Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lood om oud ijzer?

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 12:38 #1378258

Ik weet ’t allemaal niet meer.

Mijn hele rijdend leven lang gebruik ik loodaccu’s. Zonder er al te veel aandacht aan te besteden.
Als een auto na 7 of 10 jaar startproblemen kreeg dan zette ik er voor een paar tientjes een nieuwe accu in. En als de accu ’s morgens dood was omdat ik de lichten had laten aanstaan, dan was even aanduwen of een buurman met startkabels genoeg.
Nooit heb ik enige behoefte gehad aan spanningsmeters die op een millivolt nauwkeurig de accu, laat staan de afzonderlijke cellen, in de gaten houdt.

Ook in mijn varend leven had ik altijd loodaccu’s. Laden via de hoofdmotordynamo afgewisseld met een acculader, eerst nog een rechttoe-rechtaan trafo plus diodebrug, later met “slimme” elektronica.
Een of twee keer per jaar checkte ik effe de vloeistofpeilen in de accu’s, beetje bijvullen indien nodig. Gemiddelde levensduur van de accu’s was ook 7 tot 10 jaar, een enkele blunder daargelaten.

Kortom, ik had geen omkijken naar de accu’s.

Als ik nu lees over die geweldige LiFePO4 accu’s, dan word ik daar enthousiast over: lichtgewicht, 100% bruikbare capaciteit, hoog rendement, klein, nauwelijks inwendige weerstand. Super dus, wil ik ook wel hebbuh.

Maar dan komen de draadjes op Zeilersforum.
Noodzakelijke BMS-sen (maar dan hoe en welke en groot of juist klein en tijdelijk of permanent), noodzakelijke monitoring liefst per app, brandrisico’s, plofrisico’s, toch geen 100% gebruik maar beter tussen 80 tot 20% (wat dus nauwelijks hoger is dan de veelgenoemde 50% van loodaccu’s), zenuwachtig doen over enkele tienden volten spanningsverschil tussen de cellen, noodzaak tot aanpassing/vervanging van de dynamo, zonnepaneelregelaar en acculader, beperkt temperatuurbereik van de accu’s, slechte trillingsbestendigheid, noodzaak tot comprimeren enzovoort. En alles zit boordevol elektronica (wel of niet van de Chinees) die natuurlijk kapot gaat, snel veroudert en misschien wel gehackt kan worden.

Het gaat erop lijken dat de boot een omhulsel wordt voor een heel ingewikkeld energievoorzieningspakket dat voortdurend aandacht vergt van een hoogopgeleide beheerder. Voor lekker onbekommerd varen blijft steeds minder tijd over.

Geef mij maar een loodaccu. Die zeurt niet.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 12:42 #1378259

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1031
Mijn idee.
Ik kan me meer dan voldoende redden met een 150Ah accu die paar led lampjes
en af en toe een uurtje de koelbox aan houd ik meer dan 36 uur vol, zulke lange reizen maak ik niet en anders start ik de diesel wel een uurtje.
Dat driepittertje hoor je haast niet.

Maar dat bepaald ieder weer voor zich, t is natuurlijk wel een beetje forum achting om alles oceaan waardig te maken hè.
En voor velen ook een hobby de boot techniek.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 12:49 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 12:53 #1378261

Eigenlijk heel simpel ; "Ieder voordeel heeft zijn nadeel" , in dit geval nadelén .

In dit geval zijn de belangrijkste voordelen al genoemd zoals gewicht per opslaghoeveelheid ( onder dat zouden en geen bijv electrische auto's mogelijk zijn , althans niet met lange rijkwijdte en korte oplaadtijden)) en gewicht en ook wel levensduur.
Met name gewicht schijnt voor sommeige zeilers erg belangrijk te zijn , vandaar de dyneema verstging en carbon masten e.d. maar voor de simpele toerzeiler nauwelijks van toepassing , die kunnen net zo goed bij de oude vertrouwde lood/zwavelzuur accu's blijven , zij het wel bij vorokeur gel of AGM .
Natuurlijk zijn er ook legio LifePo liefhebbers die dat aanschaffen voor de "bling bling"en omdat de collega zeiler ze ook al heeft. Je moet tenslotte wat hebben om op te scheppen in de havenkroeg of het zeilclubhuis :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 12:59 #1378265

Yellow Boat schreef :
..............
Met name gewicht schijnt voor sommeige zeilers erg belangrijk te zijn.............
Ad

Klopt.
Het zou goed zijn als ze wat minder eten. :lol:
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 13:10 #1378271

Ik sta op het punt m'n 6 jaar oude AGM accu's te vervangen. (Stonden verkeerd parallel geschakeld en zijn dus half dood). Gelukkig worden de identieke nog gemaakt dus ik kan ze er zo inlepelen.

2 x 40kg. Lekker belangrijk, op 't geheel. Da's één volwassen iemand extra. Hoewel het alternatief natuurlijk ook niet niks weegt.

Ik kijk over een jaar of wat nog eens hoe gebruiksvriendelijk en betaalbaar het LifePo4 spul dan is.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 13:12 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 14:16 #1378290

Berghout,

Uitstekend onder woorden gebracht.

Ik ben een beetje jaloers dat ik dat niet zo goed kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 14:17 #1378291

Berghout-2 schreef :
Yellow Boat schreef :
..............
Met name gewicht schijnt voor sommeige zeilers erg belangrijk te zijn.............
Ad

Klopt.
Het zou goed zijn als ze wat minder eten. :lol:

De ware wedstrijdzeiler gaat toch op dieet voor een belangrijke wedstrijd? :sick:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 14:20 #1378294

Als je twijfelt: gewoon bij lood houden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 14:42 #1378300

Geweldig topic.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 15:33 #1378304

Saeftinghe schreef :
Berghout,

Uitstekend onder woorden gebracht.

Ik ben een beetje jaloers dat ik dat niet zo goed kan.

Dank je.
Ik heb het uit verbazing en ergernis geschreven.

Volgens mij is de essentie van zeilen dat je geniet van weer en wind en water en verre horizonnen en nieuwe kusten en rust en stilte en vies eten dat verrukkelijk smaakt.
Maar het begint steeds meer op een computergame te lijken met al die meters, sensoren, elektronica, apps, wifi, i-pads, boegschroeven, joysticks (pretstokjes?) gps, ais, enz enz.
Nog even en we gaan remote zeilen, de boot onbemand zeilend en de schipper thuis achter de monitoren.
Bah.


Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 15:39 #1378305

Waarom heb je behoefte aan het contact leggen met mensen die dit ook te ingewikkeld vinden? Voel je je alleen, de boot gemist, erger je je? Waarom? Gun iedereen zijn/haar/het fetish toch!? Of start een topic over katoenen zeilen of beenderlijm oid ;)
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 15:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 15:39 #1378306

Uit het hart gegrepen. Ook hier een loodaccu die er jaren (meer dan 8) inzit. Begin van het seizoen laden met de acculader en verder niet naar omkijken. Ik denk dat de capaciteit iets van 60Ah is. Het verbruik bestaat uit een paar instrumenten, als donker is wat led-lampjes, soms een telefoontje opladen en bij lange stukken een stuurautomaat. Gedurende het seizoen houd de dynamo van de motor het blijkbaar wel bij. De draadjes over "moeilijke" accu's en monitoren zijn ook aan mij niet besteed. Als de accu het niet meer doet zal ik wel weer een gunstig geprijsde nieuw loodaccu kopen.

Volgens mij zit het verschil in het wel of niet hebben van een koelkast aan boord. Hier dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 15:41 #1378307

Of start een draadje “…. is niet aan mij besteed” :woohoo:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 15:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 15:44 #1378308

In mijn geval ben ik blij met lithium. Want dat scheelt wel heel veel gewicht met een elektriche aandrijving.
Voor enkel een service accu kan je inderdaad afvragen hoeveel zin het heeft, en of het middel niet erger is dan de kwaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 16:12 #1378315

Dat gewicht is nu net een voordeel als je dat op de juiste plaats zet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 16:16 #1378317

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
Berghout-2 schreef :

Volgens mij is de essentie van zeilen dat je geniet van weer en wind en water en verre horizonnen en nieuwe kusten en rust en stilte en vies eten dat verrukkelijk smaakt.
Maar het begint steeds meer op een computergame te lijken met al die meters, sensoren, elektronica, apps, wifi, i-pads, boegschroeven, joysticks (pretstokjes?) gps, ais, enz enz.
Nog even en we gaan remote zeilen, de boot onbemand zeilend en de schipper thuis achter de monitoren.
Bah.
Wim.

Hartgrondig mee eens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 16:34 #1378324

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Welke accu je het best kan kiezen Lood of Lifepo4 hangt m.i. vooral van het beoogde gebruik af.
Kies Lifepo4 ingeval van vaak, ver ontladen, of wanneer gewicht en afmetingen heel belangrijk zijn.
Kies lood ingeval de accu meer een backup functie heeft en (bijna) nooit ver wordt ontladen.

Voorbeelden van de eerste toepassing zijn auto's, laptops/telefoons, boten met elektrische aandrijving of een grote energie behoefte zoals elektrisch koken.

Voorbeelden van de tweede toepassing zijn UPSsen, startaccu's, boten waarin de accu vaak aangesloten is op de accu lader of anderzins wordt geladen door bijvoorbeeld zonnepanelen of dynamo.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 17:05 #1378332

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
nog beter , ik gebruik 2e hands lood/zw. accu's die ik (gratis) krijg van sommige klanten

max. Re-Use heet dat

vaak max. 3 jr oud, uit Telecom systeems (backup)

ik geloof het dus wel met die nieuwigheid

en dan, beroepshalve, major Lion accu branden meegemaakt/gehoord
(batterijen in E-waste weliswaar)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 18:02 #1378346

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Never change a winning team. Als het voor jou werkt en je geen nadelen ondervind ben je natuurlijk oliedom om iets te veranderen. Ik heb ook nooit begrepen waarom mensen een missie drang vertonen. Waarom zou je willen dat anderen doen wat jij doet ? Voor mij is het meestal anders om. Doe vooral niet wat ik doe. Jij wordt daar waarschijnlijk niet gelukkig van en de kans is groot dat het mij last oplevert. Vooral dat laatste geld met name voor Lithium accu's. Werkelijk tenenkrommend waarom ze vaak aangeschaft worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 18:02 #1378347

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Kan me er zeker in vinden.
Destijds met veel interesse de topics van Peper gelezen en gevolgd, maar het begon me steeds meer te duizelen. Hoewel ik zeker geen aversie heb tegen metertjes enz enz wil ik niet overal bij na hoeven denken. En dat gevoel bekruipt me wel bij de meer exotisxhe accu's. Uiteindelijk het onderwerp eigenlijk los gelaten. Het is te veel gedoe in mijn beleving en ik wil eigenlijk ook wel graag dat bemanning aan boord het ook kan begrijpen zonder te veel termen en "gedoe"
Dus weer gekozen de lood/zuur modellen (agm en gel versies dan). Lekker overzichtelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 18:11 #1378350

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
niet mijn muziek, maar toch..


Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 18:36 #1378353

keeszeiler schreef :
. Als de accu het niet meer doet zal ik wel weer een gunstig geprijsde nieuw loodaccu kopen.

Volgens mij zit het verschil in het wel of niet hebben van een koelkast aan boord. Hier dus niet.

Hmm, zelfs dat niet. Wij hebben een compressor koelbox aan boord. Maar ook een zonnepaneeltje van 100 watt. Gaat prima samen met lood accu’s.

Overigens volg ik de draadjes over andere accu’s met veel interesse. Maar het vergt een aardige investering en moeite. Wij hebben een zeilboot die best af en toe de dieselmotor heeft. Dus eigenlijk niet nodig…

Voor de toekomst, als ooit die Heavenly Twins catamaran er komt, willen we zeker elektrisch varen, en dan gaan we vast over op LiFePo4 accu’s. Maar nu nog niet, eerst investeren in de zeilgarderobe :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 20:10 #1378380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Berghout-2 schreef :
Klopt.
Het zou goed zijn als ze wat minder eten. :lol:

Hee hee, we gaan toch niet op de man spelen hé? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 20:41 #1378391

ZF is vervuild van allerlei LiFePO prullaria. Het is allemaal leuk en interessant dus de techneuten vullen ieder topic met feiten, verouderde feiten en feitelijk gebrachte meningen en het kan nooit mooi genoeg. Dan zit er ook nog altijd één tussen die lithiumcellen heeft en niet snapt dat een lifepo4 een heel ander ding is en vind een veelposter hier podium als goeroe met veelal erg opmerkelijke theoriën.

Het is meermaals gebleken dat het onmogelijk is om het hier over een simpele LiFePo4 installatie te hebben.

LiFePO4 is namelijk simpeler dan lood. Want LiFePO4 laadt je met een (stroombegrensde) gelijkstroomvoeding met een vast voltage. Geen laadcyclus, nada.

Omdat LiFePO4 geen zelfontlading heeft, moet hij soms geholpen worden om de balans in de cellen weer recht te trekken. Dat kan met een schakelaar, dat kan je, net als het controleren van het vloeistofpeil bij lood, periodiek doen, maar effectiever is een voltagebeperking door dissipatie. Dat is een kant en klaar dingetje van 5 euro. Fit en forget. Je hebt dan iets wat simpeler is dan lood en net zo goed werkt/veilig is/beschermd is, etc..

De rest is hobby.

Vroeger waren de cellen extreem prijzig, dus de in je OP aangegeven ongelukjes waren een nachtmerrie, dus wat extra elektronica om wat dingen te beveiligen kwam in zwang. Maar dat is absoluut niet noodzakelijk, vaak zelfs een beetje onzinnig.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 20:46 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 21:00 #1378396

Heb op MP 6 stuks56Ah en eentje 110 Ah, samen voor nog geen € 500.- AGM. Werken prima en lekker simpel. De verhalen over live4pro zijn me ook te lang om te lezen. B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl