Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu EPIRB en AIS-SART vervangen.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 30 okt 2021 23:04 #1336327

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Zie mijn draadje over een MOB1

Open maken; kijken welke batterijen er in zitten; bestellen van de batterijenshop; vervangen; testprocedure uitvoeren.
(Op bijv Noorse sites vond ik ook de originele vervang setjes voor de MOB1).
Bij de MOB1 kan je alleen de batterij-counter niet terugzetten, dus blijft deze aangeven dat de batterij leeg is. Hoe dat te resetten weet ik nog steeds niet.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 23:05 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 30 okt 2021 23:18 #1336328

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ACR EPIRB's mogen na 10 of 12 jaar na productie geen nieuwe batterijen meer hebben. Dit is voorschrift vanuit de fabriek.Kijk even goed op de zijkant naar de productie datum van de epirb (niet de batterij).
Weatherdock weet ik niet en kan ik niet oordelen.

Het hangt er natuurlijk van af wat je voor ogen hebt met een EPIRB.
Als je het allemaal niet zo nauw neemt voor je zelf en opvarenden, dan rommel je gewoon wat aan. Maar dáár ligt nu precies het pijnpunt, waarom en voor wie heb je een EPIRB?
Als je alleen vaart is het je eigen verantwoording. Als je met anderen mensen vaart is het een andere zaak. Opvarenden kunnen verwachten dat je spullen tiptop in orde hebt, terwijl je maar wat gekunsteld hebt met batterijen. Door zelf wat te knutselen is r kans dat het gewicht anders is en er bepaalde beveiligings elementen niet geplaatst worden in een battery-pack

Voor de ACR:
- De Epirb moet n.l. opnieuw geballast worden na het plaatsten, ivm verschillende gewichten van de nieuwe batterijen. Anders drijft hij op zijn kant.
- Je kan er zelf geen nieuwe pakking voor krijgen, dus gaat de oude pakking er weer in, dan is de kans erg groot dat de EPIRB niet dicht is. Ook ben je zelf niet in staat op een druktest uit te voeren in een drukketel of met een speciaal drukventiel in het huis.
- Je kan zelf geen test doen op de werking, de gecertificeerde dealer kan dat wel.
- Zelf kan je niet de verschillende schuifjes en klepjes krijgen/vervangen, dit ivm UV licht worden ze bros. Soms verpulveren ze als ze in de werkplaats komen en gaan dan af.
- Zelf kan je niet uitlezen via meet apparatuur of de batterijvervanging geslaagd is.
- Je kan zelf niet de battery counter resetten.

Maar ja, voor sommige mensen is dat minder belangrijk.

En inderdaad is een nieuwe EPIRB, naar de huidige stand der techniek en met garantie, niet veel duurder dan een batterijwissel.
Bij bepaalde merken kan je de batterij extern zelf verwisselen, zonder comprissen. Bij nóg nieuwere typen is de battery life >10 jaar, die kunnen niet eens meer open.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 23:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 10:49 #1336407

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Tja de uitleg is verhelderend, en ontnuchterend.
Iets wat ze je dus niet vertellen als je zo een (on)ding aankoopt is dat het eigenlijk maar voor X jaren goed is, en dat je dan de keuze hebt tussen een duur herstel of een bijna even dure vervanging. Dat is nu uitgerekend de manier om mensen de aankoop van zo een toestel te ontraden.

Ik ben in ieder geval blij dat ik zo een toestel niet gekocht heb.

Voor pleziervaarders heeft zo een toestel ook alleen bij grotere tochten op zee enige bijgevoegde waarde.
Het is buitengewoon jammer dat je zo iets niet kunt huren voor de tijd dat je effectief op reis gaat. Ik denk dat dit de betrouwbaarheid en de veiligheid meer dienen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 10:53 #1336411

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3613
Tony2920 schreef :
Tja ..
Het is buitengewoon jammer dat je zo iets niet kunt huren voor de tijd dat je effectief op reis gaat. Ik denk dat dit de betrouwbaarheid en de veiligheid meer dienen.

Huren kan zeker,
geen reclame, geen binding mee maar voorbeeld:
www.josboone.nl/klantenservice/verhuur

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 16:32 #1336501

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
De procedure die Calidris beschrijft klopt helemaal en dat maakt het arbeidsintensief en duur.
Je moet alles hebben om die testen uit te voeren bij het vervangen van de batterij: 406MHz, 121,5Mhz (in de kooi van Faraday), algemene test mode, flashlights, batterij spanningen, ook de apparatuur voor overdruk en onderdruk testen en meten, alle test resultaten documenteren om later als er een unit de fout in gaat het allemaal terug te kunnen traceren.

Ik heb zelf een bedrijf dat EPIRB's en PLB's produceert en ik ben verschillende malen door het productie process heen gegaan of en hoe we dit kunnen vereenvoudigen maar we hebben de oplossing nog niet gevonden.

Bijlage foto's van de leaktester en transmitter test.

foto met privacy gevoelige informatie verwijderd
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 17:57 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 18:11 #1336537

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Tony2920 schreef :
Tja de uitleg is verhelderend, en ontnuchterend.
Iets wat ze je dus niet vertellen als je zo een (on)ding aankoopt is dat het eigenlijk maar voor X jaren goed is, en dat je dan de keuze hebt tussen een duur herstel of een bijna even dure vervanging. Dat is nu uitgerekend de manier om mensen de aankoop van zo een toestel te ontraden.

Iedereen die een EPIRB heeft, heeft ook marcom-B of A. Het behoort bij de stof van deze 2 certificaten dat er een "battery expiry" date van toepassing is.
Iedereen met een marcom certificaat weet dit dus.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 19:24 #1336553

  • svenkei
  • svenkei's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
"Calidris" hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Allemaal heel duidelijk.

De apparatuur op mijn schip waren onderdeel van de inventaris bij aanschaf. Net zoals de vorige eigenaar wil ook ik het schip gebruiken voor lange reizen over zee. Wat mij bereft is de EPIRB daarbij een zeer belangrijk onderdeel van de veiligheidsuitrusting. Daarop neem ik geen concessies dus ga ik over op de aanschaf van een nieuwe EPIRB.

Ik heb marcom-B en weet van de "battery expiry" date. Dat is ook de aanleiding van mijn vraag. Maar de marcom-B documentatie zegt niets over de procedure van accu vervanging en zeker niet over de (hoge) kosten daarvan. Naïef gesteld zou ik zeggen dat dit hele proces makkelijk kan zonder inbreuk te doen op de veiligheid/betrouwbaarheid van het geheel. Dat zou zeer goed zijn voor de waarde van de investering (apparaat is nog prima) en helpen de wegwerpmaatschappij tegen te gaan. In principe is het apparaat wat ik nu heb "waardeloos" geworden en dat zou het niet moeten zijn.

Natuurlijk kunnen we met zijn alle afspreken dat omwille van de betrouwbaarheid van dit essentiele apparaat voor de veiligheid het een afgesproken levensduur heeft. Bij aankoop de duidelijke boodschap "na bijvoorbeeld 10 jaar" apparaat afvoeren en een nieuwe kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 19:35 #1336558

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
helpen de wegwerpmaatschappij tegen te gaan.

Een gotspe, daar valt elk zeiljacht onder. Er is geen enkel jacht op de wereld noodzakelijk om te overleven en elk jacht vormt een overbodige belasting op het milieu.

Ook die van mij en jou. Maar dat weten we en gaan er allemaal, ook ik, vrolijk mee verder. Dus dat soort argumenten zijn een soort drogreden...

B)

Maar er waren dus EPIRB's die je zelf wel kon verwisselen zonder openen. De ACR is daarvoor te oud.
Waren, omdat dat type is vervangen door een vaste battery die je gewoon na 10 jaar moet afvoeren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 19:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 19:44 #1336564

  • svenkei
  • svenkei's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Tenzij het jacht ook je woning is met dito keuzes wat betreft footprint. Het is een terecht argument wat mij betreft. Meer woorden ga ik daar niet aan wijden, topic voor een ander discussie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 19:53 #1336568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
svenkei schreef :
Tenzij het jacht ook je woning is met dito keuzes wat betreft footprint. Het is een terecht argument wat mij betreft. Meer woorden ga ik daar niet aan wijden, topic voor een ander discussie.

Zo kan je je er ook van af maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 20:51 #1336581

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Tja de uitleg is verhelderend, en ontnuchterend.
Iets wat ze je dus niet vertellen als je zo een (on)ding aankoopt is dat het eigenlijk maar voor X jaren goed is, en dat je dan de keuze hebt tussen een duur herstel of een bijna even dure vervanging. Dat is nu uitgerekend de manier om mensen de aankoop van zo een toestel te ontraden.

Iedereen die een EPIRB heeft, heeft ook marcom-B of A. Het behoort bij de stof van deze 2 certificaten dat er een "battery expiry" date van toepassing is.
Iedereen met een marcom certificaat weet dit dus.....

Maar bij de verkoop wordt niet duidelijk gemaakt dat na de battery expiry date je voor kosten staat die even hoog zijn als de aanschaf van een nieuw toestel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 20:55 #1336583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Nou..., dat vind ik een beetje spijkers op laag water zoeken. Als je een auto koopt, wordt ook niet op voorhand vermeld wat bandenwissel of groot onderhoud kost. Even zo met een schip, daar is het nog veel erger. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 20:58 #1336585

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
svenkei schreef :
"Calidris" hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Allemaal heel duidelijk.

De apparatuur op mijn schip waren onderdeel van de inventaris bij aanschaf. Net zoals de vorige eigenaar wil ook ik het schip gebruiken voor lange reizen over zee. Wat mij bereft is de EPIRB daarbij een zeer belangrijk onderdeel van de veiligheidsuitrusting. Daarop neem ik geen concessies dus ga ik over op de aanschaf van een nieuwe EPIRB.

Ik heb marcom-B en weet van de "battery expiry" date. Dat is ook de aanleiding van mijn vraag. Maar de marcom-B documentatie zegt niets over de procedure van accu vervanging en zeker niet over de (hoge) kosten daarvan. Naïef gesteld zou ik zeggen dat dit hele proces makkelijk kan zonder inbreuk te doen op de veiligheid/betrouwbaarheid van het geheel. Dat zou zeer goed zijn voor de waarde van de investering (apparaat is nog prima) en helpen de wegwerpmaatschappij tegen te gaan. In principe is het apparaat wat ik nu heb "waardeloos" geworden en dat zou het niet moeten zijn.

Natuurlijk kunnen we met zijn alle afspreken dat omwille van de betrouwbaarheid van dit essentiele apparaat voor de veiligheid het een afgesproken levensduur heeft. Bij aankoop de duidelijke boodschap "na bijvoorbeeld 10 jaar" apparaat afvoeren en een nieuwe kopen.

En dan zou er ook voor moeten gezorgd worden dat deze apparaten zo gebouwd worden dat ze na de nuttige levensduur volledig hergebruikt kunnen worden.
We hebben qua duurzaamheid nog heel wat te doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 21:02 #1336586

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Calidris schreef :
Nou..., dat vind ik een beetje spijkers op laag water zoeken. Als je een auto koopt, wordt ook niet op voorhand vermeld wat bandenwissel of groot onderhoud kost. Even zo met een schip, daar is het nog veel erger. :unsure:

Nou hier kan ik dan weer niet mee eens zijn. Je weet wel ongeveer wat een onderhoud kost, en ook de prijs of ten minste de orde van grote, van een set banden is door de meeste mensen wel gekend.
Niemand al ook accepteren dat een groot onderhoud net zo duur uitvalt als een nieuwe wagen.
Dus dat argument van jou houd geen steek.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 31 okt 2021 21:40 #1336592

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Tony2920 schreef :
Calidris schreef :
Nou..., dat vind ik een beetje spijkers op laag water zoeken. Als je een auto koopt, wordt ook niet op voorhand vermeld wat bandenwissel of groot onderhoud kost. Even zo met een schip, daar is het nog veel erger. :unsure:

Nou hier kan ik dan weer niet mee eens zijn. Je weet wel ongeveer wat een onderhoud kost, en ook de prijs of ten minste de orde van grote, van een set banden is door de meeste mensen wel gekend.
Niemand al ook accepteren dat een groot onderhoud net zo duur uitvalt als een nieuwe wagen.
Dus dat argument van jou houd geen steek.

1. de prijs van een batterij wissel is al bekend als je hem koopt en komt niet uit een hoge hoed. Dat een normale winkel niet altijd ter zake kundig genoeg is op alle vlakken, is een algemeen bekend feit.

2. De prijs van een batterijwissel is al 25 jaar op hetzelfde niveau, dus daar valt niet over te klagen. Elk nieuw type EPIRB was weer goedkoper dan de vorige.

Ik vind je opmerking dus wel wat naief, dat had ik niet van je verwacht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 01 nov 2021 10:55 #1336670

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Calidris schreef :
Iedereen die een EPIRB heeft, heeft ook marcom-B of A. Het behoort bij de stof van deze 2 certificaten dat er een "battery expiry" date van toepassing is.
Iedereen met een marcom certificaat weet dit dus.....

Veel certificaten, ook Marcom-B, hebben een memory expiry date.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 01 nov 2021 11:10 #1336675

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Arcadia schreef :
Calidris schreef :
Iedereen die een EPIRB heeft, heeft ook marcom-B of A. Het behoort bij de stof van deze 2 certificaten dat er een "battery expiry" date van toepassing is.
Iedereen met een marcom certificaat weet dit dus.....

Veel certificaten, ook Marcom-B, hebben een memory expiry date.

Ja, dat laatste word ook onderkend door de overheden, vandaar dat in de nabije toekomst je elke 5 jaar opnieuw examen moet doen. Zoals in buitenlanden al gebruikelijk is.

Ik moest vorig jaar een opleiding doen in Denemarken voor DNV radio surveyor en daar was een geldig marcom-A certificaat voor nodig. Mijn certificaat uit 1995 werd dus niet erkend, er moest echt een speciale verklaring van Agentschap Telecom aan te pas komen om te verklaren dat het in Nederland (nog) levenslang is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 11:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 01 nov 2021 11:24 #1336679

Goede zaak, te vaak komen hier vragen langs die men had moeten weten. Ook voor mij geldt dat merk ik. Het gaat over veiligheid tenslotte niet over stomme weetjes… Of ook wel… Een beetje!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 01 nov 2021 11:30 #1336680

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Nachtvlinder schreef :
Goede zaak, te vaak komen hier vragen langs die men had moeten weten. Ook voor mij geldt dat merk ik. Het gaat over veiligheid tenslotte niet over stomme weetjes… Of ook wel… Een beetje!?

Ja en nee. Dat mensen niet alles paraat hebben en houden is normaal, maar dan moet er bij het noemen wel weer een "aha erlebnis" ontstaan. En niet de schuld geven aan een zieluge winkel verkoper die vergeten heeft te vertellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 01:08 #1337361

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Misschien nog even ter aanvulling: het is niet alleen de batterijwissel van een EPIRB die duur is, ook het opnieuw laten programmeren is kostbaar. Dat maakt dat het kopen van een tweedehandse EPIRB vrijwel nooit lonend is. Ze worden met enige regelmaat aangeboden op MP (steevast "zo goed als nieuw, nooit gebruikt") en ik denk telkens "straks voelt iemand zich vreselijk bekocht als hij of zij in de winkel staat met z'n tweedehandsje om hem te laten programmeren en de accu te vernieuwen". Als je zo'n ding wilt hebben kan je (helaas) beter gewoon altijd een nieuwe kopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 06:32 #1337371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ilCigno schreef :
Misschien nog even ter aanvulling: het is niet alleen de batterijwissel van een EPIRB die duur is, ook het opnieuw laten programmeren is kostbaar. Dat maakt dat het kopen van een tweedehandse EPIRB vrijwel nooit lonend is. Ze worden met enige regelmaat aangeboden op MP (steevast "zo goed als nieuw, nooit gebruikt") en ik denk telkens "straks voelt iemand zich vreselijk bekocht als hij of zij in de winkel staat met z'n tweedehandsje om hem te laten programmeren en de accu te vernieuwen". Als je zo'n ding wilt hebben kan je (helaas) beter gewoon altijd een nieuwe kopen.

Dat is relatief denk ik. Het lijkt het, door toeval, dat oranje epirb's kennelijk duurder zijn dan gele?
Nu is voor ZF elke cent teveel, maar het is toch niet meer dan billijk dat er een vergoeding gevraagd wordt als bijdrage voor de gereedschappen, licht, huisvesting, scholing etc.
Je hebt het over een paar tientjes......en krijg je er ook nog en uitdraai van de functietest/programmering bij.

:unsure:

Ik heb geen idee welke tarieven elders in de watersport gerekend worden ?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 06:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 07:06 #1337373

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Calidris schreef :
ilCigno schreef :
Misschien nog even ter aanvulling: het is niet alleen de batterijwissel van een EPIRB die duur is, ook het opnieuw laten programmeren is kostbaar. Dat maakt dat het kopen van een tweedehandse EPIRB vrijwel nooit lonend is. Ze worden met enige regelmaat aangeboden op MP (steevast "zo goed als nieuw, nooit gebruikt") en ik denk telkens "straks voelt iemand zich vreselijk bekocht als hij of zij in de winkel staat met z'n tweedehandsje om hem te laten programmeren en de accu te vernieuwen". Als je zo'n ding wilt hebben kan je (helaas) beter gewoon altijd een nieuwe kopen.

Dat is relatief denk ik. Het lijkt het, door toeval, dat oranje epirb's kennelijk duurder zijn dan gele?
Nu is voor ZF elke cent teveel, maar het is toch niet meer dan billijk dat er een vergoeding gevraagd wordt als bijdrage voor de gereedschappen, licht, huisvesting, scholing etc.
Je hebt het over een paar tientjes......en krijg je er ook nog en uitdraai van de functietest/programmering bij.

Een paar tientjes? Ik begrijp het niet meer, want een paar berichten hiervoor schreef je:

Calidris schreef :
En inderdaad is een nieuwe EPIRB, naar de huidige stand der techniek en met garantie, niet veel duurder dan een batterijwissel.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 07:06 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 09:54 #1337414

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
wees ook voorzichtig wat er op MP en FB aan tweede hands of goedkope nieuwe EPIRB's en PLB's aangeboden wordt.

We misten in mei dit jaar 5 EPIRB's. Die waren tijdens het transport in Nederland "van de truck afgevallen". Plotseling stonden er vorige maand 5 jacht eigenaren in de UK voor de deur of we die even konden programeren want ze deden het niet.
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 09:56 door Seep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 10:28 #1337418

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Arcadia schreef :
Calidris schreef :
ilCigno schreef :
Misschien nog even ter aanvulling: het is niet alleen de batterijwissel van een EPIRB die duur is, ook het opnieuw laten programmeren is kostbaar. Dat maakt dat het kopen van een tweedehandse EPIRB vrijwel nooit lonend is. Ze worden met enige regelmaat aangeboden op MP (steevast "zo goed als nieuw, nooit gebruikt") en ik denk telkens "straks voelt iemand zich vreselijk bekocht als hij of zij in de winkel staat met z'n tweedehandsje om hem te laten programmeren en de accu te vernieuwen". Als je zo'n ding wilt hebben kan je (helaas) beter gewoon altijd een nieuwe kopen.

Dat is relatief denk ik. Het lijkt het, door toeval, dat oranje epirb's kennelijk duurder zijn dan gele?
Nu is voor ZF elke cent teveel, maar het is toch niet meer dan billijk dat er een vergoeding gevraagd wordt als bijdrage voor de gereedschappen, licht, huisvesting, scholing etc.
Je hebt het over een paar tientjes......en krijg je er ook nog en uitdraai van de functietest/programmering bij.

Een paar tientjes? Ik begrijp het niet meer, want een paar berichten hiervoor schreef je:

Calidris schreef :
En inderdaad is een nieuwe EPIRB, naar de huidige stand der techniek en met garantie, niet veel duurder dan een batterijwissel.

Het onderwerp van ilCigno was omprogrammeren, niet batterijwissel!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 10:40 #1337423

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Seep schreef :
wees ook voorzichtig wat er op MP en FB aan tweede hands of goedkope nieuwe EPIRB's en PLB's aangeboden wordt.

We misten in mei dit jaar 5 EPIRB's. Die waren tijdens het transport in Nederland "van de truck afgevallen". Plotseling stonden er vorige maand 5 jacht eigenaren in de UK voor de deur of we die even konden programeren want ze deden het niet.

Vreemd , ik dacht dat ze in de UK niet aan programmeren doen ? Dit is hoe ik het begrijp in de UK :

Je geeft het HEX nummer door aan OFCOM en dat HEX nummer wordt dan gekoppeld aan je boot mmsi

Of hebben NL epirbs een HEX die niet in de UK geaccepteerd worden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl