Calidris schreef :
suijkerbuijk schreef :
En wat is kortsluiting?
Heb je wel eens bedacht dat in veel gevallen als de zekering er uit gaat dat het doorschavielen of kortsluiting, al dan niet door water in een lasdoos, is van de leiding zelf?
Een zekering dient primair als leiding beveiliging, om te voorkomen dat de leiding niet in rook opgaat en erger veroorzaakt.
een zekering is niet primair bedoeld om een toestel te beveiligen.
Elke gebruiker heeft al een eigen zekering als het geleverd wordt.
Als een gebruiker geen zekering heeft vanaf de leverancier, zit daar al een potentieel probleem.
Ik kies mijn zekeringen op het paneel niet op de gebruiker, maar op de leiding diameter.
Een zekering heb je nodig om problemen bij kortsluiting te voorkomen. Bij kortsluiting is er een verbinding tussen de + en de - met een heel lage / zonderw eerstand, waardoor de accu maximaal stroom gaat leveren. De stroom loopt zo ver op, dat er componenten stuk zullen gaan; dat kan de accu zelf zijn, maar ook bv de bekabeling. Dat wat het zwakste is, gaat stuk.
De bedoeling van een zekering is, dat dat de zwakste schakel is. Als er om wat voor reden dan ook kortsluiting ontstaat, dan moet de zekering (een paar dubbeltjes) stuk gaan, en niet de accu of andere componenten. Zonder zekering moet je niet gaan werken - dan loop je te grote risico's.
En nee veel spullen zijn niet gezekert en moet je bij de accu zekeren.
Voorbeeld pro auto versterkers die dik 400a trekken.
De zekering pas dan niet in de toestel en moet dan via de bedrading gedaan worden.
Zo zijn er veel meer apparaat die op die manier aangesloten moeten worden.
Dus ook jij heb het mis als je van draad dikte gaat en daar je zekering op uit zoekt. (Betere dikke draad die meer aan kan dan de zekering)
De zekering moet de zwakste zijn en de reden is heel simpel.
Anders smelt je draad mee voor dat de zekering springt
Vaak smelt de behuizing namelijk.
Iets wat je juist weer wilt voorkomen.
www.mvwautotechniek.nl/zekeringen/