Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Backup stuurautomaat

Backup stuurautomaat 16 mei 2022 20:13 #1391451

Mijn boot heeft een oude Raytheon ST4000+ stuurautomaat met Q047 helmstokdrive. Dit functioneert prima, al maakt de drive voor mijn gevoel (heb geen referentie…) wat herrie en beweegt wat schokkerig wanneer ik deze aanstuur in de hoge snelheid (met de + en -10 knopjes). Ik heb geen idee van de betrouwbaarheid en resterende levensduur van deze set.

Ik ben binnenkort sterk afhankelijk van deze set en twijfel of ik iets van een backup moet regelen zodat ik tijdens een meerdaagse tocht niet zonder kom.

-wie kan iets zeggen over het geluid dat deze drive hoort te maken bij onbelast in- en uitschuiven op hoge snelheid
-bestaan hier revisiesetjes voor?
-wat faalt er in de praktijk aan dit systeem (externe fluxgate, unit, drive…)
-reserve drive mee/Pelagic replacement?
-ST2000 kopen/lenen als stand-alone backup?

Of gewoon niet druk maken en vertrouwen hebben dat die paar dagen continuegebruik er ook nog wel inzitten?

PS: heb geen ambities voor een windvaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 16 mei 2022 20:16 #1391454

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15576
Ik heb nog een <10 uur gebruikte nieuwe drive liggen en een andere back up automaat. Wil je hem mee als reserve? Kan je meteen proberen of dat gekraak klopt of inderdaad begin van het einde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 16 mei 2022 20:20 #1391457

Dat zou geweldig zijn! Ik PB je binnenkort :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 16 mei 2022 21:18 #1391472

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7593
Nachtvlinder schreef :

1.-wie kan iets zeggen over het geluid dat deze drive hoort te maken bij onbelast in- en uitschuiven op hoge snelheid
2.-bestaan hier revisiesetjes voor?
3.-wat faalt er in de praktijk aan dit systeem (externe fluxgate, unit, drive…)
3.-reserve drive mee/Pelagic replacement?
4.-ST2000 kopen/lenen als stand-alone backup?
5. Of gewoon niet druk maken en vertrouwen hebben dat die paar dagen continuegebruik er ook nog wel inzitten?

1. Weinig over te zeggen. "Smooth" , geen geratel
2. Ik heb ze nooit kunnen vinden. Alleen de heel goedkope Mabuchi ($3) via RM voor€80
3. De drive faalt. Motor of de pushrod
4, nee, te zwak, te traag, teveel energieverbruik bij grotere kracht (geen kogelrol pushrod dacht ik)
5, wel druk maken en reserve drive regelen.

Ook roerstandgever is goed: precisie en reactie nemen toe, energieverbruik neemt af.
Fluxgate vervangen door zo'n modern ding met 9assige accelerometers meter of zoiets..: effect net als roerstandgever.

Op m'n Marsvin spaarde ik drives. Had 3 normale (één gekannibaliseerd voor onderdelen). Daarnaast éé RM "GP drive" met dat hele dure motortje, en één pelagic. Nu zou ik zo'n ding van die ZF vriend kopen; €185 voor zover ik weet.

Schreef destijds veel over drives lang geleden 2012! https://zeilersforum.nl/index.php/forum-125/73-stroom-elektrische-apparatuur-aan-boord/325003-verschil-autohelm4000-raymarine-spx5-en-spx5-gp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 16 mei 2022 22:03 #1391479

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Grotendeels eens met Sunday. Gewoon een reserve Q047 drive kopen, die worden voor rond de €200 aangeboden, soms minder.

Let even op, de oude '2000' versie ziet er uiterlijk vrijwel hetzelde uit, maar heeft inwendig nog wat electronische componenten die de latere versies niet meer hadden. Die kan je er wel uithalen, maar dat vergt enig soldeerwerk.

Ook de moderne EVO100 automaat heeft veel baat bij een roerstandgever.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 01:39 #1391484

Als je langere tochten maakt wil je inderdaad niet zonder stuur automaat. Zelf heb ik alles dubbel uitgevoerd aanboord (inbouw) en doormiddel van het overzetten van een schakelaar kan ik op een andere automaat overschakelen. Beiden met hun eigen kompas, stuurmotor, control unit etc. In de praktijk (helaas) al vaak moeten gebruiken.

Wat betreft je 5 vragen, volgens mij heeft Joost ze behoorlijk goed beantwoord, en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 04:01 #1391488

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:15 #1391500

Sunday schreef :
Ook roerstandgever is goed: precisie en reactie nemen toe, energieverbruik neemt af.
ilCigno schreef :
Ook de moderne EVO100 automaat heeft veel baat bij een roerstandgever.
EarlyMorningSunrise schreef :
Waarom niet die drive vervangen door de drive die zeilprutser verkoopt? Heb je meteen geïntegreerde roerstandgever, meer uitslag, sterker, sneller en beter waterdicht :)
:whistle:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:24 #1391501

Ik ben aan het inlezen, goede berichten inderdaad daarover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:25 #1391502

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
Op onze vorige boot hadden we twee van die Raumarine fietspompen. Het was een constante zorg om er 1 werkend te houden. Er kwam nogal wat buiswater overheen. Wat zich altijd naar binnen wist te werken. Het interne volume veranderd als hij in of uit gaat. Wat er voor zorgt dat er telkens nieuwe lucht met waterdruppels in gaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:28 #1391503

Hmm, natuurlijk verschijnsel. Hoe doen andere lineaire drives dat, qua drukvereffening vs. waterdichtheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:36 #1391506

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13657
Nachtvlinder schreef :
Hmm, natuurlijk verschijnsel. Hoe doen andere lineaire drives dat, qua drukvereffening vs. waterdichtheid?

Minitransat's gebruiken meestal een hydrologische drive.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:41 #1391509

Nachtvlinder schreef :
Ik ben aan het inlezen, goede berichten inderdaad daarover.

Dat is gewoon dezelfde pelagic drive.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:43 #1391511

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26398
Nachtvlinder schreef :
Hmm, natuurlijk verschijnsel. Hoe doen andere lineaire drives dat, qua drukvereffening vs. waterdichtheid?

De RM drive en de Pelagic/Zeilprutser drive zijn wezenlijk verschillend van opbouw. De RM heeft alles, inclusief motor, geïntegreerd in één buis. Bij de andere drive zijn motor (plus electonica?) in een apart compartiment ondergebracht. Misschien maakt dat verschil in kwetsbaarheid.

Ik heb zelf overigens sinds dit seizoen ook een Zeilprutser-drive in gebruik in combinatie met een S1 stuurcomputer. Nog niet mee gezeild. Op de motor werkt alles naar behoren. Hij is beduidend stiller dan de RM-drive, die nu is gedegradeerd tot 'reserve'. Ik wilde als frequent singlehander ook niet het risico lopen tijdens een wat langer ritje zonder stuurautomaat te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 06:43 #1391512

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26398
Only Fools Rush in schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik ben aan het inlezen, goede berichten inderdaad daarover.

Dat is gewoon dezelfde pelagic drive.

Niet helemaal. Of heeft de Pelagic ook een ingebouwde roerstandaanwijzer?
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 06:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 07:03 #1391518

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hmm, natuurlijk verschijnsel. Hoe doen andere lineaire drives dat, qua drukvereffening vs. waterdichtheid?

Minitransat's gebruiken meestal een hydrologische drive.

Een hydraulische voor zwaar weer en (meestal) een evo tiller drive voor licht weer (ivm lager stroomverbruik van de laatste). (TP32 icm het 9-assige compas van B&G als alternatief)

@OFRI: de drive van PC Nautic is een verbeterde versie van de Pegalic, die van buiten hetzelfde lijken, maar zijn niet hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 07:17 #1391522

Wadloper schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik ben aan het inlezen, goede berichten inderdaad daarover.

Dat is gewoon dezelfde pelagic drive.

Niet helemaal. Of heeft de Pelagic ook een ingebouwde roerstandaanwijzer?

T is dezelfde drive :)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 07:34 #1391527

Only Fools Rush in schreef :
T is dezelfde drive :)
De Pelagic en Pcnautic drive komen van de zelfde fabrikant, het is het zelfde type maar iets andere uitvoering:

1: De Pcnautic heeft een interne roerstand sensor, dat heeft de Pelagic niet.
2: De Pcnautic heeft een stroke/slag van 300mm vs 250mm van de Pelagic en Raymarine.
3: Pcnautic gebruikt nu een wartel voor de kabelinvoer de oude/Pelagic kabelinvoer blijkt niet voldoende zij lossen dat nu op door de kabel op de motor met een kabelbinder te fixeren.
4: Pcnautic heeft een verbeterde pushrod seal en geleider in overleg met de fabrikant toegepast, daarop heeft Pelagic dat nu ook toegepast.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 07:37 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 07:47 #1391530

Dag ZP,

Dankje. Kun jij iets zeggen over hoe/of gevoelig de Pelagic of PCNautic drives zijn voor het fenomeen dat 3Noreen schetst? Mijn boot is vrij droog op de plek van de drive, maar ziet af en toe wel water natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 08:02 #1391534

Een hoesje naaien is wel te doen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 08:04 #1391536

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26398
Only Fools Rush in schreef :
Een hoesje naaien is wel te doen.

Moet het wèl luchtdicht zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 12:11 #1391632

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7593
Nachtvlinder schreef :
Hmm, natuurlijk verschijnsel. Hoe doen andere lineaire drives dat, qua drukvereffening vs. waterdichtheid?
Ik had een waterdicht regenjasje gemaakt wat prima werkte: volledige lengte en bewoog gewoon met de drive mee in en uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 17 mei 2022 20:33 #1391830

Waarom de drive en de motor/electronica op 1 plek willen hebben? Een hydralisch cilindertje kost weinig en betrouwbaarder word het niet. Motor en alle andere gevoelige dingen kunnen dan op een droge plek weggewerkt worden. Iets meer gewicht dan alles in 1 maar de betrouwbaarheid is 10 keer groter. En zelfs dan is het nog een crime om het werkende te houden over langere tijd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 18 mei 2022 06:43 #1391898

Nachtvlinder schreef :
Dag ZP,

Dankje. Kun jij iets zeggen over hoe/of gevoelig de Pelagic of PCNautic drives zijn voor het fenomeen dat 3Noreen schetst? Mijn boot is vrij droog op de plek van de drive, maar ziet af en toe wel water natuurlijk...

Dat weet ik eigenlijk nog niet, Pelagic gebruikt de drives nu 6 jaar, ik hoor uit die hoek geen klachten, met de verbeteringen moet het dan nog beter zijn geworden.
De drives corroderen wel aan de buitenkant icm zout als je ze niet onderhoud (de donkergrijze delen zijn gepoedercoat aluminium).
Ik adviseer de trekstang af en toe in te smeren met silicone/kranenvet, dat kun je ook op de behuizing uitsmeren: pcnautic.gitbook.io/autopilot/...derlands-1/onderhoud

Op dit forum zijn eind 2019 de eerste drives uitgeleverd op het corroderen van de buitenkant heb ik wel reacties gehad, nog geen enkele klacht over de werking.
Er zijn nu ruim 300 stuks van mij in het veld.
Onze drive is en wordt wat minder mooi maar is betrouwbaar en blijft heel, de Raymarine is wat mooier en blijft mooi maar is onbetrouwbaar en gaat kapot.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backup stuurautomaat 18 mei 2022 08:41 #1391936

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Het corroderen van de behuizing van de drive kan natuurlijk gestopt/vertraagd worden door hem in te spuiten met Plastidip oid.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl