Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: dynamo effectiever maken om service accu te laden

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 12:43 #1386178

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
Het frustreert mij enigszins dat we wel ervaren dat een slimme lader sneller laadt dan een vaste ingebouwde spanningsregelaar, maar niet in staat zijn uit te leggen hoe de laadcurve nu verschilt tussen beide.

Hier een profiel van een moderne Multiplus:



Bij lege accu wordt 90 A geleverd totdat een klemspanning van 14,4 V bereikt is. Die wordt dan een tijdje constant gehouden (absorptie) tot de accu voldoende vol is. Daarna nog wat slimmigheden om de levensduur te verlengen…

Nu een 90 A dynamo (eentje die dit langdurig kan leveren…) met vaste CV 14,4 V spanningsregelaar.

Waarin zouden beide laadprofielen (verloop stroom en spanning) tot en met de absorptiefase verschillen??

Een vaste spanningsregelaar is een schakelend ding heb ik laatst geleerd: deze zet veldstroom AAN of UIT. Daar kan een “turbolader” niets méér van maken.

Het frustreert mij dat jij denkt dat als de accu eenmaal vol is je er 14,4 volt op mag blijven zetten. Je moet terug naar een float voltage van ±13,8V
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 13:54 #1386194

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
We liggen inderdaad in Linton Bay Marina.
Eric Bauhaus hebben we niet gezien, maar het idee voor een extra paneel is een goede!
Dank.
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 13:58 #1386195

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je,
ik wist van dit bestaan niet af. Ga ik onderzoeken, Maarten wel bang dat dit een dure oplossing is....
Marten
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 14:00 #1386196

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je!
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 14:02 #1386197

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Onze wallader en de mept staan idd op AGM afgesteld.

Dank voor het antwoord.
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 14:12 #1386199

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je,

We hebben een BMV700 aan boord die via een shunt de accuspanning en het verbruik meet.

We hebben hem al regelmatig gesynchroniseerd maar daar zit ook een addertje onder het gras.
De BMV reset zich zelf als deze voor een aantal minuten ziet dat er te weinig wordt geladen (Standaard 2% vd capaciteit, wel instelbaar) en de spanning boven een bepaalt voltage staat (uit m'n hoofd 12.9 V?). Dat betekent dat de BMV de accu vol verklaart als deze paramaters bereikt zijn, terwijl de accu helemaal niet vol hoeft te zijn.
Dus als de zonnepanelen op een bewolkte dag een beetje laden heb je dit al gauw.

Wij hebben de laadstroom paramater aangepast naar 0,5% (van 400AMPuur), maar dat is nog steeds 2Amps.
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 14:21 #1386203

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Dank je, Ook dit ga ik onderzoeken.
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 14:35 #1386206

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!

Wat ik heb geleerd is dit:

1) 's morgens stroom draaien nog voordat de zonnepanelen hun werk gaan doen.
2) Het probleem dat ik heb komt door de karakteristieken van mijn AGM accu's.
3) Een aanpassing op de dynamo is mogelijk maar dit lost niet alles op.
4) Extra zonnepanelen monteren

Nog te onderzoeken: DCDC convertor, Dynachip, Ander type accu's (LifePO4)

Nogmaals dank allemaal

Marten
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 14:48 #1386209

3Noreen schreef :
Het frustreert mij dat jij denkt dat als de accu eenmaal vol is je er 14,4 volt op mag blijven zetten. Je moet terug naar een float voltage van ±13,8V

Vergelijkend voorbeeld is bedoeld om te begrijpen waaróm een slimme lader sneller laadt. Dat heeft nog niemand hier weten uit te leggen.

Dat een slimme lader beter is voor de levensduur van een accu (float, storage mode etc) is waar maar verklaart niet hoe een slimme lader in staat is om sneller te laden. We snappen dus nog steeds niet waarom TS sneller kan laden met een Dynachip, ProRegB etc.

Edit: nog wat gelezen: als een bestaande regelaar al rond 14,2 V levert, schiet je weinig op qua laadsnelheid door een “turbolader” te zijn installeren. Is je regelaar afgesteld op 13,8 of lager, dan heeft het wel zin qua laadsnelheid.
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 16:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:07 #1386234

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dayak schreef :
probleem: Als we voor anker liggen en de motor starten om stroom bij te laden geeft de dynamo maar korte tijd een amp of 10 om snel af te zakken naar minder terwijl we volgens de batterij monitor toch zeker nog 40-50 amp moeten bijladen.

Onze configuratie is als volgt:
1 start accu AGM 100 Amp
2 service accu's a 200 Amp ook AGM
Tussen start en service accu verbonden via intelligent relays van Victron (plussen verbonden)

Ik neem aan dat de snelle laad-afname te maken heeft met het snel compenseren van gebruikte amps van de start accu.

Is er een eenvoudige manier om onze 65Amp dynamo die op de motor zit meer amps in de service accu's te laten laden zonder de start accu te overladen?

Er is al heel veel gezegd, en allemaal waar. De essentie is dat accu’s maar beperkt stroom kunnen opnemen naarmate ze voller raken. Al heb je een grote dikke dynamo-lader-enz. De accu neemt niet meer aan dan hij nog aankan.
Met jouw beschrijving is de start-accu de poort naar de andere accu’s en zal de altijd nagenoeg volle startaccu heel snel zijn opnamecapaciteit verliezen. Er blijven imo 2 opties over: een tweede dynamo of de accu’s anders scheiden van elkaar zodat er niet 1 accu is die bepaald hoeveel stroom er nog verwerkt kan worden. Dat heb ik gedaan met een Victron Argofet scheider. Die verdeelt de stroom over 2 (of 3) accubanken en houd de accubanken onderling gescheiden (stroom kan alleen heen en niet terug, ik denk door de FET diode).
Je houd de beperking van de accu, maar nu pas als de leegste accu ook vol begint te raken. Ietsje effectiever dus. Dat is de korte klap.
Echt vol laden doe je niet met een dynamo maar met een (zonne) lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:10 #1386235

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Wat een hoop gefrustreerde mensen hier ;)
Wat volgens mij een beetje vergeten wordt is dat er zeer waarschijnlijk de nodige spanningsverliezen zijn tussen de dynamo en de service accu.
TS schrijft dat hij de service accu via een cyrix verbonden heeft met de startaccu.
Waarschijnlijk is de dynamo op de startaccu aangesloten en gaan er van daar kabels naar de service accu.

Als de dynamo 14,4V levert, is hiervan bij de startaccu wellicht nog maar 14,2V van over en bij de service accu nog maar 14V.
Zeker een AGM accu heeft wel wat meer nodig.

Daarnaast zijn er ook dynamo's die bij toenemende temperatuur de laadspanning verminderen, althans een dergelijke verschijnsel meen ik waar te nemen bij míjn Hitachi dynamo op mn Yanmar.

Als TS nu een zijn spanning direct op de polen van de service accu meet tijdens laden, weten we meer.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:14 #1386237

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
koko schreef :
Dayak schreef :
probleem: Als we voor anker liggen en de motor starten om stroom bij te laden geeft de dynamo maar korte tijd een amp of 10 om snel af te zakken naar minder terwijl we volgens de batterij monitor toch zeker nog 40-50 amp moeten bijladen.

Onze configuratie is als volgt:
1 start accu AGM 100 Amp
2 service accu's a 200 Amp ook AGM
Tussen start en service accu verbonden via intelligent relays van Victron (plussen verbonden)

Ik neem aan dat de snelle laad-afname te maken heeft met het snel compenseren van gebruikte amps van de start accu.

Is er een eenvoudige manier om onze 65Amp dynamo die op de motor zit meer amps in de service accu's te laten laden zonder de start accu te overladen?

Er is al heel veel gezegd, en allemaal waar. De essentie is dat accu’s maar beperkt stroom kunnen opnemen naarmate ze voller raken. Al heb je een grote dikke dynamo-lader-enz. De accu neemt niet meer aan dan hij nog aankan.
Met jouw beschrijving is de start-accu de poort naar de andere accu’s en zal de altijd nagenoeg volle startaccu heel snel zijn opnamecapaciteit verliezen. Er blijven imo 2 opties over: een tweede dynamo of de accu’s anders scheiden van elkaar zodat er niet 1 accu is die bepaald hoeveel stroom er nog verwerkt kan worden. Dat heb ik gedaan met een Victron Argofet scheider. Die verdeelt de stroom over 2 (of 3) accubanken en houd de accubanken onderling gescheiden (stroom kan alleen heen en niet terug, ik denk door de FET diode).
Je houd de beperking van de accu, maar nu pas als de leegste accu ook vol begint te raken. Ietsje effectiever dus. Dat is de korte klap.
Echt vol laden doe je niet met een dynamo maar met een (zonne) lader.
Een fet laadstroom verdeler helpt echt niet om efficiënter te laden t.o.v. een cyrix. Misschien juist wel minder efficiënt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:17 #1386238

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
@Nachtvlinder

Ben je nu aan het trollen ?

Maar I=V/R (wet van ohm)
Hoe hoger de stroom hoe sneller je laad. ;)
Even dit gegeven goed vast houden voor het goede Begrip
Tijdens het laden, dus als de accu nog niet vol is, dan kan de accu de "extra" stroom, door de hogere laadspanning, prima lood oxide ionen omzetten in lood superoxide en metallisch lood. (Let op ik schrijf bewust ionen) Als de lood oxide ionen op zijn dan kan de accu zeer slecht meer tegen de hogere stroom. Dan moet de lader dus de spanning verlagen.

Een "domme" lader kun je natuurlijk wel op die hogere spanning afstellen. Echter moet je dan zelf er voor zorgen dat op het moment dat de accu vol is de lader (of alternator) afgeschakeld wordt. Doe je dat niet gaat onherroepelijk je (lood)accu stuk. Het enige nuttige wat de "slimme" lader doet is op het moment dat de accu vol is het laadproces stoppen door de spanning aanzienlijk te verlagen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:22 #1386240

Noballast schreef :
Op mijn vorige boot had ik een zgn. Dynachip, geen idee of dat nog bestaat.
Ik gebruik een Mastervolt alpha PRO-II Reglaar op de dynamo. Maakt een merkbaar verschil met de laadtijd van de AGM accubank die we er in hebben staan. Dat ding varieerd de laadspanning for de verschillende laad fases (Bulk, Absorbtie en Float).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:30 #1386243

De snelheidswinst is dus sterk afhankelijk van welke standaard spanningsregelaar je vervangt.

Deze levert bv 14,4 V (standaard automotive). Een “turbolader” zal hier geen winst geven (bij AGM een heel klein beetje). De gele sense-draad zou je ook nog op de accupool kunnen zetten, dan wordt het verlies in de laadkabel gecompenseerd.



Bij het “versmarten” van deze dynamo zou de winst in het reduceren van het waterverbruik zitten, wanneer het een open accu betreft.

TS moet idd eerst de klemspanning maar eens gaan meten.
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:40 #1386245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
De snelheidswinst is dus sterk afhankelijk van welke standaard spanningsregelaar je vervangt.

Deze levert bv 14,4 V (standaard automotive). Een “turbolader” zal hier geen winst geven (bij AGM een heel klein beetje). De gele sense-draad zou je ook nog op de accupool kunnen zetten, dan wordt het verlies in de laadkabel gecompenseerd.

Je kunt natuurlijk altijd je accu opofferen. Of gewoon niet ver op de motor varen. Ik schrijf bewust ionen. Wat gebeurt er met de loodsulfaat moleculen als de accu niet nagel nieuw is ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:41 #1386246

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
Bij het “versmarten” van deze dynamo zou de winst in het reduceren van het waterverbruik zitten,

TS heeft een AGM. Bijvullen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:44 #1386249

AGM mag hoger en regenereert net als andere VRLA accu’s, mits je niet boven de gasspanning komt. Uiteraard is het beter voor accu naar float te gaan als je uitgeladen bent. Mijn punt is dat een turbolader niet altijd snelheidswinst geeft.

Voor open accu’s gaat dat “niet slopen” lang goed hoor. 14,4 V is lange tijd als standaard laadspanning gebruikt in auto’s (tegenwoordig computergestuurd ivm emissie eisen).

Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:46 #1386251

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
Dat gaat heel lang goed hoor. 14,4 V is heel lang in auto’s gebruikt als standaard laadspanning (tegenwoordig computergestuurd).


Dus als het fout gaat kunnen we met een gerust hard zeggen dat jij het aangeraden hebt.

Maar ik ben er wel uit, tollen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:48 #1386253

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Dayak schreef :
Dank je,

We hebben een BMV700 aan boord die via een shunt de accuspanning en het verbruik meet.

We hebben hem al regelmatig gesynchroniseerd maar daar zit ook een addertje onder het gras.
De BMV reset zich zelf als deze voor een aantal minuten ziet dat er te weinig wordt geladen (Standaard 2% vd capaciteit, wel instelbaar) en de spanning boven een bepaalt voltage staat (uit m'n hoofd 12.9 V?). Dat betekent dat de BMV de accu vol verklaart als deze paramaters bereikt zijn, terwijl de accu helemaal niet vol hoeft te zijn.
Dus als de zonnepanelen op een bewolkte dag een beetje laden heb je dit al gauw.

Wij hebben de laadstroom paramater aangepast naar 0,5% (van 400AMPuur), maar dat is nog steeds 2Amps.

Mijn ervaring met de BMV is dat het, mits juist ingesteld, een super accurate accumonitor is.
Begin dus eens met de BMV juist in te stellen.
De charged voltage .2 tot .3V onder absorptie voltage.
Tail current op 2%
En de charged detection time op 3 minuten.
Dat is een prima basis om vanuit verder te gaan tweaken.
Zie ook dit filmpje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:52 #1386255

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
PvO schrijft: Een fet laadstroom verdeler helpt echt niet om efficiënter te laden t.o.v. een cyrix. Misschien juist wel minder efficiënt.[/quote]

Ik ben oprecht nieuwsgierig: kan je dat iets meer toelichten?

Ik heb een ArgoFET voor 3 accubanken en volg er twee middels bms. De altijd legere service accu neemt meer stroom op dan de navigatieaccu als de motor draait. Ik “beschuldig” de Argofet daar de oorzaak van te zijn. Fout?
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:53 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 17:57 #1386256

3Noreen schreef :
Maar ik ben er wel uit, tollen.
Als je argumentatie op die gedachte gebaseerd is dan houdt het op.

Ik raad TS aan de klemspanning te meten alvorens zijn dynamo te opereren om een “turboregelaar” te installeren. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Voor mijn dynamo zou dit geen snelheidswinst gaan geven…
Laatst bewerkt: 25 apr 2022 17:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 18:01 #1386257

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Maar ik ben er wel uit, tollen.
Als je argumentatie op die gedachte gebaseerd is dan houdt het op.

Ik raad TS aan de klemspanning te meten alvorens zijn dynamo te opereren om een “turboregelaar” te installeren. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Voor mijn dynamo zou dit geen snelheidswinst gaan geven…

Ik rade TS aan zich eerst in te lezen. ;) Kennis is het begin.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 18:41 #1386263

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
dank je, ik heb het filmpje gezien.
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 18:46 #1386265

  • Dayak
  • Dayak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Beste forumleden.
Zoveel goede tips ontvangen: Hartelijk dank!

Voor mij is het nu even voldoende.

Happy sailing, en groet uit Panama.

Marten
Happy Sailing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl