rooiedirk schreef :
Ik ben hier nogal fel op. Ik heb heel veel zeemijlen gemaakt, en als je met een vrachtschip met 15kn op een jacht afkomt, dan is die verplichte 2nM zichtbaarheid al veels te weinig. En als je dan ook nog geen kleur kan onderscheiden wordt het erg moeilijk om te bepalen of en hoe je moet uitwijken.
Hmm. Wat me tegenvalt is dat de grote merken (zoals aguasignal) weinig innovatief zijn qua zichtbaarheid.
Daar bedoel ik mee dat men trots zegt dat de driekleur een verbruik heeft van 1,9 watt. En net aan de 2nm qua zichtbaarheid komen.
Waarom zo extreem bezuinigd op verbruik? Van 25 watt naar 1,9 watt met zelfde zichtbaarheid is natuurlijk heel mooi qua verbruik. Maar qua zichtbaarheid is er nul vooruitgang. Jaja, alle certificaten, en voldoe precies aan de minimale regels. Maar dat kan toch wel beter?
Het zou mooi zijn als er een versie komt die bijvoorbeeld 4 of 5 watt verbruikt, maar met een veel betere zichtbaarheid (zwaardere LED met meer lumen)
4 of 5 watt is ook best overkomelijk lijkt me, (zeker met alle LiFePo4 accu waar menigeen mee rondvaart, dan is verbruik geen issue).
In een ander draadje (waar ik het aardig voor m’n kiezen kreeg bij een testje, een linkje staat eerder in dit draadje), heb ik eens in een aantal oude boordlichten waar normaal een 10 watt gloeilamp ingaat, een witte 6 watt cree led in gestopt. Gewoon een testje hè, was geen driekleur ofzo. (voordat iedereen weer uit de slof schiet). Ik was echt verbaasd over het verschil in lumen tussen die twee… heb in de haven weleens getest op 200 meter afstand. Die 6watt led was echt veeeeel beter te zien dan de gloeilamp van 10 watt (en ja, groen bleef groen, rood bleef rood, led zitten achter een gekleurde lens).
Vandaar dat ik niet snap dat de gecertificeerde lantaarns een LED hebben die net aan voldoet qua zichtbaarheid.
Zeker als de ervaren mensen die op hele grote schepen varen op dit forum zeggen dat 2nm eigenlijk al te weinig is. Met het LED tijdperk zouden de regels eigenlijk opgetrokken moeten worden naar 3 of 4nm.
En voor de meeste mensen die bijna altijd overdag varen, is een (goedgekeurde) AIS transponder misschien wel de beste investering in veiligheid. Kan de meneer in het grote schip gewoon op z’n schermpje zien wat je koers en snelheid is… dag en nacht…