Een projectje eigenlijk, omdat het interessant en leerzaam is en omdat het mij een gratis(!!) Heltec balancer boardje oplevert
Onlangs heb ik een capaciteitstest op mijn (als nieuw verkochtte maar gebruikte) Chinese 3.2V 280Ah cellen uitgevoerd.
Daarbij bleek dat ik 260Ah uit deze cellen kon trekken, totdat cel 4 als eerste instortte tot 2.5V en het BMS het ontladen (zoals bedoeld) stopte.
Er zijn in dat stukje in het
lekendraadje een aantal suggesties gedaan die verklaren dat mijn pakket maar 93% van haar nominale 280Ah capaciteit haalde. Samengevat:
- Het pakket was niet volledig topbalanced
- Het pakket was niet volledig vol geladen bij start van de test
- De gebruikte cellen zijn niet gematched/deels "versleten", waarbij cel 4 de laagste capaciteit had
- Meetfouten
Over (1) en (2): ik heb quick-and-dirty gebalanceerd met als eindresultaat een gemiddeld celvoltage van 3.55V, laadstroom <1A en celverschillen <5mV:
Eerst handmatig topgebalanceerd door (gewoon in serie, mét BMS) te laden tot 3.55V per cel; eerst met volle 35A laadstroom en toen de eerste cel eruit begon te lopen begrensd op 2A. Mijn BMS balanceert passief met 200mA dus dat schiet niet zo op voor dit doel. Daarom met 5m 1.5mm2 kabel telkens de volste cel gebleed tot deze weerstandskabel te heet werd of de deltaV minder dan 10mV werd.
Na een kwartiertje spelen (telkens de cel met de hoogste spanning wat ontladen...) had ik elke cel op 3.55V met een deltaV van nog maar 5mV. De resulterende laadstoom was op dat moment afgenomen tot onder 1A, dus heb ik geconcludeerd dat ik de bank wel als "vol en gebalanceerd" mocht beschouwen.
Nardus is zo vriendelijk geweest mij een 4S Heltec aktief balancer boardje te schenken op voorwaarde dat we deze case (=mijn matige pakket) gebruiken om aan te tonen wat dit boardje nu kan betekenen om de netto beschikbare capaciteit van een niet-gematcht pakket te verbeteren (3).
Ook zou het kunnen zijn dat (1) en (2) verbeterd kunnen worden door dit boardje in te zetten. De passieve balancer in mijn BMS doet maar 200mA; de Heltec 5A.
Voor (1) en (2) is het voldoende de Heltec alleen tijdens het laatste deel van de laadcycle aan te zetten. (3) Vereist een continue inschakeling, zodat cel 4 opgepept wordt wanneer deze dreigt in te storten (=als eerste onder 2.5V zou zakken). Andy van YT off-grid garage heeft (of denkt te hebben...) ervaren dat een permament aangesloten aktieve balancer een initieel goede top-balancing kan verstoren:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ceer-bordjes#1334520
In dit draadje wil ik met jullie de test definieren en uitvoeren. Als we eruit zijn hoe de test eruit ziet ga ik die uitvoeren.
"Onderzoeksvragen" op basis van mijn pakket:
- Hoe veel extra netto capaciteit levert het pakket bij 100% doorladen met geintergreerd topbalancen met de Heltec in vergelijking met mijn quick-and-dirty topbalancen?
- Wat draagt het inzetten van dit boardje tijdens het ontladen bij om het pakket aan de onderkant gemiddeld verder uit te kunnen putten/cel 4 te ondersteunen?
Voorgesteld testplan, uitgaande van hoe het pakket nu is (na vorige test zo'n 25% opgeladen voor ik de lader uitgezet heb).
Om de Heltec de kans (=voldoende tijd...) te geven te top balancen, dient de absorptiespanning zo te zijn dat de tailcurrent lager ligt dan die 5A die de Heltec kan transporteren. De Heltec moet letterlijk "in charge" raken
Uitgaande van
deze tabel geldt voor mijn pakket bij 3.45V per cel een tailcurrent tussen 0.9 en 1.4% (hangt af van merk cel - ik heb deze gegevens niet voor mijn cellen).
Als ik mijn pakket laad met 3.45V absorptiespanning
moet ik het laden dus stoppen als de stroom onder 2.5 - 3.9A is gezakt. Dan is het pakket namelijk vol en leidt langer laden tot schade. Eigenlijk is die tailcurrent dat nog steeds hoger dan geschikt voor de Heltec, maar gevoelsmatig vind ik een nog lagere absorptiespanning wel heel laag worden.
Ik wil de bulkstroom op 35A laten staan (die waarde wil ik aan boord gaan gebruiken en lager instellen maakt de testen wel erg tijdrovend)
Hieronder de voorgestelde deeltesten:
Huidige topbalans vaststellen
- Doorladen tot pakketspanning van 13.8V (3.45V per cel) en stoppen wanneer stroom < 2.5A
- Celspanningen noteren - hopelijk schiet er niet 1 cel boven 3.65V en grijpt het BMS niet in
Doorladen met aktief balanceren tot 100% SOC
- Heltec aanzetten en wachten
- Naar verwachting stort voor elke getransporteerde Ah de hoogste celspanning verder in dan de laagste celspanning stijgt. De pakketspanning zal dus dalen
- Lader na stabilisatie aanzetten en wachten tot tailcurrent onder 2.5A is gezakt
Vaststellen capaciteit uitgaande van een 100% vol en topbalanced pakket
- (Indien nodig) accumonitor resetten op 100% SOC/0Ah consumed
- Heltec uitzetten
- Inverter met heatgun aanzetten en met 16-18A ontladen tot BMV ingrijpt
- Capaciteit aflezen. Hoger dan 260Ah betekent dat topbalans is verbeterd tov eerdere methode
Vaststellen capaciteit uitgaande van een 100% vol en topbalanced pakket EN permanent aangesloten aktieve balancer
- Pakket opladen (met eerdere instellingen)
- Topbalans aflezen (geen onderdeel van testvragen maar zegt iets over mijn cellen)
- Heltec aanzetten
- Ontladen als hiervoor. Hoger dan de test hiervoor betekent dat Heltec zin heeft
- Heltec aan laten staan en weer opladen. Hoe is de topbalans? Verlopen of nog in orde?
Graag schieten op wat in je opkomt. Discussieren na afloop van de test zou alleen moeten gaan over de te trekken conslusies, niet over het testplan
Dat dient zo scherp mogelijk te zijn. Ik wil achteraf vooral geen discussie over de laadinstellingen; daarom daar graag nu al op schieten!