SimondeDanser schreef :
WaltB schreef :
Al veel over gezegd, maar toch maar weer eens omdat ik het leuk vind en wie weet ook nog wel iemand anders.
Ik vind dit niet alleen leuk, maar ook buitengewoon interessant. Ik denk dat voor velen met mij de barriere om over te stappen naar lifepo4 niet zozeer de batterijen zelf zijn maar alle randapparatuur er omheen. En niet in de laatste plaats vanwege de hoge kosten van alle blauwe en groene dozen.
Ik zou zelf voor de combinatie lood accu-dc/dc lader zijn gegaan. Maar jouw benadering klinkt nog veel interessanter. Hoe minder rotzooi aan boord hoe minder er kapot kan gaan, hoe beter het is.
Het roept nog wel wat vragen op:
1. Gebruik je wel een BMS bij je lifepo4 batterijen?
2. Zou je kunnen uitleggen hoe je de veldstroom van een dynamo knijpt?
3. Blijft de spanningsregelaar in de dynamo gewoon zitten?
4. Tot hoever moet een standaard dynamo geknepen worden om gewoon te kunnen blijven functioneren i.c.m. lifepo4? Ik heb ergens gelezen dat dit ca. 60% van het maximale vermogen zou moeten zijn. Klopt dit?
5. En wat doe je zodat de toerenteller gewoon blijft functioneren?
6. Hoe schakel je de dynamo af op het moment dat de lifepo4 aan de 13,8-14,0 volt is gekomen? Gebeurt dit automatisch? En zo ja, hoe?
7. Hoe blijft in de situatie uit 6 de toerenteller zijn werk doen?
Alvast bedankt voor je verdere uitleg.
Mvg Felix
Felix,
Je stelt goede vragen. Mijn antwoorden hierronder. Zal wel bij sommige ZF leden wat verontwaardiging veroorzaken, haha.
1. Nee, geen BMS. Wel low & high Voltage alarms. De laatste keer dat ik hierover iets heb gezegd was hier:
geen BMS
2. Er zijn verschillende manieren. De meest simpele is een vaste weerstand in het veldstroom-circuit opnemen. Laatst nog gesproken met een eigenaar die simpelweg een 1 Ohm 100W weerstand gebruikte. Dit reduceerde zijn dynamo output van 108 naar 60A. Voor de veiligheid gebruikte hij een thermostaat relay dat bij 90gr de veldstroom onderbreekt.
Een betere manier is een variabele (draad-gewonden) weerstand, een rheostat. Zie foto.
Hiermee kun je de “sweet spot” opzoeken waarbij de alternator goed presteert en niet te warm wordt. Het is maar een paar Amperes die je op die manier knijpt. De rheostat wordt daarvan wel warm. Ik gebruik een fannetje voor wat koeling, maar nodig is het niet.
Een andere manier is een PWM “dimmer” te gebruiken. Lekker compact. Zie foto.
Voor mijn eigen gebruik heb ik een meer sophisticated controller gemaakt “omdat het kan”, maar die is niet te koop dus ga ik niet in detail uitleggen. Ik heb wel een pdf met beschrijving als je in dit soort materie geinteresseerd bent.
Als backup heb ik de rheostat oplossing met V-relais en standaard thermostaat printje met sensor op de dynamo. Allemaal goedkoop en betrouwbaar spul. Bij mij nooit kapot gegaan.
3. Hangt van dynamo af. Meestal is de borstelhouder en interne regelaar 1 geheel. Bij Bosch haal je die eraf en vervang je door een “kale” borstelhouder. Bij andere kun je de V-reg laten zitten maar stel je deze buiten werking. Dit is voor de meeste dynamo's goed gedocumenteerd en makkelijk te doen als je enige handigheid hebt. Anders naar een alternator-shop. Half uurtje werk. Dit wordt al decennia lang gedaan om externe regulators (voor deep cycle lood-zuur accu's) aan te sluiten, zoals Balmar Maxcharge, Nexstep, Incharge, Mastervolt Alpha, Sterling, Wakespeed, TWC en vele anderen. Het is dus niet “ombouwen” van de dynamo zoals soms hier op het ZF wordt beweerd. Een simpele ingreep die bovendien de dynamo betrouwbaarder maakt omdat die eenvoudiger wordt gemaakt.
4. Het beste met thermometer erbij proefondervindelijk vaststellen bij verschillende motor toerentallen. De rheostat is daarbij ideaal. Rheostats worden door serieuze cruisers ook al heel lang gebruikt voor dit doel bij lood-accu's. Als die diep ontladen zijn wordt soms een rheostat gebruikt om de eerste paar minuten na starten van de motor de aandrijfriem van de dynamo te sparen door de veldstroom te beperken.
5. Door een (hoge) weerstand die toch een beetje veldstroom doorlaat als die is onderbroken.
6. Door een Voltage relay dat ook in het veldstroom circuit is opgenomen. Dit is een klein stukje standard electronics, maar als het onverhoopt uitvalt kun je in nood nog prima laden door zelf een oogje op je accumonitor te houden.
7. Zie 5.
Cheers, Walt