Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: DC to DC lader plaatsen

DC to DC lader plaatsen 25 nov 2022 00:04 #1440021

@WaltB, ik heb inmiddels je pdf-documentjes in een eerder draadje van dit forum gevonden. Daarmee zijn mijn vragen voorlopig beantwoord.
Bedankt.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 25 nov 2022 00:15 #1440022

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
SimondeDanser schreef :
WaltB schreef :
Al veel over gezegd, maar toch maar weer eens omdat ik het leuk vind en wie weet ook nog wel iemand anders.
Ik vind dit niet alleen leuk, maar ook buitengewoon interessant. Ik denk dat voor velen met mij de barriere om over te stappen naar lifepo4 niet zozeer de batterijen zelf zijn maar alle randapparatuur er omheen. En niet in de laatste plaats vanwege de hoge kosten van alle blauwe en groene dozen.
Ik zou zelf voor de combinatie lood accu-dc/dc lader zijn gegaan. Maar jouw benadering klinkt nog veel interessanter. Hoe minder rotzooi aan boord hoe minder er kapot kan gaan, hoe beter het is.
Het roept nog wel wat vragen op:
1. Gebruik je wel een BMS bij je lifepo4 batterijen?
2. Zou je kunnen uitleggen hoe je de veldstroom van een dynamo knijpt?
3. Blijft de spanningsregelaar in de dynamo gewoon zitten?
4. Tot hoever moet een standaard dynamo geknepen worden om gewoon te kunnen blijven functioneren i.c.m. lifepo4? Ik heb ergens gelezen dat dit ca. 60% van het maximale vermogen zou moeten zijn. Klopt dit?
5. En wat doe je zodat de toerenteller gewoon blijft functioneren?
6. Hoe schakel je de dynamo af op het moment dat de lifepo4 aan de 13,8-14,0 volt is gekomen? Gebeurt dit automatisch? En zo ja, hoe?
7. Hoe blijft in de situatie uit 6 de toerenteller zijn werk doen?

Alvast bedankt voor je verdere uitleg.

Mvg Felix

Felix,
Je stelt goede vragen. Mijn antwoorden hierronder. Zal wel bij sommige ZF leden wat verontwaardiging veroorzaken, haha.
1. Nee, geen BMS. Wel low & high Voltage alarms. De laatste keer dat ik hierover iets heb gezegd was hier:geen BMS
2. Er zijn verschillende manieren. De meest simpele is een vaste weerstand in het veldstroom-circuit opnemen. Laatst nog gesproken met een eigenaar die simpelweg een 1 Ohm 100W weerstand gebruikte. Dit reduceerde zijn dynamo output van 108 naar 60A. Voor de veiligheid gebruikte hij een thermostaat relay dat bij 90gr de veldstroom onderbreekt.
Een betere manier is een variabele (draad-gewonden) weerstand, een rheostat. Zie foto.
Hiermee kun je de “sweet spot” opzoeken waarbij de alternator goed presteert en niet te warm wordt. Het is maar een paar Amperes die je op die manier knijpt. De rheostat wordt daarvan wel warm. Ik gebruik een fannetje voor wat koeling, maar nodig is het niet.
Een andere manier is een PWM “dimmer” te gebruiken. Lekker compact. Zie foto.
Voor mijn eigen gebruik heb ik een meer sophisticated controller gemaakt “omdat het kan”, maar die is niet te koop dus ga ik niet in detail uitleggen. Ik heb wel een pdf met beschrijving als je in dit soort materie geinteresseerd bent.
Als backup heb ik de rheostat oplossing met V-relais en standaard thermostaat printje met sensor op de dynamo. Allemaal goedkoop en betrouwbaar spul. Bij mij nooit kapot gegaan.
3. Hangt van dynamo af. Meestal is de borstelhouder en interne regelaar 1 geheel. Bij Bosch haal je die eraf en vervang je door een “kale” borstelhouder. Bij andere kun je de V-reg laten zitten maar stel je deze buiten werking. Dit is voor de meeste dynamo's goed gedocumenteerd en makkelijk te doen als je enige handigheid hebt. Anders naar een alternator-shop. Half uurtje werk. Dit wordt al decennia lang gedaan om externe regulators (voor deep cycle lood-zuur accu's) aan te sluiten, zoals Balmar Maxcharge, Nexstep, Incharge, Mastervolt Alpha, Sterling, Wakespeed, TWC en vele anderen. Het is dus niet “ombouwen” van de dynamo zoals soms hier op het ZF wordt beweerd. Een simpele ingreep die bovendien de dynamo betrouwbaarder maakt omdat die eenvoudiger wordt gemaakt.
4. Het beste met thermometer erbij proefondervindelijk vaststellen bij verschillende motor toerentallen. De rheostat is daarbij ideaal. Rheostats worden door serieuze cruisers ook al heel lang gebruikt voor dit doel bij lood-accu's. Als die diep ontladen zijn wordt soms een rheostat gebruikt om de eerste paar minuten na starten van de motor de aandrijfriem van de dynamo te sparen door de veldstroom te beperken.
5. Door een (hoge) weerstand die toch een beetje veldstroom doorlaat als die is onderbroken.
6. Door een Voltage relay dat ook in het veldstroom circuit is opgenomen. Dit is een klein stukje standard electronics, maar als het onverhoopt uitvalt kun je in nood nog prima laden door zelf een oogje op je accumonitor te houden.
7. Zie 5.

Cheers, Walt





The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 25 nov 2022 00:30 #1440023

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
SimondeDanser schreef :
@WaltB, ik heb inmiddels je pdf-documentjes in een eerder draadje van dit forum gevonden. Daarmee zijn mijn vragen voorlopig beantwoord.
Bedankt.
Mvg Felix

Ik had net een uitgebreid antwoord gedicht en gepost. Ik laat het maar staan.
Vriendelijke groet, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 25 nov 2022 00:39 #1440024

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske schreef :
Ja maar Walt, dat is toch veel te simpel!! Dan kunnen ze niet meer blauwe doosjes kopen!

't Is dat ik geen dynamo meer heb, maar mijn oplossing zou er ook zo uit zien. Afgezien van dat laden dan van de startaccu, dat kan ook met een relais. Maar misschien is dat voedinkje wel goedkoper dan een relais. :-)

Leuk te horen Hans!
Het "voedinkje" om naar 14.2V te boosten.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 25 nov 2022 06:00 #1440025

WaltB schreef :
Ik had net een uitgebreid antwoord gedicht en gepost. Ik laat het maar staan.
Vriendelijke groet, Walt
Ik heb het gezien. Nogmaals bedankt. Ik zal alles vandaag gaan bestuderen.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 06:00 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 25 nov 2022 08:03 #1440039

JelleKeizer schreef :
Het begint er op te lijken dat ik naar een toch iets andere opstelling ga
aangezien ik max 30 ampere laden van een 300ah accubank echt te weinig vind wil ik waarschijnlijk upgraden naar een Balmar 130A dynamo met laadregelaar. deze gaat dan via een laadstroomverdeler naar de loodaccu en de serviceaccu's. Deze dyanmo's presteren ook stukken beter op lage toeren.

Ik zou daar nog wat verder onderzoek naar doen
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=100#1380273
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 26 nov 2022 03:59 #1440214

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Is een Sterling regelaar (paralel aan de standaard regelaar) hier een oplossing voor?
De sterling kan op basis van temp sensor afschakelen.
Nu vraag ik me af of de standaard regelaar in geval van LFP nog steeds te hard blijft laden na afschakelen van de sterling en de altenator temp nog steeds niet terugloopt.
We hebben een hitachi altenator, ik weet niet of hier koolborstelhouders voor zijn zonder regelaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 26 nov 2022 07:58 #1440228

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Sjoerd02 schreef :
Is een Sterling regelaar (paralel aan de standaard regelaar) hier een oplossing voor?
De sterling kan op basis van temp sensor afschakelen.
Nu vraag ik me af of de standaard regelaar in geval van LFP nog steeds te hard blijft laden na afschakelen van de sterling en de altenator temp nog steeds niet terugloopt.
We hebben een hitachi altenator, ik weet niet of hier koolborstelhouders voor zijn zonder regelaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nee, dat werkt niet. De interne regulator moet worden uitgeschakeld en directe toegang tot de Field (dus borstel(s) ) moet worden verkregen. Bij Hitachi is dat ietsje moeilijker dan bijv. Bosch, maar als je dit zelf niet aandurft doet een alternator shop of auto electrician dit voor je.Hier staat beschreven hoe. Maar nogmaals, je hebt geen “regelaar” nodig voor LFP, alleen een veldstroom beperker en een Voltage relais om bij bereiken van accuspanning 13.8 V de veldstroom te onderbreken. Evt. voor de veiligheid ook een thermostaat relais met sensor op de dynamo.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 26 nov 2022 08:04 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 26 nov 2022 08:16 #1440232

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
P.s. Een “regelaar” of dat nu een interne of externe is gaat pas wat doen bij bereiken van de absorptie spanning, maar bij LFP ben je dan al klaar. In de bulk fase doet een regelaar niets.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 27 nov 2022 23:04 #1440723

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Bij een Altenator (mag. veld door spoelen) zal je altijd iets moeten regelen i.t.t. een dynamo (perm. Mag.)
Bij geen spanning/stroom op het veld wordt er niets opgewekt, als je er 12 volt op zou zetten veel te veel.

Overigens had ik op de vorige boot hele goed ervaring met de opensource voorloper van de wakespeed.
Koste 100 dollar. De wakespeed nu 500+
Deze was perfect te regelen (en te monitoren via usb)
De 110A altenator afgesteld op 75A (na 10 warmlopen van motor, daarvoor 20A)
Temp bleef ok bij 2000+ tpm
Als je dan een tijdje in de sluis stationair lag zag je de temp oplopen naar 90+
Dan werd de stroom terug geregeld op temp =90
Bij weer toeren maken (meer lucht stroom van de fan op de alt.) Liep de stroom ook weer op.

Helaas de regelaar met boot meeverkocht, had ik achteraf beter kunnen houden.

Overigens is 75A wel zo'n beetje max wat je op een enkele Vsnaar kan zetten.
Begint wel hard te slijten. Ondanks rustig aanlopen van de regelaar.
Op de 75 pk Sole kon je stationair goed horen of ie vermogen moest leveren voor de stroom of niet.
Bij testen met 100A begon je echt wel rubber te ruiken...



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 28 nov 2022 02:12 #1440728

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ik weet niet of dit nog in dit draadje past, maar op het moment geen zin om een apart Dynamo/Alternator draadje te beginnen. Als dat moet hoor ik het wel. Of ik wis deze post moderator, maakt mij niet uit.
Dynamo, Wisselstroom Dynamo en Alternator worden (in het Ned.) vaak door elkaar gebruikt. Natuurlijk bedoel ik in mijn posten over dit onderwerp Wisselstroom Dynamo oftewel Alternator met een veldspoel en niet een dynamo met permanente magneet.

Zoals ik al zei wordt er in de bulk fase niets geregeld. Ook bij de Wakespeed wijst in de documentatie niets erop dat in de bulk fase stroombeperking wordt gebruikt. Dat is jammer, want deze regulator zou als 1 van de weinige dat kunnen omdat een shunt voor stroommeting aanwezig is.
Als je kijkt naar de Wakespeed “Details of Charge Profile Entries” dan lijkt stroommeting alleen plaats te vinden in de “Acceptance” fase (oftewel absorption fase) en in Overcharge fase.

Er is een oerwoud aan settings, allemaal prachtig, maar bijna uitsluitend voor de laad fases na Bulk en bij LiFePO4 heb je alleen bulk nodig om tot 95% SOC te laden.
Voor Bulk is er alleen een parameter “Acceptance setpoint” (ACPT_BAT_V) dat is het voltage waarbij van Bulk naar Acceptance (Absorption) wordt gegaan.
Stroommeting parameters zijn er alleen voor beeindigen van acceptance mode (naast accceptance duration) en voor een AMPS cap in “Overcharge mode”.
Wel heeft de Wakespeed ook temp bewaking, dat is een goed ding.

Bij loodzuur acccu's duurt Bulk maar relatief kort en wordt na enkele minuten door oplopen van de interne weerstand en voltage de stroom vanzelf beperkt. Daarom vindt je maar weinig designs waar aandacht gegeven is aan stroombeperking tijdens bulk. En de meeste designs voor LiFePO4 zijn designs voor lood-zuur met een "LiFePO4 profile". Bij LiFePO4 is de Bulk fase het langst en kan ook de enige zijn. De accu's interne weerstand loopt nauwelijks op. Daardoor is die stroombeperking tijdens bulk zo belangrijk.

@Sjoerd02 – Ben nu wel benieuwd hoe jij je 110A alternator “afstelde” op 75A. Welke parameter of dipswitch? Er is bij de Wakespeed 1 dipswitch die dit mogelijk bewerkstelligt, de “small alternator” dipswitch, die laadstroom op 75% zet. Weet je zeker dat het ook niet de cap was voor Overcharge fase, dus na bulk en acceptance? Maar misschien zie ik iets helemaal over het hoofd.

Mijn eigen regelaar, de Wally100 heeft stroombeperking in alle laadfasen en kijkt ook naar het toerental. Bij lage toerentallen is er meer begrenzing nodig omdat de alternator fan minder koelt.
Dit maakt samen met wat andere settings dat ie 100% optimaal laadt. Maar echt, ik heb dat alleen zo gemaakt omdat het kan. Nodig is het niet.

Bij stroombeperking door een rheostat of andere manier kies je een gemiddelde of stel je in op je cruising RPM met marge. Bij lang stationair draaien van de motor kun je nog bijstellen of je vertrouwt op de temp begrenzing.

Dus nogmaals: Bij LFP alleen BULK met stroombeperking en bij bereiken van acceptance (absorption) setpoint stoppen, met een vleugje veldstroom via een weerstand om de toerenteller te laten werken. Daar heb je echt geen 500+ regelaar met enorme overbodige ballast voor nodig.

Cheers, Walt


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 02:39 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 28 nov 2022 16:49 #1440888

Ik heb een Cruiser FM-12-160a Alternator and E-MAAX PRO Regulator Kit besteld
samen met een Serpentine Pulley kit. Dit stelt mij in staat om stationair ruim 100A te laden. Ik plaats tussen mijn Service accus (300AH Victron Superpack) en Startaccu een
MASTERVOLT BATTERY MATE 1602 IG. Dit is tevens een beveiliging voor de Dynamo voor als de Superpack BMS zich om een of andere reden uitschakelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 29 nov 2022 00:21 #1440979

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Afsplitsing draadje gemaakt voor discussie over alternator regelaars.

zeilersforum.nl/index.php/foru...gelaar-i-c-m-lifepo4

(het lijkt er op dat ik de berichten die ik met de app heb gemaakt niet meer kan bewerken / verwijderen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 29 nov 2022 04:23 #1440984

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
see below
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 04:28 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DC to DC lader plaatsen 29 nov 2022 04:24 #1440985

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
JelleKeizer schreef :
Ik heb een Cruiser FM-12-160a Alternator and E-MAAX PRO Regulator Kit besteld
samen met een Serpentine Pulley kit. Dit stelt mij in staat om stationair ruim 100A te laden. Ik plaats tussen mijn Service accus (300AH Victron Superpack) en Startaccu een
MASTERVOLT BATTERY MATE 1602 IG. Dit is tevens een beveiliging voor de Dynamo voor als de Superpack BMS zich om een of andere reden uitschakelt.

Dus afgestapt van de DC-DC oplossing?

Ik weet niet of ik nou in dat nieuwe alternator draadje moet doorgaan of niet. Nog maar even hier.

Dat is een mooie alternator. Hot rated, dat is een goede zaak en als je een externe regulator op de F aansluiting zet, gaat de interne regelaar slapen. Dus geen aanpassing nodig.

Alleen denk ik dat bij die opstelling met Mastervolt Battery Mate je start accu niet erg bijgeladen wordt als de E-MAAX PRO voor LiFePO4 is ingesteld. Voltage blijft lang op maar 13.6.

Die E-MAAX PRO is typisch zo'n regulator die voor lead-acid is ontworpen, met later een LiFePO4 profile toegevoegd. Ook weer een regulator met een berg settings en features waar je voor LiFePO4 maar heel weinig van nodig hebt. Zelf zou ik erg hard nadenken voordat ik dat LiFePO4 profile dat men laat zien zou gebruiken. Maar door een beetje goochelen met de diverse settings kun je waarschijnlijk tot een behoorlijk resultaat komen.

Voor het laden van de start accu kun je veel beter een onafhankelijk low capacity ladertje gebruiken. Met DC-DC boost en setting op 14.2V Het moduletje dat ik heb genoemd levert 6A, dat is al plenty.
Maar gezien het geld dat je in je laadsysteem stopt zal dat wel een beetje "te budget" voor je zijn. Kant en klare ladertjes zijn er natuurlijk ook.

Voor bescherming van je alternator tegen de BMS (dus bescherming tegen de beschermer) zou je voltage relais in de veldstroom verbinding tussen regulator en alternator kunnen opnemen die de veldstroom onderbreken bij iets meer conservatieve voltages dan van de BMS, om de BMS voor te zijn.

Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 04:29 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl