Zo , ik ben eens aan het denken en rekenen gegaan want e.e.a. intrigeerde me nogal
Gelukkig staan er in de Simrad manual wat aardige gegevens van het verband kracht en vermogen , zie eerste plaatje . Met die gegevens kun je ook de vermogens berekenen waarmee gestuurd wordt bij de verschillende snelheden . Dat vermogen in Watt is namelijk per definitie gelijk aan kracht * snelheid * G .
Dat betekent bijv. ( zie plaatje) dat het geleverde vermogen ( het opgenomen vermogen is uiteraard beduidend meer door wrijving en efficientie van het motortje) bij de TP32 en 40kg kracht bij 6 sec hart op hart ( 50 cm) gelijk is aan 40*0,5/6*9,8=32,67 Watt .
Nu heb ik van het met die gegevens berekende vermogens een grafiek gemaakt van het verband tussen kracht en snelheid in cm/sec van de TP32 en de TP22 en door de punten een trendlijn laten berekenen.
Wat je nu kunt zien is dat de gespecificeerde kracht dus bij slechts een snelheid van ca. 3 cm/sec wordt geleverd en dat is wel erg langzaam als je beseft dat de totale uitslag naar een zijden 25cm is ( in totaal hart op hart 50cm) .
Eenzelfde plaatje heb ik ook voor de TP22 gemaakt .
Heelaas geeft Raymarine niet die gedetailleerde info over krachten en snelheden maar als je bijv. de maximale kracht van de ST2000 van 77kg zou combineen met de 4,5 seconden snelheid krijg je daar maar liefst een vermogen van 83,4 Watt uit en dat kan , vooral als je daar de evrliezen bij optelt eigenlijk niet kloppen met de vermogens die ze noemen en de amperages die er gemeld worrden door de gebruikers . Logisch ook want dat zou tevens betekenen dat de raymarine bij minder kracht nog veel snelter zou worden en dat is dus niet zo.
Het lijkt er meer op dat de lijn van de Raymarine ST2000 vrijwel gelijk zal lopen met die van de Simrad en er dus weinig verschil tussen die twee is wat ook eigenlijk niet zo raa si als je beseft dat de amperes van die twee merken elkaar ook niet veel ontlopen.
Doe ik hetzelfde bij het vergelijken van de TP22 en de ST1000 dan blijkt hetzelfde .
Samengevat , beide lijken elkaar niet zoveel qua performance te ontlopen .Het schijnt wel dat de TP32 een wat betere efficientie heeft door een ande soort aandrijving wat het benodigde amperage wat lager kan maken of wat misschien wel de reden is van de 85 kg max i.p.v. de 77 kg
Ik zal ook nog even twee plaatjes maken voro de wattages vab beide Simrads.
Ad