest veilige situatie uit.
En dat is beide kanten zekeren.

De starthulp is niet bedoelt dat je dus gelijk kan starten .
De start hulps is bedoelt dat je de volle accu de anderen accu even bij laat .
En daarna gaat starten .

Een startmotor kan tot wel 500a trekken dat gaat een 120a zeker dus niet houden en brand door.
Of je moet een dikke cyrix hebben die 400a kan schakelen daar kan je dus wel mee starten.
Hoewel ik dat dus niet zal doen aangzien een relais een slimme of een domme toch een weerstand is .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 16:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 18:34 #1317317

Hier nog wat details (van Victron) van de 2 uitvoeringen 120-en 230 Ampère. Startstroom 180 en 500 Ampère respectievelijk (5sec).


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 18:45 #1317323

suijkerbuijk schreef :


Elke gebruiker moet een zekering hebben.
Dit om te voorkomen dat een draad breekt of een gebruiker te veel stroom trekt.
Een zekering voorkomt natuurlijk niet dat een draad breekt, maar voorkomt in geval van te hoge stroom (bijv kortsluiting) dat een draad te warm wordt en doorbrandt.
suijkerbuijk schreef :
De starthulp is niet bedoelt dat je dus gelijk kan starten .
De start hulps is bedoelt dat je de volle accu de anderen accu even bij laat .
En daarna gaat starten .
Dat is dus juist wel de bedoeling, je moet op de knop drukken en dan worden de accu’s voor 30 sec aan elkaar gekoppeld zodat je dus start met/vanuit beide accu’s! De accu’s zullen niet/nauwelijks van de een in de ander laden, en als ze dat al doen gaat dat maar erg langzaam. Om snel heel veel lading van de ene loodaccu naar de andere over te brengen zou de spanning omhoog moeten en er is geen proces dat daarvoor zorgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl