Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zekering 24 volt.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 14:34 #1435447

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Als een apparaat op 12 volt een 10 ampere zekering nodig heeft, heeft een gelijksoortig apparaat dan op 24 volt ook 10A zekering of een 5A zekering?

Gewoon omdat ik t graag wil weten :-)
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 14:35 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 14:36 #1435449

Met zelfde kabel?
Zekering dient om kabel te beschermen tegen brand bij kortsluiting
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 14:55 #1435451

Normaliter blijft het vermogen (in geval van schakelende voeding in het apparaat) constant dus is een 5A zekering OK.

Hang wel af van wat soort apparaat het juist is. Als het geen elektronica is maar een pure weerstand gaat de stroom immers verdubbelen naar 20 Ampere...

Dus effe verduidelijken over wat het juist gaat..

WO
Freedom is...
Sailing an Oyster 595 around the globe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 15:08 #1435459

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
ok voorbeeld:

Een acculader/omvormer 24/2000/60.

De gebruikersbank kan geladen worden met maximaal 60A.
Er is een 2e laadmogelijkheid voor een accubank (startaccu bijvoorbeeld) die met max 5A geladen kan worden.
Deze moet wel afgezekerd worden met een 25A zekering. Ik heb de manual gelezen maar die is zowel voor 12 volt als 24 volt. Toen vroeg ik me dus af, of hij niet met de helft afgezekerd hoeft te worden ivm 24 volt of toch met 25A.
Ik hoop dat dit duidelijk is zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 15:25 #1435463

zorg dat je kabel zo dik is dat de stroom geleverd kan worden met het juiste spanningsverlies. Met inachtneming van de lengte.
Dan zeker je de kabel af met een waarde op die gegevens.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 15:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 15:30 #1435466

Goede vraag. Waarschijnlijk zijn de in die manual geadviseerde kabeldiameters (verschillen die?) beide goed beschermd met die ene genoemde zekeringwaarde…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 15:35 #1435468

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Als er max 5 Ampère geladen wordt lijkt me altijd 5 Ampère genoeg. Ik heb een Victron 24 volt en 40 A met een 2e uitgang 5 Ampère. Met een zekering 5 Ampère. Even afgezien van de eerste reactie op dit topic, lijkt mij de ampère aanduiding leidend. Mvg Jan
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 16:09 #1435482

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
De manual is voor een 120 v en 230 v lader van (voor 12 volt) max 100, 200 A lader en voor een 24 volt 60, 100 en 120 A lader. In de manual staat specifiek:

Als u gebruik wilt maken van de secundaire accu een onderhoudslading wilt geven ,omver dan een rode kabel 6mm2 met een geïntegreerde zekering van 25A tussen de lader en de secundaire accu. Dit geldt dus voor alle laders en dat riep bij mij deze vraag op.
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 16:09 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 16:19 #1435484

Een 25 A zekering is prima voor een 6 mm2 kabel. Of daar nu 5 of 15 A door loopt bij normaal gebruik maakt niet uit.
De zekerng dient om de kabel te beschermen tegen oververhitting door kortsluiting. Niet om de lader te beschermen tegen overbelasting (dan had je een veel lagere waarde verwacht inderdaad)

Mastervolt hanteert deze waarden. In de praktijk kan (meestal niet…) de lengte van de kabel lagere waarden opleveren. Een weliswaar dikke, maar hele lange kabel kan ervoor zorgen dat bij kortsluiting de kortsluitstroom te laag is om de zekering te laten smelten. Dan moet je lichter zekeren.

Laatst bewerkt: 06 nov 2022 16:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 18:33 #1435525

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Nachtvlinder schreef :
Een 25 A zekering is prima voor een 6 mm2 kabel. Of daar nu 5 of 15 A door loopt bij normaal gebruik maakt niet uit.
De zekerng dient om de kabel te beschermen tegen oververhitting door kortsluiting. Niet om de lader te beschermen tegen overbelasting (dan had je een veel lagere waarde verwacht inderdaad)

Mastervolt hanteert deze waarden. In de praktijk kan (meestal niet…) de lengte van de kabel lagere waarden opleveren. Een weliswaar dikke, maar hele lange kabel kan ervoor zorgen dat bij kortsluiting de kortsluitstroom te laag is om de zekering te laten smelten. Dan moet je lichter zekeren.


Ik zou nooit direct Mastervolt o.i.d. als referentie nemen, ze plakken en knippen ook maar.

Veilige Vuistregel: 4A/mm2 voor continue gebruik.
Voor af en toe piek verbruik 6A/mm2

Acculader die staat langere tijd aan kan dus op 4A/mm2, ankerlier die hooguit 15 minuten loopt kan dus op 6A/mm2.

Maar de essentie in dit draadje is hier juist, zekering is voor de kabel en net voor de achterliggende gebruiker.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 18:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 19:38 #1435537

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ron V schreef :
ok voorbeeld:

Een acculader/omvormer 24/2000/60.

De gebruikersbank kan geladen worden met maximaal 60A.
Er is een 2e laadmogelijkheid voor een accubank (startaccu bijvoorbeeld) die met max 5A geladen kan worden.
Deze moet wel afgezekerd worden met een 25A zekering. Ik heb de manual gelezen maar die is zowel voor 12 volt als 24 volt. Toen vroeg ik me dus af, of hij niet met de helft afgezekerd hoeft te worden ivm 24 volt of toch met 25A.
Ik hoop dat dit duidelijk is zo.

De zekering dient om de kabel te beschermen bij kortsluiting.
De kabel wordt alleen door de stroom belast, de spanning is van geen belang voor de kabel.
( Alleen moet de isolatie de spanning kunnen isoleren ).
Voor de kabel maakt het dus niets uit of het 12V of 24V volt is, alleen de stroomsterkte is bepalend.
Voor een aangesloten toestel zal het wel uitmaken wat de spanning is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 06 nov 2022 21:29 #1435564

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Duidelijk bedankt :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 17 nov 2022 17:01 #1438437

WAAR staat die zekering ?

Er is wel degelijk een verschil bij 12 of 24 V bij een schakelende lader.

Je hebt een zekering om de kabel te beschermen bij beschadiging/kortsluiting maar de FET's in de chopper kunnen ook gaan kort liggen bij een defect en in dat geval zit er vermoedelijk ook een zekering in het apparaat zelf.

Dan reken je gewoon het vermogen uit bij maximum laadstroom en reken je dat om naar de ingang van het apparaat en doe er een schepje reserve bovenop.

Nog veel belangrijker en in deze draad nergens vermeld is de VERBREKINGSSTROOM van de zekering. Bij voeding vanuit een LiFePo batterij en dikke kabels kan deze oplopen tot vele honderden amperes, en veel van die scheepsautomaatjes zijn daar niet op voorzien... In plaats van af te klikken smelten die gewoon vast...



WO
Freedom is...
Sailing an Oyster 595 around the globe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 17 nov 2022 18:22 #1438455

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
WildOrchid schreef :
Nog veel belangrijker en in deze draad nergens vermeld is de VERBREKINGSSTROOM van de zekering. Bij voeding vanuit een LiFePo batterij en dikke kabels kan deze oplopen tot vele honderden amperes, en veel van die scheepsautomaatjes zijn daar niet op voorzien... In plaats van af te klikken smelten die gewoon vast...

Juist, op zn engels is dat de "interrupt rating".
Ik roep dat al jaren hier op ZF, het belang daarvan.
Maar nauwelijks response, denk te ingewikkeld om je daar ook nog mee te moeten bemoeien.
En dan nog het verschil tussen amerikaans en europese aanduiding (moet ie de nominale stroom verbreken of juist die waarde nog net doorlaten?).
En dan nog de verschillen tussen zekeren van het hoofdcircuit en van de branches (aftakkingen).
In de bootjeswereld gaat het om "gewoon een zekeringetje".
En wanneer gaat het nou fout? Zelden. Dus een praktische approach lijkt prima.
Er is in onze bootjeswereld niet echt sprake van aansprakelijkheid bij calamiteiten, anders dan in de industrie bijvoorbeeld.
Als het dus toch een keer mis is gegaan, komt zoiets als "welke zekering zat daar dan" niet aan de orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 17 nov 2022 18:50 #1438464

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
WildOrchid schreef :
WAAR staat die zekering ?

Er is wel degelijk een verschil bij 12 of 24 V bij een schakelende lader.

Je hebt een zekering om de kabel te beschermen bij beschadiging/kortsluiting maar de FET's in de chopper kunnen ook gaan kort liggen bij een defect en in dat geval zit er vermoedelijk ook een zekering in het apparaat zelf.

Dan reken je gewoon het vermogen uit bij maximum laadstroom en reken je dat om naar de ingang van het apparaat en doe er een schepje reserve bovenop.

Nog veel belangrijker en in deze draad nergens vermeld is de VERBREKINGSSTROOM van de zekering. Bij voeding vanuit een LiFePo batterij en dikke kabels kan deze oplopen tot vele honderden amperes, en veel van die scheepsautomaatjes zijn daar niet op voorzien... In plaats van af te klikken smelten die gewoon vast...



WO

Daarom zijn smeltzekeringen en/of echte zekering automaten aan te bevelen. Zekering automaten zijn thermisch-magnetisch en regeren dus prima op kortsluitstromen. Inderdaad heb ik het niet zo op die "scheepsautomaatjes".
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 17 nov 2022 19:06 #1438472

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1388
De kabeldikte is ook afhankelijk van hoe deze gemonteerd wordt.
Leg je `m in een goot of mantelbuis moet je rekening houden dat je marge kleiner is en je misschien wel een iets grotere diam moet nemen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 19:06 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 17 nov 2022 19:10 #1438474

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ronaldl schreef :
Juist, op zn engels is dat de "interrupt rating".
Ik roep dat al jaren hier op ZF, het belang daarvan.
Maar nauwelijks response, denk te ingewikkeld om je daar ook nog mee te moeten bemoeien.
Ingewikkeld? Zonder specialistische software en kennis, is het vrij lastig om nauwkeurig de maximale kortsluitstroom te bepalen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 17 nov 2022 19:18 #1438477

Hier wat meer daar over - gewoon op ZF :lol:

zeilersforum.nl/index.php/foru...ng-interrupt-ratings
Laatst bewerkt: 17 nov 2022 19:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering 24 volt. 23 nov 2022 11:45 #1439695

kortsluitstroom ? Simpel... met een LiFePo batterij... HEEL VEEL....

(batterijspanning gedeeld door som van de inwendige batterijweerstand en kabelweerstand tot aan kortsluitpunt, in de realiteit paar 1000 Ampere.

Maar het wordt hier stilaan veel te moeilijk voor de sofahangers met een boot... (boot staat vermoedelijk al even op de kant dus walstroom is vermoedelijk afgekoppeld). Alleen die Chinese balancers zijn nog actief..zonder enige zekering :P

WO
Freedom is...
Sailing an Oyster 595 around the globe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl