Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 13:08 #1445603

Only Fools Rush in schreef :
www.nkon.nl/rechargeable/lead-...ling-motor-accu.html

Gewoon deze halen. Zijn voor natte omstandigheden bedoeld. Waterdicht ingepakt. Kan niks mee gebeuren.

Max 4 parallel, TS wil er 6 van 280, dan heb je 17 van deze nodig.

Dat is vaak zo met de (goedkopere) drop in LFP’s, beperkt parallel en in serie is vaak helemaal niet mogelijk.
Laatst bewerkt: 18 dec 2022 13:10 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 13:13 #1445605

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Zeerover schreef :
Only Fools Rush in schreef :
www.nkon.nl/rechargeable/lead-...ling-motor-accu.html

Gewoon deze halen. Zijn voor natte omstandigheden bedoeld. Waterdicht ingepakt. Kan niks mee gebeuren.
Dat is een heel mooi batterijtje.

Dat is een fijn ding voor je electrische bbm. Kun je makkelijk twee uur mee rond fluisteren, een ongekend genoegen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 14:16 #1445614

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
Goedkoop is wat 'goedkoper' allemaal. De aansluitpolen zijn al genoemd, maar ook de isolatie van de cel zelf. Dat is een stukje plasicfolie rond een aluminium bakje. Dat folie is snel beschadigd, en dan een beetje vocht erbij kan zorgen voor ernstige schade.
Mijn cellen zitten nu in een extra manteltje van 'tafelzeil' plastic.
Ze zijn dus zeker slechter, maar als goed goed genoeg is dan ...

Voor mij een nieuw aspect. Aluminium bak in een zoute omgeving. Dank voor het delen.
Nog even voor de goede orde, ik vind absoluut niet dat ik een miskoop heb aan die goedkope cellen! Je kan natuurlijk geen top kwaliteit verwachten voor een bodem prijs. En als ea eenmaal netjes ingebouwd is dan maakt het niet zoveel meer uit dat je wat extra isolatie moest gebruiken. En het prijs verschil gaat toch al snel richting 300%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 17:31 #1445640

Begin quote:
De (veel) goedkopere cellen zijn niet altijd goed gepaard, daar help een Heltec balancer tegen. Ik weet dat sommigen die onzin vinden, mijn persoonlijke ervaring is dat dit zeker helpt.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Einde quote:/

Hier zit wel een mits/maar aan. Namelijk dat alle te balanceren cellen gelijkwaardig zijn. Als ze af fabrieksproductie anders zijn dan ga je dat echt niet recht trekken. Dit is allen te achter halen door een cel op de capaciteit te testen. Met andere woorden koop een bundel cellen en maak sets van de cellen die het dichts bij elkaar liggen.
Of vraag de leverancier je cellen gepaard te leveren dus 4 of 8 gelijkwaardige voor een 12v of respectievelijk 24v dc. :)
Maar een set wat je scheef in capaciteit koopt trek je nooit meer recht met een balanser.



Grt. Mark


Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 17:52 #1445643

Onder aan de streep zijn er weinig fabrieken die cellen maken. Ik weet niet of er inmiddels rommelfabrieken zijn, maar het meeste is behoorlijk prima. Dat verhaal dat er zogenaamde b-keus cellen zouden zijn qua prestaties zou ik met een korrel zout nemen. Dat hoor je wel vaker. Ook toen ik bij een "leverancier" werkte las men op fora elkaar de les hoe het zat met b-keuze en Europese vs chinese versies. We hadden echt maar één fabriek op de Veluwe en er was alleen goed en scrap. Fabrieken werken helemaal niet zo. Als iets de eindtest niet haalt, gaat de lijn stil en ga je de shit fiksen. Als je ambitie hebt en je staat financieel niet met je rug tegen de muur (en dat staat geen enkele chinese batterijfabrikant) moet je er niet aan denken dat er B-keus op de markt is.

Tussenhandel maakt b-stock. Teruggenomen leveringen, garantieclaims etc.

Mijn argwaan zou uit gaan naar zogenaamde drop in cellen. Met de beste wil van de wereld zou ik al op een behoorlijk uitgebreid systeem komen om dat waar te maken. Leveranciers mikken een printje in een plastic ton met cellen en noemen het drop-in. Hoe dat werkt zou ik graag willen snappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 18:05 #1445644

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
rooiedirk schreef :
3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
Goedkoop is wat 'goedkoper' allemaal. De aansluitpolen zijn al genoemd, maar ook de isolatie van de cel zelf. Dat is een stukje plasicfolie rond een aluminium bakje. Dat folie is snel beschadigd, en dan een beetje vocht erbij kan zorgen voor ernstige schade.
Mijn cellen zitten nu in een extra manteltje van 'tafelzeil' plastic.
Ze zijn dus zeker slechter, maar als goed goed genoeg is dan ...

Voor mij een nieuw aspect. Aluminium bak in een zoute omgeving. Dank voor het delen.
Nog even voor de goede orde, ik vind absoluut niet dat ik een miskoop heb aan die goedkope cellen! Je kan natuurlijk geen top kwaliteit verwachten voor een bodem prijs. En als ea eenmaal netjes ingebouwd is dan maakt het niet zoveel meer uit dat je wat extra isolatie moest gebruiken. En het prijs verschil gaat toch al snel richting 300%

Het was van mij absoluut niet negatief bedoelt. Beter weten waar de valkuilen zijn en zelf passende maatregelen treffen dan heb je een goed eind product. Gewoon zorg besteden aan het goed afsluiten/beschermen lijkt me.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 18:28 #1445648

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boarderbas schreef
Mijn argwaan zou uit gaan naar zogenaamde drop in cellen. Met de beste wil van de wereld zou ik al op een behoorlijk uitgebreid systeem komen om dat waar te maken. Leveranciers mikken een printje in een plastic ton met cellen en noemen het drop-in. Hoe dat werkt zou ik graag willen

Ok daar zijn we het dus aardig over eens zie mijn post daarover :lol: Nou is het natuurlijk wel zo dat een drop-in vsn Victron of Mastervolt merken die ik hoog heb, zo goed als zeker zullen deugen. Ik heb wat YouTube video’s over het openmaken van die drop ins gekeken conclusie:Bij de rest gegarandeerd kans op brol.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 18 dec 2022 18:28 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 19:20 #1445661

Het zal best zo zijn dat de Victron en Mastervolt batterijen goed zijn. Maar mag het ook? Ze zijn 2x zo duur als andere merken. Ik zou bijv. rustig zo'n Epoch uit het filmpje kopen. Het ding ziet er keurig uit van binnen (en van buiten trouwens ook) en hij doet gewoon wat hij doen moet. En natuurlijk zal daar ooit iets aan kapot kunnen gaan. Maar dat kan bij een Victron of Mastervolt ook gebeuren. En al gaat hij maar de helft van de tijd mee als een Victron/Mastervolt dan ben je nog steeds niet duurder. En als hij per ongeluk ooit een keer door eigen schuld kapot mocht gaan dan ben je blij dat je niet zo'n peperduur merk hebt gekocht.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 18 dec 2022 23:57 #1445715

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
freek1970 schreef :
Boarderbas schreef
Mijn argwaan zou uit gaan naar zogenaamde drop in cellen. Met de beste wil van de wereld zou ik al op een behoorlijk uitgebreid systeem komen om dat waar te maken. Leveranciers mikken een printje in een plastic ton met cellen en noemen het drop-in. Hoe dat werkt zou ik graag willen

Ok daar zijn we het dus aardig over eens zie mijn post daarover :lol: Nou is het natuurlijk wel zo dat een drop-in vsn Victron of Mastervolt merken die ik hoog heb, zo goed als zeker zullen deugen. Ik heb wat YouTube video’s over het openmaken van die drop ins gekeken conclusie:Bij de rest gegarandeerd kans op brol.

Freek

Ook befaamde merken hebben met LFP hun zeperds. Deze stamt weliswaar uit de begintijd van LFP maar prijs-prestatie verhalen kun je alleen checken als je de accu's fysiek uit elkaar haalt en/of langdurig test in de weerbarstige praktijk van een pleziervaartuig.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 dec 2022 09:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 06:05 #1445720

nardus schreef :
De goedkopere packs zit toch meestal afgekeurde cellen in, nog goed genoeg om je verlichting op te laten branden in je camper. Gekenmerkt door het ontbreken van een Nederlandse handleiding (dus geen CE) en garantievoorwaarden. Zolang er nog stroom in zit doet ie't zeg maar.

