Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lood om oud ijzer?

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 13:14 #1380273

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
holtere schreef :
Misschien een linkje voor zo'n slimme dynamo?

Bijvoorbeeld:
balmar.net/6-series-alternators/

Tot twee keer toe is zo'n ding van dit merk bij ons aan boord doorgebrand. Geen aanrader.

Met externe of ingebouwde regelaar? Balmar heeft goede naam, maar dus in jouw situatie ook niet bomb proof...

De eerste keer onder garantie vervangen. Inclusief externe regelaar. De tweede keer ontstond er werkelijk fik en vond ik het onverantwoord worden om er nog mee door te gaan. Het concept van een alternator is ongeschikt om op een goede manier de stroomsterkte te beperken. Als je pech hebt blijft er te lang remanent magnetisme in het anker wat de zaak opblaast.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 17:30 #1380348

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik heb sinds een jaartje de victron orion smart dcdc converter tussen de start accu en service accu geplaatst.
Enerzijds om klaar te zijn voor een eventuele overstap naar lifepo4 en anderzijds om mijn huidige agm accu's een beter laadprofiel te kunnen aanbieden bij langdurige motortochten.

Mijn Hitachi dynamo van 60A op de yanmar 2ym15 lijkt zijn laadspanning terug te regelen bij toenemende temperatuur.
Wat blijkt is dat de orion zijn output begrenst om te zorgen dat de ingangsspanning van de orion(spanning startaccu) niet daalt onder de ingestelde spanning.

Dit maakt de orion m.i. bijzonder geschikt voor een dergelijk toepassing.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 17:45 #1380354

PvO schreef :
Wat blijkt is dat de orion zijn output begrenst om te zorgen dat de ingangsspanning van de orion(spanning startaccu) niet daalt onder de ingestelde spanning.

Ik denk dat je onderstaand bedoelt? Dat is geen continue regeling, maar een sequence om te kunnen detecteren of er wel/geen stroom uit startaccu/dynamo getrokken mag worden. De Orion vormt, wat haar inputkant betreft, geen variabele maar aan/uit belasting. Kan het wellicht zijn dat je service accu bijna vol is geweest en de lader naar absorptieladen ging? Dan neemt de oogenomen stroom óók af…

Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 17:55 #1380363

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Wat blijkt is dat de orion zijn output begrenst om te zorgen dat de ingangsspanning van de orion(spanning startaccu) niet daalt onder de ingestelde spanning.

Ik denk dat je onderstaand bedoelt? Dat is geen continue regeling, maar een sequence om te kunnen detecteren of er wel/geen stroom uit startaccu/dynamo getrokken mag worden. De Orion vormt, wat haar inputkant betreft, geen variabele maar aan/uit belasting. Kan het wellicht zijn dat je service accu bijna vol is geweest en de lader naar absorptieladen ging? Dan neemt de oogenomen stroom óók af…

Nee dat bedoel ik niet.
Het blijkt dat de orion in de bulkfase (met maximale laadspanning nog niet bereikt) de output (stroom) terug regelt zodat de spanning van de startaccu niet onder de ingestelde waarde (bij mij 12,9V) komt.

Zodra de motor stopt, daalt de spanning uiteraard verder en schakelt de orion helemaal uit.
Ik heb een inschakel vertraging van 10 minuten ingesteld, het is dus echt een traploze regeling, geen aan/uit regeling.
Ik heb dit niet in de handleiding kunnen vinden en was dus blij verrast.
Vandaar dat ik het hier even meld.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 17:56 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 18:13 #1380367

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Heb je een tempsensor op de Hitachi zitten?
Ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt geconstateerd trouwens en nog meer benieuwd of die dcdc converter van Topsystems dat ook doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 18:30 #1380373

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
De dynamo is standaard, niets aan veranderd.
Bij toenemende temperatuur van de dynamo, neemt de laadspanning af.
Dit zorgde, voor de orion, ervoor dat de service accu's tijdens laden eigenlijk nooit boven de 13,5V kwamen.
Met de orion worden ze nu wel tot 14,6V geladen, maar vaak met een lagere stroom dan de 18A die de orion kan leveren.
Dit is eenvoudig vast stellen door een blik de accumonitor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 18:33 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 18:55 #1380380

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
Hans V schreef :
De meest eenvoudige manier om op LFP over te stappen is het vervangen van je service accu(bank) door een kant-en-klare LFP accu(bank) voorzien van een ingebouwd BMS die overweg kan met gangbare instellingen op moderne acculaders
Hans V schreef :
Als je de verbinding met accuscheider/diodeblok/laadrelais loshaalt zodat alleen de startaccu door je dynamo wordt opgeladen loop je geen kans dat je met je 'gulzige' LFP accu(bank) je dynamo naar de knoppen helpt.
M'n motoraccu heeft een appart cirquit, dat is helemaal los van de rest van de boordelektriek.
Bedoel je dat?Hans V schreef :
ook op de motor wilt kunnen laden
dat wil ik (voorlopig?) dan maar laten. Ik draai een ~20 motoruren per seizoen.
Hans V schreef :
Bluetooth apps etc. zijn niet nodig
Hans V schreef :
De Victron LFP accu's die je linkt hebben geen ingebouwd BMS
sorry; verkeerd gelinked. Ik bedoelde deze omvormers. Ik kan dus ook een zonder nemen, zoals deze? (levert wel minder stroom)
3Noreen schreef : dat is iets anders dan Battery Management System? Daar zijn er 4 van nodig?
roozeboos schreef :
geen bms en meet je af en toe gewoon de aparte celspanningen met een multimeter
dat kan ik wel, maar wat doe je dan als het "te ver uit de pas gaat lopen"?

Mijn acculader heeft geen instelmogelijkheden.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 19:00 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 19:51 #1380399

LiFePo4 is zo simpel als;

-4 Cellen kopen
-4 Balancers op de cellen

Dan heb je een ~loodaccu functionaliteit (niet geschikt om met een loodprofiel te laden natuurlijk. Je moet je lader in kunnen stellen op LiFePo4, of een geschikte lader aanschaffen van ongeveer 100 euro)

Net als een loodaccu neem je dan als gebruiker de verantwoordelijkheid om niet diep te ontladen. Beschermen tegen overladen doet je lader, net als bij lood.

-Wil je laden met een zonnepaneel, dan moet je ook de solar charger goed in kunnen stellen, op bijvoorbeeld 13,6 volt dan laadt je zonnepaneel tot een niveau wat niet schadelijk is voor je accu.

-Wil je laden met een alternator, zie hier boven


Je accu kan dan onverhoopt leeg raken en beschadigen, net als bij een loodaccu (al heeft LiFePo4 er wat minder snel last van)

Nu is LiFePo4 een klein beetje duurder dan lood en daarom willen mensen graag iets slims toepassen wat op accu en celniveau controleert of alles snor is en ingrijpt als er wat uit de pas loopt. Dat kan met een printje van 4 tientjes, fit and forget (zo heb ik het) maar je kan ook helemaal los gaan op BMS-en met flitsende schermen en apps. Net wat je leuk vind, maar het is allemaal extra, niet nodig. Hobbyisten bedenken allerlei dingen die theoretisch fout zouden kunnen en vinden het leuk daar wat voor te bedenken. Dat zelfde kan je ook voor lood doen maar word minder leuk ervaren en daar hoor je dus niemand over.

Net als bij een loodaccu zegt de spanning vrijwel niets over de laadtoestand. Loodaccumonitoren proberen door wat correcties toch wat zinnigs over de laadtoestand te zeggen.

Litiumaccus hebben maar een heel klein spanningsverschil tussen vol en leeg. Maar ze hebben een ander voordeel; wat er in gaat komt er ook uit. Er zit bijna geen verlies in. Daarom kun je een simpele coulombmeter gebruiken. Die houd bij wat er in en uit gaat en kan zo vrij precies vertellen hoe het gesteld is met de lading.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 19:55 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 20:41 #1380416

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
TuuLeVi schreef :
Hans V schreef :
De meest eenvoudige manier om op LFP over te stappen is het vervangen van je service accu(bank) door een kant-en-klare LFP accu(bank) voorzien van een ingebouwd BMS die overweg kan met gangbare instellingen op moderne acculaders
Hans V schreef :
Als je de verbinding met accuscheider/diodeblok/laadrelais loshaalt zodat alleen de startaccu door je dynamo wordt opgeladen loop je geen kans dat je met je 'gulzige' LFP accu(bank) je dynamo naar de knoppen helpt.
M'n motoraccu heeft een appart cirquit, dat is helemaal los van de rest van de boordelektriek.
Bedoel je dat?

Ja, als je startaccu (en dynamo) helemaal los staat en je service accu(bank) alleen door je walstroomlader wordt geladen hoef je niets los te halen en loopt je dynamo geen gevaar.

TuuLeVi schreef :
Hans V schreef :
ook op de motor wilt kunnen laden
dat wil ik (voorlopig?) dan maar laten. Ik draai een ~20 motoruren per seizoen.

Prima plan.

TuuLeVi schreef :
Hans V schreef :
Bluetooth apps etc. zijn niet nodig
Hans V schreef :
De Victron LFP accu's die je linkt hebben geen ingebouwd BMS
sorry; verkeerd gelinked. Ik bedoelde deze omvormers. Ik kan dus ook een zonder nemen, zoals deze? (levert wel minder stroom)

Je hebt deze DC-DC converters/laders niet nodig als je niet op je dynamo wilt laden.
Een geschikte walstroomlader is voldoende.

TuuLeVi schreef :
3Noreen schreef : dat is iets anders dan Battery Management System? Daar zijn er 4 van nodig?

Balancers houden de afzonderlijke cellen in je LFP accu gelijk. Bij een drop-in LFP accu zitten deze als het goed is als onderdeel van het BMS ingebouwd en hoef je dus verder niets extra's aan te sluiten.

Wil je zelf een LFP accu bouwen dan moet je het balanceren en beschermen van je cellen zelf regelen (handmatig of electronisch). Om hierin de juiste keuzes te maken is wat meer kennis van LFP geen overbodige luxe.

TuuLeVi schreef :
roozeboos schreef :
geen bms en meet je af en toe gewoon de aparte celspanningen met een multimeter
dat kan ik wel, maar wat doe je dan als het "te ver uit de pas gaat lopen"?

Dan moeten je cellen los (elektrisch) en afzonderlijk geladen.

TuuLeVi schreef :
Mijn acculader heeft geen instelmogelijkheden.

Als je een drietrapslader hebt met gangbare laadspanningen is er een kans dat je hem toch met een drop-in LFP kunt gebruiken. Maar dit moet je zeker checken in de handleiding die bij je drop-in LFP accu zit. Niet ingewikkeld, wel essentieel voordat je iets aansluit.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 20:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 20:52 #1380421

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
boarderbas schreef :
LiFePo4 is zo simpel als;

-4 Cellen kopen
-4 Balancers op de cellen
[...] geschikte lader
Hans V schreef :
Je hebt deze DC-DC converters/laders niet nodig als je niet op je dynamo wilt laden.

Begrijp ik goed dat "4 cellen" 1 accu is?
En dan 4 van deze3Noreen schreef : Hans V schreef :
Wil je zelf een LFP accu bouwen dan moet je het balanceren en beschermen van je cellen zelf regelen.
okay, dus dat is met 4 van die balancers niet "geregeld"?
Hans V schreef :
een drietrapslader hebt met gangbare laadspanningen
dat moet ik dan nog even uitzoeken.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 21:04 #1380424

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Je moet eerst een keuze maken tussen een kant-en-klare LFP accu (waar alles zit ingebouwd, dus geen omkijken naar balanceren of onder- of overspanningsbeveiliging) en een zelfbouw accu.

Alleen bij de laatste moet je het balanceren (cellen gelijk houden) en beveiligen (met name tegen overladen) zelf regelen. Om dat fatsoenlijk te doen is niet enorm ingewikkeld maar vereist meer kennis van LFP dan veel zeilers wil aanleren.

Balanceren en beveiligen zijn inderdaad twee verschillende zaken. Voor het beveiligen moet je de accu afschakelen (handmatig of automatisch via een schakelrelais) van de laadstroom (beveiliging tegen overladen) of verbruikers (beveiliging tegen te ver ontladen).

'Handmatig' ben ik persoonlijk geen fan van. Het lijkt lekker KISS, maar vroeg of laat mis je om wat voor reden ook het alarm of kun je het niet opvolgen en is je LFP voortijdig naar de knoppen. Anderen schatten dat risico duidelijk anders in, en dat is prima als het om je eigen LFP aanschaf gaat.

Dat uit balans raken van de 4 cellen in een LFP accu veroorzaakt niet direct grote problemen, bij goede cellen uit dezelfde batch loopt dat ook niet zo'n vaart. Maar het is wel weer iets wat je in de gaten moet houden bij een zelfbouw LFP accu.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 mrt 2022 21:26 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 31 mrt 2022 21:11 #1380429

@TLV: waarom niet gewoon lood? Wat denk je te winnen met LiFePO4?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 05:45 #1380447

Ik vind dit draadje in technische zin lastig te volgen. Als mijn loodaccu's het niet meer doen ga ik maar gewoon nieuwe kopen bij Halfords. Daar heb ik jaar of acht geleden ook een accu gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 06:46 #1380452

Precies: doen wat je prettig vindt en snapt. Ik snap die zendelingdrang niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:00 #1380460

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Hans V schreef :
Interesse [ Click to expand ]

Vragen van een forumlid proberen te beantwoorden is in mijn ogen wat anders dan LFP zendingsdrang.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 07:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:07 #1380461

Mijn keuze voor LFP is simpel. Ik heb behoefte aan veel stroom bij een laag gewicht. Bij mij ook geen Duitse landvast.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:23 #1380469

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Berghout-2 schreef :
Ik weet ’t allemaal niet meer.

Mijn hele rijdend leven lang gebruik ik loodaccu’s. Zonder er al te veel aandacht aan te besteden.
Als een auto na 7 of 10 jaar startproblemen kreeg dan zette ik er voor een paar tientjes een nieuwe accu in. En als de accu ’s morgens dood was omdat ik de lichten had laten aanstaan, dan was even aanduwen of een buurman met startkabels genoeg.
Nooit heb ik enige behoefte gehad aan spanningsmeters die op een millivolt nauwkeurig de accu, laat staan de afzonderlijke cellen, in de gaten houdt.

Ook in mijn varend leven had ik altijd loodaccu’s. Laden via de hoofdmotordynamo afgewisseld met een acculader, eerst nog een rechttoe-rechtaan trafo plus diodebrug, later met “slimme” elektronica.
Een of twee keer per jaar checkte ik effe de vloeistofpeilen in de accu’s, beetje bijvullen indien nodig. Gemiddelde levensduur van de accu’s was ook 7 tot 10 jaar, een enkele blunder daargelaten.

Kortom, ik had geen omkijken naar de accu’s.

Als ik nu lees over die geweldige LiFePO4 accu’s, dan word ik daar enthousiast over: lichtgewicht, 100% bruikbare capaciteit, hoog rendement, klein, nauwelijks inwendige weerstand. Super dus, wil ik ook wel hebbuh.

Maar dan komen de draadjes op Zeilersforum.
Noodzakelijke BMS-sen (maar dan hoe en welke en groot of juist klein en tijdelijk of permanent), noodzakelijke monitoring liefst per app, brandrisico’s, plofrisico’s, toch geen 100% gebruik maar beter tussen 80 tot 20% (wat dus nauwelijks hoger is dan de veelgenoemde 50% van loodaccu’s), zenuwachtig doen over enkele tienden volten spanningsverschil tussen de cellen, noodzaak tot aanpassing/vervanging van de dynamo, zonnepaneelregelaar en acculader, beperkt temperatuurbereik van de accu’s, slechte trillingsbestendigheid, noodzaak tot comprimeren enzovoort. En alles zit boordevol elektronica (wel of niet van de Chinees) die natuurlijk kapot gaat, snel veroudert en misschien wel gehackt kan worden.

Het gaat erop lijken dat de boot een omhulsel wordt voor een heel ingewikkeld energievoorzieningspakket dat voortdurend aandacht vergt van een hoogopgeleide beheerder. Voor lekker onbekommerd varen blijft steeds minder tijd over.

Geef mij maar een loodaccu. Die zeurt niet.

Wim.

Ik vind het hele topic na deze startpost een schitterende illustratie van de inhoud :)
Mijn zeilplezier is sowieso al omgekeerd evenredig met de omvang van mijn elektrische/electronische installatie, dus doe mij voorlopig maar gewoon lood.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:46 #1380476

Waarom LiFePo4:

- Ca 97-99% van de stroom die je erin stopt komt er ook uit, bij Lood ca 70-85%
- 80-90% van je accucapaciteit kan je nuttig gebruiken, lood vindt alles boven de 50% niet leuk.
- Veel lichter in gewicht, zeker als je bovenstaande meeneemt, dan is het zo'n 75% lichter dan lood
- Spanning blijft veel hoger en constanter, zakt niet in bij belasting. Dus geen knipperende lampjes en uitvallende plotters als je koelkast aanslaat en dat soort toestanden.
- Kan prima langere tijd zonder bijladen. Lood gaat stuk als je langere tijd niet bijlaadt.
- Gaat veel langer mee
- Kan niet lekken, kan probleemloos onder een hoek staan,
- Echt niet ingewikkelder dan lood, alleen anders. Zie verhaal van Boarder Bas.
- En als klap op de vuurpijl hoeft het ook nog eens niet duurder te zijn als lood, zeker als je gebruik maakt van de inkoopacties van Nardus. Zeer aan te raden.

Maar wat de boer niet kent dat eet 'ie niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:46 #1380477

Noballast schreef :
Mijn keuze voor LFP is simpel. Ik heb behoefte aan veel stroom bij een laag gewicht. Bij mij ook geen Duitse landvast.

Voor een meerromper zonder ballast kan het lage gewicht inderdaad een voordeel zijn. Maar de meesten van ons varen al rond met een honderden kilo's ballast (lood?), een paar kg-tjes meer zitten je dan niet in de weg. Ja, ik weet van zwaartepunten en laterale punten... maar die doen we even niet in dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:51 #1380479

keeszeiler schreef :
Maar de meesten van ons varen al rond met een honderden kilo's ballast (lood?), een paar kg-tjes meer zitten je dan niet in de weg.

Dat is een misvatting.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:53 #1380480

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Mijn ervaring vanaf 1975 met lood accu's aan boord van zeegaande zeiljachten is dramatisch slecht. In de eerste plaats buitengewoon onbetrouwbaar. Niet voor niets had/heeft bijna elk zeegaand jacht naast de hoofdaccu een aparte start accu. Zodat in ieder geval de kans dat de motor gestart kon worden groter was.
Ik kan een lange lijst van voorbeelden uit eigen ervaring waarbij de lood accu het liet afweten vullen.
Afgezien daarvan dat ik nu aan boord verlost ben van gehannes met zeer brandbare stoffen om mijn voedsel te kunnen bereiden. Ik kook nu al twee jaar met behulp van stroom uit mijn lithium accu. Iets wat met een lood accu absoluut onmogelijk zou zijn.
Het is goed mogelijk dat er mensen zijn met uitsluitend positieve ervaringen met loodaccu's. Maar ik ken die mensen persoonlijk niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 07:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 07:59 #1380482

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
Nachtvlinder schreef :
@TLV: waarom niet gewoon lood? Wat denk je te winnen met LiFePO4?
misschien, maar ik sta op het punt om alles te vernieuwen en wat Bas heeft lijkt me wel iets voor mij ook.
boarderbas schreef :
LiFePO4 is namelijk simpeler dan lood.
boarderbas schreef :
LiFePO4 laadt je met een (stroombegrensde) gelijkstroomvoeding met een vast voltage. [...] een voltagebeperking door dissipatie. Dat is een kant en klaar dingetje van 5 euro. Fit en forget. Je hebt dan iets wat simpeler is dan lood en net zo goed werkt/veilig is/beschermd is, etc..
boarderbas schreef :
4 Losse cellen, 4 doodsimpele passieve balancers en een heel eenvoudig beveiligingsprintje
Hans V schreef :
Je moet eerst een keuze maken [...] is niet enorm ingewikkeld maar vereist meer kennis van LFP dan veel zeilers wil aanleren.
ik houd wel van modulair en dat aanleren wil ik wel.

De accu afschakelen gaat wel lukken.

Dus bij deze moet je ook zelf de balans in de gaten houden?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 08:07 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 09:07 #1380493

Nee, die accu balanceert zich zelf, heeft alles ingebouwd. En daar betaal je voor.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 09:08 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 09:09 #1380494

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 09:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 01 apr 2022 09:16 #1380498

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
TuuLeVi schreef :
Dus bij deze moet je ook zelf de balans in de gaten houden?

De Victron LFP accu's die je linkt moet je ALTIJD combineren met een extern Victron BMS (zie de handleiding). Je hebt dan een systeem dat zowel balanceert als beveiligt.

Zo'n Victron combinatie is min of meer vergelijkbaar met een kant-en-klare drop-in LFP accu die je gewoon op een bestaande (3 traps) loodzuur lader kunt aansluiten. Dus loodzuur eruit, Victron LFP + BMS of drop-in LFP (ingebouwd BMS) erin. Klaar (als je je LFP niet op de dynamo laadt, maar dat is bij jou al ontkoppelt zoals je eerder schreef).

Begin je helemaal from scratch, dan is een constante spanning 'lader' en 4/8/12 cellen zoals Boarderbas beschrijft een optie. Mocht je in Verweggistan voor je huisbank toch onverhoopt weer (even) moeten switchen naar loodzuur dan is zo'n constante spanning 'lader' (voeding) weer niet geschikt. Maar voor de meeste ZF leden zal dat scenario zich nooit voordoen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 apr 2022 09:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl