Watermaat schreef :
Ik weet dat het op zee is veranderd en drukker is geworden en dat je blijkbaar steeds meer electronica en misschien bijbehorende nieuwe accu's nodig hebt om "veilig" te kunnen varen.
Een kaartplotter met AIS transponder geeft veel overzicht en dus rust in de kuip bij het oversteken van drukke verkeersscheidingsstelsels, en je bent ook bij wat minder zicht tijdig zichtbaar voor andere schepen. Maar een Kanaaloversteek met alleen een (bijgewerkte) kaart, marifoon en (peil)kompas is in mijn ogen nog steeds mogelijk. En ook die kaartplotter en AIS werken prima op een loodzuur accu, zeker als je regelmatig aan de walstroom ligt.
Zolang je loodzuur accu's het nog prima doen zou ik daar in jouw geval zeker mee door varen.
Watermaat schreef :
Ik vaar alleen niet (meer) op zee. Ik lees dus kritisch mee en vraag me af of ik zo'n nieuwe accu zou willen of moeten hebben ?
Moeten zeker niet. En als je alleen op (bekend) binnenwater zeilt is de meeste electronica niet nodig en je stroombehoefte klein. Zijn je accu's aan vervanging toe en ben je geïnteresseerd in nieuwe (accu)techniek dan biedt LFP denk ik wel wat voordelen. En als je veel solo zeilt gebruik je waarschijnlijk een stuurautomaat, wat doorgaans een wat grotere verbruiker is aan boord. Dan is een accu die (bij hetzelfde volume en kleiner gewicht) het langer volhoudt dan loodzuur in sommige gevallen handig. Maar alles heeft z'n voor- en nadelen, ook LFP.
Als je op ziet tegen 'al het gedoe' rond LFP accu's - of zoals TS twijfelt aan de betrouwbaarheid van de electronica rond deze accu's - zou ik dat ook gewoon laten meewegen in je beslissing bij het aanschaffen van nieuwe accu's. Wij wat jongere honden kunnen wel vinden dat het allemaal heel eenvoudig is, maar wat telt is hoe andere zeilers dat zelf ervaren.