Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accuscheiding en Cyrix-CT

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 18:53 #1317328

ReinierZeilt schreef :
suijkerbuijk schreef :


Elke gebruiker moet een zekering hebben.
Dit om te voorkomen dat een draad breekt of een gebruiker te veel stroom trekt.
Een zekering voorkomt natuurlijk niet dat een draad breekt, maar voorkomt in geval van te hoge stroom (bijv kortsluiting) dat een draad te warm wordt en doorbrandt.
suijkerbuijk schreef :
De starthulp is niet bedoelt dat je dus gelijk kan starten .
De start hulps is bedoelt dat je de volle accu de anderen accu even bij laat .
En daarna gaat starten .
Dat is dus juist wel de bedoeling, je moet op de knop drukken en dan worden de accu’s voor 30 sec aan elkaar gekoppeld zodat je dus start met/vanuit beide accu’s! De accu’s zullen niet/nauwelijks van de een in de ander laden, en als ze dat al doen gaat dat maar erg langzaam. Om snel heel veel lading van de ene loodaccu naar de andere over te brengen zou de spanning omhoog moeten en er is geen proces dat daarvoor zorgt.

Jawel je kan een druk schakelaar gebruiken en werkt het 30sec
Zet je een schakelaar dan blijft door verbonden.


dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 18:55 #1317329

Het doel is dus directe starthulp; niet om de startaccu “bij te laden”. Dat werkt ook niet door accu’s parallel te zetten; is eerder uitgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 19:19 #1317333

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
E ke gebruiker moet een zekering hebben.
Dit om te voorkomen dat een draad breekt of een gebruiker te veel stroom trekt.


Sorry hoor , maar zekeringen zijn er niet voor om gebruikers te beschermen of kabel breuk te voorkomen ?

Zekeringen zijn ervoor om , in geval van kortsluiting , ervoor te zorgen dat de kabels niet gaan gloeien als een brandspiraal en brand veroorzaken !

Daarom gebruik je zekeringen aangepast aan de kabel / draad dikte *niet* aan de gebruikers
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 19:20 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 19:52 #1317343

Nachtvlinder schreef :
Het doel is dus directe starthulp; niet om de startaccu “bij te laden”. Dat werkt ook niet door accu’s parallel te zetten; is eerder uitgelegd.

Nog een keer.
Een lood accu een lege en een volle willen altijd balanceren naar de zelfde voltage .
De lege accu is 9 volt en je volle accu is 12.4volt.
Gaat de stroom naar de lage accu vloeien .
Net zo lang tot dat beide accu gelijkwaardig zijn en dat is dan ongeveer 11volt.
Dus je even 10 tot 15min aan elkaar door verbinden zal er voor zorgen dat de lege accu de voltage omhoog gaat wat er voor zorg dat het makkelijker kan starten
Dan gezamelijk gebruiken om te starten.
Logies ook omdat de kabel van de cyrix nooit niet die hoge start ampere aan kan..
De 30sec knop is alleen maar dat als de accu net niet de motor rond draait de anderen accu net dat zetje kan geven om te starten.

Is je start accu zo dood als en pier gaat de cyrix echt niet de startmoter rond draaien omdat de lege accu een weerstand is geworden .
De cyrix te heet gaat worden en in zijn beveiliging kan slaan
Daarom is het een starthulp en geen start knop.

Dit is mijn ervaring na 20 jaar automonteur te zijn .
En elke keer wagens te starten die te lang als tweedehans verkoop parkeert staan.
Waar je dus niet met een anderen auto met een draaien dynamo met starkabels kan monteren.
Maar dat ik met een losse accu en starkabels rondloopt.
Accu zo dood als een pier en de volle accu gewoon aansluit en laat staan.
En dan stukken makkelijker kan starten dan proberen gelijk te starten met hete startkabels .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 20:00 #1317344

suijkerbuijk schreef :
...Logies ook omdat de kabel van de cyrix nooit niet die hoge start ampere aan kan..
De 30sec knop is alleen maar dat als de accu net niet de motor rond draait de anderen accu net dat zetje kan geven om te starten.

...dan zou je een flinke waarschuwing in de handleiding verwachten om onder geen beding gedurende deze 30s de motor te starten, niet!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 20:06 #1317345

ReneK schreef :
E ke gebruiker moet een zekering hebben.
Dit om te voorkomen dat een draad breekt of een gebruiker te veel stroom trekt.


Sorry hoor , maar zekeringen zijn er niet voor om gebruikers te beschermen of kabel breuk te voorkomen ?

Zekeringen zijn ervoor om , in geval van kortsluiting , ervoor te zorgen dat de kabels niet gaan gloeien als een brandspiraal en brand veroorzaken !

Daarom gebruik je zekeringen aangepast aan de kabel / draad dikte *niet* aan de gebruikers

En wat is kortsluiting?

Als een gebruiker defect raakt en interne kortsluting maakt
Waardoor er meer word gevraagt dan de zekering aan kan.
Dus zekering springt
Mog een kabel breuk onstaan en die word een weerstand gaat de ampère omhoog en de zekering brand door.
De kabel breek af na de zekering tegen massa aan er onstaat kortsluiting .
De zekering branddoor.
Kabels niet goed vast gemonteerd en vallen er uit tegen massa
Zekering gaat kapot.

Zekering dient dus om kortsluiting te stoppen niet om te voorkomen.
Hoe de kortsluiting onstaat is niet van toepassing omdat het altijd na de zekering is.
Dit is de reden dat de zekering zo dicht mogelijk bij de accu moet zijn
Zodat de draad tussen de accu en zekering zo kort mogelijk is.

Is er geen zekering dan blijft de accu stroom leveren tot dat het onderbroken is.
Meestal fik dus alles uit.

Zoals ik al eerder zeg met een accu kan je metaal lassen .
Door gewoon de plus en de min tegen de metaal platen te houden.

Leuke voorbeeld.

dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 20:15 #1317349

Nachtvlinder schreef :
suijkerbuijk schreef :
...Logies ook omdat de kabel van de cyrix nooit niet die hoge start ampere aan kan..
De 30sec knop is alleen maar dat als de accu net niet de motor rond draait de anderen accu net dat zetje kan geven om te starten.

...dan zou je een flinke waarschuwing in de handleiding verwachten om onder geen beding gedurende deze 30s de motor te starten, niet!?

Ligt aan de cyrix.
Heb je een 400a door kan schakelen kan dat .
Er is genoeg ruimte.
Heb je een 120a dan kan je echt geen diesel motor mee starten.
De handleiding is namelijk beperkt.
Een van de reden dat je het door professionele mensen moet laten inbouwen of na vragen.
Heb je een cyrix 120a voor een benzine buitenboord motorje dan zal deze het wel weer aan kunnen zonder problemen.

Alles heeft te maken waar je het voor gaat gebruiken en voor welke doel.

Dus de vraag die je moet stellen is waarom de cyrix dus ook gewoon met een schakelaar door geschakeld kan worden?
Niet om te starten maar om te laden.
Zodat je niet alles hoef uit te bouwen om bij je tweede accu te komen.
Je kan dan tijdelijk de twee accu door verbinden en dan de accu lader op de accu zetten waar je bij kan.
Heb je een zware cyrix dan kan je zelf de motor starten de schakelaar omzetten en je tweede accu door laden.
Mog de cyrix dus niet willen schakelen kan je op die manier forceren.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 20:31 #1317360

Tuurlijk kan je wel een dieseltje wel starten met de Cyrix-120a.

Startmotor van 1,2 kW, Cyrix kan volgens spec’s 5 seconden 150A aan. Dat gaat prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 21:04 #1317369

sjoerd1981 schreef :
Tuurlijk kan je wel een dieseltje wel starten met de Cyrix-120a.

Startmotor van 1,2 kW, Cyrix kan volgens spec’s 5 seconden 150A aan. Dat gaat prima.
denk ik ook , 180A en zelfs 120 moet toch voldoende zijn voor een kleine diesel? Dit draadje was wel leerzaam voor mij en ik denk dat ook voor mij de cytrix ct een prima oplossing is . Ik koop de 230A versie vanwege wat zwaardere startmotor in mijn boot.
Laatst bewerkt: 21 aug 2021 21:05 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 21:04 #1317370

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
suijkerbuijk schreef :

En wat is kortsluiting?

Heb je wel eens bedacht dat in veel gevallen als de zekering er uit gaat dat het doorschavielen of kortsluiting, al dan niet door water in een lasdoos, is van de leiding zelf?

Een zekering dient primair als leiding beveiliging, om te voorkomen dat de leiding niet in rook opgaat en erger veroorzaakt.
een zekering is niet primair bedoeld om een toestel te beveiligen.
Elke gebruiker heeft al een eigen zekering als het geleverd wordt.
Als een gebruiker geen zekering heeft vanaf de leverancier, zit daar al een potentieel probleem.

Ik kies mijn zekeringen op het paneel niet op de gebruiker, maar op de leiding diameter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 21:44 #1317389

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Op mijn boot heb ik geen alternator, maar mijn andere hobby is off-road kamperen. In deze voertuigen is de set-up een beetje gelijk als een zeilboot behalve dat bij een voertuig de motor meestal draait en bij een zeilboot zo min mogelijk. Je moet dus zo veel mogelijk lading in je batterij krijgen in korte tijd (of laden in de haven of zonnepaneel.) Het grote probleem dat ik altijd hoor is dat beide batterijen van de voertuigen met dual set-up niet lang meegaan en voertuigen met 1 grote batterij dat probleem niet hebben, ze kunnen wel niet zo lang blijven kamperen. Meestal is de dual set-up met een relais of scheidingsdiode en een start batterij en leefbatterij. Nu een start batterij en een leefbatterij zijn niet hetzelfde en moeten anders geladen worden, alleen dan kun je de verwachte levensduur van je batterijen bereiken.
In dit filmpje wordt dat eens goed uitgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 22:36 #1317397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
En wat is nou de meerwaarde van dat filmpje boven alles wat we hier al weten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 21 aug 2021 23:16 #1317401

Calidris schreef :
suijkerbuijk schreef :

En wat is kortsluiting?

Heb je wel eens bedacht dat in veel gevallen als de zekering er uit gaat dat het doorschavielen of kortsluiting, al dan niet door water in een lasdoos, is van de leiding zelf?

Een zekering dient primair als leiding beveiliging, om te voorkomen dat de leiding niet in rook opgaat en erger veroorzaakt.
een zekering is niet primair bedoeld om een toestel te beveiligen.
Elke gebruiker heeft al een eigen zekering als het geleverd wordt.
Als een gebruiker geen zekering heeft vanaf de leverancier, zit daar al een potentieel probleem.

Ik kies mijn zekeringen op het paneel niet op de gebruiker, maar op de leiding diameter.

Een zekering heb je nodig om problemen bij kortsluiting te voorkomen. Bij kortsluiting is er een verbinding tussen de + en de - met een heel lage / zonderw eerstand, waardoor de accu maximaal stroom gaat leveren. De stroom loopt zo ver op, dat er componenten stuk zullen gaan; dat kan de accu zelf zijn, maar ook bv de bekabeling. Dat wat het zwakste is, gaat stuk.

De bedoeling van een zekering is, dat dat de zwakste schakel is. Als er om wat voor reden dan ook kortsluiting ontstaat, dan moet de zekering (een paar dubbeltjes) stuk gaan, en niet de accu of andere componenten. Zonder zekering moet je niet gaan werken - dan loop je te grote risico's.


En nee veel spullen zijn niet gezekert en moet je bij de accu zekeren.
Voorbeeld pro auto versterkers die dik 400a trekken.
De zekering pas dan niet in de toestel en moet dan via de bedrading gedaan worden.
Zo zijn er veel meer apparaat die op die manier aangesloten moeten worden.

Dus ook jij heb het mis als je van draad dikte gaat en daar je zekering op uit zoekt. (Betere dikke draad die meer aan kan dan de zekering)
De zekering moet de zwakste zijn en de reden is heel simpel.
Anders smelt je draad mee voor dat de zekering springt
Vaak smelt de behuizing namelijk.
Iets wat je juist weer wilt voorkomen.

www.mvwautotechniek.nl/zekeringen/
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 09:04 #1436936

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik heb ook een cytrix maar de hh accu zit op bat 1 en de start op 2 dit was al zo heb het idee dat de hh niet laad. Kan ik dit omdraaien of ?? Vanaf de dynamo gaat er 1 kabel rechtstreeks naar de boegschroef accu 100 amp en de andere naar start ook 100 amp de hh zijn beide 180amp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 09:26 #1436937

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Tussen de dynamo en boegschroef accu zit ook nog een cytrix heb ik nu gezien

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 09:54 #1436946

Startaccu moet op1. 87
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 10:20 #1436955

marcs schreef :
Ik heb ook een cytrix maar de hh accu zit op bat 1 en de start op 2 dit was al zo heb het idee dat de hh niet laad. Kan ik dit omdraaien of ?? Vanaf de dynamo gaat er 1 kabel rechtstreeks naar de boegschroef accu 100 amp en de andere naar start ook 100 amp de hh zijn beide 180amp.
Waarom denk je dat de HH niet laadt? Voltmeter erop en je weet het zeker. Cyrix moet ook een mindraadje hebben, is die aangesloten?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 10:33 #1436962

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Heb er een viktron shunt tussen zitten voltage hh blijft gelijk bij draaiende motor. Zal start en hh nu eerst omdraaien kijken hoe het dan is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 10:50 #1436965

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
De verbinding van de cyrix tussen dynamo en boegschroefaccu is accu op bat 1 en dynamo op bat 2 staat op beide kanten nu stroom op terwijl motor uit is is dit ook verkeerd om. De dynamo kabel is rechtstreeks met de start accu verbonden en dus via cyrix met de boegschroef lijkt dus parallel geschakeld. Kan ook zijn dat cyrix ertussen zit om bij een kapotte boegschroefaccu de startaccu te beschermen



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 12:02 #1436974

Ik begrijp je uitleg niet helemaal maar bij een later geplaatste boegschroef wordt vaak een cytrix tussen start en boegschroef accu gezet. Dit om boegschroef accu te laden via dynamo. Staat alleen parallel als je de noodstart functie hebt aangesloten en alleen wanneer je die gebruikt (en dus met je boegschroef accu de motor start) , anders niet. Dat heeft op zich dan niets met je HH te maken als je bv een 1,2, both, off schakelaar hebt.
Laatst bewerkt: 12 nov 2022 19:02 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 12:30 #1436976

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Klopt is later geplaatst dus dat zal het zijn het is me nu een stuk duidelijker. Ga kijken of hh ook geladen gaat worden maar nu zeilen ipv motoren.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 16:13 #1437006

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 882
Ik lees vaak dat de Cyrix pas zal sluiten als de accu die direct aan de lader (of dynamo) zit vol is.
Als ik in de technische gegevens kijk zie ik dat vanaf 13V tijdsafhankelijk de Cyrix zal sluiten.
Volgens mij betekent dat in de praktijk dat zodra je de motor start of een lader aanzet, de accus gekoppeld worden. Dat is ook wat ik bij meting aan boord zie gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 12 nov 2022 19:01 #1437053

Volgens mij heb je gelijk . Ontkoppeld bij niet laden ( tenzij je die noodstart gebruikt).

www.bluepowershop.nl/victron-c...te-accuscheider.html
Laatst bewerkt: 12 nov 2022 19:09 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 13 nov 2022 13:23 #1437202

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Even een update de cyrix gaat niet open omdat voltage blijft hangen op 12,6 v. Deze spanning komt van dynamo. Is mijn dynamo nu aan zijn eind of spanningregelaar kapot ?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accuscheiding en Cyrix-CT 13 nov 2022 17:26 #1437292

marcs schreef :
Even een update de cyrix gaat niet open omdat voltage blijft hangen op 12,6 v. Deze spanning komt van dynamo. Is mijn dynamo nu aan zijn eind of spanningregelaar kapot ?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app


Ik zou eerst controleren of je dynamo wel wordt bekrachtigd. Er loopt een draadje vanaf het lampje op je dashboard naar de dynamo. Kijk even of daar wel 12V op staat.
Andere mogelijkheid: je startaccu is erg leeg.

Wat gebeurt er als je er een lader op zet? Willekeurig op welke accu, zodra de spanning hoog genoeg wordt zou de Cyrix moeten sluiten.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl