Bas' oplossing is vrij simpel. In mijn geval combineer ik die (wat meer beperkte ) balanceer funtie en de beveiliging in een vrij simpele 'BMS' (in mijn geval een goedkope JBD). Ook dan wordt het ook niet zo lastig en is het schema qua complexiteit aardig vergelijkaar met een lood-schema met 2 accu's:
Die 'BMS' beveiliging is nog te omzeilen met een schakelaar, mocht ie moeilijk gaan doen.
Ja de balanceer-capaciteit is misschien wat lager dan met losse bordjes, als het uit de pas gaat lopen, kan dat altijd nog toegevoegd worden. Voor het gemak heb ik beide accu bankjes voorzien van eigen laders. Dat had ik bij lood-lood ook al.
- Als je niet hoeft te laden op de motor, kan de DC-DC weg, nog simpeler.
- Als je al een (dikke) en voor lifepo4 ongeschikte acculader hebt die je graag wil houden, kan die ook via de DC-DC je lifepo4 bank laden.
Kosten van het geheel:
- ~500 euro voor de 305Ah cellen via de inkoop actie
- 120 euro voor de renogy 50A DC-DC lader (marktplaats)
- 110 euro voor de victron 30A lader (marktplaats)
- 72 euro voor 120A 'BMS'
En dan nog wat voor kabelwerk en zekeringen. ~850 euro voor 305Ah.
Dus de giga complexiteit en kosten die eerder in dit topic genoemd worden, herken ik niet zo.
Ik heb het mezelf me iets moeilijker gemaakt want ik wil graag kunnen starten van lifepo4 en kunnen servicen van lood. Maar dat hoeft niet, met wat startkabels voor noodgevallen kom je ook een eind.
@tulevi: volgens mij woon je ook in Haarlem? Ik heb de spullen nog thuis, je kan wel eens komen kijken..