“Zolang er nog stroom inzit doet ie het blijkbaar”? Dat is toch bij elke accu zo…

Maar wat zijn nu precies “afgekeurde” cellen? Dat de levensduur iets korter is, maakt mij niet zoveel uit. De geadverteerde “6000” cycles ga ik nooit halen, en al helemaal niet binnen de garantieperiode (zelfs al is die 4 jaar).
Laten we zeggen gemiddeld 50 cycles per jaar (da’s een vakantie waarin je 3 weken elke dag een cycle doet, en dan nog 29 losse zeildagen per jaar (15 volle weekenden) 6000/50=120 jaar…. Ok, 3000 cycles dan: da’s 3000/50=60 jaar…
In het meest gunstige geval varen we nog 20 jaar met onze huidige boot. Dan hebben we maar 1000 cycles nodig.
Na 10 jaar zal het pakket en eventuele bms/lader wel veroudert zijn. Misschien de accu ook (hoe zit het met chemische levensduur, veroudering niet door cyclen, maar door tijd?). Dus een levensduur van ergens tussen de 500 en 1000 cycles is prima.

En dan weet ik niet of een relatief dure drop-in 12 volt LiFePo4 voor mij wel de beste oplossing is. Of gewoon losse cellen bestellen, en eenvoudig samen bouwen. Dat voldoet waarschijnlijk ook prima…

Veel 12 volt drop-in pakketten hebben ook gewoon cellen uit china. En hoe de kwaliteitscontrole is gedaan is niet te controleren. Je moet de fabrikant maar geloven. Wat dat betreft is een bedrijf wat een lange naam en reputatie heeft opgebouwd wel een voordeel (Winston bij GWL bijvoorbeeld):
shop.gwl.eu/

Al gun ik een start up bedrijfje van een ZF’er ook wel wat klanten natuurlijk;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 10:18 #1445764

Ik ben een totaal non-believer als het gaat om "afkeurcellen". Die fabrieken willen hun cellen liever per 200 in een auto hebben zitten dan 4 in een camper of boot. China gaat gebukt onder de ellende van de fake IC's en sommige ondernemers die quick money maken met rommel. De Chinese overheid is sinds een poos extreem streng op export, en dan met name het voeren - en ook voldoen aan CE. Het biedt nu zelfs hulp aan het buitenland om juridische stappen te zetten tegen Chinese fabrikanten in overtreding. Geen enkele Chinese cellenfabrikant wil het risico dat er rommel op de markt is die niet van goed te onderscheiden is. Eén pallet rommel bij de Volkswagen Groep op de stoep en de problemen zijn niet te overzien.

De tussenhandel zal vast af en toe wat pallets cellen te koop bieden met onbekende historie, maar daar ga je toch geen accu omheen ontwikkelen? Veel te onbetrouwbare supply chain.

Als je een beetje nadenkt weet je dat je niet een peperdure fabriek gaat neerzetten voor cellen waar niemand op kan vertrouwen.

Misschien dat er b-spec op de markt is voor de domestic market (scootertjes en stepjes en zo), maar ik geloof er geen snars van dat die niet duidelijk herkenbaar zijn ten opzichte van goede cellen.

Afkeur is meestal een consumentenverzinsel of goedkope kletspraat van domme vertegenwoordigers. Het gaat er helaas in als God's woord in een ouderling op fora.
Laatst bewerkt: 19 dec 2022 10:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 11:05 #1445774

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
3Noreen schreef :

Voor mij een nieuw aspect. Aluminium bak in een zoute omgeving. Dank voor het delen.

En hoe moet dat dan met de boot van RooieDirk? Alles alu.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 11:12 #1445777

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
Ik vermoed dat de cellen hoofdzakelijk ingedeeld worden op basis van de inwendige weerstand. Dat zijn ook de meest gemeenschappelijke delers als je de aanbieders bekijkt.

Het zou kunnen dat op basis van deze meting de selectie gemaakt wordt.

Met de aantallen die geleverd worden is een laad en ontlaad test uitermate tijdrovend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 12:40 #1445792

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Calidris schreef :
3Noreen schreef :

Voor mij een nieuw aspect. Aluminium bak in een zoute omgeving. Dank voor het delen.

En hoe moet dat dan met de boot van RooieDirk? Alles alu.....

Als die accu bakken van zeewaterbestendig aluminium gemaakt zijn is er dus niets aan de hand. Die bakken lijken me gemaakt door middel van een dieptrek procedé. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 16:39 #1445877

boarderbas schreef :
Ik ben een totaal non-believer als het gaat om "afkeurcellen". Die fabrieken willen hun cellen liever per 200 in een auto hebben zitten dan 4 in een camper of boot. China gaat gebukt onder de ellende van de fake IC's en sommige ondernemers die quick money maken met rommel. De Chinese overheid is sinds een poos extreem streng op export, en dan met name het voeren - en ook voldoen aan CE. Het biedt nu zelfs hulp aan het buitenland om juridische stappen te zetten tegen Chinese fabrikanten in overtreding. Geen enkele Chinese cellenfabrikant wil het risico dat er rommel op de markt is die niet van goed te onderscheiden is. Eén pallet rommel bij de Volkswagen Groep op de stoep en de problemen zijn niet te overzien.

De tussenhandel zal vast af en toe wat pallets cellen te koop bieden met onbekende historie, maar daar ga je toch geen accu omheen ontwikkelen? Veel te onbetrouwbare supply chain.

Als je een beetje nadenkt weet je dat je niet een peperdure fabriek gaat neerzetten voor cellen waar niemand op kan vertrouwen.

Misschien dat er b-spec op de markt is voor de domestic market (scootertjes en stepjes en zo), maar ik geloof er geen snars van dat die niet duidelijk herkenbaar zijn ten opzichte van goede cellen.

Afkeur is meestal een consumentenverzinsel of goedkope kletspraat van domme vertegenwoordigers. Het gaat er helaas in als God's woord in een ouderling op fora.

Dat is je mening / gevoel toch? Zo je betoog te lezen berust het niet op feiten.
V.w.b. LFP cellen weet ik het niet maar ik verwacht het wel.
Ik heb lang voor een verlichting fabrikant gewerkt en het is een feit dat er aan led-binning gedaan wordt. In armaturen zitten meerdere leds en die moeten gelijk aan kleur temperatuur en lichtsterkte zijn, anders zie je dat in het armatuur en dat willen kwaliteit merken niet. Het overschot wat niet voldoet maar prima als lichtbron gebruikt kan worden gaat onder white label de markt in voor een spotprijs en gaat in goedkope merken, Chinese namaak op Ali e.d.
Als ik bij G-star factory outlet spijkerbroeken koop dan hangen er bordjes dat er onvolmaaktheden in kunnen zitten en als je goed kijkt vind je die vaak ook, foutjes in het fabricage proces en komen niet door de QC heen en gaan voor een derde of minder in de outlet,
Kan me heel goed voorstellen dat dit met cellen ook gebeurt, klein verschil onder minimale of boven maximale waarden, niet door de QC ze zijn minder maar wel bruikbaar en gaan de markt in en worden via andere kanalen merkloos verkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 16:48 #1445882

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14917
Ik heb me laten vertellen dat de reden waarom er heel moeilijk aan 2ehands accu pakketten van auto's te komen is, bijvoorbeeld van schade auto's, is omdat de materialen voor recycling veel te waardevol zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 19 dec 2022 21:31 #1445952

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
boarderbas schreef :
Ik ben een totaal non-believer als het gaat om "afkeurcellen". Die fabrieken willen hun cellen liever per 200 in een auto hebben zitten dan 4 in een camper of boot. China gaat gebukt onder de ellende van de fake IC's en sommige ondernemers die quick money maken met rommel. De Chinese overheid is sinds een poos extreem streng op export, en dan met name het voeren - en ook voldoen aan CE. Het biedt nu zelfs hulp aan het buitenland om juridische stappen te zetten tegen Chinese fabrikanten in overtreding. Geen enkele Chinese cellenfabrikant wil het risico dat er rommel op de markt is die niet van goed te onderscheiden is. Eén pallet rommel bij de Volkswagen Groep op de stoep en de problemen zijn niet te overzien.

De tussenhandel zal vast af en toe wat pallets cellen te koop bieden met onbekende historie, maar daar ga je toch geen accu omheen ontwikkelen? Veel te onbetrouwbare supply chain.

Als je een beetje nadenkt weet je dat je niet een peperdure fabriek gaat neerzetten voor cellen waar niemand op kan vertrouwen.

Misschien dat er b-spec op de markt is voor de domestic market (scootertjes en stepjes en zo), maar ik geloof er geen snars van dat die niet duidelijk herkenbaar zijn ten opzichte van goede cellen.

Afkeur is meestal een consumentenverzinsel of goedkope kletspraat van domme vertegenwoordigers. Het gaat er helaas in als God's woord in een ouderling op fora.

Geen geloof hier, alleen ervaring. De packs aan de onderkant van de markt zijn momenteel gevuld met veelal 100ah Gangfeng cellen. Dit is je reinste rotzooi, deze cellen halen volgens hun eigen datasheet maar 1200 cycli.(onder druk, zonder druk een stuk minder dus) Dat is bijna 2x zolang als een goede AGM batterij.. echter de packmakers beloven +4000 of zelfs 6000 cycli voor deze packs en thuisbatterijen, de cellen zijn niet onder druk gezet, dus minder dan 1200 cycli. Dat is een dealer die een vw polo 1.1 verkoopt met 300pk.. :angry:
Betere cellen zoals EVE, CALB, CATL van automotive kwaliteit zijn te duur om cellen van te maken op grote schaal. Afgekeurde cellen vinden hun weg in batterijmakelaar land zoals op de Ali's. Zit soms best prima kwaliteit onder maar je moet wel mazzel hebben want er zit zo een zakker tussen. Een active balancer gaat je niet helpen. Dit zijn cellen die onder hoge loads hun spanning niet kunnen vasthouden, die gaan van 3.5v naar de 2.6v die wil je niet in je pack hebben omdat bij gebruik van b.v. Een boegschroef een volle pack direct in de cel-undervoltage springt doordat er 1 zakker in zit. Nee dank je.
Laatst bewerkt: 19 dec 2022 21:34 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 22 dec 2022 20:53 #1446688

nardus schreef :
Betere cellen zoals EVE, CALB, CATL van automotive kwaliteit zijn te duur om cellen van te maken op grote schaal.

Bij mijn favoriete winkel voor accu en batterijzaken (koop daar altijd mijn Panasonic Eneloop) hebben ze nu EVE 280Ah cellen, direct van de fabriek, A-grade.

www.nkon.nl/rechargeable/lifep...ah-280a-lifepo4.html

€743,- incl verzenden. Met garantie (2 jaar) van Nederlandse winkel die er al een tijd is. Best prima prijs.
Ga ze binnenkort bestellen, twijfel nog wel of 280Ah misschien niet wat veel is (heb nu 75 lood start, en 75 ah lood lichtaccu).
Maarja, iets meer capaciteit zorgt ook voor weinig diepontladen, en dus nog langere levensduur…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 22 dec 2022 22:28 #1446698

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4118
sjoerd1981 schreef :
Ga ze binnenkort bestellen, twijfel nog wel of 280Ah misschien niet wat veel is (heb nu 75 lood start, en 75 ah lood lichtaccu).
Maarja, iets meer capaciteit zorgt ook voor weinig diepontladen, en dus nog langere levensduur…

Persoonlijk zou ik berekening nog een keer doen. Je hebt nu 150 AH lood, het is bekend
dat LiFePO4 70/80 % meer capaciteit in een conservatieve opstelling.
Dan is 280 AH echt overkill.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 22 dec 2022 23:31 #1446706

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Overkill, overkill, wat is overkill.

Wat je nodig hebt ligt nogal aan je doelstelling. In mijn geval meerdere dagen walstroom-onafhankelijk, waarbij stuurautomaat, (navigatie / anker) verlichting, koelkast, opladers telefoons/iPad, marifoon standby, etc. moeten blijven functioneren.

Ik heb daarom, met mijn bootje van 725 cm, 300 Ah erin gezet. Draai ik in vakantiemodus dik 10 dagen op. In, laten we zeggen, 24-uurs-modus of 200-myls-solo-modus een dag of 3-4. Geen seconde spijt van gehad. Alleen al het genot om niet in elke haven de stroomkabel uit te rollen, heerlijk.

Ga maar rekenen, met 75 Ah kom je dan niet ver.

Dusse: rustig rekenen en je doel bepalen, daar rolt dan een geschikte capaciteit uit. Is voor de een 50 Ah, voor de ander 500 Ah.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 22 dec 2022 23:32 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 23 dec 2022 07:56 #1446721

Jullie hebben beide gelijk…

Boor dagtochtjes is die 2x 75 Ah genoeg. We hebben ook een motorzeiler, dus de motor is niet alleen aan om de haven in en uit te varen, regelmatig zijn stukken voor mij niet bezeild en moet de motor een beetje bij (en laden we bij).

Aan de andere kant hebben we nu ook een compressor koelboxje, en gaan we in de toekomst wat meer ankeren, misschien weleens 2 dagen. Voor anker liever geen motor aan. Met 280 ah hoeven we ons dan geen zorgen meer te maken, lijkt me ook wel fijn om eigenlijk nooit na te hoeven denken hoeveel stroom we nog hebben. En de accu’s gaan jaren mee, dus als iets net genoeg is, is dat over een paar jaar misschien net te weinig.

Maar goed, ik ga wel eens rekenen. Misschien wel 230Ah ipv 280Ah..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 23 dec 2022 07:59 #1446722

Ze hebben nu ook gunstige EVE B grade cellen, 230Ah:

www.nkon.nl/rechargeable/lifep...lifepo4-b-grade.html

Dan heb je een 230Ah setje voor €550,-.
Wel B grade, maar met 2 jaar garantie van een Nederlandse winkel…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 23 dec 2022 09:56 #1446754

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Ik heb 200 Ah op mijn 26 voeter. 2x per seizoen aan de walstroom. Een paar efficient op te stellen zonnepaneeltjes doen wonderen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 23 dec 2022 21:33 #1446966

Eclips schreef :
Ik heb 200 Ah op mijn 26 voeter. 2x per seizoen aan de walstroom. Een paar efficient op te stellen zonnepaneeltjes doen wonderen.

Aha. En laad je jouw Lifepo4 bank alleen op met de zonnepanelen?

Ik heb al een 100 watt richtbaar paneel (Sunpower mono back contact paneel).
Zit er nu ook aan te denken om het heel basic te houden.
Dus een “overkill” bank, van 280 Ah. Genoeg om enkele dagen stroom te hebben.
Vervolgens het echt simpel te houden. Geen dc-dc lader tussen startaccu’s (heb er al 2)en lifepo4 bank. Geen uitgebreide BMS. Gewoon 4 voltmeters (1x cel), 1 hoofdschakelaar tussen boordnet en bank. En laden met bestaande victron MPPT 75/15 en zonnepaneel.

Dus 2 accu’s (2x 75Ah) met de motor laten wat het is. En de losse LiFepo4 bank als huishoudaccu.
Naast de cellen en 4 voltmeters hoef ik niks aan te schaffen.
De grote capaciteit zorgt er voor dat ik niet veel over stroom hoef na te denken.
Misschien de lifepo4 bank niet eens aan het zonnepaneel. Gewoon los, met een simpele losse lader.

Ik schat dat ik bij normaal gebruik (dagtochtje, weekendje weg met 2 dagen voor anker) de accu zal cyclen tussen max 80% en 30%. Volgens mij juist ok voor Lifepo4. Niet te vol, niet helemaal leeg.
En met de losse voltmeters een beetje de spanningsverschillen tussen de cellen monitoren.

Zou dit gaan werken? Of zie ik nu zaken over het hoofd?
Laatst bewerkt: 23 dec 2022 21:49 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met ‘De goedkopere’ LiFePO4 accu 24 dec 2022 15:40 #1447205

Gewoon proberen en ervaren. Niet om raad vragen. De victron MPPT lader niet te hoog instellen (13,6-13,8V)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl