Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: dynamo effectiever maken om service accu te laden

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 19:18 #1386274

Een generator levert een spanning afhankelijk van het toerental. Dat kan zeer hoog oplopen wanneer er geen stroom kan gaan, OPEN SPANNING.

De gangbare generatoren komen bij ongeveer 1500 toeren (van de krukas) op die 14,2 V. (De generator zal dan al meer toeren maken)
Op dat moment grijpt de regelaar in, die liet tot dat moment alles wat maar door de veldwikkeling kon door, zo´n 2 tot 5A.

vanaf 14,2 (of wat de setting ook maar is), wordt die veldstroom verminderd en blijft de generatorspanning 14,2V zolang de accu de stroom accepteerd.
De accuspanning begint DIRECT op te lopen zodra er stroom gaat. Pakweg van 12,2V naar 12,4V.

De verschilspanning wordt lager, met als logisch gevolg dat de stroom ook minder wordt.
Dat gaat niet geheel lineair.

Met Wal- of solarstroom of van een windgenerator is dat niet anders, maar die nemen geen diesel en maken minder herrie.

Dat is eigenlijk het hele verhaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 25 apr 2022 19:30 #1386278

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Dayak schreef :
groet uit Panama
Dank je wel!
Groeten terug :)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 26 apr 2022 07:23 #1386379

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
koko schreef :
PvO schrijft: Een fet laadstroom verdeler helpt echt niet om efficiënter te laden t.o.v. een cyrix. Misschien juist wel minder efficiënt.

Ik ben oprecht nieuwsgierig: kan je dat iets meer toelichten?

Ik heb een ArgoFET voor 3 accubanken en volg er twee middels bms. De altijd legere service accu neemt meer stroom op dan de navigatieaccu als de motor draait. Ik “beschuldig” de Argofet daar de oorzaak van te zijn. Fout?

De ArgoFet is niet het apparaat dat de laadstroom 'verdeeld'.
Waar hoeveel stroom heen gaat, is alleen afhankelijk van (het verschil in) spanning tussen de diverse accu's.
De ArgoFet zorgt er alleen maar voor dat er geen stroom van de ene naar de andere accu kan lopen.
Een cyrix doet in feite hetzelfde, maar dan door middel van het openen van een elektrische schakelaar(relais) zodra de spanning onder een bepaalde waarde komt.

Mijn opmerking over de efficiëntie is ingegeven door het aantal koelribben dat op een FET of diode laadstoom verdeler zit, in vergelijking met het ontbreken van deze koelribben op een Cyrix.
Dit koelribben zitten er om dat er warmte afgevoerd moet worden, warmte betekend (efficientie) verlies.

Ik zou er verder niet te veel waarde aan hechten, in het grote plaatje is het waarschijnlijk verwaarloosbaar.

ArgoFet of Cyrix, ze hebben beide voor en nadelen, maar m.i. zorgen beide er niet voor dat er efficienter geladen wordt.
Hiervoor is er een aanpassing aan de dynamo nodig of een DCDC converter.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 26 apr 2022 07:24 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dynamo effectiever maken om service accu te laden 27 apr 2022 20:18 #1386816

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dank je, ik snap je punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl