Bert65 schreef :
Volgens mij heeft Sam het juiste antwoord gegeven.
Ik was niet niet onder de indruk van de afscherming van de elektronica. Je kunt ook nog proberen (heel voorzichtig) het kabeltje van de fluxgate los te halen en een beetje schoon te maken.
En een type advies waar ik zelf altijd een beetje een hekel aan heb:
Helemaal als je verder geen st apparaten hebt aangesloten, overweeg een Simrad TP10. Die is (veel) beter beschermd tegen indringend vocht. Je komt ze soms op Marktplaats tegen.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat heb ik gedaan, 20 jaar oude TP10 van Marktplaats met een bekend defect, de HAL sensor.
Hiervan de HAL sensor gefixt en een nieuwe snaar, perfect apparaat!
Helaas:
Na een jaar moet ik hem elke keer kalibreren want hij lijdt aan dementie. Of ik moet hem aan de stroom laten wat ik geen optie vind. Kalibreren kan alleen op kalm water dat is dus vaak genoeg geen optie.
Ws is de eprom (IC2 in de technische handleiding) de schuldige. Die gaan rond de 22 jaar mee begrijp ik van Wikipedia.
Maar, alles is van binnen als nieuw, geen oxidatie noch mechanisch defect.
Dus er komt een nieuwe, ws de TP22. Jammer dat ze vorig jaar zeker 25% goedkoper waren en is dus goedkoop toch een beetje duurkoop.
NB:
De voedingskabel moet echt voldoende dik zijn en de spanning mag niet onder 12v dalen, dan had ie toch wel kuren als dat gebeurde. Dat geldt denk ik voor alle stuurautomaten.