3Noreen schreef :
Zoals bij veel natuurkundige processen is de gasspanning een evenwicht. Tussen ladingstoestand, voltage en samenstelling accu chemie. Er is bij elke spanning boven de rust spanning sprake van ontleden van water moleculen en vormen van lood superoxide en metallisch lood. Bij een relatief lege accu zal er minder water ontleden en meer lood superoxide en metallisch lood gevormd worden. Omgekeerd bij een volle accu zal er veel water ontleed worden.
Een AGM accu is in staat om met beperkte maten in de glasmat het ontlede water weer terug te vormen tot water. Al met al kun je bij een relatief lege accu een hogere spanning hebben zonder dat er waterstof gas en zuurstof ontsnapt. Hoe voller de accu hoe lager die spanning moet zijn.
14,4 vold vind ik zelf aan de hoge kant voor een volledig geladen accu. Eerder zou iets van 13,8 volt gezonder voor het ding zijn.
Allereerst is opladen van een accu niets anders dan het omvormen van loodslfaat naar lood(IV)oxide ( PBSO4 , oude naam loodperoxide of loodsuperoxide) aan de positieve pool ( waarbij dus zwavelzuur ontstaat) van loodsulfaat naar lood(IV)oxide aan de negatieve pool . Daarbij spelen zuurstof n waterstof van het water geen rol , wel onstaat er water uit het omgevoromde loodsulfaat. Van ontleding van water is noemaliter geen sprake tot ongeveer 1,4 volt omdat dat alle stroom gebrukt wordt voor die omzettingen. Boven die 14,3-14,4 Volt gaat ook dat ontleden door electrolyse van het watr in het zuur een rol spelen maar die waterstof en zuurstof zal echt niet zomaar terug naar water gaan .Bovendien zu er bij het reageren van waterstof en zuurstof veel warmte vrij komen , evenveel als bij de hete verbranding ervan . Ik kan me zoiets zonder een speciale katalysator ook chemisch niet voorstellen.
Dat en AGM accu in staat zou zijn dat te bewerksteligen lijkt me daarom onjuist . Het enige verschil met een normale accu is dat het zuur in glasweefste of mat is opgesloten waardoor er geen loodsulfaat of loodoxide van de platen kan loslaten en onderin de accu daardoor kortsluiting kan veroorzaken. Hetzelfde doet een gelaccu , alleen zit daar chemicalie in die er en gel van maakt . Daarom mag je die accu's gevaarloos dieper ontladen dan de normale accu's. .
Ad