koko schreef :
PvO schrijft: Een fet laadstroom verdeler helpt echt niet om efficiënter te laden t.o.v. een cyrix. Misschien juist wel minder efficiënt.
Ik ben oprecht nieuwsgierig: kan je dat iets meer toelichten?
Ik heb een ArgoFET voor 3 accubanken en volg er twee middels bms. De altijd legere service accu neemt meer stroom op dan de navigatieaccu als de motor draait. Ik “beschuldig” de Argofet daar de oorzaak van te zijn. Fout?
De ArgoFet is niet het apparaat dat de laadstroom 'verdeeld'.
Waar hoeveel stroom heen gaat, is alleen afhankelijk van (het verschil in) spanning tussen de diverse accu's.
De ArgoFet zorgt er alleen maar voor dat er geen stroom van de ene naar de andere accu kan lopen.
Een cyrix doet in feite hetzelfde, maar dan door middel van het openen van een elektrische schakelaar(relais) zodra de spanning onder een bepaalde waarde komt.
Mijn opmerking over de efficiëntie is ingegeven door het aantal koelribben dat op een FET of diode laadstoom verdeler zit, in vergelijking met het ontbreken van deze koelribben op een Cyrix.
Dit koelribben zitten er om dat er warmte afgevoerd moet worden, warmte betekend (efficientie) verlies.
Ik zou er verder niet te veel waarde aan hechten, in het grote plaatje is het waarschijnlijk verwaarloosbaar.
ArgoFet of Cyrix, ze hebben beide voor en nadelen, maar m.i. zorgen beide er niet voor dat er efficienter geladen wordt.
Hiervoor is er een aanpassing aan de dynamo nodig of een DCDC converter.