Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accuscheiding en Cyrix-CT

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 15:35 #1316325

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Doe ik iets fout?
Ik heb de indruk dat als ik walstroom aansluit zowel de serviceaccu als de startaccu wordt opgeladen. (Een tijdje al niet gedaan dus geen actuele meting.)
Na een paar uur varen op de motor geeft de startaccu >13 V aan. De serviceaccu geeft dan 12,6V aan. Ik zou denken dat die dan ook >13V moet aangeven. Spanning op de voltmeter geeft vanaf de dynamo 14,6V aan (beetje hoog misschien?).
Startaccu is een Semi-tractie van 90Ah. Serviceaccu is een AGM van 105Ah.
Wat ik veranderd heb t.o.v. de voorbeeld instelling van Victron is de dunne massadraad (86 BAT). Deze heb ik naar de serviceaccu geleid ipv naar de startaccu ivm de plaatsing van de Cyrix en de wallader nabij de serviceaccu. De massadraden van de accu lopen in mijn opstelling vanaf de accu’s beiden naar/via de motor ipv naar elkaar.
Uit de beschrijving van Victron begrijp ik dat de Cyrix bidirectionaal werkt. Het maakt dan toch niet uit of het laden van de wallader of van de dynamo af komt. Beide accu’s worden dan toch gekoppeld?
Dit zou toch moeten werken?



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 15:52 #1316333

Is de 12,6v op de service-accu in onbelaste toestand of zitten er gebruikers aan?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 16:28 #1316345

Ik ben een leek dus volgende is beetje "the blind leading the blind" maar meet je die 13v direct na motoren of bv als accu een half uurtje in rust is geweest. Als direct na motoren kan accuspanning (ivm laden via dynamo) wat hoger lijken . 12.6v voor je huishoud is toch 100% vol?

Die minnen op je accu, zijn die op verschillende punten (lijkt zo op schema ipv 1 punt wat misschien beter is?) Moet volgens mij op zich in orde zijn. Hieronder een overzicht bij welke spanning de cytrix sluit etc.

Ik ga dit draadje volgen want ik snap de cytrix ook nog niet 100% . Ik had er 1 op mijn vorige boot en ook op de nieuwe wil ik er 1 maar met ander doel (laden vanuit zonnepaneel en walstroom minimaliseren en daarnaast gebruik maken van optie noodstart igv lege startaccu)


Laatst bewerkt: 18 aug 2021 16:44 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 18:29 #1316371

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
De cyrix werkt bidirectioneel. Waar de massadraad precies heen gaat (bovenste schema) maakt niet zoveel uit.

In het onderste schema is de motor een beetje raar ingetekend. Dat snap ik niet.

Belangrijkste vraag: heb je de spanningen met dezelfde voltmeter gemeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 20:12 #1316400

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
@Baasklusje
Ik meen onbelast. Als wel belast was dan alleen de tridata stilliggend.

@ac320
Ja, die 13v is direct na motoren.
De AGM met wallader vol geladen geeft in rust 13,8V aan 12,6 lijkt mij iets laag.

@Joop66
Ik heb de motor tussen de start en serviceaccu getekend. Startaccu aan SB, serviceaccu aan BB.
50mm^2 massadraden zo kort mogelijk aan de motor.
Ja, met dezelfde voltmeter en idem met losse multimeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 20:46 #1316423

Ik denk dat je op een verkeerd moment meet, direct na laden op of walstroom (dat zou 13,8v verklaren voor je agm) of via motor dynamo. Dat het agm is maakt niet uit volgens mij. Regio 12.6v 12,8v in rust is vol.

Probeer eens te meten in rust een ruime tijd na laden met alles uitgeschakeld en bijvoorbeeld 1 uur of langer na laden (motor of wal).
Laatst bewerkt: 18 aug 2021 20:48 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 20:57 #1316424

Als ik het goed begrijp heb je de spanningen o de accus gemeten bij stilstaande motor? Dan is jw Cyrux al uitgeschakeld en staan de accus biet meer parallel. Dan is het normaal om verschillende spanningen te meten, zeker als het verschillende typen accus zijn.

Als je de spanningen hebt gemeten bij draaiende motor: een spanningsval van 1,5V isveel te veel. Met lange dunne kabels zoy het nog te verklaren kunnen zijn. Heb je korte kabelsdan zit ergens een (loeihete) overgangsweerstand.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 18 aug 2021 20:58 #1316426

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Oké, dat zal ik komende week doen.
Begin ik in rust en meet en noteer ik daarna alles na laden.
Wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 19 aug 2021 07:31 #1316483

goed plan, als het praktisch kan probeer dan direct op de accu polen te meten (als alles bv minimaal een uurtje in rust is). Je hebt geen zonnepanelen toch?

Ik zie in je schema dat je de start hulp nog niet hebt geïnstalleerd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 19 aug 2021 15:58 #1316628

Bidirectionele spanningsmeting en voeding uit beide accu's De Cyrix meet de spanning van beide aangesloten accu's. Hierdoor schakelt de Cyrix de accu's ook parallel als bijvoorbeeld de accessoire-accu wordt opgeladen door een acculader.
Bron victron

Belangrijk!
Gebruik altijd identieke accu’s, dus accu’s van hetzelfde merk van gelijke capaciteit en voltage en met dezelfde productiedatum
www.acculaders.nl/blogs/blog-a...-in-serie-schakelen/
Bron zie link.

Zijn het de zelfde accu in elk geval de zelfde Ah .
Anders is gewoon een van de accu namelijk niet vol.
Accu hebben namelijk het probleem als ze parallel worden aangesloten.
Dat de kleinste accu waarde de maximale waarden is.

Dat is het probleem van zo relais schakeling namelijk.

Is ook niet vreemd aangezien de accu's aan elkaar of van elkaar worden gehaald en meer niet.

Zelf altijd een hekel aan deze dingen gehad in de auto industrie.
Waar ik er een in bouwde voor de tweede accu voor een omvormer.
En mensen denken dan dat de tweede accu groter geplaats kan worden.

Een van de reden dat ik dus niet met zo relais werkt.
Beter gewoon een losse accu isolator van victron voor de dynamo.
En een losse gescheiden accu lader of zonnepaneel voor de startaccu.
De huis accu geladen word door een losse accu lader of zonnepaneel.
Een accu lader met dubbele uitgang is ook een optie als alternatief.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 19 aug 2021 16:11 #1316633

Tijdens het laden kun je verschillende accus prima parallel schakelen. Uiteraard wel binnen de spanningslimieten van de afzonderlijk accu's. Dat vindt ik het voordeel van de Cyrix. Kleine startaccu en grote servicebank: beiden worden geladen.

Ontladen is idd een heel ander verhaal. Dan klopt de link hierboven. De Cyrix koppelt de accus dan weer los van elkaar. Daarom heeft meten in rust weinig zin, wat betreft de werking van de Cyrix. De ene accu kan voller of leger zijn dan de andere.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 19 aug 2021 16:31 #1316639

Hoi, meten in rust is in dit geval om de accu laadtoestand goed te meten. TS heeft de indruk dat ene voller is dan de andere. Accu laadtoestand meten direct na laden ( wal of dynamo) is een verkeerde meting voor dat doel (volgens mij)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 19 aug 2021 18:36 #1316691

Eén accu met een iets hogere interne lekstroom in een 24V- of 48V-accubank of van meerdere in serie of parallel geschakelde accu's, kan ervoor zorgen dat die accu en de parallel geschakelde accu's niet volledig wordt of worden opgeladen en dat de in serie geschakelde accu's worden overladen. Daarnaast moeten nieuwe cellen of accu's, als deze in serie worden aangesloten, allemaal dezelfde beginlaadtoestand hebben. Kleine verschillen worden vereffend tijdens het absorptie- of egalisatieladen, maar grote verschillen leiden tot schade als gevolg van overmatige gasvorming (veroorzaakt door overlading) van de accu's met een hogere beginlaadstatus en sulfatering (veroorzaakt door te weinig oplading) van de accu's met een lagere beginlaadstatus.

Dit probleem heeft een relais ook
Hoewel de relais probeerd de boel stabiel te houden door de voltage aan beide kanten te meten.
Zo lang de accu van de zelfde waarde zijn in Ah valt het mee.
Maar accu met verschillende Ah niet daarom word het afgeraden om verschillende Ah accu te gebruiken .

Iets wat ik zelf uit ervaring weet in de auto industrie.
Een van de reden dat we de startaccu vervangen voor een hoger modelen zodat er een hogere model accu voor de omvormer gebruikt kan worden.
Op die manier can de cyrix makkelijker en beter verdelen.

Dat iets kan werken wil niet zeggen dat het goed is om zo te gaan inbouwen.

www.victronenergy.nl/batteries/battery-balancer
De voorloper van een lifepo4 bms .
Maar dan voor lood accu .

De cyrix relais is niks anders dan een goedkopere oplossing om te voorkomen dan men een normalen relais gebruiken wat brandgevaar kan opleveren.

Vroeger gebruikt we een normalen relais die we aansluiten dat als de dynamo draait via de controle lampje.
Dan schakel de relais in en word zo de tweede accu bij geladen.
Niet de meest veilige manier om te doen zeg maar.
Maar als de motor uit was dan waren de accu ook echt gescheiden.
Deze manier zag je vaak bij oudere campers wagens gebruikt worden.


Ik blijf er bij zorg er voor dat je Ah van beide accu gewoon het zelfde is.
Dan worden ze allebij goed opgeladen .
Eventueel verzwaar je de startaccu zodat je een groter huis accu kan plaatsen.

Leuke maar simpele uitleg .
En dan snap je gelijk waarom de cyrix van victron een temperatuur uitschakel veiligheid systeem heeft.

dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 08:21 #1316828

Ik ga binnenkort mijn start accu vervangen en ook een cytrix ct installeren en dacht net als Aquaplanning dat het fijne was dat je verschillende capaciteit (en leeftijd) accu's er aan kan hangen. In de post van Suijkerbuijk lijkt dat zelfs voor laden met een cytrix de capaciteit van de accu hetzelfde moet zijn ? Ik heb een service accu van 145AH (2 jr oud ) en een start accu van >5jr oud van 90ah en was van plan deze te vervangen door een startaccu van 120ah (past ook beter bij mijn dynamo). Is 145AH (2jr oud) en 120AH (nieuw) een probleem voor de cytrix CT of niet ? (ik ging uit van niet). Ik lig bijna nooit aan walstroom dus laden is via zonnepaneel of motor. TS heeft ook accu's met verschillende capaciteit zag ik.
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 08:52 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 08:33 #1316836

De Cyrix is gewoon een (ietsje slimme) schakelaar.
Of je accu's nou met een Cyrix of met iets anders parallel gezet worden....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 09:07 #1316849

ac320 schreef :
Ik ga binnenkort mijn start accu vervangen en ook een cytrix ct installeren en dacht net als Aquaplanning dat het fijne was dat je verschillende capaciteit (en leeftijd) accu's er aan kan hangen. In de post van Suijkerbuijk lijkt dat zelfs voor laden met een cytrix de capaciteit van de accu hetzelfde moet zijn ? Ik heb een service accu van 145AH (2 jr oud ) en een start accu van >5jr oud van 90ah en was van plan deze te vervangen door een startaccu van 120ah (past ook beter bij mijn dynamo). Is 145AH (2jr oud) en 120AH (nieuw) een probleem voor de cytrix CT of niet ? (ik ging uit van niet). Ik lig bijna nooit aan walstroom dus laden is via zonnepaneel of motor. TS heeft ook accu's met verschillende capaciteit zag ik.

Nee hoor, hoeft niet dezelfde capaciteit te zijn.

De Cyrix koppelt alleen als je laadt (met de motor of zonnepaneel).
Zodra je niet meer laadt is de koppeling weg.

Verschillende capaciteiten parallel zetten in mijn inziens alleen een probleem als je stroom afneemt zonder laden.

Zoals Baasklusje zegt, het is gewoon een slimme parallel schakelaar.
Ik heb ook zo’n cyrix. Werkt perfect. M’n zonnepanelen houden beide accu’s via een victron MPPT En cyrix automatisch vol.
En als ik motor, zorgt de cyrix dat eerst de start-accu wordt geladen, en dan de lichtaccu.

Precies hoe ik het wil, zonder aan schakelaars te draaien..

(Ik heb nog wel een schakelaar, (1/2 both), zodat ik handmatig op de lichtaccu kan starten, en om de stroom overal vanaf te halen als ik van boord ga.)
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 09:09 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 09:17 #1316856

ik denk hetzelfde eigenlijk maar dat filmpje in de post van Suijkerbuijk doet me dan weer twijfelen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het kan (145AH en 120AH) net als voor TS (hij heeft 90AH en 105AH) en ben wat betreft electra redelijk handig maar ook bewust onbekwaam ben als het gaat over de Cytrix CT

Laatst bewerkt: 20 aug 2021 09:22 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 09:28 #1316858

ac320 schreef :
ik denk hetzelfde eigenlijk maar dat filmpje in de post van Suijkerbuijk doet me dan weer twijfelen.

Toch maar even gekeken.
Wat een onzin, het laatste stukje.
Twee accu's die om en om steeds een iets lager voltage hebben dan de andere en die zo elkaar helemaal leeg maken ;-)

De Cyrix zet ze alleen parallel als er geladen wordt (lader, motor, zonnecellen) en dan is er geen sprake van leeglopen. Het is nl laden.

Parallel zonder laden staan ze:
- of tot er eentje tot 12,6V gezakt is (dat is al heel snel met een gebruiker aan)
- of max 30 seconden na het indrukken van de noodknop.

Als je dat niet vertrouwt, gebruik dan de Cyrix alleen voor parallel laden en doe een handmatige parallelschakelaar (met de startaccu afgeschakeld) voor een noodstart.

Heb je het beste van twee werelden...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 10:55 #1316877

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Baasklusje schreef :
De Cyrix is gewoon een (ietsje slimme) schakelaar.
Of je accu's nou met een Cyrix of met iets anders parallel gezet worden....

Als iemand voor een stokoude simpele oplossing in een fancy blauw jasje nu eenmaal de hoofdprijs wil betalen is dat toch prima?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 11:25 #1316890

Baasklusje schreef :

De Cyrix zet ze alleen parallel als er geladen wordt (lader, motor, zonnecellen) en dan is er geen sprake van leeglopen. Het is nl laden.
Bedankt, wbt video bedoelde ik het gedeelte over laden parallel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 12:31 #1316907

Calidris schreef :
Baasklusje schreef :
De Cyrix is gewoon een (ietsje slimme) schakelaar.
Of je accu's nou met een Cyrix of met iets anders parallel gezet worden....

Als iemand voor een stokoude simpele oplossing in een fancy blauw jasje nu eenmaal de hoofdprijs wil betalen is dat toch prima?

Hmm, vind 4 tientjes niet echt de hoofdprijs... maar het is natuurlijk een gewoon (iets aangepast) relais, dat klopt. Ik vind het wel handig dat ie bi-directioneel meet, en dat er een inschakelvertraging op zit.

Maar weet jij een goedkopere automatische oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 13:54 #1316918

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
sjoerd1981 schreef :
Calidris schreef :
Baasklusje schreef :
De Cyrix is gewoon een (ietsje slimme) schakelaar.
Of je accu's nou met een Cyrix of met iets anders parallel gezet worden....

Als iemand voor een stokoude simpele oplossing in een fancy blauw jasje nu eenmaal de hoofdprijs wil betalen is dat toch prima?

Hmm, vind 4 tientjes niet echt de hoofdprijs... maar het is natuurlijk een gewoon (iets aangepast) relais, dat klopt. Ik vind het wel handig dat ie bi-directioneel meet, en dat er een inschakelvertraging op zit.

Maar weet jij een goedkopere automatische oplossing?

Daarbij is de mijne in ieder geval, zwart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 13:59 #1316919

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het zou ook raar zijn als je met de Cyrix twee gelijke accu’s moet plaatsen. Hij is ontworpen om de start en serviceaccu bij te kunnen houden. En die zijn maar heel zelden van gelijke capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 14:24 #1316922

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Bovendien schiet je er niks mee op als je gelijke accu's plaatst maar de ladingsconditie totaal verschillend is (wat ook zo gaat zijn in de praktijk als je de ene als service accu gebruikt en de andere als start accu).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 20 aug 2021 15:35 #1316931

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Ik heb ook een cyrix gekocht, en een lader en een zonnepaneel en de motor heeft een dynamo
en er zit en both schakelaar tussen en het zijn verschillende accuus.

wat ik wil is dat als ik zeil en voor anker lig mijn start accu ontkoppeld is van mijn huishoud accu.

als de huishoud accu minder klemspanning en lading krijgt door langdurige belasting koppelt het cyrix relais op een gegevens ogenblik de start accu los als start beveiliging,
zodat ik altijd kan starten, eventueel kan ik dan beslissen of ik nog gebruik willen maken van de lading van de startaccu als ik de schakelaar overzet die op het relais is aangesloten.

Als de huishoud accu door het zonnepaneel vol blijft laad het zonnepaneel ook de startaccu en houd hem max. vol.

Als de motor wordt gestart dan zal de dynamo eerst de startaccu vol maken en dan schakeld ie de huishoudaccu bij en laad deze ook vol.

Als derde doet de lader dit ook op walstroom, als de lader laad dan zal hij eerst de huishoudaccu volladen en daarna schakeld hij de start accu erbij..behalve als de lader op voeding staat en dan laad er geen acuu meer maar voorziet de lader de hele voeding van de boot.

Tot zover snap ik het wel.

Wordt wel uitgebreider ineens dan de T7 want en en dynamo en 2 accus ineens erbij
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 15:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl