TuuLeVi schreef :
Hans V schreef :
De meest eenvoudige manier om op LFP over te stappen is het vervangen van je service accu(bank) door een kant-en-klare LFP accu(bank) voorzien van een ingebouwd BMS die overweg kan met gangbare instellingen op moderne acculaders
Hans V schreef :
Als je de verbinding met accuscheider/diodeblok/laadrelais loshaalt zodat alleen de startaccu door je dynamo wordt opgeladen loop je geen kans dat je met je 'gulzige' LFP accu(bank) je dynamo naar de knoppen helpt.
M'n motoraccu heeft een appart cirquit, dat is helemaal los van de rest van de boordelektriek.
Bedoel je dat?
Ja, als je startaccu (en dynamo) helemaal los staat en je service accu(bank) alleen door je walstroomlader wordt geladen hoef je niets los te halen en loopt je dynamo geen gevaar.
TuuLeVi schreef :
Hans V schreef :
ook op de motor wilt kunnen laden
dat wil ik (voorlopig?) dan maar laten. Ik draai een ~20 motoruren per seizoen.
Prima plan.
TuuLeVi schreef :
Hans V schreef :
Bluetooth apps etc. zijn niet nodig
Hans V schreef :
De Victron LFP accu's die je linkt hebben geen ingebouwd BMS
sorry; verkeerd gelinked. Ik bedoelde deze
omvormers. Ik kan dus ook een zonder nemen, zoals
deze? (levert wel minder stroom)
Je hebt deze DC-DC converters/laders niet nodig als je niet op je dynamo wilt laden.
Een geschikte walstroomlader is voldoende.
TuuLeVi schreef :
3Noreen schreef :
dat is iets anders dan Battery Management System? Daar zijn er 4 van nodig?
Balancers houden de afzonderlijke cellen in je LFP accu gelijk. Bij een drop-in LFP accu zitten deze als het goed is als onderdeel van het BMS ingebouwd en hoef je dus verder niets extra's aan te sluiten.
Wil je zelf een LFP accu bouwen dan moet je het balanceren en beschermen van je cellen zelf regelen (handmatig of electronisch). Om hierin de juiste keuzes te maken is wat meer kennis van LFP geen overbodige luxe.
TuuLeVi schreef :
roozeboos schreef :
geen bms en meet je af en toe gewoon de aparte celspanningen met een multimeter
dat kan ik wel, maar wat doe je dan als het "te ver uit de pas gaat lopen"?
Dan moeten je cellen los (elektrisch) en afzonderlijk geladen.
TuuLeVi schreef :
Mijn acculader heeft geen instelmogelijkheden.
Als je een drietrapslader hebt met gangbare laadspanningen is er een kans dat je hem toch met een drop-in LFP kunt gebruiken. Maar dit moet je zeker checken in de handleiding die bij je drop-in LFP accu zit. Niet ingewikkeld, wel essentieel voordat je iets aansluit.