Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lood om oud ijzer?

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 22:15 #1378414

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 931
boarderbas schreef :
Het is allemaal leuk en interessant dus de techneuten vullen ieder topic met feiten, verouderde feiten en feitelijk gebrachte meningen en het kan nooit mooi genoeg.

Herkenbaar. Ik heb mij deze winter ook op de materie gestort, en kostte erveel kruim om dit alles als leek te onderscheiden.

boarderbas schreef :
LiFePO4 is namelijk simpeler dan lood.
Technisch gezien heb je gelijk. Maar de (boten)wereld is ingericht op lood en de gebruikers zijn (onbewust) getraind in het gebruik ervan. Een spanningsmeter voor lood, alsof die zo logisch is.
Als bootjes standaard waren ingericht met een installatie met LiFePO, en je zou een loodaccu willen plaatsen heb je ook aanpassingen nodig.

De rest is hobby.
Inderdaad. Prutsen met losse cellen. Je kunt ook een complete LFP kopen, maar het ook al een stuk simpeler.

Perry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 22:26 #1378417

Ik vaar nu mijn 6e seizoen met 4 Losse cellen, 4 doodsimpele passieve balancers en een heel eenvoudig beveiligingsprintje omdat ik ongediciplineerd ben. Ik laadt niet meer met de alternator. Ik heb voor 4 dagen stroom in het heetst van de zomer met de koelkast vol aan. Voor mij meer dan genoeg. Binnen 4 dagen zie ik wel een steiger met een stopcontact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 23 mrt 2022 22:41 #1378420

Als boordnet, lader en dynamo ingericht zijn voor lood, dan is het wisselen naar LiFePo4 lastiger.

Als boordnet, lader en dynamo (externe regeling) reeds geschikt zijn voor LiFePo4, dan kun je gewoon een drop-in LiFePo4 accu (met interne BMS) kopen en erin knallen (interne BMS hoef je waarschijnlijk niet eens in te stellen).

Maar gezien de meeste hier op ZF geld willen besparen en daarom de LiFePo4 pack zelf willen bouwen (of extra wensen hebben), wordt het een stuk ingewikkelder. Mij leek het een leuk projectje, dus met 2 inkoopacties meegedaan en veel van geleerd. moet nog ingebouwd worden. Maar het hoef niet zo ingewikkeld.

De minimale wijzigingen om LiFePo4 als service accu in een lood gebaseerd boordnet te hangen zijn niet zo erg ingewikkeld:
  • Lood gebaseerde startaccu zo laten
  • Diodebrug eruit tussen start en service accu eruit en circuits gescheiden houden
  • Service accu vervangen door drop-in LiFePo4 pack met interne BMS
  • Lader/MPPTs instellen op LiFePo4 laadprofiel en alleen op service accu aansluiten
  • Optioneel: klein 5A acculadertje voor startaccu
  • Optioneel: Laden op motor? Dan DC-DC lader (LiFePo4 laadprofiel) erin en alleen laten laden als motor loopt

Al die optimalisaties wat hier op ZF worden genoemd worden om zo veel mogelijk cycles eruit te krijgen kun je negeren. Dat doe je bij je telefoon en laptop waarschijnlijk ook niet, BMS regelt het wel. Laden tot 100% en tot ~0% leegtrekken (tot BMS ingrijpt) is ook geen probleem. Kun je gewoon doen en doen veel mensen, tussentijds bijladen etc, kortom gewoon gebruiken die accu zonder teveel erbij na te denken.

Ook lood kun je in een ingewikkeldere manier managen om zo de levensduur te verlengen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 23 mrt 2022 22:43 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 24 mrt 2022 04:44 #1378424

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Berghout-2 schreef :
Gemiddelde levensduur van de accu’s was ook 7 tot 10 jaar, een enkele blunder daargelaten.

Kortom, ik had geen omkijken naar de accu’s.

Geef mij maar een loodaccu. Die zeurt niet.

Wim.


als je 7-10 jaar met een set lood doet , hulde !
en als je ze dan nog , na 7-10 jaar, voor een habbekrats kunt vervangen , nog veel meer hulde !

als ik deze 2 huldes ook had zou ik denk ik niet overgestapt zijn , echter heb ik geen enkele hulde met lood akku's dus het verdiepen in de materie heeft voor mij alleen maar voordelen gehad

lifepo4 is ook niet voor iedereen de beste , of zelfs maar een goede, oplossing .
Maar het is wel een zeer goede optie als je :

-: niet regelmatig aan het stroom infuus hangt
-: elektrisch wil aandrijven
-: langere periodes onderweg bent
-: niet meer druk wilt maken over energie opslag
-: meer wilt halen uit je energie opwekking
-: langer wilt doen met je akku bank dat dat je nu doet met lood

Wanneer kun je beter bij lood blijven ?
-: als je ieder weekend aan de walstroom hangt en af en toe een week of 2 - 3 'langere' tochten maakt
-: lood akku's goed en goedkoop beschikbaar zijn op het moment dat ze wilt vervangen
-: je niet druk maakt over energie opslag
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 24 mrt 2022 04:47 #1378425

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Orange Sunset schreef :

Ook lood kun je in een ingewikkeldere manier managen om zo de levensduur te verlengen.

eigenlijk zou je lood zo *moeten* managen omdat het veel gevoeliger is dan lifepo4 ?
als iedere 'lood bank' op dezelfde manier benaderd zou worden als 'wij' doen met lifepo4 zou lood in de meeste gevallen ook langer meegaan ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 24 mrt 2022 06:49 #1378433

En daar gaan we al; aanpassingen boot, geïntegreerde bms-en, lood zou ongevoeliger zijn...en zo maken we het lekker ingewikkeld.


-Dat je een passende walstroomlader installeert lijkt me evident. Daar zal geen accubezitter van van zijn stoel vallen.
-Welke aanpassingen aan het boordnet gedaan moeten worden, Joost mag het weten. Het is een doodnormale accu.
-Soms komt een alternator in de problemen door een LiFePO4. Maar nog vaker gaat het gewoon goed. Het loskoppelen van het boordnet van de alternator maakt de boel simpeler. Dat mag iedereen zelf afwegen. Een setje startkabels om de startaccu te gebruiken is in nood ook prima.
-Drop in replacements zijn hele dure pleisters met veel te veel rommel er in.
-Een loodaccu ongevoeliger? Andersom! Net als loodaccu zijn er dingen goed en minder goed voor de cellen, maar het absolute enige waar je tegen hoeft te beveiligen is overladen. Dat gaat -net als bij lood- niet goed. Daarentegen gaat een loodaccu naar de haaien als je hem te diep ontlaad, getuigen de "ongelukjes" die in de OP staan en moeten de geavanceerdere loodaccu met speciale laders geladen worden, anders gaan ze stuk. Laat je loodaccus onbeheerd staan, dan slopen ze zichzelf. Ze moeten dan aan de druppellading. Op de kant is het een wirwar van snoeren en mensen die van heinde en verre midden in de winter naar de stalling rijden om een muntje in de automaat te gooien om de accu's in conditie te houden. Allemaal niet nodig met LiFePO4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 24 mrt 2022 08:13 #1378449

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8121
Maak je je druk om de accu in je electrische fiets, telefoon of laptop?
Ik niet echt, al probeer ik die eerste ook een beetje goed te behandelen door hem niet helemaal vol te laden en leeg te trekken. Waarschijnlijk hebben we allemaal vormen van Lithium accu's in huis en daar maken we ons ook nauwelijks druk om. Misschien kan je telefoon accu wat langer mee als je die volgens de wijsheden uit het lifepo4 topic zou behandelen maar in de prakijk voldoet het voor de meeste mensen toch wel redelijk ondanks het vele leegtrekken en tot 100% opladen.

Waarom zou je je aan boord dan wel druk maken?

We zijn gewend geraakt aan de forse nadelen van lood en kunnen daarom er mee om gaan en kunnen zo nog een redelijke levensduur uit die dingen halen. Maar eigenlijk slaat een accu die a) je nog niet eens voor de helft kan gebruiken en b) het liefst helemaal vol bewaard moet worden toch nergens op voor iets dat juist gebruikt moet kunnen worden?

Het is even wennen aan de iets andere manier, als je zou willen overstappen.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2022 08:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 24 mrt 2022 08:17 #1378455

Berghout,

Dat is precies, waarom ik vorige week 2x AGM 130 Amp heb aangeschaft.
Wel 2x 34 kg. Maar daar heeft ons "Sargusje" echt geen last van hoor.
Als die accu's bv. 8 jaar meegaan, ben ik 81 jr. Dan zien we wel weer. (hoop ik) :lol: :lol:

Geen geneuk met die BMS enz.

Gewoon erin prikken, wel mooie nieuwe kabels van en naar de accu's gemaakt en er een Victrom 702 tussen gehangen.
Dat dan weer wel.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 25 mrt 2022 22:57 #1378891

FriendlySailor schreef :
[…]

Gewoon erin prikken, wel mooie nieuwe kabels van en naar de accu's gemaakt en er een Victrom 702 tussen gehangen.
Dat dan weer wel.

Enige extra stap extra voor een drop-in LiFePo4 is een DC-DC lader tussen startcircuit en servicecircuit ipv een diodebrug/cyrix. Waarom zou je de BMS instellingen willen aanpassen als die al prima staan? Dus dat is bijna gewoon erin prikken ;)

Maar mij maakt het niet zo veel uit en ben dus voor een vrij uitgebreide setup gegaan, vooral vanwege mijn achtergrond en leergierigheid. Maar alle extra apparatuur in de setup (buiten de zelfbouw LiFePo4 pack met BMS) kun je ook heel goed gebruiken bij lood en is dus zeker niet specifiek LiFePo4.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 09:27 #1378938

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4518
Beetje papieren kaart vs tablet/kaartplotter discussie. Oud en vertrouwd vs leercurve. Minimaal tot fors (die leercurve), dat hangt ook hier vooral af van hoe geavanceerd je de nieuwe setup wilt maken.

TS beslist vooral op gevoel (geen kennis of ervaring), en daar is niets mis mee. Dat doen de meeste hobbyzeilers als ze een eigen boot kopen. Ga je beroepsmatig varen dan worden rationele argumenten belangrijk(er) en leercurves minder vrijblijvend, maar zelfs dan zijn afwegingen zelden 100% ontdaan van emotie.

Interesse [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 mrt 2022 09:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 09:46 #1378941

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15286
Wat is jullie idee. Welk percentage van de LiFePO4 gebruikers doen dat om een toegenomen energie behoefte te faciliteren. Wasmachines,computers,andere elektronisch speelgoed, elektrisch koken, lieren en boegschroeven. Mijn inschatting is dat 70% overstapt vanwege een groter energie verbruik.
Dus niet meegerekend diegene die een andere fossiele energiebron inruilen voor een hernieuwbare bron. Zonnepanelen met name.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 10:13 #1378948

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5223
Hans V schreef :
Beetje papieren kaart vs tablet/kaartplotter discussie.
Dat ben ik niet (helemaal) met je eens.
Lifepo4 is m.i. minder geschikt in 'stand by' setting.
Veel van onze bootjes worden gebruikt zoals de meeste laptops.
90% van de tijd aangesloten op de lader en maar af en toe wordt de accu gebruikt.
Zonder allerlei toeters en bellen is het vrij lastig om een lifepo4 accu op, zeg, 80% soc te houden.

Wat daarnaast vaak een beetje wordt vergeten is dat, ondanks dat een lifepo4 accu efficiënter omgaat met de energie, de benodigde energie nog steeds moet worden opgewekt.

Ik heb zelf nu agm aan boord, wat voor mijn gebruik prima voldoet.
Voor mijn broer heb ik vorig jaar al eens een lifepo4 pack gebouwd en als het op energie efficiëntie of het leveren van grote stromen aankomt laat een lifepo4accu een loodaccu ver achter zich.
Maar of dat voor mijn bootje met een geringe energiebehoefte (30-40Ah per 24h) wat op een beetje zomerdag makkelijk door mijn paneeltjes wordt opgewekt nu echt nodig is twijfel ik nog.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 12:15 #1378966

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4518
PvO schreef :
Hans V schreef :
Beetje papieren kaart vs tablet/kaartplotter discussie.
Dat ben ik niet (helemaal) met je eens.
Lifepo4 is m.i. minder geschikt in 'stand by' setting.

Met 'papieren kaart vs tablet/kaartplotter' bedoelde ik de discussie tussen zeilers die het graag bij het oude vertrouwde houden en zij die graag nieuwe wegen inslaan. Zolang beide opties werken voor de betrokkenen en ze elk hun eigen voor- en nadelen (of aandachtspunten) hebben heeft het geen zin de ander van je eigen keuzes te overtuigen.

Maar ik mis denk ik de crux van je reactie?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 12:54 #1378969

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5223
Hoe breng ik dit nu eens goed onder woorden... ;)
Papieren kaart of digitale kaart is (in mijn beleving) geen vergelijk, in de zin dat ik behalve uit nostalgische overwegingen niet inzie waarom je nog een papieren kaart zou gebruiken.
M.a.w. een papieren kaart is in mijn ogen ouderwets en achterhaalt.
Een lood accu is m.i. niet ouderwets (wel oud) en ook niet achterhaalt, Lifepo4 is gewoon een extra mogelijkheid die in sommige gebruikssituaties is te prevaleren boven de loodaccu, maar zeker niet in alle gevallen.
Als voorbeeld, in mijn elektrische auto zit naast het lithium accupakket nog steeds een lood 'start' accu voor het boordnet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 13:07 #1378971

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15286
PvO schreef :
Dat ben ik niet (helemaal) met je eens.
Lifepo4 is m.i. minder geschikt in 'stand by' setting.
Veel van onze bootjes worden gebruikt zoals de meeste laptops.
90% van de tijd aangesloten op de lader en maar af en toe wordt de accu gebruikt.
Zonder allerlei toeters en bellen is het vrij lastig om een lifepo4 accu op, zeg, 80% soc te houden.

Wat daarnaast vaak een beetje wordt vergeten is dat, ondanks dat een lifepo4 accu efficiënter omgaat met de energie, de benodigde energie nog steeds moet worden opgewekt.

Ik heb zelf nu agm aan boord, wat voor mijn gebruik prima voldoet.
Voor mijn broer heb ik vorig jaar al eens een lifepo4 pack gebouwd en als het op energie efficiëntie of het leveren van grote stromen aankomt laat een lifepo4accu een loodaccu ver achter zich.
Maar of dat voor mijn bootje met een geringe energiebehoefte (30-40Ah per 24h) wat op een beetje zomerdag makkelijk door mijn paneeltjes wordt opgewekt nu echt nodig is twijfel ik nog.

Als we even als voorbeeld een accu uit de ZF inkoop actie van 300Ah nemen.
Netto is er dan ter beschikking 80% van 300Ah is 240Ah. Bij een half volle accu heb je dan nog reserve om ruim drie dagen zonder maar een Ah te laden uit je zonnepaneel het uit te houden. Wat is de reden waarom je die accu altijd volgeladen aan de steiger wil hebben liggen ? Ik snap het echt niet waar deze dwaze aandrang "hij moet vol" vandaan komt. Die accu hoeft niet vol !
Bovendien een beetje knappe acculader stopt er in een uurtje 40-50Ah extra in.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 13:23 #1378974

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5223
De accu moet niet vol, maar een groot deel van het jaar lig mijn boot aan de walvoeding omdat er een aantal gebruikers aanblijven, omdat ik die gebruikers ook bij een uitvallende walvoeding graag 'in leven' houd is een accu noodzakelijk.
De meest voor de hand liggende oplossing is m.i. lader, accu, gebruikers.
Dit heeft wel als gevolg dat de accu altijd vol is, toevallig gedijen loodaccu's erg goed in een dergelijke situatie. ;)
Ik zie niet hoe ik het, zonder allerlei aanvullende elektronica, voor elkaar moet krijgen om in een dergelijke situatie de accu's op ongeveer 80% te houden.
Maar ik sta open voor goede ideeën.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 14:34 #1378984

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi PvO effen een vraagje. Welke apparaten laat je aan staan? En waarom?
Het permanent laden is niet het beste. De lekstroom met vocht kan er een brand ontstaan. De loodsen zijn nu stil.
De volgende stap is de boten die in het water liggen. Kijk maar op het internet boot band en afbeeldingen.
Groetjes.

Als je meer wil weten zoek maar op het internet naar lekstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 14:38 #1378985

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
hoi

get a life...

groetjes
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2022 14:39 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 15:05 #1378990

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15286
PvO schreef :
Maar ik sta open voor goede ideeën.

Net als bij het overgrote deel van de mensen valt bij mij thuis bij een stroomstoring de verwarming en de diepvries uit. Dus, nee geen idee hoe dat op te lossen. Mijn boot is als ik er niet ben niet verbonden met het net. Na twee keer in de haven blikseminslag leer je dat wel af. Het is ook gewoon statistiek. Alles wat stuk kan zal ook een keer stuk gaan. Als iets er niet is kan het ook niet stuk. B)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 15:26 #1378992

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
PvO schreef :
Ik zie niet hoe ik het, zonder allerlei aanvullende elektronica, voor elkaar moet krijgen om in een dergelijke situatie de accu's op ongeveer 80% te houden.
Maar ik sta open voor goede ideeën.

Wat versta je precies onder ‘allerlei aanvullende elektronica’ ?

Akku monitor? BMS ? Laders ?

De meeste mensen zullen het meeste al aan boord hebben en dan laat je de Lifepo4 BMS communiceren met de laders en dan stel je 80% SoC in (of een veilig voltage tussen de 13.3-13.4v) en dan ben je klaar
Niet heel veel anders dan met lood akku instellingen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 15:33 #1378996

of zorgen dat wat je aan hebt staan maar erg weinig stroom verbruikt. Dan hoef je niet elke week bij te laden, maar bijvoorbeeld elke twee maanden.
Maar dan moet je zorgen dat je op je mobiel of op een server de accu spanningen kan volgen. Dat geeft rust, en kan je ook op tijd naar de boot om op te laden.
Zo doe ik het tenminste.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 17:16 #1379027

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5223
ReneK schreef :
PvO schreef :
Ik zie niet hoe ik het, zonder allerlei aanvullende elektronica, voor elkaar moet krijgen om in een dergelijke situatie de accu's op ongeveer 80% te houden.
Maar ik sta open voor goede ideeën.

Wat versta je precies onder ‘allerlei aanvullende elektronica’ ?

Akku monitor? BMS ? Laders ?

De meeste mensen zullen het meeste al aan boord hebben en dan laat je de Lifepo4 BMS communiceren met de laders en dan stel je 80% SoC in (of een veilig voltage tussen de 13.3-13.4v) en dan ben je klaar
Niet heel veel anders dan met lood akku instellingen
Onder aanvullende elektronica versta ik precies wat je hierboven opnoemt.
En ook daarmee is het lastig een soc van minder dan 100% in te stellen.
Op basis van accu spanning is het mij in iedergeval nog niet gelukt.
Over hoe schadelijk het is om lifepo4 accu's gedurende langere tijd op 100% te houden verschillen volgens mij de meningen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 17:18 #1379028

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5223
Cornelus schreef :
Hoi PvO effen een vraagje. Welke apparaten laat je aan staan? En waarom?
Het permanent laden is niet het beste. De lekstroom met vocht kan er een brand ontstaan. De loodsen zijn nu stil.
De volgende stap is de boten die in het water liggen. Kijk maar op het internet boot band en afbeeldingen.
Groetjes.

Als je meer wil weten zoek maar op het internet naar lekstroom.
Je begint een beetje irritant te worden met het steeds herhalen van hetzelfde verhaaltje.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 17:35 #1379030

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15286
PvO schreef :
Over hoe schadelijk het is om lifepo4 accu's gedurende langere tijd op 100% te houden verschillen volgens mij de meningen.

Even op het net zoeken naar ervaringen in de camper/mobile home fora. Er wordt veel gereden en daarmee de accu veel naar 100% geladen en gehouden. Zeker in periode dat die accu's net beschikbaar kwamen kwamen de problemen van. Mijn accu heb ik geïnstalleerd in 2014 en toen veel zitten zoeken naar ervaringen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 mrt 2022 17:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 17:57 #1379031

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17055
Even op het net zoeken naar ervaringen in de camper/mobile home fora. Er wordt veel gereden en daarmee de accu veel naar 100% geladen en gehouden.
Hoeft niet hoor. Ze hebben meestal een dcdc omvormer en die kun je natuurlijk op een lager voltage afregelen zodat de accu niet nokkievol geladen wordt. Zo doen wij dat per slot van rekening ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl