Ik weet ’t allemaal niet meer.
Mijn hele rijdend leven lang gebruik ik loodaccu’s. Zonder er al te veel aandacht aan te besteden.
Als een auto na 7 of 10 jaar startproblemen kreeg dan zette ik er voor een paar tientjes een nieuwe accu in. En als de accu ’s morgens dood was omdat ik de lichten had laten aanstaan, dan was even aanduwen of een buurman met startkabels genoeg.
Nooit heb ik enige behoefte gehad aan spanningsmeters die op een millivolt nauwkeurig de accu, laat staan de afzonderlijke cellen, in de gaten houdt.
Ook in mijn varend leven had ik altijd loodaccu’s. Laden via de hoofdmotordynamo afgewisseld met een acculader, eerst nog een rechttoe-rechtaan trafo plus diodebrug, later met “slimme” elektronica.
Een of twee keer per jaar checkte ik effe de vloeistofpeilen in de accu’s, beetje bijvullen indien nodig. Gemiddelde levensduur van de accu’s was ook 7 tot 10 jaar, een enkele blunder daargelaten.
Kortom, ik had geen omkijken naar de accu’s.
Als ik nu lees over die geweldige LiFePO4 accu’s, dan word ik daar enthousiast over: lichtgewicht, 100% bruikbare capaciteit, hoog rendement, klein, nauwelijks inwendige weerstand. Super dus, wil ik ook wel hebbuh.
Maar dan komen de draadjes op Zeilersforum.
Noodzakelijke BMS-sen (maar dan hoe en welke en groot of juist klein en tijdelijk of permanent), noodzakelijke monitoring liefst per app, brandrisico’s, plofrisico’s, toch geen 100% gebruik maar beter tussen 80 tot 20% (wat dus nauwelijks hoger is dan de veelgenoemde 50% van loodaccu’s), zenuwachtig doen over enkele tienden volten spanningsverschil tussen de cellen, noodzaak tot aanpassing/vervanging van de dynamo, zonnepaneelregelaar en acculader, beperkt temperatuurbereik van de accu’s, slechte trillingsbestendigheid, noodzaak tot comprimeren enzovoort. En alles zit boordevol elektronica (wel of niet van de Chinees) die natuurlijk kapot gaat, snel veroudert en misschien wel gehackt kan worden.
Het gaat erop lijken dat de boot een omhulsel wordt voor een heel ingewikkeld energievoorzieningspakket dat voortdurend aandacht vergt van een hoogopgeleide beheerder. Voor lekker onbekommerd varen blijft steeds minder tijd over.
Geef mij maar een loodaccu. Die zeurt niet.
Wim.