Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lood om oud ijzer?

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 18:01 #1379035

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
holtere schreef :
Even op het net zoeken naar ervaringen in de camper/mobile home fora. Er wordt veel gereden en daarmee de accu veel naar 100% geladen en gehouden.
Hoeft niet hoor. Ze hebben meestal een dcdc omvormer en die kun je natuurlijk op een lager voltage afregelen zodat de accu niet nokkievol geladen wordt. Zo doen wij dat per slot van rekening ook.

Bedoel je nu dat je niet naar ervaringen van anderen hoeft te zoeken ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 18:23 #1379039

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Dat zou ik zeker doen. Ik reageer op dat 100% volladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 19:18 #1379047

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
Ik ken er eentje die het LFP gebeuren alleen maar ziet als een verlengsnoer om zijn loodaccu’s op te laden. Misschien niet het meest efficient maar wel simpel. Laadt de LFP accu’s alleen aan de walspanning. Maakt van zijn LFP 230 V en daarmee voedt hij de acculader van de loodaccu’s. Het gehele boordsysteem blijft verder dus ongewijzigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 26 mrt 2022 22:05 #1379072

Dat heet een paard achter een wagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 10:41 #1379151

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
PvO schreef :
Papieren kaart of digitale kaart is (in mijn beleving) geen vergelijk, in de zin dat ik behalve uit nostalgische overwegingen niet inzie waarom je nog een papieren kaart zou gebruiken.

Die visie is net als de accu afweging die zeilers maken in mijn ogen ook subjectief: voor papieren kaarten is geen elektriciteit nodig (dus ook geen laders, lege accu's/batterijen), papier is ongevoelig voor storing (vocht, blikseminslag), je hebt meer overzicht dan op electronisch schermpjes (Wouter Verbraak...), en zo vallen er naast nostalgische afwegingen nog wel wat voordelen te benoemen als je vanuit andermans perspectief kijkt.

Ik ben zelf een enthousiast gebruiker van elektronische navigatie, maar zolang zeilers zich net als TS met hun eigen vertrouwde spullen prima weten te redden - en waarom zou dat niet voor papieren kaarten gelden - valt hun afweging van voor- en nadelen misschien anders uit dan de onze maar past het op dat moment het beste bij hen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 10:59 #1379155

Net als een loodaccu, welke je beter niet regelmatig onder de 50% leegtrekt, waar je je accu op dimensioneert, kun je bij een LiFePO4 ook 20% extra capaciteit nemen en de lader op 80% afstellen, als je situatie zo is dat continue laden je voorkeur heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 11:06 #1379158

Hans V schreef :
Beetje papieren kaart vs tablet/kaartplotter discussie. Oud en vertrouwd vs leercurve. Minimaal tot fors (die leercurve), dat hangt ook hier vooral af van hoe geavanceerd je de nieuwe setup wilt maken.

TS beslist vooral op gevoel (geen kennis of ervaring), en daar is niets mis mee..............

Hans, je hebt gelijk.
Bij mij zeker sprake van oud&vertrouwd versus leercurve.
Maar het is zeker niet zo dat ik zonder kennis of ervaring kies, alleen op gevoel.
Een halve eeuw geleden al tekende ik schemaatjes, etste printplaten, soldeerde van alles in mekaar. De "bomvaste" versterker die ik in 1978 maakte voor studentenfeestjes functioneert nog steeds.
Ik ben van nature erg nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen, maar door mijn ervaring ook enigszins wantrouwig en kritisch. Nieuw is vaak niet beter.

De loodaccu’s in al mijn tweedehands auto’s en boten (vrijwel allemaal geladen door domme rechttoe-rechtaan dynamo’s, en pas de laatste jaren soms ook met wat “slimmere” acculaders of zonnepanelen) gingen/gaan probleemloos lang mee.
Maar ik zie zeker voordelen van de LiFe-enzovoortaccu’s en volg de draadjes daarover met veel interesse.

Wat mij vooral tegenstaat is het vertrouwen in de benodigde elektronica. We knopen er “even” een BMSje op, en hangen er DC/DC-converters tussen, en bij voorkeur nog wat bluetooth en wifi dingetjes naast een geavanceerde batteijmonitor.
Niet alleen nemen sommige van die dingen permanent wat mA’s weg (wat flink kan aantikken als de boot een paar weken ligt te wachten op z’n baasje), maar ik heb vooral weinig vertrouwen in de duurzaamheid van de moderne elektronica.
Voortdurend gaan er dingen bij mij kapot, ver voor hun verwachte levensduur.
En dan vooral dingen waar convertertjes inzitten, zoals LED-verlichting en telefoonladertjes.
En dat zijn dan nog apparaatjes met een laag vermogen. Ik zal niet blij worden als een 50 ampere DC/DC converter net zo heet wordt en stinkt als die LED-lamp die eergisteren plofte.

Wie brengt mijn vertrouwen in de moderne elektronica weer op peil? Dat ik er 100% op kan vertrouwen dat het aan boord (met trillingen, vocht en temperatuurwisselingen) tenminste 10 jaar (maar liever 30 jaar) goed gaat?
Zolang dat niet lukt, hou ik het liever bij de veilige elektronica-arme loodbakken.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 11:11 #1379160

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

Ik monitor de data. Dat vind ik eigenlijk belangrijker dan bms en converters enzo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 11:44 #1379168

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Berghout-2 schreef :
Gemiddelde levensduur van de accu’s was ook 7 tot 10 jaar, een enkele blunder daargelaten.

Met een gerust hart kunnen we stellen dat als je een blunder begaat met elektronica of LiFePO4 accu's dat ook dat stuk kan en meestal ook gaat. Sommige dingen veranderen niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 13:25 #1379180

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Berghout-2 schreef :
Hans V schreef :
Beetje papieren kaart vs tablet/kaartplotter discussie. Oud en vertrouwd vs leercurve. Minimaal tot fors (die leercurve), dat hangt ook hier vooral af van hoe geavanceerd je de nieuwe setup wilt maken.

TS beslist vooral op gevoel (geen kennis of ervaring), en daar is niets mis mee..............

Hans, je hebt gelijk.
Bij mij zeker sprake van oud&vertrouwd versus leercurve.
Maar het is zeker niet zo dat ik zonder kennis of ervaring kies, alleen op gevoel.

Wim, zoals je aan mijn woordje 'vooral' kunt zien is de formulering tussen haakjes niet zo gelukkig gekozen door mij omdat die op twee manieren kan worden gelezen.

Ik volg je helemaal in je relaas. Het enige dat ik er aan toe kan voegen is dat voor ons de nadelen van loodzuur (eerst nat, later AGM) zo groot werden dat we het avontuur met deze nieuwe techniek wèl zijn aangegaan en dat dat in ons geval en tot nu toe heel positief is uitgevallen.

Ik ben zwaar onder de indruk van onze Mac Plus DC-DC lader (en de eenvoud die dit bij een overgang naar LFP oplevert), maar dat is N=1 en op geen enkele manier een garantie voor het wegblijven van storingen. Die vereiste electronica in/op LFP accu's (bij onze 'drop-in LFP' ook nog eens onttrokken aan ons zicht) is inderdaad een vertrouwensdingetje.

Omdat het financiële profijt bij LFP pas op langere termijn speelt en de schade bij voortijdige problemen veel groter is blijft loodzuur op dit moment in dat opzicht inderdaad de meest veilige keuze. Zeker als de loodaccu's zo lang mee gaan als bij jou het geval is en gewicht geen rol speelt is jouw afweging in mijn ogen een heel solide. Wij haalden die levensduur bij lange na niet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 mrt 2022 16:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 13:58 #1379191

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Pvo . Bedankt voor jou antwoord. Ik ben geen betweters in de zeilerforum. En ik ben geen brandweerman. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 17:01 #1379237

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Cornelus schreef :
Hoi Pvo . Bedankt voor jou antwoord. Ik ben geen betweters in de zeilerforum. En ik ben geen brandweerman. :laugh:

Hoeveel lekstroom heb jij nu op 12 volt, Cornelus?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2022 17:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 27 mrt 2022 17:32 #1379244

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Calidris schreef :
Cornelus schreef :
Hoi Pvo . Bedankt voor jou antwoord. Ik ben geen betweters in de zeilerforum. En ik ben geen brandweerman. :laugh:

Hoeveel lekstroom heb jij nu op 12 volt, Cornelus?

Als de boot mooi droog is valt het denk ik wel mee. Ga je na de winter als er geen droger aan boord gestaan heeft even meggeren dan kom je van de koude kermis thuis.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 mrt 2022 17:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 28 mrt 2022 14:28 #1379443

PvO schreef :
[…]
Onder aanvullende elektronica versta ik precies wat je hierboven opnoemt.
En ook daarmee is het lastig een soc van minder dan 100% in te stellen.
Op basis van accu spanning is het mij in iedergeval nog niet gelukt.
Over hoe schadelijk het is om lifepo4 accu's gedurende langere tijd op 100% te houden verschillen volgens mij de meningen.

Sommige BMSen kun je gewoon instellen op SoC wanneer ze gaan laden en tot welke SoC. 123BMS is er 1 van. Alleen heb ik een REC-BMS en daarop kun je alleen voltages instellen, maar zoals gezegd een uitgebreidere setup. ik heb een Cerbo GX en daarvan zou ik een relais kunnen inprogrammeren met aggregaat functie. Die functie kun je dan programmeren als “starten bijv 30% SoC en stoppen bij 70% SoC”. Een simpel relais eraan dat de 220v schakelt van de acculader en klaar. Misschien ook de MPPT mee laten schakelen dan (default on).

Makkelijke setup? Nee, niet met mijn BMS. Nuttig? Als je de boot altijd aan de walstroom wilt laten hangen, misschien. In mijn geval zal ik de boot niet zo veel aan de walstroom meer laten hangen, ik vermoed dat ik met 1 acculading voor enkele weken genoeg aan boord heb en met de nieuwe MPPT nog langer. De capaciteit van mijn set is berekend op 3-4 dagen offgrid met de nodige luxe, dat zullen we de meeste weekendjes niet gebruiken.

Komende meivakantie zullen we het zien: 9 dagen op de boot, proef op de som (mits ik de installatie dan aan boord heb kunnen installeren…. :pinch: )
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 14:29 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 14:24 #1380013

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
boarderbas schreef :
over een simpele LiFePo4 installatie te hebben. [...] LiFePO4 is namelijk simpeler dan lood. [...] Vroeger waren de cellen extreem prijzig
...je hebt m'n aandacht.

Ik moet binnenkort m'n accu's (AP en service) gaan vervangen. Ze zijn al oud en misschien heb ik ze zelf wel gemold met m'n acculader?

De motor(accu) zit appart.
Verder heb ik 3 accu's waarvan er 2 in gebruik zijn; de laatste is reserve. Ze worden om de beurt geladen met een Mobitronic acculader (charging end voltage 14.4V maintenance charger 13.8V max charging current 15A max battery cappacity 150Ah)
De ene is voor m'n stuurautomaat (Jefa DD1 met een RayMarine SPX5) en de andere accu is voor m'n boordnet dat verder ook niet zo spannend is. (navigatieverlichting, wat lampjes binnen een kooktoestel en een plottercomputer. Wellicht ga ik m'n koelkast nog repareren en terugplaatsen)

Op den duur wil ik graag ook zonnepanelen om ze te laden en het zou fijn zijn om op de motor optioneel oOk de andere accu's te kunnen lader.
boarderbas schreef :
allerlei LiFePO prullaria [...] lifepo4 een heel ander ding is
please enlighten me, ik word niet veel wijzer op het www.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 15:24 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 15:25 #1380035

Ja, ik heb er al veel over geschreven en merk dat ik "please enlighten me" niet heel uitnodigend vind klinken.

Als je écht geintereseerd bent, stuur maar een PB..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 15:27 #1380037

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
TuuLeVi schreef :
boarderbas schreef :
over een simpele LiFePo4 installatie te hebben. [...] LiFePO4 is namelijk simpeler dan lood.
...je hebt m'n aandacht.

Ik moet binnenkort m'n accu's (AP en service) gaan vervangen. Ze zijn al oud en misschien heb ik ze zelf wel gemold met m'n acculader?

De motor(accu) zit appart.
Verder heb ik 3 accu's waarvan er 2 in gebruik zijn; de laatste is reserve. Ze worden om de beurt geladen met een Mobitronic acculader (charging end voltage 14.4V maintenance charger 13.8V max charging current 15A max battery cappacity 150Ah)
De ene is voor m'n stuurautomaat (Jefa DD1 met een RayMarine SPX5) en de andere accu is voor m'n boordnet dat verder ook niet zo spannend is. (navigatieverlichting, wat lampjes binnen een kooktoestel en een plottercomputer. Wellicht ga ik m'n koelkast nog repareren en terugplaatsen)

Op den duur wil ik graag ook zonnepanelen om ze te laden en het zou fijn zijn om op de motor optioneel oOk de andere accu's te kunnen lader.
boarderbas schreef :
allerlei LiFePO prullaria [...] lifepo4 een heel ander ding is
please enlighten me, ik word niet veel wijzer op het www.

Basis regel is dat je lood neemt als je ruim in de mogelijkheid zit om te laden. Veelal aan de walstroom zit. Of veel op de motor kunt laden. Kortom je een overschot aan beschikbare stroom hebt. Daarmee verzekerd bent dat je accu altijd wel binnen 24 uur weer volledig opgeladen is. Een niet geheel opgeladen lood accu gaat snel stuk. In een paar weken is het helemaal over. Enkele keer een dag niet volledig opgeladen is nog net te doen. Het glas is half leeg. Half is slecht/negatief.

LiFePO4 is exact het omgekeerde. Je hebt geen overschot aan stroom en je wilt je niet zorgen
hoeven maken als je accu lange tijd niet volledig geladen is. Het glas is half vol. Half is goed. ;) Morgen of overmorgen gaat de zon wel weer schijnen en dan komt het met behulp van mijn zonnepaneel wel weer goed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 15:55 #1380041

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
3Noreen schreef :
LiFePO4 is exact het omgekeerde. Je hebt geen overschot aan stroom en je wilt je niet zorgen hoeven maken als je accu lange tijd niet volledig geladen is.

Ik heb m'n verbruik boven beschreven en weet niet zou goed waar ik moet beginnen. Kan ik ipv. de loodaccu's die ik heb gewoon van die cellen gebruiken of heb ik nog meer nodig(en wat dan)boarderbas schreef :
een kant en klaar dingetje van 5 euro. Fit en forget.


En is het ueberhaupt te betalen? Ik zie bij Kniest een accu staan van een dikke duizend piek; daar kan/wil ik er geen 3 van betalen.
boarderbas schreef :
ik heb er al veel over geschreven en merk dat ik "please enlighten me" niet heel uitnodigend vind klinken.
Als je alleen al een link zou hebben waar ik kan beginnen met lezen?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 16:00 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 15:56 #1380042

Klopt wel.

LiFePo4,s kun je beter niet propvol of geheel leeg langere tijd ongebruikt laten, maar het valt nog wel mee hoe snel dat verval gaat. Veel minder gevoelig dan lood.


Als je per se wilt laden met zonnepanelen en andere dingen, stel die dan in op 13,6-13,8V.

Je ziet je (bijvoorbeeld) 100Ah dan als een 70Ah accu als basis met een reserve van 30. Verbruik je en kom je een laadpaal tegen, dan gooi je hem helemaal vol.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 16:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 16:29 #1380047

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Er is "iets" met mannen die hun stekker in elk stopcontact willen steken die ze tegenkomen.
Parallel daaraan een bijna oneindige behoeft om iets wat heel simpel kan steeds ingewikkelder te maken. LiFePO4 leent zich daar slecht voor.

Als je jezelf in bedwang kunt houden is dit een opzet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 16:43 #1380049

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
TuuLeVi schreef :
Als je alleen al een link zou hebben waar ik kan beginnen met lezen?

Geen handleiding voor een zelfbouw installatie, maar ik denk wel handig om je in te lezen in LFP.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 16:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 16:54 #1380051

3Noreen schreef :
Er is "iets" met mannen die hun stekker in elk stopcontact willen steken die ze tegenkomen.
Parallel daaraan een bijna oneindige behoeft om iets wat heel simpel kan steeds ingewikkelder te maken. LiFePO4 leent zich daar slecht voor.

Als je jezelf in bedwang kunt houden is dit een opzet.

Precies dat. LiFePo4 walstroomlader er bij en je bent rond.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 16:55 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 18:41 #1380077

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
Dankdank!

3Noreen schreef :
is dit een opzet.
wat zijn balancers?

Alle electronica en stroomonderbrekers van het BMS (Battery Management System) om de LFP cellen in de accu te monitoren en beschermen zijn in de SMART LITHIUM accu ingebouwd. Bij sommige andere plug-and-play LFP accu’s is nog een aparte stroomonderbreker (relais) vereist.

boarderbas schreef :
LiFePo4 walstroomlader er bij
Hans V schreef :
Het is essentieel dat de walstroomlader de accuspanning meet en hier zijn laadspanning op aan kan passen. Alleen elektronische multistep laders - in boten vrij gebruikelijk - zijn toegestaan.
Hans V schreef :
zeilers met alleen een smartphone of tablet beschikken met de SMART LITHIUM accu’s en de app in één keer over alle relevante informatie.
kun je niet zonder zo'n app? Of mag je de instellingen ook met een knopje doen?

dus m'n bestaande lader is niet geschikt?

Sneaker schreef :
1 zo een 100Ah batterij: 1650 euro. Per stuk dus.
da's behoorlijk aan de prijs, hoeveel kosten die laders en "balancers"?

Hans V schreef :
Bij lang motoren krijgen de LFP accu’s ook als ze vol zijn nog steeds de hoge laadspanning (> 14V) van de dynamo.
ik begrijp dat er een oplossing voor is? dus dit is voor later zorg.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 18:44 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 19:38 #1380088

Beste tu, je vragen getuigen er van dat je niet eens DIT topic gelezen hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood om oud ijzer? 30 mrt 2022 19:45 #1380092

Volgens mij doen enkele ZF leden hier heel erg goed hun best te onderschrijven wat TS in het openings stuk al aangaf. Als ik de laatste paar reacties zie waar de eenvoud van afspat alleen nog even dit… en dan komt er weer iets dat ook nog moet. Prima als je je erin wilt verdiepen, maar er is een groep zeilers die daar minder behoefte aan heeft. Er komt ongetwijfelt een moment dat handel de waarde van direct bruikbare oplossingen die breed inzetbaar zijn in boten maar ook in campers en caravans inziet en daar mee aan de slag gaat. Vast nog duurder dan de doe het zelf oplossingen van nu. Ook dat is een kwestie van tijd. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl