De oude MasterVolt met 3 aansluitingen op twee totaal verschillende accubanken aansluiten is onhandig.
Bij AGM service vs gewoon lood Start was dat al zo maar bij LFP vs lood gewoon niet doen:
Alle drie de uitgangen doen namelijk qua voltage precies hetzelfde alleen met minder stroom.
Dat is te veel voor je startaccu.
Voor LFP wil je bij vol (tbv vertrek) of deels vol (tbv opslag) de lader stoppen en dan stopt ook het laden van je startaccu. Die was al vol, maar continue laden van lood is juist niet erg. Ook niet nodig, maar fijn voor de gemoedsrust.
Advies:
de DC-DC is een prima oplossing voor het lfp-dynamoprobleem (zie andere draadjes).
de mastervolt op de startaccu kan. Deze zou je dan terug kunnen regelen tot ongeveer dezelfde stroom als de DC-DC, om mogelijk pendelen van de Mastervolt te vookomen (geen ervaring mee, maar een gedachte die ik hierbij heb). Sowieso jammer dat je de 50A niet kwijt kan via de 30A Victron.
Alternatief: de Mastervolt op een lfp instelling de lfp’s laten laden (50A) en de startaccu alleen door de dynamo. Je moet dan nog wel een laadstop hebben. Zelf doe ik dat voor de walstroom handmatig. Ik laad mijn lfp alleen nog maar op als ik aan boord ben. Met jouw 50A gaat dat lekker snel. (Ik laad niet meer op als ik van boord ga, maar vertrek met wat over is van de vorige keer en laadt vol op de eerste overnachting).
Wil je toch je startaccu bijladen in de winter? Koop daar dan een heel klein onderhoudsladertje voor met een capaciteit van 3-5A.
Afraden:
Geen twee Victrons nemen (geen 2x30A) want dan beperkt je de laadstroom van de dynamo niet en had je deze ook direct aan kunnen sluiten.
De enkele 30A is de bescherming van de dynamo. Bij continue gebruik van de Victron wordt deze warm en regelt de stroom terug. Dat is de impliciete bescherming van de stroomafname van de dynamo en daarmee de bescherming daarvan.
Neem de smart uitvoering, die is instelbaar.
Bespaartip:
Al je kant en klare cellen wil en zelf geen lfp wil opbouwen neem dan contact op met ZF-lid Nardus. Die heeft van de zelfbouw-gezamelijke-inkoopcellen (die heb ik zelf ook) een kant en klaar product gemaakt met cellen die het prima doen.
Zie PureAcell links onder op deze ZF pagina of hier:
PureAcell 280Ah 12V