Erikdejong schreef :
Zoetwater is minder geleidend als zoutwater en daarom wil je anodes die 'gevoeliger' zijn. Echter als je een perfect gebouwde boot hebt dan heb je helemala geen anodes nodig en zullen zelfs de minst waardige anoden niet weg vreten.
Erik, kun je mij in deze op weg helpen in het wegstrepen van factoren? Onze polyester zeilboot lag op zoet water, af en toe een paar dagen op zout. Stalen schroefas, bronzen schroef, messing schroefas-lager. De schroefas zelf elektrisch geïsoleerd van de motor / elektrische installatie door de flexibele koppeling (rubber). Start-accu en boordnet gescheiden. Om de schroefas een zinken schroefas-anode die jaarlijks wat inteerde maar niet zo sterk dat vervanging nodig was.
Sinds begin dit jaar liggen en varen we meer (weken) op brak en zout water, maar sindsdien gaat het hard met de zinken schroefas-anode. Na een jaar drastisch aan vervanging toe. Aan het boordnet is alleen een zonnepaneel toegevoegd, zonder verbinding met startaccu / motor. (de enige verbinding kan zijn via de walstroom-acculader die serviceaccu en startaccu laadt).
Andere gedachtegang: kunnen omliggende schepen / de drijvende steiger van invloed zijn? Gewoonlijk liggen wij niet aan de walstroom, alleen wanneer we een dag aan boord zijn. We liggen dan op zoet water. Nogmaals, er is een reden waarom het ineens hard gaat met interen van de zinkanode.
Of toch de aangroeiwerende verf? Koperhoudende Micron LZ …