Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Anode zoutwater op zoetwater

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 18:16 #1383059

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293


Weet iemand of een anode voor op zout water voldoende op zoet werkt?
De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk veel op zout gevaren en ik lig nu op zoet.
De anode is bijna niet aangetast, maar het kan ook zijn dat hij vrij nieuw is. Indien nodig vervang ik hem voor een anode speciaal voor zoetwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 18:19 #1383061

Weet je van welk materiaal hij gemaakt is?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 18:19 #1383062

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Waarschijnlijk is het een zink-anode. Een aluminium-anode werkt op zoet water beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 18:23 #1383063

Kan je zien van welke materiaal hij is?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 18:31 #1383066

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Nee ik zou niet weten welk materiaal het is. Dat zou het een stuk makkelijker maken. Er staat verder niets op. Ik heb ook gehoord dat een anode als deze sowieso minder doet dan een anode op de schroef. Maar volgens mij heeft deze gewoon een andere functie dan die op de schroef. We hebben er twee.
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 18:34 door fpb10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 18:52 #1383069

Meestal is het zink (voor zout water), of aluminium (voor zoet water).

Zink is veel zwaarder dan aluminium.
Ik zie dat de op de huid gelaste draadeindes aardig roestig zijn. Dat bevordert een goede geleiding niet (en is nodig voor een goede werking…)

Dus beginnen met de anodes eraf te halen. Kan je gelaste draadeindes met een staalborstel mooi blank borstelen.
Voel je gelijk het gewicht van de anodes. Moet licht aanvoelen. Zo niet, of twijfel je, dan twee van deze monteren:

www.josboone.nl/recreatie/moto...-bolt-on-anode-026kg

Dus aluminium.
En elk jaar controleren. Moeten aangetast worden! (Beetje wittige rommel erop). Elk jaar rommel met staalborstel eraf borstelen. Totdat er geen anode meer is (50% weg ofzo). Dan nieuwe monteren.

Bij monteren geen vet, of verf gebruiken. Kaal staal van de op de huid gelaste draadeindes, op kaal staal van de anode. Ook anodes niet schilderen, ook geen sntifouling ofzo…
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 18:56 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 19:48 #1383084

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Bedankt voor de tips!
De roestvorming laat inderdaad zien dat de anode niet helemaal goed z’n werk doet.
Had hem eraf gehaald en hij is best zwaar.
Moeten de moeren thermisch verzinkt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 19:59 #1383089

Als de boot alleen maar op zoet water komt, dan magnesiumanodes. Die zijn agressief genoeg om te werken op het slecht geleidende zoete water.
Als je af en toe ook op zout komt, dan is het magnesium te snel weg. Kies dan voor aluminiumanodes.
Zink werkt alleen maar op zout, doet niks op zoet. Jouw anodes zijn van zink.

Zet ze maar vast met gewone huis-tuin en keukenboutjes/moertjes. Er zijn mensen die beweren dat de anodes in een adembenemend tempo wegrotten als ze met rvs worden vastgezet. Geloof hen niet.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 21:33 #1383114

Mee eens met Wim.

Maar voor de moeren gebruik je bij voorkeur gewoon koolstofstalen moeren. Is goed genoeg.

Ben het ook met Wim eens dat rvs moeren er niet voor zorgen dat je anodes in een adembenemend tempo worden opgeofferd, maar enige extra reactie rond de moeren/boutgaten heb ik wel zelf bij ons vorige stalen s spant geconstateerd. Met als risico dat de anode los gaat zitten, en niks meer doet.

Dus gewoon stalen moertjes (her) gebruiken. Zoals gezegd, lekker goedkoop en voldoen prima! (Jouw huidige moeten zijn al koolstofstaal)

Overigens: mijn eerdere advies over anodes schoonmaken met een staalborstel was niet het beste advies. Beter ff met wat schuurlinnen ofzo.
Laatst bewerkt: 10 apr 2022 21:34 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 10 apr 2022 22:06 #1383118

  • fpb10
  • fpb10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Dankjewel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:15 #1383127

Aangezien zoet water een stuk minder sterk (minder geleidend…) elektrolyt is dan zout water… Dan mág een anode toch ook minder werkzaam zijn op zoet water? Het verdwijnen van een bepaalde hoeveelheid anodisch materiaal per jaar is toch geen doel opzích!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:44 #1383130

Als je boot een goed aangelegd electrisch systeem heeft dan vreten de anodes helemaal niet weg en heb je ze zelfs helemaal niet nodig. In andere woorden, als de anodes niet wegvreten dan betekend dit nog niet automatisch dat de anodes van een verkeerd materiaal zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:47 #1383131

Ja. Maar waarom zou je, als je jecboot verhuist van zout naar zoet, andere anodes nodig hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:48 #1383132

Zoetwater is minder geleidend als zoutwater en daarom wil je anodes die 'gevoeliger' zijn. Echter als je een perfect gebouwde boot hebt dan heb je helemala geen anodes nodig en zullen zelfs de minst waardige anoden niet weg vreten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:51 #1383134

Die snap ik niet: omdat zoetwater minder geleidend is, treedt er toch minder corrosie op en heb je minder bescherming nodig?

Krijgt een boot met een bepaald materiaal anode, méér last van corrosie als je die, met dezelfde anode, naar zoet water verplaatst?
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 04:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:55 #1383135

Nachtvlinder schreef :
Aangezien zoet water een stuk minder sterk (minder geleidend…) elektrolyt is dan zout water… Dan mág een anode toch ook minder werkzaam zijn op zoet water? Het verdwijnen van een bepaalde hoeveelheid anodisch materiaal per jaar is toch geen doel opzích!?

Op zich is materiaalverlies op de anode geen doel.
Maar als er meerdere verschillende metalen onderwater verbonden zijn (bv rvs schroefas, bronzen schroef, stalen romp), dan verwacht je een potentiaal verschil. En dus galvanische corrosie. Op de anode. Als de anode er dan nog goed uitziet, is dat vaak niet goed.

Een minder sterk elektrolyt betekend dat zink in bijvoorbeeld zoet water minder sterk de stalen huid beschermd. Aluminium beschermd dan wat sterker (offert zich sneller op). Magnesium beschermt nóg actiever, maar dan niet op zout water gaan varen! (Want die is heel snel weg op zoutwater)
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 04:56 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 04:59 #1383136

Krijgt een boot met een bepaald materiaal anode, méér last van corrosie als je die, met dezelfde anode, naar zoet water verplaatst?

sjoerd1981 schreef :
Een minder sterk elektrolyt betekent dat zink in bijvoorbeeld zoet water minder sterk de stalen huid beschermd.
Waarom beschermt eenzelfde anode in zoet water dezelfde boot minder dan diezelfde anode in zout water?

Afgezien of dat het geval is: dezelfde boot in zoet water behoeft toch ook minder bescherming? Op de kant is zelfs helemaal geen bescherming nodig…
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 05:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 05:29 #1383138

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Krijgt een boot met een bepaald materiaal anode, méér last van corrosie als je die, met dezelfde anode, naar zoet water verplaatst?

sjoerd1981 schreef :
Een minder sterk elektrolyt betekent dat zink in bijvoorbeeld zoet water minder sterk de stalen huid beschermd.
Waarom beschermt eenzelfde anode in zoet water dezelfde boot minder dan diezelfde anode in zout water?

Afgezien of dat het geval is: dezelfde boot in zoet water behoeft toch ook minder bescherming? Op de kant is zelfs helemaal geen bescherming nodig…

Zal ik de vraag eens anders stellen?
Waarom denk je dat er überhaupt anodes uit verschillende materialen bestaan?

Persoonlijk denk ik niet dat het een marketing-verhaal is. Jij wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 05:39 #1383140

Ik denk het ook niet maar wil het wél graag begrijpen.

Ik kan mij wel een anders-om redenatie voorstellen: als een boot op zoet water magnesium anodes nodig heeft om voldoende beschermd te zijn en deze boot verhuist naar zout, dan wordt magnesium te snel opgegeten. Dan wijk je noodgewongen uit naar een materiaal hoger op de ladder om een compromis te sluiten tussen lengte van bescherming vs. hellingbeurten.

Maar dit beantwoordt onderstaande vraag niet:
Krijgt een boot met een bepaald materiaal anode, méér last van corrosie als je die, met dezelfde anode, naar zoet water verplaatst?
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 05:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 06:23 #1383152

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Nachtvlinder schreef :
Ja. Maar waarom zou je, als je jecboot verhuist van zout naar zoet, andere anodes nodig hebben?

drive.google.com/open?id=1sfRY...ail.com&usp=drive_fs

Is dit helder genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 06:25 #1383154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Nachtvlinder schreef :
Ik denk het ook niet maar wil het wél graag begrijpen.

Ik kan mij wel een anders-om redenatie voorstellen: als een boot op zoet water magnesium anodes nodig heeft om voldoende beschermd te zijn en deze boot verhuist naar zout, dan wordt magnesium te snel opgegeten. Dan wijk je noodgewongen uit naar een materiaal hoger op de ladder om een compromis te sluiten tussen lengte van bescherming vs. hellingbeurten.

Maar dit beantwoordt onderstaande vraag niet:
Krijgt een boot met een bepaald materiaal anode, méér last van corrosie als je die, met dezelfde anode, naar zoet water verplaatst?

Sterker nog: als je een boot met magnesium anodes naar zout water verhuist, als is het maar even, dan heb je kans dat het potentiaalverschil genoeg is om gaten in de verf te slaan. Dus echt niet doen.

Aluminium werkt voor wisselen.

Zink werkt alleen op zout. Op zoet water doet t weinig, en krijg je dit soort aanslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 06:50 #1383162

Ik begrijp de vraag van Nachtvlinder wel... En ik zie dit ook graag beantwoord...

Als een zink anode een stalen schip voldoende beschermt op zout water, dan beschermt die zink anode het stalen schip toch ook voldoende op zoet water?
Wat ik in de presentatie zie is dat er een witte laag op de zinkanode ontstaat, in zoet water, die ervoor zorgt dat de anode minder goed werkt... Maar betekent dat dan dat het stalen schip dan meer wordt aangetast? De zink anode blijft dan toch het minst edele metaal? Dat is toch het doel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 07:53 #1383189

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
De afstand door het "water"(= Elektrolyt) tussen de anode en de plaats waar de twee metalen waarvan je er één wilt beschermen speelt een rol. Het potentiaal verschil wat de anode op die plek veroorzaakt moet groot genoeg zijn.
Als tweede moet het potentiaal verschil bij de anode groot genoeg zijn om vorming van een gesloten oxide laag tegen te gaan.

Als je een boot hebt die volledig uit het zelfde homogene materiaal zou bestaan zou je geen bescherming nodig hebben. Echter soms zit het op een onverwachte plek toch iets wat galvanische oxidatie veroorzaakt. Bijvoorbeeld in de anti aangroei verf.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 07:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 apr 2022 08:47 #1383215

Erikdejong schreef :
Zoetwater is minder geleidend als zoutwater en daarom wil je anodes die 'gevoeliger' zijn. Echter als je een perfect gebouwde boot hebt dan heb je helemala geen anodes nodig en zullen zelfs de minst waardige anoden niet weg vreten.

Erik, kun je mij in deze op weg helpen in het wegstrepen van factoren? Onze polyester zeilboot lag op zoet water, af en toe een paar dagen op zout. Stalen schroefas, bronzen schroef, messing schroefas-lager. De schroefas zelf elektrisch geïsoleerd van de motor / elektrische installatie door de flexibele koppeling (rubber). Start-accu en boordnet gescheiden. Om de schroefas een zinken schroefas-anode die jaarlijks wat inteerde maar niet zo sterk dat vervanging nodig was.

Sinds begin dit jaar liggen en varen we meer (weken) op brak en zout water, maar sindsdien gaat het hard met de zinken schroefas-anode. Na een jaar drastisch aan vervanging toe. Aan het boordnet is alleen een zonnepaneel toegevoegd, zonder verbinding met startaccu / motor. (de enige verbinding kan zijn via de walstroom-acculader die serviceaccu en startaccu laadt).

Andere gedachtegang: kunnen omliggende schepen / de drijvende steiger van invloed zijn? Gewoonlijk liggen wij niet aan de walstroom, alleen wanneer we een dag aan boord zijn. We liggen dan op zoet water. Nogmaals, er is een reden waarom het ineens hard gaat met interen van de zinkanode.

Of toch de aangroeiwerende verf? Koperhoudende Micron LZ …
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 11 apr 2022 16:08 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anode zoutwater op zoetwater 11 sept 2022 15:06 #1422407

Ik heb een Parker 335 met een elektrisch-hydraulische hefkiel. Op de zuigerstang in de rvs kiel (met een 1200 kg loden vleugel) zit een anode. Standaard is dit een 35mm zinkanode, maar dat is omdat bijna alle Parkers op zoutwater varen. Ik neem aan dat ik dit bij mijn vaargebied van >80% op zoetwater en incidenteel de Waddenzee, het beste voor een aluminium anode kan gaan?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 11 sept 2022 18:09 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl