Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ?

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 08:45 #1329062

Als je boot zó loefgierig is dat je alleen hoeft te trekken en nooit te duwen kun je de unster methode gebruiken. Aan-de-wind en slecht getrimd zou dat zo kunnen zijn. Beter is dan eerst wat een je trim of zielen te doen uiteraard.

Echter een AP heeft het meeste werk bij ruimte wind en golven uit die richting. Dáár zou je moeten meten dus. In die omstandigheden trek én duw je aan de helmstok.

Verder geef je een les eenheden. Heel fijn, maar maak die grafieken nu eens leesbaar en nuttig. zie voorbeeld Jefa. De asymptotische fit kan in principe niet; de (0,0) punten kunnen fysisch niet vanwege rustverbruik. Ook kan er geen asymptoot zijn waarbij je gratis extra kracht krijgt bij een constant vermogen.

Wat je hiermee wilt aantonen of verduidelijken ontgaat mij.
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 08:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 08:52 #1329066

Zeilprutser schreef :

Ah ,dus toch een typefoutje toen ik de tekst bj de assen in de grafiek gezet heb..
Zo beter?
Maar ik pas hem alleen voor de laatste post met grafieken aan , die eerdere kloppen sowieso niet vanwege de verkeerde slaglengte.
Kan de post heelaas zelf niet meer verbeteren maar misschien kan een moderator dat doen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 08:56 #1329068

nee nu klopt de waarde nog steeds niet het moet 3,6cm per seconde zijn bij 0kg, etc.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 08:56 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 09:02 #1329070

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Dit gaat lijken op een partijtje schroefmaat berekenen door de fabrikanten en verkopers.
Je weet iets maar eigenlijk nog niets.
Pas als je gaat varen weet je het maar goed dan heb je hem al gekocht :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 09:05 #1329072

Nachtvlinder schreef :
Als je boot zó loefgierig is dat je alleen hoeft te trekken en nooit te duwen kun je de unster methode gebruiken. Aan-de-wind en slecht getrimd zou dat zo kunnen zijn. Beter is dan eerst wat een je trim of zielen te doen uiteraard.

Echter een AP heeft het meeste werk bij ruimte wind en golven uit die richting. Dáár zou je moeten meten dus. In die omstandigheden trek én duw je aan de helmstok.

Verder geef je een les eenheden. Heel fijn, maar maak die grafieken nu eens leesbaar en nuttig. zie voorbeeld Jefa. De asymptotische fit kan in principe niet; de (0,0) punten kunnen fysisch niet vanwege rustverbruik. Ook kan er geen asymptoot zijn waarbij je gratis extra kracht krijgt bij een constant vermogen.

Wat je hiermee wilt aantonen of verduidelijken ontgaat mij.

Je verteld hier van alles wat misschien juist is maar wel erg muggezifterig . Maar dat schijnt nu eenmaal jouw aard te zijn . Daar moet je echt eens mee ophouden want dat is niets anders dan iedereen afkatten dei je niet aan staat .

En v.w.b. duwen tegen en trekken aan een helmstok , als je moet duwen is dat natuurlijk hetzelfde als aan de andere kant trekken , en dan is alles weeer hetzelfde , ook dat unstergebruik. Ook vind ik persoonlijk trekken aan een helmstok een stuk prettiger dan er tegen moeten duwen . Daarnaast gaat het bij het bepalen welke stuurautomaat in jouw geval het beste zou zijn niet over het fijnsturen , dat kun je met simpele methoden niet eens meten en op de software in een stuurautomaat heb je ook geen invloed, maar over de maximale krachten die er kunnen optreden , bijv. bij een snelle koersverandering of bij hoger golven die inkomen. Kan natuurlijk nog veel mooier en duurder met een krachtsensor/rekstrookje op de helmstok maar dat is meer wat voro de echte zeeilpuristen en die gebruiken sowieso geen sturuautomaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 09:13 #1329075

holtere schreef :
Dit gaat lijken op een partijtje schroefmaat berekenen door de fabrikanten en verkopers.
Je weet iets maar eigenlijk nog niets.
Pas als je gaat varen weet je het maar goed dan heb je hem al gekocht :laugh:

Als men mijn teksten leest hoop ik dat men tot die conclusie komt maar dat moet dan natuurlijk wel enigszins te onderbouwen zijn, want het zijn grotendeels aannames, ik denk dat het tijd wordt voor een test avondje.
Wil al een paar jaar een zogenaamd kluscafeetje opzetten maar door corona was dat onmogelijk nu is er wel mogelijkheid toe. Misschien eens een testcafeetje voorstellen? (de wintermeeting duurt me nog te lang)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 09:16 #1329076

Zeilprutser schreef :
nee nu klopt de waarde nog steeds niet het moet 3,6cm per seconde zijn bij 0kg, etc.

Nee , dat zou zo zijn als met hardover de volle afstand van bakboord naar stuurboord ( de opeating stroke dus) zou zijn en dat was dus volgens het forum niet juist. Daarnee schijnen ze echter te bedoelen naar een kant. Die 1,8 cm/sec is dus voor een uitslag van 12,5 cm in 6,9 sec en dat is toch echt 1,8 cm/sec. Voor de volle slag ( operating strook) van 250mm zou det inderdaad het dubbele zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 09:19 #1329077

Beste Nachtvlinder en Yellow Boat, probeer een beetje begrip voor elkaar te hebben hoewel er van YellowBoat zijn grafiekjes niks klopt bedoeld hij het goed en weet hij op zich echt wel waar hij het over heeft.
Met een beetje geduld kan hij mogelijk straks wel correcte grafiekjes maken zodat we uiteindelijk wel tot een duidelijk overzicht komen.
Nachtvlinder ziet het praktisch niet voor zich hoe jij nu die Unster zou willen toepassen dat diskwalificeert hem toch ook niet meteen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 09:25 #1329080

Yellow Boat schreef :
Nee , dat zou zo zijn als met hardover de volle afstand van bakboord naar stuurboord ( de opeating stroke dus) zou zijn
Je hebt gelijk dat de fabrikanten de verkeerde termen gebruiken en daardoor wordt je in de war gebracht.
In dit geval bedoelen ze met de hardover time de tijd over de volledige afstand van 250mm.

Kijk je ook nog even naar de watts?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 10:17 #1329095

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Rekenvoorbeeld TP32
Kracht 50 kgf ~ 500 N
Afstand 0.25 meter
Dus energie E = 500 x 0.25 = 125 Joule
In 8 sec
Dus vermogen P = 125 / 8 = 15.5 Watt
Stroomverbruik stel 60% rendement
P(stroom) = 15.5 / 0.6 = 26 Watt
Stel voltage V = 12.5 V
Dan ampere I = 26 / 12.5 = 2 A.
Capaciteiten verbruikt uit accu:
C = 2 x 8 / 3600 = 0.0044 Ah per enkele volle slag van ene boord naar andere boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 10:54 #1329110

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Knoet schreef :
Zeilprutser schreef :
ze hebben het bij Jefa over output torque per meter

Wordt het tijd om ook een topic voor eenhedenpuristen af te splitsen?

Zullen we dan ook gelijk de term "wattage" veroordelen (iets met watten denk ik).
Als we het op vermogen houden klinkt het wat minder amateuristisch en knullig..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 10:59 #1329112

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Ronaldl schreef :
Rekenvoorbeeld TP32
Kracht 50 kgf ~ 500 N
Afstand 0.25 meter
Dus energie E = 500 x 0.25 = 125 Joule
In 8 sec
Dus vermogen P = 125 / 8 = 15.5 Watt
Stroomverbruik stel 60% rendement
P(stroom) = 15.5 / 0.6 = 26 Watt
Stel voltage V = 12.5 V
Dan ampere I = 26 / 12.5 = 2 A.
Capaciteiten verbruikt uit accu:
C = 2 x 8 / 3600 = 0.0044 Ah per enkele volle slag van ene boord naar andere boord.

Héél mooi!
Wat ik hier mis is een randverschijnsel dat vrijwel iedereen last heeft van spanningsval bij de piloot wanneer die een grotere stroom vraagt. Wat voor grafiek of berekening je maakt, hij zal niet lineair worden bij grotere stromen en lagere spanningen bij de piloot. Een dergelijke kromme gooit danig roet in het eten voor de hard-over-time.

Om die reden heb ik direct bij de piloot (TP22) een DC-DC omvormertje geplaatst en blijft de piloot vrijwel altijd op spanning en regageerd dan ook beter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 11:08 #1329113

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@Calidris

Ik ben een leek, dus vergeef me. Wat vorm je om van DC naar DC (welk voltage naar welk voltage)? En wanneer je die van jou er niet tussen zet, welk onderdeel (hardware) doet dan die omvorming?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 11:12 #1329115

Hij heeft er netjes het voltage bij staan, leuke theoretische berekening!
Maar nu de praktijk mag ik een drive zien die met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 50kg kan optillen met een snelheid van 3cm per seconde?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 11:31 #1329118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Beauty schreef :
@Calidris

Ik ben een leek, dus vergeef me. Wat vorm je om van DC naar DC (welk voltage naar welk voltage)? En wanneer je die van jou er niet tussen zet, welk onderdeel (hardware) doet dan die omvorming?

Gr Michel

Zeilprutser geeft het al aan.
Als bij de piloot b.v. 12,5V staat in rust en bij zwaar sturen zoveel stroom verbruikt dat de spanning zakt tot b.v. 11 volt of nog lager (dunne draadjes), dan krijgt de piloot heel veel minder kracht en dus neemt de stuursnelheid af. Om toch de kracht te kunnen leveren gaat de motor nóg meer stroom verbruiken en zakt de spanning nóg verder in.

Een DC-DC omvormer werkt aan de ingang van 7-30 volt en houdt aan de uitgang prima b.v. 14 volt. De piloot merkt dus niets van het spannings verlies.
Aan de ingang van de DC-DC zakt natuurlijk de spanning evengoed fors, maar daar merk je niets van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 21:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 11:37 #1329121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Even extreem voorbeeld, veroorzaakt door te dunne draden.
De 26 watt van RonaldL:

26 watt / 14 volt = 1,85A (uit DC-DC)
26 watt / 11 volt = 2,36A (uit te dunne draden)

De eerlijkheid gebied wel om te vermelden dat aan de ingang van de DC-DC de spanning lager wordt en de stroom hoger. Hou rekening met 15% extra rendement verlies.

Maar de piloot doet het dan perfect! Scheelt ruim een seconde tot bijna 2 seconde in hard-turn-over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 11:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 11:39 #1329122

Stuwkracht van de automaat moet in staat zijn druk op de helmstok op te bouwen. Balansroer ja/nee is dan van grote invloed, oppervlak roerblad, langkeiler/ scheg/ hak wellicht ook. En de balans in de zeiltrim zeker. Wat Timo hierboven (en anderen) aangeven is dat gewicht boot benoemd wordt als een benadering voor die druk op de helmstok. Dat is idd maar zeer de vraag hoe sterk die relatie is..
Op onze skiff is de druk op de helmstok zeer goede indicator voor de balans in de boot (langsscheepse trim, zeilstand, helling. Maar ook of het balansroer helemaal goed omlaag geklapt is. een paar millimeter (minder dan een cm) blad naar achter geeft zeer veel druk (en kan de roerkop doen breken (Wat me ook wel eens overkomen is)).
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 14:25 #1329166

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Natuurlijk zijn de boot/zeil eigenschappen van belang bij de keuze van de stuurautomaat. Die zeil eigenschappen ken ik wel, maar de eigenschappen van de stuurautomaten niet.

Zijn er geen testen van de verschillende helmstok-stuurautomaten gemaakt en ergens beschikbaar? Lijkt me best nuttig. Met de informatie die je nu krijgt van de leveranciers kan je dus echt niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 14:28 #1329167

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Calidris schreef :
Even extreem voorbeeld, veroorzaakt door te dunne draden.
De 26 watt van RonaldL:

26 watt / 14 volt = 1,85A (uit DC-DC)
26 watt / 11 volt = 2,36A (uit te dunne draden)

De eerlijkheid gebied wel om te vermelden dat aan de ingang van de DC-DC de spanning lager wordt en de stroom hoger. Hou rekening met 15% extra rendement verlies.

Maar de piloot doet het dan perfect! Scheelt ruim een seconde tot bijna 2 seconde in hard-turn-over.

Wat voor omvormer is dat dan? Ik zie alleen 24-12 V omvormers staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 14:34 #1329168

Hier zo’n DCDC converter. Galvanisch gescheiden, maar dat heb je voor deze toepassing niet nodig:



Dit is wel symptoombestrijding. De betere oplossing is zorgen voor voldoende dikke kabels. Goedkoper, betrouwbaarder en met een beter rendement.
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 14:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 14:53 #1329174

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142
Dikkere kabels? Die stuurautomaat wordt toch geleverd met een stekkertje en wat dunne draadjes. Lastig om aan die stekker dikkere draden te zetten toch.
Je kan wel de kabels zoveel mogelijk inkorten natuurlijk, dat helpt wellicht ook een beetje
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 14:53 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 16:21 #1329203

ilCigno schreef :
Omdat veruit de meeste zeilers geen idee hebben van de benodigde kracht die een stuurautomaat voor hun specifieke boot moet leveren (ik ook niet) moet er voor de kopers een andere eenheid gekozen worden die wel helpt om een keuze te maken. Omdat grotere zeilboten doorgaans ook krachtigere stuurautomaten vragen is de keuze uit de lengte of het gewicht van de boot, want dat weten de meesten wel.
Verruit de meeste zeilers weten uberhaubt maar bar weinig van hun boot. Gewicht van de boot is niet de meest logische keuze. Richtend moment zou veel logischer zijn, maar wie weet er nu het richtende moment van zijn boot. Daarna de handigste maatvoereing is het aandewindsezeiloppervlak, voor deze moet je echter even uitgaan van niet-planerende boten. Het roeroppervlak en het gedrag van de boot worden beiden bepaald door de hoeveelheid zeil die je op de boot zit (wat weer bepaald word het richtende moment :woohoo: ).

Richtend moment kan tot op zekere hoogte geschat worden aan de hand van het gewicht en de breedte van de boot, maar dat is best listig want de ene rompvorm is zeker de andere niet en veel hangt daarbij af van de vertikale hoogte van het gewichtszwaartepunt van de boot.
Gewicht is dus best een beroerd gekozen maatvoering. Als we bijvoorbeeld 40 voeters gaan vergelijken, dan heeft een lichte boot een snellere automaat nodig als een zware 40 voeter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 16:26 #1329204

pieter2 schreef :
Dikkere kabels? Die stuurautomaat wordt toch geleverd met een stekkertje en wat dunne draadjes. Lastig om aan die stekker dikkere draden te zetten toch.
Je kan wel de kabels zoveel mogelijk inkorten natuurlijk, dat helpt wellicht ook een beetje

Het veel langere stuk tussen accu en drive is bepalend, niet die laatste 30cm. Daar doet die DCDC converter ook niets aan overigens. Bij je kachel en koelkast zorg je ook voor een netcaangelegde installatie toch?
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 16:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 16:44 #1329210

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
pieter2 schreef :
Calidris schreef :
Even extreem voorbeeld, veroorzaakt door te dunne draden.
De 26 watt van RonaldL:

26 watt / 14 volt = 1,85A (uit DC-DC)
26 watt / 11 volt = 2,36A (uit te dunne draden)

De eerlijkheid gebied wel om te vermelden dat aan de ingang van de DC-DC de spanning lager wordt en de stroom hoger. Hou rekening met 15% extra rendement verlies.

Maar de piloot doet het dan perfect! Scheelt ruim een seconde tot bijna 2 seconde in hard-turn-over.

Wat voor omvormer is dat dan? Ik zie alleen 24-12 V omvormers staan.

Het is inderdaad symptoom bestrijding, maar scheelt een hele hoop werk totdat ik er ooit toe kom om de bestaande kabels te vervangen.

Dit gebruik ik nu, gewoon Alie:
nl.aliexpress.com/item/3230039...1.0.0.27424c4djBGfA1

of

nl.aliexpress.com/item/3286208...1.0.0.27424c4dPbXLgV
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat: Waarom verschil in massa boot ? 29 sept 2021 19:38 #1329261

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2142

Bijlage:

Bestandsnaam: komfortfaktoren.xlsx
Bestandsgrootte:31 KB

Erik,
Kan je mij aangeven hoe ik dat richtend moment kan vinden. Hier in bijlage een doc die diverse factoren geeft, maar (nog) geen richtend moment. PS: Het is de contest 29
En wat is dan de relatie tussen richtend moment en de keuze van een stuurautomaat.

Ik heb nu een ST2000+ en merk dat aan de wind bij windkracht groter dan 4 (met bijbehorende golven) hij het heel erg moeilijk heeft (qua kracht) en met halve wind nog moeilijker (loopt steeds uit het roer, terwijl dat met de hand goed gaat).
Voor de wind of bakstag met achterop komende golven is al helemaal een ramp maar dat heeft meer te maken met te langzaam reageren van zo'n eenvoudig apparaatje. Sommige dingen doet een mens blijkbaar toch beter..
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 19:43 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl