reuver schreef :
Ik ben voorstander van "het is al lastig genoeg, teken gewoon wat je wil op de kaart en doe dat" omdat dat voorspelbaar is. Of eigenlijk gebruik ik meer "doorvaren op huidige koers" en "windkoers", omdat "varen naar waypoint" in mijn ogen meer geschikt is voor motorboten.
Tenzij je adrena of expedition gebruikt zul je toch zelf nog moeten compenseren voor drift en stroming.
Sinds ik vaar met electronische navigatie in combinatie met een stuurautomaat (die had ik al veel eerder) heb ik werkelijk nog nooit de stuurautomaat naar een waypoint laten sturen.
Dat komt mede omdat ik al heel vroeg in mijn vaarcarrière de risico's daarvan ondervond (zie:
moedwil-en-misverstand.blogspo...naar-denemarken.html)
Maar ik snap de voordelen ervan ook niet, geloof ik.
Ik kijk op de (electronische) kaart, weet waar ik naartoe wil en bepaal een koers over water dat bevaarbaar is en die me in eerste instantie zo goed mogelijk in de richting van mijn doel brengt. Die koers laat ik de AP sturen.
Ik laat me daarbij wèl helpen door de vector die het navigatieprogramma vrij snel daarna toont. Die laat namelijk zien waar je bij het volgen van de ingestelde koers gaat uitkomen. De invloed van de actuele stroom en/of drift is daarin verwerkt. Zonodig corrigeer ik, naar aanleiding daarvan, de koers nog wat.
Na enige tijd controleer ik weer of er verdere aanpassingen aan de koers nodig zijn.
Op het moment dat dit nodig wordt voor het bereiken van het einddoel verander ik van koers.
Dit doe ik ook op langere oversteken. Het zorgt ervoor dat je vrij continue met de navigatie bezig bent. Tussendoor blijft er echt nog ruim voldoende tijd over om koffie te zetten, een boterhammetje te smeren, een beetje rond te kijken en zo meer.
Om die reden heb ik het ook nooit nodig gevonden om een uitgebreid netwerk te bouwen waar alles aan alles hangt. De AP hangt bij mij niet aan het navigatiesysteem. Dat systeem zelf is ook zo simpel mogelijk. Een computer met daaraan een GPS en sinds enige tijd een AIS-ontvanger (die transponder komt nog wel een keer).
Excuses voor deze zijsprong; hij kwam bij op naar aanleiding van wat Reuver schreef over drift en stroming.
As you were and carry on.